Risigt muskelfäste i axeln + sporthoj?

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Var absolut inte meningen att bagatelisera eller vara nonchalant. Jag ber om ursäkt för mitt klumpiga inlägg...

Det jag ville få fram är att i princip "alla" inklusive mig själv kämpar med att inte sätta för mkt tyngd på armar, axlar på en sporthoj och av ren okunskap trodde jag TS skada skulle må bättre av att träna på att motverka detta.

No hard feelings i hope.

Det är inte riktigt så enkelt att det bara är en fråga om huruvida man vilar på armarna.
Vissa problem med axlarna kan göra att du får svårt att sitta i den position man sitter på många sporthojar även om man inte belastar alls.
Impingement är ett exempel på något som kan göra att det kan bli svårt även om man inte vilar på armarna. Men det varierar från fall till fall vad som fungerar beroende på exakt typ av impingement och hur det sitter.

Så att bara föreslå att man ska lära sig sitta rätt kommer inte så långt tyvärr. Förutom att du framstår som någon som bagatelliserar någon annans problem till att bara vara en fråga om att denne sitter på fel sätt.

Visst kan man förvärra problemen genom att sitta fel. Det säger jag inget om. Men det är naivt att tro att det automatiskt måste vara fråga om det så fort någon får problem när dom sitter på en sporthoj.
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Var absolut inte meningen att bagatelisera eller vara nonchalant. Jag ber om ursäkt för mitt klumpiga inlägg...

Det jag ville få fram är att i princip "alla" inklusive mig själv kämpar med att inte sätta för mkt tyngd på armar, axlar på en sporthoj och av ren okunskap trodde jag TS skada skulle må bättre av att träna på att motverka detta.

No hard feelings i hope.

Absolut inga hard feelings.
Grejen är den att, den kan vara precis som du säger - en korrekt körställning kan göra så att smärta och problem undviks, men tyvärr är det långt ifrån en garanti med de problem som jag har.

Att få upp styrka och träna rätt muskelgrupper är uppenbarligen extremt viktigt, något som min sjukgymnast även trycker hårt på.
Kortisonspruta har jag också förfrågat, men fått ett big no no, då de är rädd för att jag då bara går tillbaka till mitt "vanliga" liv och sliter på axeln. De vill istället gå den långa och jobbiga vägen, vilket jag nu så här i efterhand då jag är bättre i axeln är glad för.
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Det kanske låter tråkigt, men jag skulle nog satsa på att bli 100% frisk innan jag satte mig på en hoj igen. Inte kul att köpa något som du tvingas sälja för att det helt enkelt inte går....
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Det ni talar om är axelskador/besvär & ev. hoj att köra med obehandlat axelproblem. När det gäller axelskador finns inflammatoriska ( Även i viss mån ortopediska efter ett trauma) där Impingement (eller inklämning av senskidan genom i öppningen mellan överarmsbenet & Akromion genom slitage, inflamation, dålig smörjning av senskidan mm) är vanligt.
Akut behandling en kortisonspruta, profylaktisk träning hos sjukgymnast främst för att stabilisera leden t.ex. genom träning av rotationskuffen, sedan lägga in övningar som tränar främre kontra bakre axeln för att hitta optimal position. V.B. operation.
Sen är det ju självklart ( vilket du troligen redan vet ) att fixeringen av kroppen sker via att nypa åt med låren kring tanken. Överkroppen & armarna ska vara avslappnade, lösa & lediga & bara användas vid behov. Kräver träning men när du behärskar det kommer du att förundras över hur lite du behöver styra en hoj.
Motsatsen är den som krampaktigt håller i styret med överkroppen spänd som en sprättbåge - han får ont oavsett hoj. Så byt inte hoj i onödan. Träna & slappna av. Ha tålamod då det tar tid att läka en axelskada.
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Jag tog en tripp över styret i endurospåret och landade på vänsteraxeln. 7 månaders vila från endurokörning kostade den skadan. Men även om det smärtade i axeln så gick det hur bra som helst att köra asfaltsmaskinen. Gjorde mer ont att se BB på tv än att ligga ute på vägarna. ;)
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top