Skulle till o köra upp polarens hoj till Säter då densamme ska på intensivkurs och ville ha cykeln där när lappen är i handen, sagt o gjort han tar min bil och vi ger oss av.
Det bådade väl inte alltför gott, glömde mc byxorna på taket när vi skulle iväg o hämta hojen vilket måste varit en handling av mitt dåliga minnes undermedvetna då jag då upptäckte att jag glömt hjälmen. När vi kommer ut i roslagen för att hämta ut hojen blir vi bokstavligen bombaderade av mygg, jag som knappt hört ett surr i år vart måttligt imponerad och galet mycket mygg var det. När vi kommer till Uppsala ligger det en hoj i rondellen, visar sig att bakdäcket krängts av fälgen eller så var det duktigt skevt.
Vi står o klurar lite åt eländet på Max parkeringen och undrar varför cykeln ligger kvar där, menar olycka = bortforsling, klarat sig bra = kanske bättre placering av cykeln, stulen = polis/bortforsling osv. Medans vi står där och försöker ta en vettig bild (vilket inte lyckades) kommer det ut en kille i mc mundering och mobilen i högsta hugg. Aha, så tittar vi åt hojen igen och där står nu en bärgare. Kom aldrig för oss att fråga men det kanske kommer fram här någon gång.
Well well, in o äta o så iväg o tanka, nu börjar det regna lite också men knappast någon överaskning denna dag med mörka moln på himelen. Efter tankningen har det börjat ösa ner och vi beger oss iväg. Några mil senare blir det uppehåll o torrt igen. Innan Sala blir jag rastlös o kliver iväg, beprövar V-techen och vid en lite inspererad kurvtagning är det helt plötsligt plaskblött igen och 200 meter senare torrt.... lokala skurar borde avskaffas.
Stannar i Sala för att vänta in bilen och ställa in radiokanal på telefonen, missar när bilen åker förbi och åker efter en stund igen. Hamnar bakom en V70, är 50 och mycket heldraget, refuger etc så jag ligger snällt bakom på behörigt avstånd pang V70´n bromsar in häftigt och jag vinglar ut på heldraget/streckade linjer och undrar ifall han blivit sur för att jag legat bakom när jag ser en igelkott hoppa jämnfota och tre kullerbyttor bakom bilen... Kör om bilen, gör tummen upp och laddar iväg. Nu visste jag inte att följebilen var framför så jag lufsar fram i lagom takt, det börjar återigen ösa ned och blixtrar o dundrar om vartannat. Hör på nyheterna att någon stackare blivit träffad av blixten och känner mig sådär lagom stor på motorcykeln mitt ute i ingenstans med åskan rakt ovanför, när det blixtrar till lyser hela omgivningen upp ett flertal ggr. Plötsligt ringer luren, autosvar inställt och polaren undrar vart jag håller hus. Förklarar mindre akvarievy och vi kommer nu fram till att jag ligger bakom, han har stannat vid en rastplats och väntar på mig där. Jag tar mig fram hjälpligt i ösregnet, riktiga bamsedroppar far ned och jag har svårt att se hur vägen går trots väl anpassad hastighet. Tillslut ser jag två röda lysen vid sidan av vägen och svänger av, kastar in solbrillorna i bilen och så beger vi oss iväg, nu har jag iaf något att följa som är med på noterna. Fortfarande är det väldigt svårt att se hur vägen sträcker sig och jag får lita mer eller mindre blint på baklysena framför mig. Plötsligt ser jag en remsa i mitten av mitt körfält, har svårt att konstatera hurvida det är en kant eller om det är bilens hjulspår i vattnet. Jodå, vägverkshelvetet har asfalterat halva körfältet och sedan tagit helg, tack för kaffet! Det är för mig omöjligen att hålla ett vettigt spår och samtidigt följa vägen rätt så jag far upp ned över den där förbannade kanten och det var minst sagt spännande. Nu kopplar jag också varför det är så förebaskat svårt att följa vägen, det finns inga linjer någonstans pga nylagd asfalt alt klister. Några vattenplaningar senare stannar vi i Hedermora för att tanka upp min bil och blir även här överrösta av mygg, sedan kör vi sista biten till Säter, nu lite mindre regn.
Efter lite upptorkning och fika så åker jag hem igen med bilen, var inte helt lätt heller på denna ej uppmärkta sträcka då det nu kommit dimma istället.
Så ska ni åka denna sträcka så rekommenderar jag ej kvällskörning i regn, jag tog lappen den 24/6 och är ingen erfaren lirare bakom styret men jag tog det lugnt o sannsat och ändå bjöds det på spännande uppleveser. Ca 2.7-2.8 mil från Säter har dom satt upp "varning för gupp" skylt, anpassa farten för den kanten var ganska skarp och bjuder på en flygtur trots inte alltför hög hastighet.
Det bådade väl inte alltför gott, glömde mc byxorna på taket när vi skulle iväg o hämta hojen vilket måste varit en handling av mitt dåliga minnes undermedvetna då jag då upptäckte att jag glömt hjälmen. När vi kommer ut i roslagen för att hämta ut hojen blir vi bokstavligen bombaderade av mygg, jag som knappt hört ett surr i år vart måttligt imponerad och galet mycket mygg var det. När vi kommer till Uppsala ligger det en hoj i rondellen, visar sig att bakdäcket krängts av fälgen eller så var det duktigt skevt.
Vi står o klurar lite åt eländet på Max parkeringen och undrar varför cykeln ligger kvar där, menar olycka = bortforsling, klarat sig bra = kanske bättre placering av cykeln, stulen = polis/bortforsling osv. Medans vi står där och försöker ta en vettig bild (vilket inte lyckades) kommer det ut en kille i mc mundering och mobilen i högsta hugg. Aha, så tittar vi åt hojen igen och där står nu en bärgare. Kom aldrig för oss att fråga men det kanske kommer fram här någon gång.
Well well, in o äta o så iväg o tanka, nu börjar det regna lite också men knappast någon överaskning denna dag med mörka moln på himelen. Efter tankningen har det börjat ösa ner och vi beger oss iväg. Några mil senare blir det uppehåll o torrt igen. Innan Sala blir jag rastlös o kliver iväg, beprövar V-techen och vid en lite inspererad kurvtagning är det helt plötsligt plaskblött igen och 200 meter senare torrt.... lokala skurar borde avskaffas.
Stannar i Sala för att vänta in bilen och ställa in radiokanal på telefonen, missar när bilen åker förbi och åker efter en stund igen. Hamnar bakom en V70, är 50 och mycket heldraget, refuger etc så jag ligger snällt bakom på behörigt avstånd pang V70´n bromsar in häftigt och jag vinglar ut på heldraget/streckade linjer och undrar ifall han blivit sur för att jag legat bakom när jag ser en igelkott hoppa jämnfota och tre kullerbyttor bakom bilen... Kör om bilen, gör tummen upp och laddar iväg. Nu visste jag inte att följebilen var framför så jag lufsar fram i lagom takt, det börjar återigen ösa ned och blixtrar o dundrar om vartannat. Hör på nyheterna att någon stackare blivit träffad av blixten och känner mig sådär lagom stor på motorcykeln mitt ute i ingenstans med åskan rakt ovanför, när det blixtrar till lyser hela omgivningen upp ett flertal ggr. Plötsligt ringer luren, autosvar inställt och polaren undrar vart jag håller hus. Förklarar mindre akvarievy och vi kommer nu fram till att jag ligger bakom, han har stannat vid en rastplats och väntar på mig där. Jag tar mig fram hjälpligt i ösregnet, riktiga bamsedroppar far ned och jag har svårt att se hur vägen går trots väl anpassad hastighet. Tillslut ser jag två röda lysen vid sidan av vägen och svänger av, kastar in solbrillorna i bilen och så beger vi oss iväg, nu har jag iaf något att följa som är med på noterna. Fortfarande är det väldigt svårt att se hur vägen sträcker sig och jag får lita mer eller mindre blint på baklysena framför mig. Plötsligt ser jag en remsa i mitten av mitt körfält, har svårt att konstatera hurvida det är en kant eller om det är bilens hjulspår i vattnet. Jodå, vägverkshelvetet har asfalterat halva körfältet och sedan tagit helg, tack för kaffet! Det är för mig omöjligen att hålla ett vettigt spår och samtidigt följa vägen rätt så jag far upp ned över den där förbannade kanten och det var minst sagt spännande. Nu kopplar jag också varför det är så förebaskat svårt att följa vägen, det finns inga linjer någonstans pga nylagd asfalt alt klister. Några vattenplaningar senare stannar vi i Hedermora för att tanka upp min bil och blir även här överrösta av mygg, sedan kör vi sista biten till Säter, nu lite mindre regn.
Efter lite upptorkning och fika så åker jag hem igen med bilen, var inte helt lätt heller på denna ej uppmärkta sträcka då det nu kommit dimma istället.
Så ska ni åka denna sträcka så rekommenderar jag ej kvällskörning i regn, jag tog lappen den 24/6 och är ingen erfaren lirare bakom styret men jag tog det lugnt o sannsat och ändå bjöds det på spännande uppleveser. Ca 2.7-2.8 mil från Säter har dom satt upp "varning för gupp" skylt, anpassa farten för den kanten var ganska skarp och bjuder på en flygtur trots inte alltför hög hastighet.