Rimligt pris för däckomläggning?

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Lillemans MC i Lund skulle ha 800 kr per däck om man kom med hojen och 2 däck i näven.

Jag skrattade och la på.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Fick pynta 150/däck när jag kom med egna+250 extra/däck för jag kom med hojen isf. lösa fälg hos en lokal gummisnubbe.

Tyckte krängningen var billig men är väl istället max vad det är värt att rulla dit hojen istället för lösa fälg,totalpriset är enligt mig rimligt.

Henrik
 

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Borås
Hoj
Aprilia RSV Factory
Lillemans MC i Lund skulle ha 800 kr per däck om man kom med hojen och 2 däck i näven.

Jag skrattade och la på.

Oh shit !!
Ja du, det finns väl firmor som tror att de kan bokstavligt talat tvinga folk att köpa däck av de genom att sätta såpass höga priser för själva arbetet.

Här i borås tar jag 150kr/lös hjul och 250kr/hjul om man kommer med hojen, och alla kunder jag har haft är nöjda :). Sen att jag säljer däcken riktigt billiga gör inte saken sämre heller :tummenupp , men då gör jag inte detta för att bli miljonär heller!

Tycker inte man behöver betala mer, inte i borås iaf. Däremot finns det butiker som har högre hyreskostnader osv och därav högre priser, och det är rimligt.


//Dio
 

sportbike

Guest
Må det kosta 150 eller 400 spänn per hjul på hojen.
Det som gör det värt att anlita proffs är dels:
Att däcken sitter åt rätt håll.
Att det inte fattas några distanser/sitter felmonterade.
Att kedjan är rätt spänd,och att bromsbeläggen sitter på var sin sida av skivan.
Att hastighetsmätaren funkar/drivningen inte är mosad.
Att bromsoken inte ramlar av,etc,etc.
Sett allt,inte förvånad längre,betalar gärna mer för rätt utfört arbete.
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Många bra svar!

Däckfirmorna här i närområdet tar mellan 250-400kr däcket,
om kunden har med lös fälg och eget däck.

Min tanke är att endast lägga om däck utan innerslang. Har hört att det blir dyrt i längden när innerslangar går sönder och ekrar går av.

Liten fundering på prislista.

*Demontering av hjul från mc och däckomläggning 400kr
*Lös fälg, eget däck 250kr
*Däck köp av mig 50kr
*Däck köp av mig (Fram och bak) Gratis!

Låter summorna rimliga?
Räknar på kostnad av maskin, vikter, el, arbetstid, slitage mm.
Gör en kalkyl på hur många omläggningar jag måste göra
innan maskinen är betald

Gör inte grejorna gratis, det är ingen mening att jobba och inte få betalt, ha hellre bättre pris på däcken.

Jag skulle gjort skillnad beroende av vad det är för hjul.
en 180/55 smäller man ju på på fem minuter men en crossfälg med dubbla däckslås som man sumpar slangen på, puh fan jag blir svettig bara jag tänker på den, måste såklart kosta mer.

Så slang, lägg på lite, räkna med att du då och då sumpar en slang dessutom. Däckslås, lägg på mer. Ta minst 100 spänn för att lägga om ostarna.

/Fredde
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Var bytte du däck då? Jag har inte heller möjlighet att skruva av hjulen hemma.

Allt Med Bil & Däck AB
Agnesfridsv. 190, 213 75 MALMÖ 040-54 96 20
Mobiltfn 070-323 47 90


Tror de tog 150-200 per däck och då körde jag hojen dit med 2 däck med mig. Om jag minns rätt. De balanserade däcken också. men ring och boka tid så de inte har fullt upp. Jag var där efter 17 och det var inga problem.

Känns bättre i själen att gynna de mindre firmorna också.
Väldigt trevliga.
 

speedruch

mano
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Värmdö
Hoj
none
120 för dem/mont. 120 för balans.. = 240 avrundas lite snyggt till 200 så blir kunden glad=).. en 200:ing e inte mkt i dagens samhälle.. på förra jobbet bjussade vi på monteringen om kunden köpt däck hos oss och kom med lösa fälgar/hjul
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Må det kosta 150 eller 400 spänn per hjul på hojen.
Det som gör det värt att anlita proffs är dels:
Att däcken sitter åt rätt håll.
Att det inte fattas några distanser/sitter felmonterade.
Att kedjan är rätt spänd,och att bromsbeläggen sitter på var sin sida av skivan.
Att hastighetsmätaren funkar/drivningen inte är mosad.
Att bromsoken inte ramlar av,etc,etc.
Sett allt,inte förvånad längre,betalar gärna mer för rätt utfört arbete.

Ja herregud vilken raketforskning det är att byta däck på en hoj. Vilken vanlig människa, som inte gått ut det 9-åriga däckbytarprogrammet på Harvard, klarar alla de där sakerna du radat upp? Klart man betalar dubbelt så mycket för det!

Jag menar, trots allt, det är ju(h) inte lätt att kolla alla de där sakerna när man hämtar hojen heller!!!!11
 

sportbike

Guest
Ja herregud vilken raketforskning det är att byta däck på en hoj. Vilken vanlig människa, som inte gått ut det 9-åriga däckbytarprogrammet på Harvard, klarar alla de där sakerna du radat upp? Klart man betalar dubbelt så mycket för det!

Jag menar, trots allt, det är ju(h) inte lätt att kolla alla de där sakerna när man hämtar hojen heller!!!!11

Du kanske,men inte alla andra,tydligen.
 

tarm

fu
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Växjö
Hoj
vtr1000f
Allt Med Bil & Däck AB
Agnesfridsv. 190, 213 75 MALMÖ 040-54 96 20
Mobiltfn 070-323 47 90


Tror de tog 150-200 per däck och då körde jag hojen dit med 2 däck med mig. Om jag minns rätt. De balanserade däcken också. men ring och boka tid så de inte har fullt upp. Jag var där efter 17 och det var inga problem.

Känns bättre i själen att gynna de mindre firmorna också.
Väldigt trevliga.

Tackar! :tummenupp
 

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
Jag betalade 120 kr för ett bakdäck hos lokala däck krängar'n. 100 för byte å 20 för balansering. jag hade med eget däck.

Så 240 för 2 hjul.
Är väll okej...

Den lokala MC vekrstaden skulle ha tagit 400 och då utan balansering... :gnissla
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Har betalat 200kronor per hjul när jag kommit med löst hjul o löst däck vill jag minnas.
Kan förstå att det blir några hundra när firman inte tjänar nåt på däcket så jag tycker inte det är orimligt alls, sen är det klart att vissa alltid vill ha det gratis o helst få pengar när dom lämnar in nåt men det är en annan femma.:arsele

Däremot tycker jag firman höll för stor skillnad i pris på däck jämfört med att beställa dom själv med frakt inräknat för runt 1200kr mindre, så om jag köper däck på firma RÄKNAR jag med att få monteringen på köpet när det gäller bilen, på hojen förstår jag inte varför det skulle vara annorlunda om man kommer med fälgen löst, tycker det är pinsamt att begära extra för monteringen då med tanke på däckförtjänsten.
Btw.. blev lite förvånad sist jag bytte bakhjulet o lämnade in när dom inte tagit väck gamla vikten utan bara smackat på en till....
 

Jon as

Kör i mitt eget tempo
Gick med
2 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
KTM530
Byte i Göteborg

Någon som vet vart man kan byta däck billigt (och bra utfört så klart...)
i göteborg?.

Har egna däck och komma åka dit med hojen.

Mvh // Jonas
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Må det kosta 150 eller 400 spänn per hjul på hojen.
Det som gör det värt att anlita proffs är dels:
Att däcken sitter åt rätt håll.
Att det inte fattas några distanser/sitter felmonterade.
Att kedjan är rätt spänd,och att bromsbeläggen sitter på var sin sida av skivan.
Att hastighetsmätaren funkar/drivningen inte är mosad.
Att bromsoken inte ramlar av,etc,etc.
Sett allt,inte förvånad längre,betalar gärna mer för rätt utfört arbete.
Ja, man får ju verkligen hoppas att däckskrängarn har utbildning på samtliga märkens samtliga modeller då, annars kan det ju bli väldigt fel! :skrämd
Nu börjar vi komma in på fundamentalism. Samma fundamentalism som får folk att glatt betala 50% mer för saker som ligger i en Suzuki/Honda/Yamaha/...-kartong istället för en NGK/DID/...-kartong. Enda skillnaden är att man gynnar hojmärket å barnarbetaren som byter kartong på grejerna.
 

sportbike

Guest
Ja, man får ju verkligen hoppas att däckskrängarn har utbildning på samtliga märkens samtliga modeller då, annars kan det ju bli väldigt fel! :skrämd
Nu börjar vi komma in på fundamentalism. Samma fundamentalism som får folk att glatt betala 50% mer för saker som ligger i en Suzuki/Honda/Yamaha/...-kartong istället för en NGK/DID/...-kartong. Enda skillnaden är att man gynnar hojmärket å barnarbetaren som byter kartong på grejerna.

Men du får gärna köra med tving o trädgårsslang,inte gör det mig nåt,å inte gnäller jag på dig för det,eller hur ?
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Någon som vet vart man kan byta däck billigt (och bra utfört så klart...)
i göteborg?.

Har egna däck och komma åka dit med hojen.

Mvh // Jonas

Mc-delen i Kungsbacka är duktiga, men dom har semester-stängt tills 3 aug har jag för mig.
Det är Buspojke här på SH som äger firman:tummenupp Riktigt trevlig kille, eftersom jag är lite polare med honom och meken så fick jag instruerat för mig hur jag skulle göra och sen krängde jag däcken på båda fälgarna själv, i verkstan med alla verktyg tillgängliga, gratis:) Dock utförde han balanseringen på första hjulet. Köpte inte ens däcken av honom, dock av hans race-polare, genom honom så han "höll i affären". Ett set 15 mil gamla Pilot Power för 2k. Jag är nöjd

Ibland har man tur:tummenupp
 

Fahrer

SMC BKK/SHK Instruktör
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Hasslarp
Hoj
GSXR750 SRAD ratbike
Mcdäckkrängning är mest en bisyssla för mig.

Ser det som en god service till lokala hojåkare i första hand.
Priserna jag håller på mcdäck gör att det går i princip jämnt upp ekonomiskt.

Även här ska balanseringsmaskinen byggas om var gång ett mcdäck ska balanseras. Dock tar det inte mer än 1 minut :)

Det är ett perfekt sätt att dra nya presumtiva kunder till bilverkstaden för andra mer betalande jobb. :tummenupp
 

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sollentuna, Edsviken
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Däckia tog 140 kr med smc-medlemskap, då med hjulet löst & medtaget eget däck. Gjorde det snabbt, snyggt & INGA skador. (bytte ventil också) :tummenupp
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top