RGV250-renovering

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"
Vinter = garagesäsong!
Årets vinterprojekt blir att riva ner RGV:n i sina beståndsdelar för att gå igenom och snygga till hojen ordentligt.
Önskat läge är nyskick…men ett mer realistiskt utfall med tanke på utgångsläget blir kanske ”mkt fint skick”.
Tanken är alltså att alla delar ska rengöras grundligt och förses med ny ytbehandling i så stor utsträckning som möjligt. (har beställt ett kit från England för att göra egen elförzinkning, vi får väl se hur det går!)

Originalskick alltså! Inget pimpande här inte. :yoparty
Jag ska göra en kulturgärning och bevara en RGV helt original! (möjligtvis att det blir stålomspunna bromsslangar istället för torrspruckna gummi-dito)
Detta för att RGV-fans år 2035 ska kunna peka på denna hoj vi McDonalds Sveavägen och säga till barnbarnen: ”En sån där hade jag när jag var ung!”

Köpte alltså en helt original RGV250 -92 i Tyskland i våras.
Optiskt helt OK, funkar helt OK trots 18 år och 3300mil på mätaren, nu är det dags att kika på insidan.

Några timmars skruvande och halva garaget är belamrat med RGV-delar!
Facit hittills:
Fäste till oljebehållaren av.
Spricka i svetsen vid fästet till stötdämparlänkaget (verkar vara standard med sprickor i svetsarna på 91-92?)
Lösa delar när jag öppnade locket till avgasventilerna (tur att standard-raset inte inträffat)

Vajerhjulen på axeln till avgasventilerna känns väldigt glappa…så ska det väl inte vara? Eller?
Något som ska bytas?
 

Bifogat

  • RGV250-92_Bremen.jpg
    RGV250-92_Bremen.jpg
    61.9 KB · Visningar: 228
  • IMAG0089.jpg
    IMAG0089.jpg
    236.9 KB · Visningar: 244
  • IMAG0096.jpg
    IMAG0096.jpg
    236 KB · Visningar: 199

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Ååh, en sån hade jag 1996! Så jävla fräsig 90-talsdekor så man svimmar!

Vajerhjulen är gjorda i en metall som har många egenskaper gemensamma med choklad. TTW eller Fischer har nya.
Kolla vajrarna och deras höljen också, även om allt rör sig så kan hela skiten vara mer eller mindre sopor.

Vajerhjulen blir ovala i centrumhålen, tungorna som fjädern ligger an emot får midjor så det inte rör sig tillräckligt osv.

Vajernipplarna äts upp av vajerhjulen (skräll, vajerhjulen är stöddigare än nånting annat trots allt!).

Annars är det väl i vanlig ordning bara att ta isär och göra rent allt. Det som inte är bra nog att skruvas tillbaka byts ut. Skitlätt!
 

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"
Ajajaj!
Ser inte bra ut!
När jag plockade ur avgasventilerna på 1:a cylindern såg den högra ut så här...
Pinnen är borta och det ser ut som den översta delen är avbruten?

Tokflax att prylarna inte trillat in i cyllen!
Kan bero på att fjädrarna låg lösa innanför locket...

Nya avgasventiler alltså!
Men:
Nya ventiler för 500£= drygt 5000sek känns inte som ett alterntiv.
Beggade original blir ju inte heller bra, förhållandevis dyra..OM man hittar några.
Dessutom havererar de ju uppenbarligen förr eller senare.

Fick tips om dessa:
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=207652
En Italienare som säljer egentillverkade (?) ventiler för 310€.
Någon som har erfarenhet av dessa?
 

Bifogat

  • IMAG0105.jpg
    IMAG0105.jpg
    241.9 KB · Visningar: 178

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Ojdå. Ta ett djupt andetag och leta efter resten av mittbiten i vevhuset. Den vänstraste delen är ungefär dubbelt så stor när den är ny. Den ska som sagt även innehålla en pinne. Kolven kan inte vara alltför snygg. Har du tittat?
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Viktigt att justera rätt så de inte drar för hårt när du sätter dit nya. finns markeringar när de skall vara halvt alternativt fullt öppna. Se även till när du kopplar så att servomotorn drar om det är halvt eller fullt. På aprilian är de då halvt öppna, drar man wirejustering så de är fullt öppna så är det lätt att ta sönder styrpinnarna i portarna.

Men detta är Mattias område. Han vet säkert exakt vart servomotorn ställer sig på din modell.
 
Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
main.php


Jag köpte mig sådana som det talas om innan i tråden, de känns stabila och jag är förvånad om man lyckas ta sönder dem om man inte har fel wirejustering.
 

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"
main.php


Jag köpte mig sådana som det talas om innan i tråden, de känns stabila och jag är förvånad om man lyckas ta sönder dem om man inte har fel wirejustering.

Du menar de kompletta ventilerna från Italien?
På bilden ser det ut som massiva mittbitar-kittet från TTW.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Du menar de kompletta ventilerna från Italien?
På bilden ser det ut som massiva mittbitar-kittet från TTW.

Jag menade mittbitarna där men har även de fasta portarna. De gav aldeles för kort register för mig, nog lite mer pulver på topp då de har precis passform för kanalerna.
 

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"
Skruvade vidare igår...fler överraskningar...:näsblod

Lyfte på 1:ans cylinder:
Kolven är skadad precis vid avgasporten (har antagligen tuggat lite på den avbrutna avgasporten och sedan spottat ut den)
Det finns ett litet märke i NiSi-beläggningen mellan avgasportarna, något man bör göra något åt?

När jag öppnade locket till avgasventilerna på 2:ans cylinder så rann det ut säkert en halv dl med oljegegg...nice.:3freak

Avgasventilerna i 2:ans cylinder var iofs hela men på den ena var rörstiftet helt löst och skrammlade omkring. Tickande bomb! Ett under att motorn inte rasat. Jag har bara kört ca 10 mil sedan jag köpte hojen (tyckte den gick OK) och allt det här har inte hänt under de milen...

Kollade vevstakarna. Det får vara 0,3mm glapp uppe vid lilländen...här behövdes ingen mätklocka för att konstatera att lagren är tokslut...dryga milimetern glapp gav ju klart svar.
Den lilla genomgången av motorn blir nu en helrenovering.
Frågan är hur man gör med veven:
Köpa nya vevstakar och pressa om? Stakar kostar från 450 kr/st i England: http://www.wemoto.com/bikes/Suzuki/RGV_250_N_P/92-93/picture/Con_Rod_Kit/
Vågar man köpa "pirat" eller är det original som gäller?
Försöka hitta bättre beggad?
Ny vev kostar ju fläsk!

Sååå är det någon som har en massa fina RGV-motordelar till övers hemma så säg till!!
 

Bifogat

  • IMAG0116.jpg
    IMAG0116.jpg
    239.4 KB · Visningar: 108
  • IMAG0105.jpg
    IMAG0105.jpg
    241.9 KB · Visningar: 105
  • IMAG0106.jpg
    IMAG0106.jpg
    235.1 KB · Visningar: 111
  • IMAG0107.jpg
    IMAG0107.jpg
    237.4 KB · Visningar: 125
  • IMAG0108.jpg
    IMAG0108.jpg
    237.1 KB · Visningar: 140
  • IMAG0111.jpg
    IMAG0111.jpg
    235.3 KB · Visningar: 142
  • IMAG0112.jpg
    IMAG0112.jpg
    231.3 KB · Visningar: 137
  • IMAG0114.jpg
    IMAG0114.jpg
    227.8 KB · Visningar: 135

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"
Fick svar från Luca i Italien som tillverkar egna avgasventiler.
Men han skickade pris & bild på en tvådelad historia...är inte det till vj21?
220€ + 20€ i frakt.

Har frågat efter pris på 3-delade. (såg i Apriliaforumet att han hade dessa)
 

Bifogat

  • valvole2.JPG
    valvole2.JPG
    94.8 KB · Visningar: 188

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Jag köpte en vev till vj21 som ligger hemma oanvänd, den är helrenoverad och svetsad för högre varvtal men jag märkte att en vevtapp slår, troligen fraktskada. Ge mig ett bud om du är intresserad.

Svart klägg blir det i husen med tiden.
 
Last edited:

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"
Original eller eftermarknadskolvar...det är frågan.
Kompletta originalkolvar inkl. packningar 2700 kr
Originalkolavar med eftermarknadspackningar 2100 kr
Eftermarknadskolvar (Mitaka från TTW) & packningar 1400 kr

Dumsnålt eller kostnadseffektivt?
Ska ju inte köra race med hojen, blir ngn sväng på slingerbulten på sin höjd...
Vad tycka sig?
 

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"
Jag köpte en vev till vj21 som ligger hemma oanvänd, den är helrenoverad och svetsad för högre varvtal men jag märkte att en vevtapp slår, troligen fraktskada. Ge mig ett bud om du är intresserad.

Tack för erbjudandet!
Men det blir nog nya vevstakar och ompressning.
 

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"
Fick svar från Luca i Italien som tillverkar egna avgasventiler.
Men han skickade pris & bild på en tvådelad historia...är inte det till vj21?
220€ + 20€ i frakt.

Har frågat efter pris på 3-delade. (såg i Apriliaforumet att han hade dessa)

Fick svar igen från Luca:
310€ + 20€ i frakt för 3-delade ventiler.
Men han rekomenderade de 2-delade. Han menar att de funkar bra eftersom de ändå regleras av servot + att de är stabilare.
Hmm..:confused:
Vad tror 2-taktsexpertisen här?
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Är priset per styck?
dvs 310 x 4 eller pratar vi 310 för komplett 4st?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
De tvådelade ventilerna är bättre än fasta i ett stycke, men sämre än de tredelade. Med de tvådelade ventilerna och VJ22-elektronik hamnar ventilen mest i nån sorts mellanläge i mellanläget (så att säga) så avgasporten är i fullhöjd, men med en förträngning en bit in. Det borde rimligen göra att den går sämre på "mellanregistret" än vad den hade gjort med tredelade.
 

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"
Är priset per styck?
dvs 310 x 4 eller pratar vi 310 för komplett 4st?

310€ + frakt för 4st ska det vara.
"egen tillverkning" Ser ut som kopior av "Cougar"-ventilerna på TTW (som kostar 495£...)
Dock är de obehandlade (Frästa ur 7075-aluminium) om jag beställer så kommer jag själv att fixa ytbehandling på dem.
Hårdanod eller Keronite (knallhård ytbeläggning som dessutom ger mycket mindre friktion mellan delarna)
 

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"
De tvådelade ventilerna är bättre än fasta i ett stycke, men sämre än de tredelade. Med de tvådelade ventilerna och VJ22-elektronik hamnar ventilen mest i nån sorts mellanläge i mellanläget (så att säga) så avgasporten är i fullhöjd, men med en förträngning en bit in. Det borde rimligen göra att den går sämre på "mellanregistret" än vad den hade gjort med tredelade.

Tack för detta! Det var det jag misstänkte.
Mr Luca kanske tjänar bättre på de tvådelade, då de måste vara betydligt enklare att tillverka?
Men eftersom prisskillnaden inte är jättestor (90€) så blir det de 3-delade för min del.
 

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"
Originalkolvar eller eftermarknadskolvar (Mitaka?)
Stor skillnad? (förutom halva priset)
Vad tror ni?
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top