Rimligt pris för däckomläggning?

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
Jag betalade idag 290:- för att byta både fram och bakdäck (lösa fälgar) hade med mig egna däck. Hade fått pris på 180:- st i telefon så jag blev lite häpen och frågade om det var med allt och sen :) när det visade sig att det blev billigare än jag hade trott.

Lämnade in dom vid 10 tiden och hämtade ut dom efter 16.
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Jag bytade mitt bakdäck idag och det kostade 100:- då jag köpte däcket där, förvisso kom jag bara in med hjulet - annars tog dem 400:- /hjul om man kom in med hela hojen. Det tog ca 15-20 min och det var på stor mc butik/verkstad.
 

Gimmy

MC tekniker
Gick med
17 Apr 2008
Ort
Sösdala
Hoj
Yamaha XJR 1300 SP
Importdäck

Lillemans MC i Lund skulle ha 800 kr per däck om man kom med hojen och 2 däck i näven.

Jag skrattade och la på.

Har full förståelse för firmor som tar bra betalt då man kommer med däck i näven. Förtjänsten för firman ligger i att sälja däck, att montera balansera är en service för kunderna, inget man blir rik på. Om inte firman tjänar något på att sälja däcket, har dom inte rätt att tjäna på monteringen då? Varför ska firman ställa upp och kränga däck till plus minus noll pengar när kunden köper däck via nätet utomlands?

Sen kommer problemet om ett däck skulle gå isönder vid monteringen, och firman inte lagerhåller det fabrikatet på däck och inte kan gå och hämta ett nytt på hyllan, vad händer då?

Jag förstår folk som handlar däck på nätet för rena nettopriser, men lägg om dom själv då. Vissa firmor på nätet säljer däck billigare än MC-firmor i Sverige ger för dom. Varför? För en däckhandlare i tyskland säljer ungefär lika mkt däck på ett år som alla sveriges däckhandlare tillsammans.... Fundera på det. Lite bättre marginaler kan nog förhandlas fram....


Nej ring en målarfirma och säg såhär: Nu har jag köpt tapeter, färg, spackel, verktyg på Cheapy. Kan ni komma och sätta upp allt sammans.....

Tror inte så värst många är intresserade av den dealen.....
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Har full förståelse för firmor som tar bra betalt då man kommer med däck i näven. Förtjänsten för firman ligger i att sälja däck, att montera balansera är en service för kunderna, inget man blir rik på. Om inte firman tjänar något på att sälja däcket, har dom inte rätt att tjäna på monteringen då? Varför ska firman ställa upp och kränga däck till plus minus noll pengar när kunden köper däck via nätet utomlands?

Nja, jag går aldrig till den lokala mc-firman för däck, ej heller med lösa.

De är ungefär dubbelt så dyra med däck inkl. montage än vad jag köper via nätet och kränger på hos en annan däckfirma.
 
Last edited:

JohanOfFilth

Gruvarbetare och resemontör
Gick med
27 Feb 2005
Ort
piteå
Hoj
gsx-r
tjena killen ..

bra ide att köpa dig såna maskiner.. har haft tanken sj .. som sagt så känner du till min lilla insident med mitt räcket på e4an för några veckor sedan .. fick till baxs fram hjulet från pulver lacken . tog fram fälg och bakhjulet med mig och for till en känd gummi verksta här istan .. dom tog 400 hundra för att montera på fram och ta av de gammla och montera beg race däck bak .. ärligt talat så känns det inte som om dom där grabbarna någonsin vart närmare en sport hoj än på en mack möjligt vis.. för mkt slantar för ett inte allt för förtroende ingivande insatts .. ta du någonstans därikring du med .. du vet iaf vad du håller på med .. och verkar vara en seriös kille..
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top