Riksväg 70 Sala-Säter - Ta det lugnt

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Skulle till o köra upp polarens hoj till Säter då densamme ska på intensivkurs och ville ha cykeln där när lappen är i handen, sagt o gjort han tar min bil och vi ger oss av.

Det bådade väl inte alltför gott, glömde mc byxorna på taket när vi skulle iväg o hämta hojen vilket måste varit en handling av mitt dåliga minnes undermedvetna då jag då upptäckte att jag glömt hjälmen. När vi kommer ut i roslagen för att hämta ut hojen blir vi bokstavligen bombaderade av mygg, jag som knappt hört ett surr i år vart måttligt imponerad och galet mycket mygg var det. När vi kommer till Uppsala ligger det en hoj i rondellen, visar sig att bakdäcket krängts av fälgen eller så var det duktigt skevt.

Vi står o klurar lite åt eländet på Max parkeringen och undrar varför cykeln ligger kvar där, menar olycka = bortforsling, klarat sig bra = kanske bättre placering av cykeln, stulen = polis/bortforsling osv. Medans vi står där och försöker ta en vettig bild (vilket inte lyckades) kommer det ut en kille i mc mundering och mobilen i högsta hugg. Aha, så tittar vi åt hojen igen och där står nu en bärgare. Kom aldrig för oss att fråga men det kanske kommer fram här någon gång.

Well well, in o äta o så iväg o tanka, nu börjar det regna lite också men knappast någon överaskning denna dag med mörka moln på himelen. Efter tankningen har det börjat ösa ner och vi beger oss iväg. Några mil senare blir det uppehåll o torrt igen. Innan Sala blir jag rastlös o kliver iväg, beprövar V-techen och vid en lite inspererad kurvtagning är det helt plötsligt plaskblött igen och 200 meter senare torrt.... lokala skurar borde avskaffas.

Stannar i Sala för att vänta in bilen och ställa in radiokanal på telefonen, missar när bilen åker förbi och åker efter en stund igen. Hamnar bakom en V70, är 50 och mycket heldraget, refuger etc så jag ligger snällt bakom på behörigt avstånd pang V70´n bromsar in häftigt och jag vinglar ut på heldraget/streckade linjer och undrar ifall han blivit sur för att jag legat bakom när jag ser en igelkott hoppa jämnfota och tre kullerbyttor bakom bilen... Kör om bilen, gör tummen upp och laddar iväg. Nu visste jag inte att följebilen var framför så jag lufsar fram i lagom takt, det börjar återigen ösa ned och blixtrar o dundrar om vartannat. Hör på nyheterna att någon stackare blivit träffad av blixten och känner mig sådär lagom stor på motorcykeln mitt ute i ingenstans med åskan rakt ovanför, när det blixtrar till lyser hela omgivningen upp ett flertal ggr. Plötsligt ringer luren, autosvar inställt och polaren undrar vart jag håller hus. Förklarar mindre akvarievy och vi kommer nu fram till att jag ligger bakom, han har stannat vid en rastplats och väntar på mig där. Jag tar mig fram hjälpligt i ösregnet, riktiga bamsedroppar far ned och jag har svårt att se hur vägen går trots väl anpassad hastighet. Tillslut ser jag två röda lysen vid sidan av vägen och svänger av, kastar in solbrillorna i bilen och så beger vi oss iväg, nu har jag iaf något att följa som är med på noterna. Fortfarande är det väldigt svårt att se hur vägen sträcker sig och jag får lita mer eller mindre blint på baklysena framför mig. Plötsligt ser jag en remsa i mitten av mitt körfält, har svårt att konstatera hurvida det är en kant eller om det är bilens hjulspår i vattnet. Jodå, vägverkshelvetet har asfalterat halva körfältet och sedan tagit helg, tack för kaffet! Det är för mig omöjligen att hålla ett vettigt spår och samtidigt följa vägen rätt så jag far upp ned över den där förbannade kanten och det var minst sagt spännande. Nu kopplar jag också varför det är så förebaskat svårt att följa vägen, det finns inga linjer någonstans pga nylagd asfalt alt klister. Några vattenplaningar senare stannar vi i Hedermora för att tanka upp min bil och blir även här överrösta av mygg, sedan kör vi sista biten till Säter, nu lite mindre regn.

Efter lite upptorkning och fika så åker jag hem igen med bilen, var inte helt lätt heller på denna ej uppmärkta sträcka då det nu kommit dimma istället.

Så ska ni åka denna sträcka så rekommenderar jag ej kvällskörning i regn, jag tog lappen den 24/6 och är ingen erfaren lirare bakom styret men jag tog det lugnt o sannsat och ändå bjöds det på spännande uppleveser. Ca 2.7-2.8 mil från Säter har dom satt upp "varning för gupp" skylt, anpassa farten för den kanten var ganska skarp och bjuder på en flygtur trots inte alltför hög hastighet.
 

Bifogat

  • cyklarondell.jpg
    cyklarondell.jpg
    23.2 KB · Visningar: 422

Lillvego

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
CBR1000f
Åkte sala-hedemora för 2 dagar sedan med passagerare. Det ösregnade hela sträckan så man fick ta det lugnt. Dock fanns det linjer genom hela vägbygget. inga tjocka räfflade linjer men små tillfälliga heldragna linjer som visar var mitträcket kommer gå. Under vägbygge är det nog inte mycket mer än så de kan göra. Sen åka i regn är en sak, i mörker + regn..

Du ska vara glad att du inte fortsatte mot falun. Där hade de långa sektioner lagat bara hjulspåren från bilarna. Inte roligt att byta beläggning när man ligger i en kurva. Kändes som om framhjulet vandrade 10cm.

//Martin
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jodå det var en tur att minnas =) Nä men än så länge är all körning kul o bra träning, ser det så istället trots regn o rusk. Det var varmt, kläderna höll tätt bra förutom handskarna som var genomblöta men ändå inte kallt så det gick fin fint. Dålig sikt längre perioder är dock det värsta, tänkte bara på att vara uppmäksam och inte chansa vilket funkade bra.
 

Ck1

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2009
Ort
Västerås
Hoj
Honda Hornet 600 2007
körde den vägen mellan sala->dalarna för ett tag sen oxå,,,dock med bil,,,den är sååå bedrövlig,,,,just det att dem har asfalterat typ halva körfältet som du säger!! sen i spöregn & hoj kan jag tänka mig att man blir än mer irriterad!! Bra jobbat dock, du tog dig både dit & hem!
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ja nä den e inge bra =) Tog en repa inatt också för att få känna på lite bättre åka, blev en Sthlm-Västerås-Sthlm på ganska precis 25 mil mellan 00:45-05:30. Kollade lite på spillrorna av Power Meet, käka, åkte tebax tog en vända i Sthlm o hem. Var mörkt dit och älgarna låg o lura i diket (ganska säker på det) men solen gick upp 03:45 i Västerås så hem kom jag fortare, måste varit nedförsbacke på hemvägen.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top