Rimligt pris för däckomläggning?

meccan

www.racesetup.se
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Hillerstorp
Hoj
GSXR 750 -07 Banhoj. GSXR 750 SRAD Gata.
Nu har jag beställt däck, balanseringsmaskin.
Kommer inrikta mig på mc däck. Har en mindre mc firma (Racesetup)

Nu kommer min fråga till er sporthojs åkare.
Vad är ett rimligt pris för däckomläggning med balansering?

Kommer göra ett nogrannt arbete utan kanstötta fälgar och
perfekt ballansering (är lite väl nogrann ibland):) :tummenupp

Rimligt pris? Hjälp mig!:va :confused:
 
Last edited:

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
kolla vad de stora tar för priset och ta ungf samma.
och så kan det vara bra att skriva ihop tex balanseringsmaskin. Representerar du ditt företag är det viktigt att det blir rätt.
 

sportbike

Guest
Då bör du göra en prislista som innehåller:
Däck som du har sålt.
Däck som kunden har med sig.
Lösa hjul.
Hjulen på hojen.
Alufälgar eller ekerfälgar med slang tar ju lite olika lång tid.
Typ av hoj,sport,offroad,custom,touring osv.
Visst kan du ha samma pris för alla hjul,det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen,med konkurrensen e ju som bekant rätt omfattande.

Och,ska du ha det som yrkessysselsättning å inte en hobby,kolla om du kan försäkra dig mot ev skador på dyr-fälgar
 
Last edited:

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
140 per däck betalade jag hos Däckia sist jag var där. Iof några år sen.
 

Naurin

Humlefärgad? Den är race-gul!
Gick med
20 Aug 2005
Ort
Linköping (Götet på sommarn)
Hoj
Aprilia RSV1000R 2006
Jag la om mina däck för 1-2veckor sen. Killen i affären (en av de större affärerna i stan) sa då att all handlare gått ihop och tar numera 400kr/däck om man kommer in med läsa fälgar och EGNA däck, dvs inte köper däcken i affären. Detta för att kunna konkurrera bättre emot importdäcken.
 

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Borås
Hoj
Aprilia RSV Factory
Då måste du göra en pislista som innehåller:
Däck som du har sålt.
Däck som kunden har med sig.
Lösa hjul.
Hjulen på hojen.
Alufälgar eller ekerfälgar med slang tar ju lite olika lång tid.
Typ av hoj,sport,offroad,custom,touring osv.
Visst kan du ha samma pris för alla hjul,det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen,med konkurrensen e ju som bekant rätt omfattande.

Och,ska du ha det som yrkessysselsättning å inte en hobby,kolla om du kan försäkra dig mot ev skador på dyr-fälgar

Bättre svar än det där får du inte Meccan!
Bra skrivet Sportbike!! :tummenupp


Mvh
Dio
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jag la om mina däck för 1-2veckor sen. Killen i affären (en av de större affärerna i stan) sa då att all handlare gått ihop och tar numera 400kr/däck om man kommer in med läsa fälgar och EGNA däck, dvs inte köper däcken i affären. Detta för att kunna konkurrera bättre emot importdäcken.
Det där borde du spelat in för det är tämligen olagligt...
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Killen i affären (en av de större affärerna i stan) sa då att alla handlare gått ihop och tar numera 400kr/däck om man kommer in med läsa fälgar och EGNA däck, dvs inte köper däcken i affären. Detta för att kunna konkurrera bättre emot importdäcken.

Kallas även kartellbildning och är olagligt...
 

Dr.Bike

Guest
max 150:- per däck.
100:- vore ett schysst pris.

Stå och bryt däck själv! 100:- är för billigt mot vilket svettdrivande arbete detta är.
Vi (Racerepairs) brukar ta 100:- , men fasen vet om inte det är dax att höja en 50-lapp.
150 är oxå billigt tycker jag, men rimligt. 200 känns aningen dyrt, men å andra sidan finns det firmor som tar 400 om man kommer med däck köpta nån annan stans... (svineri är vad det är).

Sen som Sportbike säger: Olika case ju om hjulen kommer lösa eller om de sitter monterade. Eller typ av hjul osv. Men ni som inte kan meka, och tycker att 150 är dyrt kan som sagt prova att kränga själva.
Vem vet,- efter en sån holmgång med ett däck kanske ni tycker att t.o.m 400 är billigt! :)
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Stå och bryt däck själv! 100:- är för billigt mot vilket svettdrivande arbete detta är.
Vi (Racerepairs) brukar ta 100:- , men fasen vet om inte det är dax att höja en 50-lapp.
150 är oxå billigt tycker jag, men rimligt. 200 känns aningen dyrt, men å andra sidan finns det firmor som tar 400 om man kommer med däck köpta nån annan stans... (svineri är vad det är).

Sen som Sportbike säger: Olika case ju om hjulen kommer lösa eller om de sitter monterade. Eller typ av hjul osv. Men ni som inte kan meka, och tycker att 150 är dyrt kan som sagt prova att kränga själva.
Vem vet,- efter en sån holmgång med ett däck kanske ni tycker att t.o.m 400 är billigt! :)

Killen har ju maskin.....

max 150:- är rimligt om man kommer med lösa hjul.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag la om mina däck för 1-2veckor sen. Killen i affären (en av de större affärerna i stan) sa då att all handlare gått ihop och tar numera 400kr/däck om man kommer in med läsa fälgar och EGNA däck, dvs inte köper däcken i affären. Detta för att kunna konkurrera bättre emot importdäcken.
Å för 400 kan man köpa däcksjärn å snabbtvingar (för att klämma loss däcket från fälgen) på Biltema. Och då får man lite pengar över till sånt där fett också. Balanseringsjigg kan man få någon att svetsa ihop för dom 400 det kostar att byta framdäcket. Fälgskydd gör man av en några decimeter trädgårdsslang som man "lånar" av nån polare med trädgård ;) Å vips, nu kan du byta däck i all evighet, åt dig å polarna :tummenupp

Hur man gör står här: http://www.bikeproject.com/Articles/index.php?GID=3085
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Här i stan tar en däckfirma 250:-, en MC meck 200:-
Jag tycker nog att 200:- är rimligt
Det kan vara ett grisgöra ibland.

Sist jag bytte hos mc-meken hade jag fått "kompispris" 150:-, men det jävlades nå så kopiöst att jag gav honom 200:- ändå.
Sist jag bytte ÖHT så gav jag hjulet till sonen som jobbar på däckverkstad.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Stå och bryt däck själv! 100:- är för billigt mot vilket svettdrivande arbete detta är.
...
Men ni som inte kan meka, och tycker att 150 är dyrt kan som sagt prova att kränga själva.
Vem vet,- efter en sån holmgång med ett däck kanske ni tycker att t.o.m 400 är billigt! :)
Jag lärde mig kränga däck på reservhjulet till racebussen! Gudarsjävlaskymning vilket slit de var! Å då hade jag skruvstäd för att klämma av däcket från fälgen med, å korta däcksjärn. Men det gick! Å att kränga däck på hojen sen var ju som att tälja smör med varm kniv i bastun! :tummenupp Fast det fanns ju tillfällen under den där våldsutövningen som mörka makter åkallades frekvent :rolleyes:
 

meccan

www.racesetup.se
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Hillerstorp
Hoj
GSXR 750 -07 Banhoj. GSXR 750 SRAD Gata.
Många bra svar!

Däckfirmorna här i närområdet tar mellan 250-400kr däcket,
om kunden har med lös fälg och eget däck.

Min tanke är att endast lägga om däck utan innerslang. Har hört att det blir dyrt i längden när innerslangar går sönder och ekrar går av.

Liten fundering på prislista.

*Demontering av hjul från mc och däckomläggning 400kr
*Lös fälg, eget däck 250kr
*Däck köp av mig 50kr
*Däck köp av mig (Fram och bak) Gratis!

Låter summorna rimliga?
Räknar på kostnad av maskin, vikter, el, arbetstid, slitage mm.
Gör en kalkyl på hur många omläggningar jag måste göra
innan maskinen är betald
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
det vill man ju se när man ska ha nya svålar på Desmosedicci:n......not
Vad är skillnaden egentligen? Måste man ha dyra maskiner å dyra tillbehör till dyra hojar?

Här i stan tar en däckfirma 250:-, en MC meck 200:-
Jag tycker nog att 200:- är rimligt
Det kan vara ett grisgöra ibland.

Sist jag bytte hos mc-meken hade jag fått "kompispris" 150:-, men det jävlades nå så kopiöst att jag gav honom 200:- ändå.
Sist jag bytte ÖHT så gav jag hjulet till sonen som jobbar på däckverkstad.
Jag ringde till däcksfirman här på gården, dom tog 150/hjul för att byta å balansera bildäck om man kom med lös fälg å eget däck. Hojfirman vägg i vägg tog 600 för samma sak, fast hojdäck då! :huvet
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top