Rimligt pris på R6/R1?

sqalo

Medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Nästa år så
Jag är ju inte en kvinna, då får man fråga om åldern :) Nyss fyllda 27, och zon 3. Det jag tror gör mkt på min försäkringspremie är att jag tog A1-kort för tio år sedan. Tungt kort tog jag inte förräns i år.

BTW: Att cyklar är reggade som exempelvis mellanklass, gör inget på försäkringspremien då bolagen alltid går efter ursprungseffekten. Det var den info jag fick när jag pratade med TryggHansa.

pyro

989512
Gick med
28 Jan 2006
Hoj
Crf450HM -03 Crf250 -10
Jag är ju inte en kvinna, då får man fråga om åldern :) Nyss fyllda 27, och zon 3. Det jag tror gör mkt på min försäkringspremie är att jag tog A1-kort för tio år sedan. Tungt kort tog jag inte förräns i år.

BTW: Att cyklar är reggade som exempelvis mellanklass, gör inget på försäkringspremien då bolagen alltid går efter ursprungseffekten. Det var den info jag fick när jag pratade med TryggHansa.

Nja, hade min r6a försäkrad som mellan på länsförsäkringar och det blev mycket billigare tack vare det.

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Har hittat den Retta:)

Jag är 25 och bor också i zon 3, hur f*n kan det skilja så mycket i förs.premie:confused:

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Jag var helt inne på att skaffa en cykel man kan försäkra via bilsport & mc, men så kollade jag upp vad min gamla R6a (hade en 00a för en massa år sedan) skulle kosta idag. Med 6 mån påställd och 6 mån avställd skulle den kosta knappt 3100 kr per år (halvförsäkring) hos If. Det var billigare än motarderna jag tittade på hos B&MC.
Då jag mest är ute efter en billig hoj som jag kan tappa i backen utan att få überångest, som jag kan lära mig åka lite bakhjul på och göra stoppies med kan jag såklart kika på CBR och ZX6, men jag är ngt av ett Yamaha-fan. Har förresten hört att just CBR F4i (har jag för mig den hette) skulle vara speciellt lämplig för stuntåka (inte för att jag på ngt sätt kan likställa stuntåka med mina kommande vingelturer men ändå :tungan)

B&MC tar inte i en R6:a med tång, även om de är officiell yamahaförsäkring...

3100:- halv/hel e skitbilligt !!

if Skulle ha 46k tror jag det var för min på mig i Malmö, iofs hel/hel men...

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Har hittat den Retta:)
Jag gillar inte B&mc. Dom har Yamaha-försäkringar, men dom tar bara ha de "hojjar" som dom vill ha. Om man nu säljer försäkringar till motorcyklar så kan man tycka att alla motorcyklar ska gå att försäkra. Dom tar bara trafik för klass 7-hojjar eller?

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
B&MC tar inte i en R6:a med tång, även om de är officiell yamahaförsäkring...
De tar inga sporthojar alls. Smart drag?
Jävla surpuppekärring som svarar i telefon i alla fall.

Min R1:a kostar kostar drygt 1200:- i månaden (helförsäkrat) de
månader jag väljer att ha den påställd. Halv blir nog cirka hälften.
Har inte bestämt än vilken av dem det blir.

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
De tar inga sporthojar alls. Smart drag?
Jävla surpuppekärring som svarar i telefon i alla fall.

Min R1:a kostar kostar drygt 1200:- i månaden (helförsäkrat) de
månader jag väljer att ha den påställd. Halv blir nog cirka hälften.
Har inte bestämt än vilken av dem det blir.

Jag köpt min -05:a 1400mil för 55k tror jag det var och sålde den för 63k 3 månader senare. Det ända jag gjorde var att polera upp den så den såg som ny ut. Sen kanske min annons var bra skriven.

Jag betalade runt 800kr i månaden för halvförsäkring. skulle betalat 1500kr i månaden för hel och det tyckte jag inte att det var värt. Men man kör lite försiktigare med halv för man vill inte råka lägga hojen.. Sån är jag iaf, jag är inte rädd för att vurpa eller slå mig, men jag är pedantisk rädd om hojen. Egentligen skulle en skit hoj passa mig så jag inte behöver bry mig om den glider eller inte.

sqalo

Medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Nästa år så
Det verkar har uppstått ett missförstånd. Jag har alltså inte påstått att R6;an skulle försäkras hos Bilsport & MC. Priset jag skrev ut på R6:an var det jag fick från If. Som ni mkt riktigt skriver försäkrar inte B&MC klass sjuor, men de är bra billigare på alla andra cyklar, vilket då var anledningen till att inte skaffa en sporthoj.

Jag kan inte svara på varför försäkringen var såpass billig för mig. Jag kanske ska förtydliga att priset jag skrev blir totalsumman om jag har cykeln avställd halva året och påställd resten av året. Om den vore påställd hela året runt skulle premien landa på ca 5600 kr.

Ny fråga är då: Kan jag vara fullt nöjd med en ZX6R eller CBR från samma år (00->03) som en R6a, för att lära mig busa och besöka ngn enstaka bandag?

Tackar för all respons, skitkul :tummenupp

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
Absolut:tummenupp När det gäller 600-sportklassen från dom åren så finns det egentligen inget dålig val, bara smakval :) Jag hade gått på den modellen som har bästa kombinationen av pris och skick vad det nu må vara. För min del blev det som sagt en CBR 600F4 just pga av ovan faktorer. Funderade lite på gixxer 600 också då dom ligger i rätt pris men tror att den är lite för hardcore för min smak. ZX-6 var mitt andra val men fanns inga som uppfyllde dom nämnda kriterierna just då. R6 var aldrig på kartan just pga det höga andrahandsvärdet.

kurdsson

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Hoj
r1 03a
Tja allihopa...Det är så att jag är på väg o köpa min första hoj.Och jag har bestämmt mig för en r1 för att jag tycker att den ser grymm ut.Jag ska åka på söndag och kolla på den.Som sakt jag kan noll om hojar så det blir en chansning om jag köper den.Ni får gärna skriva vad ni tycker om den.Angående kopplingen så har han sakt att han ska han fixa den.

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=36234

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Tja allihopa...Det är så att jag är på väg o köpa min första hoj.Och jag har bestämmt mig för en r1 för att jag tycker att den ser grymm ut.Jag ska åka på söndag och kolla på den.Som sakt jag kan noll om hojar så det blir en chansning om jag köper den.Ni får gärna skriva vad ni tycker om den.Angående kopplingen så har han sakt att han ska han fixa den.

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=36234

Verkar helt okej om allt som står i annonsen stämmer.
Speciellt om den har servicebok samt att ventiljusteringen har gjorts.

kurdsson

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Hoj
r1 03a
Verkar helt okej om allt som står i annonsen stämmer.
Speciellt om den har servicebok samt att ventiljusteringen har gjorts.
Tyvärr så kom vi inte överens...Men jakten forsätter efter en r1 a..budgeten ligger på högst 35 tusen..gärna 00 o nyare..Ni får gärna tipsa mig...

pyro

989512
Gick med
28 Jan 2006
Hoj
Crf450HM -03 Crf250 -10
Tyvärr så kom vi inte överens...Men jakten forsätter efter en r1 a..budgeten ligger på högst 35 tusen..gärna 00 o nyare..Ni får gärna tipsa mig...

Var det priset som ni inte kom överens om? Den har varit ute ett bra tag nu så han borde gå ner om han vill ha den såld.

frankan

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
r6 -99
Jag köpte en av r6orna som var till salu för 26 för någon månad sen. Tyckte själv att det var ett riktigt bra pris då den bara gått 1700 mil och verkligen var i nyskick med knappt en skråma. Sen kan man ju disskutera hur vettig försäkringen är men det är en helt annan sak...

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Jag köpte en av r6orna som var till salu för 26 för någon månad sen. Tyckte själv att det var ett riktigt bra pris då den bara gått 1700 mil och verkligen var i nyskick med knappt en skråma. Sen kan man ju disskutera hur vettig försäkringen är men det är en helt annan sak...

vilken årsmodell?

jag betalar 1324:- i månaden för hel/hel för min -01:a hos SalusAnsvar.

Har aldrig fattat varför det är en brist att en hoj haft många ägare?

Man är ju alltid som noggrannast med en hoj när man precis köpt den, sen efter några år så orkar man inte hålla efter den på samma sätt?

Jag själv är superpedant med mina saker men jag är absolut inte rädd för att köpa importhojar utan servicebok med många ägare, det spelar ju ingen roll i hela världen så länge hojen är fin?

Enligt mig så borde en sån sak bara göra skillnad på någon tusenlapp om hojarna är i samma skick, men många verkar tro att deras hoj är värd 20.000:- mer än alla andras bara för att den har få ägare/är svensksåld.

jag är den andra brukande ägaren på min R6a... men på ägarbeviset står det 7 eller 8st antal ägare :p hitils har mitt försäkringsbolag inte gnällt, utan är lika glada varje vår när jag ringer och vill hel försäkra samma hoj hos dem igen :p

de där med priset är intressant, varför så många tror att de är mer värt än va de är... mycket beror säkert på att folk inte amorterar på sina lån å vill ha tillbaka pengarna för att kunna lösa sina lån...

tror ingen är så puckad att de verkligen tror att de kan få tillbaka pengar på en bil/hoj som de brukat.

Last edited:

Enarsson

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2009
Hoj
dragstar, gsx-s1000
sålde en r6 01 för fyra år sen med 1600mil på mätaren fin som fan för 47k.
Borde kunna hitta för 30 i dag:)

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
sålde en r6 01 för fyra år sen med 1600mil på mätaren fin som fan för 47k.
Borde kunna hitta för 30 i dag:)
Ingen dålig värdeminskning där, 17k på 4 år!

Prylar fortsätter ju inte att falla i värde enbart för att dom blir äldre, då skulle man ju få skänka bort grejerna till slut.

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
2004 köpte jag en R6 -99, för 32' strax över 1000 mil på mätaren

idag, 5 år senare kostar samma hoj fast med 2500-3000 mil på mätaren mer än vad jag gav.

Men jag fick den jävligt billigt iofs :D

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...