Pr0bz skrev:
2406295 Kan nån förklara för en liten moderat som jag är hur vi kommer tjäna på att ta bort sjukersättning osv. Kommer de inte bli jättedyrt om vi nu bryter benet :S Min chey tjatar på mig att det är så dåligt och att alla gamla kommer bli pankrutt och att man inte kommer ha råd att gå till sjukhuset. Kan någon ge en bra förklaring.
1. Man kommer inte att "ta bort" sjukersättningen eller att privatisera sjukhusen.
Skillnaden mellan 65% sjukers och 80% är mycket liten om man räknar över hela årets lön. De sist intjänade kronorna drabbas ju av marginalskatteffekten.
Ids inte själv men kolla skatteskillnaden på 300 000 i års lön och 295 000. Räkna vad som blir kvar..
2. Privat drivna sjukhus omfattas av vanl sjukförs och det enda du märker är att servicen är bättre där.
ALLA jämförelser i personalens trivsel mellan offentligt och privat drivna sjukhus har hittills utfallit till de privatas fördel. No exceptions!
2a. Det finns helprivata sjukhus där man får betala ALLT själv. Det är jag glad för. Skulle få vänta 6-9mån på en knäoperation, men min arb givare fixade in mig på 3dar! Betalade allt för mig på ett privat sjh.. Arbetade nästa dag som vanligt. Missade EN arbetsdag! Alternativet var att gå sjukskriven hemma i minst ett halvår på andras bekostnad.
Snacka om förbättrad livskvalitet med snabba operationer.
Detta är ju en av de stora svagheterna i svenska systemet, väntetid anses som "gratis". Dvs det är "någon annan" som betalar