Jag antar att motorn är snarlik den som sitter i Bandit 600:an då den också var luft/oljekyld. När jag hade en sådan och krypkörde alt. kortegekörde varma sommardagar så verkade det till att funka bra. Hade aldrig några problem med hojen och oljan i sig såg alltid fin ut när jag bytte den. Vad jag har förstått det som så sprutas oljan med tryck mot kolvens undersida för att hålla motortempen nere. Med FZ1:an som är vattenkyld däremot (visst högre komp och effekt och tjoflöjt) räcker det med att ta en kortare vända i stan en sommardag för att fläkten ska surra som ett jetplan.
Problemet är ju att vid krypkörning så kommer ingen fartvind och kyler vare sig motorns kylflänsar eller blåser genom oljekylarn, så även om oljan sprutar på kolvarna så finns det inget som kan ta bort värmen från oljan.
Det som händer då är att oljan blir alldeles för tunn och tappar sin förmåga att bilda en stark, smörjande hinna med ökat slitage som följd. Det drabbar alla motorer, oavsett literseffekt och komp, utan rätt smörjning så mår dom inte bra. Sen tål antagligen en extrem racemotor det mycket sämre än en gammal oljegixxer, frågan är bara hur lång tid det tar innan dom rasar.
Så länge oljan inte har blivit koksad, vilket det ska otroligt mycket till i en motor, så ska det nog mycket till innan man ser något på den, därmed inte sagt att den har blivit förstörd/skadad av att ha blivit så het, eller att den momentant har slutat göra sitt jobb.