Riksdagsvalet 2006

Vilket parti röstar du på?


  • Antal röstningar
    0

urf

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Beijing
Hoj
SPS med extra senap och en H*nda CRM 250
Som boendes i varldens friaste ekonomi (Hong Kong) ar det ganska roligt att folja debatten i Sverige. Skattenivan ligger har pa max 17.5 % (dar jag inte inluderar ett generost grundavdrag) och nu ar det pa forslag att infora Moms (hela 5%). Detta har nu lett till ett ramaskri med gatuprotester och vilda debatter.

I Sverige vagar inget etablerat parti knysta om skattesankningar, bidragssankningar, privata alternativ och reduceringar av storleken pa den offentliga sektorn. I stallet pratas det om att infora nya bidrag, oka storleken pa den offentliga sektorn och behalla eller till och med hoja skattenivaerna. Detta samtidigt som Sverige ar ett av de lander i Europa som har den storsta andelen av befolkningen i arbetsfor alder utanfor arbetsmarknaden (Kalla The Economist); Sverige har en extremt lag andel egenforetagare och etablering av nya foretag; Sveriges offentliga sektor ar en av de mest ineffektiva etc etc.

Jag vet att HK's situation inte gar att oversatta direkt till svenska forhallanden - men nan jakla matta far det val anda vara darhemma? Lite probleminsikt skulle inte skada

P.S
Rostade haromdagen pa ambassaden i Beijing och noterade att samtliga fortryckta valsedlar for moderaterna var slut...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
urf skrev:
2460977

P.S
Rostade haromdagen pa ambassaden i Beijing och noterade att samtliga fortryckta valsedlar for moderaterna var slut...

De svenskar som jobbar i Kina är i regel välavlönade så det är ju inte särskilt förvånande i och för sig.
 

urf

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Beijing
Hoj
SPS med extra senap och en H*nda CRM 250
Markus skrev:
2461118 De svenskar som jobbar i Kina är i regel välavlönade så det är ju inte särskilt förvånande i och för sig.

Det har du naturligtvis helt ratt i :rolleyes: Men jag trodde att fler skulle ha blivit imponerade och paverkade av vad det kommunistiska styret har lyckats astadkomma har... Trots det drallde det fullkomligen av V-valsedlar.

Ohly skulle ju latt kunna skapa samma monstertillvaxt hemmavid om han larde sig lite av sina uberkapitalistiska kommunistvanner i Kina. Arbetsrattslagstiftningen skulle kunna forenklas enligt modell hamtad harifran. Tex skulle han kunna skicka lantisar till byggen i sthlm dar de jobbar sexton timmar om dagen sju dagar i veckan for en tusing i manaden (utbetalning sker dock bara en gang per ar). Pig-debatten skulle vara ett minne blott (tio spann i timmen vitt for en husa borde de flesta kunna hantera). Finns mkt att lara for V har i Kina helt enkelt. Det enda problemet skulle vara ett eventuellt samarbete med Miljopartiet, men det kan losas enkelt genom att forbjuda partiet. Som gradde pa moset skulle Ohly sjalv fa glida runt i den fetaste Mercan, ha VIP plats pa alla Djurgardens matcher och ha en dros konkubiner till sitt forfogande. Kom igen nu Lasse!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
urf skrev:
2461231 Kom igen nu Lasse!

Kina är ju egentligen ett exempel på extremkapitalism, jag ser ingen kommunism där faktiskt. Finns det någon klassfördelning t.ex.?
En annan sak, är det inte farligt att därifrån kritisera regimen? :skrämd
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
urf skrev:
2461231...Men jag trodde att fler skulle ha blivit imponerade och paverkade av vad det kommunistiska styret har lyckats astadkomma har...
Hong Kong har ju inte varit kommunistiskt styrt särskilt länge direkt...
 

urf

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Beijing
Hoj
SPS med extra senap och en H*nda CRM 250
Markus skrev:
2461247 Kina är ju egentligen ett exempel på extremkapitalism, jag ser ingen kommunism där faktiskt. Finns det någon klassfördelning t.ex.?
En annan sak, är det inte farligt att därifrån kritisera regimen? :skrämd

Klart som fan att det finns klassfordelning - politiska styret och entrepronerer tillhor eliten... Bonderna och lantisarna far dra det tunga lasset. Det ar val sa kommunismen alltid utformats i praktiken (minus entreprenorklassen)?

Har finns manga drag av extremkapitalism i en skon symbios med central och obestridlig beslutsmakt. Saker hander och det snabbt. Man slipper bry sig om vad pobeln tycker, vilket baddar for snabba omstallningsmojligheter. Alldeles runt knuten vid min lya pagar det for narvarande 15-20 enorma byggen (nagra km2 hutongomraden har ocksa rivits).

I Hong Kong (som ju inte heller ar en demokrati) ar det mer genomhard extremkapitalism. Lite lustigt att de medborgare som ar friast i varlden betraffande ekonomi inte ar det inom andra omraden.

For ovrigt sa kritiserar jag inte den styrande regimen - jag appladerar den! (om nu nan myndighetsperson skulle lasa det har).
 

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Ort
Färingsö
Hoj
KTM Superduke 08:a
Lite humor...

skadar aldrig:
 

Bifogat

  • Anna.jpg
    Anna.jpg
    56.8 KB · Visningar: 59
  • Bodström.jpg
    Bodström.jpg
    32.9 KB · Visningar: 58
  • Tillsamans.jpg
    Tillsamans.jpg
    106.2 KB · Visningar: 69

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Landet
Hoj
Yamaha R1 -05
Äh, vi har uppnått den totala enpartistaten. Glasklart att Sossarna fixar biffen även denna gång.
 

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16

Bifogat

  • lasseflygare20062fv.gif
    lasseflygare20062fv.gif
    120.7 KB · Visningar: 39
  • LO_kommunist%20kopiera.jpg
    LO_kommunist%20kopiera.jpg
    59.5 KB · Visningar: 39

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Har precis varit iväg och tagit mitt ansvar för Sveriges framtid.

Självklart blev det MODERATERNA jag röstade på.

Självklart är jag FÖR ett Sverige där utbildning skall belönas.

Det skall vara en STOR löneskillnad mellan tex. en arbetsskygg som ligger hemma och pillar sig i näsan jämfört med en person som slitit tex. 4 år på Universitet.

Jag känner många som lever gott på de svenska bidrag som finns, en spark i arslet är vad dom behöver.
 

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Stulen
burner skrev:
2465706 Har precis varit iväg och tagit mitt ansvar för Sveriges framtid.

Självklart blev det MODERATERNA jag röstade på.

Självklart är jag FÖR ett Sverige där utbildning skall belönas.

Det skall vara en STOR löneskillnad mellan tex. en arbetsskygg som ligger hemma och pillar sig i näsan jämfört med en person som slitit tex. 4 år på Universitet.

Jag känner många som lever gott på de svenska bidrag som finns, en spark i arslet är vad dom behöver.


Det blev miljöpartiet för mig till Riksdagen. Jag gillar maskrosor =)
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top