Lugn skrev:
2450079 Vad ligger A-kassan på idag och hur mycket kommer den höjas till?
Medlemskap i facket och A-kassan är ju som sagt frivilliga, men A-kassan kan ju iaf ses som en vettig försäkring.
Varför ska förresten fackavgiften vara avdragsgill? I dagens samhälle är fackmedlemskap knappast något som krävs för att kunna arbete, så varför ska det stödjas i den mån det görs idag?
Beror på lön men en fördubbling är det man tror kommer att ske.
Månadsavgiften för a-kassa vet jag inte men jag tror den ligger på ca 100:- i mitt fall - den är inbakad i fackavgiften. Akassa finansieras av arbetsgivaravgiften mestadels.
Totala fackavgiften är i mitt fall 420kr mån och jag skulle få en höjning till ca 7-800kr/mån om man räknar in de pengar som inte längre dras från skatten.
Fackföreningsavgiften kan ses som ett utgift man har för sitt jobb precis som de som drar av för resor till jobbet.Tom "Hem PC" betalas med oskattade pengar så varför inte fackavgiften?
Fackföreningen har många uppgifter tex förhandlingar , arbetsmiljöproblem, hålla reda på regler och lagar bara som exempel. Om det uppstår en konflikt mellan en enskild och företaget så är det lättare för båda parter om facket är med.(detta berättade en arbetsgivare för mig)
Med tanke på att jobbet är extremt viktigt, och får ännu mer betydelse om alliansen vinner valet, så är det konstigt att arbetare inte tycker det är viktigt att man samarbetar via ett fackförbund.
Det som gör att det ses som en fientlig handling mot facket är att - många kommer inte har råd eller ha lust att betala runt 800:- i månaden i fack-avgift. Reglerna för akassan försämras så man efter 200dagars arbetslöshet får endast 65% i ersättning som dessutom beskattas. En arbetslös måste ta ett jobb om lönen överstiger 90% av a-kassan vilket innebär att arbetslösa kan tvingas att ta ett jobb där lönen är 90% av 65% av lönen (som dessutom har en max-nivå som ligger relativt lågt)
Som exempel skulle en LO arbetare som hade 18000 i lön bli tvungen att ta ett jobb som ger 10500kr/mån heltid. I sverige finns ingen lag om lägsta lön.
Följden blir att facket tappar medlemmar och blir tappet tillräckligt stort så är det inte längre självklart att det är facket som ska förhandla mot arbetsgivaren. Kanske tycker arbetsgivarna att kollektivavtalet inte gäller då ingen längre är med i facket...
Vad jag vet har facken aldrig tidigare ställts inför så stora, negativa, förändringar.
Biturbo skrev:
2450106 Jag förstår inte vad som är konstigt med det? Ger man någonstans måste det ju tas någonstans ifrån, eller?
Jag tycker det låter som att det går helt i linje med vad de går till val med.
Jag begriper faktiskt inte all inte ALLA tycker att det skall löna sig att arbeta. Precis som att ALLA inte tycker det är ok med utslagna människor som lever på gatan.
Moderaterna säger på sina valaffischer "1000kr mer kvar av lön" när det rätta snarare är "1000kr mer kvar efter skatt" för några 1000kr mer i köpkraft, får man inte se om man är med i facket.
Grejjen är att man kommer tvingas att arbeta oavsett tjänst och lön. Detta kommer medföra konkurrens om jobben och att löner pressas ned och en fattig arbetar/tjänste-klass uppstår.
Fast å andra sidan så förutspås (oavsett vem som vinner valet) en stor brist på arbetskraft 2008 vilket skulle pressa upp lönerna... men prognosmakarna är inte eniga.