Risk att hojen blir för varm? (Suzuki GSX 600 F-99.)

MrH

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2011
Ort
Vika
Hoj
Suzuki GSR, KTM 640, Honda CBR Stunt...
Hej!

Jo de e så att min sambo övningskör ute på ett inhägnat område, Hon övar mest ballans och då går det ju inte så fort. Hon har en Suzuki ifrån 99:e och har då vattenkylning men ingen fläkt.
Den har heller ingen tempmätare :va

Så min fråga är då om det finns risk att den blir för varm när man köra med den en längre stund i lägre farter?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Vattenkylning utan fläkt på en 99a?? låter märkligt är du säker?

men om så är fallet är det mycket stor risk att den kokar
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det är väl så att den är oljekyld då?
SACS(Suzuki Advanced Cooling System) var väl oljekylning.
Men oavsett så mår den nog inget vidare av att krypköras varma sommardagar under längre tider. Ut och kyl av var 10e minut :)
 

MrH

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2011
Ort
Vika
Hoj
Suzuki GSR, KTM 640, Honda CBR Stunt...
Den lär inte må bra av det, nej! Min gixxer, som har fläkt, gillar inte alls att krypköra länge en varm sommardag.

Varför saknar hojen både tempmätare och fläkt? :va

Nej de trodde inte ja heller så ja säger åt henne att låta den stå lite imellan å kyla ner sig.

Ja de kan man undra :confused: finns ett mätarhus för mätaren men ingen mätare i, sitter bara ett märke med Suzuki märket i(orginal).
Kan va en "snik" modell så dom sparade in på den mätaren som man behöver mest.... :huvet
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Gamla GSX var väl luft/oljekylda men jag vet inte när de bytte till vatten, ett tips är väl att kolla efter ett expansionskärl, finns det inget nånstans är den sannolikt inte vattenkyld :)

Eller posta exakt modell här så kan säkert nån hjälpa :)
 

MrH

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2011
Ort
Vika
Hoj
Suzuki GSR, KTM 640, Honda CBR Stunt...
Det är väl så att den är oljekyld då?
SACS(Suzuki Advanced Cooling System) var väl oljekylning.
Men oavsett så mår den nog inget vidare av att krypköras varma sommardagar under längre tider. Ut och kyl av var 10e minut :)

Hmm... kan de va så?! men de e ju inte mycke bättre tyvär :/
Som tur(syn :huvet) e så är de ingen varm sommardag nu å hon borde få kortet till dom dagarna kommer :)

Gamla GSX var väl luft/oljekylda men jag vet inte när de bytte till vatten, ett tips är väl att kolla efter ett expansionskärl, finns det inget nånstans är den sannolikt inte vattenkyld :)

Eller posta exakt modell här så kan säkert nån hjälpa :)

De e så jäkla mycket kåpor överallt på denna så svårt att se :va men det är en Suzuki GSX 600 F-99.
 
Last edited:

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100

MrH

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2011
Ort
Vika
Hoj
Suzuki GSR, KTM 640, Honda CBR Stunt...
Okej :confused: hade ja inte en aning att de fanns på hojar, men nu vet ja :D tack för hjälpen alla :tummenupp
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.

Aquilo

Bensin luktar gott!
Gick med
21 Mar 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
2006 Yamaha FZ1-S
Jag antar att motorn är snarlik den som sitter i Bandit 600:an då den också var luft/oljekyld. När jag hade en sådan och krypkörde alt. kortegekörde varma sommardagar så verkade det till att funka bra. Hade aldrig några problem med hojen och oljan i sig såg alltid fin ut när jag bytte den. Vad jag har förstått det som så sprutas oljan med tryck mot kolvens undersida för att hålla motortempen nere. Med FZ1:an som är vattenkyld däremot (visst högre komp och effekt och tjoflöjt) räcker det med att ta en kortare vända i stan en sommardag för att fläkten ska surra som ett jetplan.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag antar att motorn är snarlik den som sitter i Bandit 600:an då den också var luft/oljekyld. När jag hade en sådan och krypkörde alt. kortegekörde varma sommardagar så verkade det till att funka bra. Hade aldrig några problem med hojen och oljan i sig såg alltid fin ut när jag bytte den. Vad jag har förstått det som så sprutas oljan med tryck mot kolvens undersida för att hålla motortempen nere. Med FZ1:an som är vattenkyld däremot (visst högre komp och effekt och tjoflöjt) räcker det med att ta en kortare vända i stan en sommardag för att fläkten ska surra som ett jetplan.
Problemet är ju att vid krypkörning så kommer ingen fartvind och kyler vare sig motorns kylflänsar eller blåser genom oljekylarn, så även om oljan sprutar på kolvarna så finns det inget som kan ta bort värmen från oljan.

Det som händer då är att oljan blir alldeles för tunn och tappar sin förmåga att bilda en stark, smörjande hinna med ökat slitage som följd. Det drabbar alla motorer, oavsett literseffekt och komp, utan rätt smörjning så mår dom inte bra. Sen tål antagligen en extrem racemotor det mycket sämre än en gammal oljegixxer, frågan är bara hur lång tid det tar innan dom rasar.

Så länge oljan inte har blivit koksad, vilket det ska otroligt mycket till i en motor, så ska det nog mycket till innan man ser något på den, därmed inte sagt att den har blivit förstörd/skadad av att ha blivit så het, eller att den momentant har slutat göra sitt jobb.
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Så ni endel menar att denna hoj inte skulle tåla krypkörning i svedala en sommardag, när de ska fungera att köras i arabstater och andra ökenstater med temperaturer vida överstigande de vi aldrig kommer i närheten hära???

Det brukar stå i bruksanvisningen om det skulle vara några speciella förbehåll hur en MC inte får köras för att inte överhetta OM de skulle vara något problem, fast då är de ju en dålig konstruktion egentligen.

De e ungefär samma resonemang "privatimportmotståndarna" drev förut, att fordonstillverkare skulle göra specialanpassad modell av värmepaket till de bilar som säljs i svedala.

Så har man en frisk motor i den där GSX:n ska de väll vara fan om den inte kan användas...
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Krypkörning är inget bra en varm sommardag vare sig det är i förhållandevis kalla svedala, eller i en arabemirat av något slag. Som det redan förklarats så får inte motorn någon kylning och blir väldigt varm vilket gör att oljan inte smörjer som den ska och i värsta fall kan motorn skära. För att komma runt problemet på vattenkylda hojar, där vattnet skulle koka vid dylik behandling har man monterat kylfläktar för att få in luft i kylelementet och således sänka temperaturen på kylvätskan (vattnet) och därmed motorn.

En vattenkyld hoj utan fläktar skulle koka ganska snart och därmed riskera att göra toppen skev med stora reparationer som följd. Detta händer inte på en luft/oljekyld spis. Men den blir istället bara varmare och varmare så länge den inte får någon kylning.
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Min erfarenhet är i alla fall att dom blir jävligt heta och fläkten vaknar rätt snabbt på dom hojar som jag låtit folk övningsköra på med kryp.

Dock brukar det räcka att dra en vända på några hundra meter med lite fart och inte maxvarv då så brukar det gå fint ett tag till.

Dock är jag nyfiken på att veta fläktens effekt när den går igång.

Hur bra klarar det kyla ner en motor med vattenkylning?
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Min erfarenhet är i alla fall att dom blir jävligt heta och fläkten vaknar rätt snabbt på dom hojar som jag låtit folk övningsköra på med kryp.

Dock brukar det räcka att dra en vända på några hundra meter med lite fart och inte maxvarv då så brukar det gå fint ett tag till.

Dock är jag nyfiken på att veta fläktens effekt när den går igång.

Hur bra klarar det kyla ner en motor med vattenkylning?

Vänta nu,
din lösning på problemet med dålig kylning är att varva motorn så hårt det går :fatta!
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Fan vad skitnödiga alla var här då!
Det är ingen fara, ni känner när den börjar bli varm så kan ni ta en kyl-sväng.
Många körskolehojar är oljekylda, med era resonemang hade den imploderat efter 5min.
Skiten tål mer än ni tror, oroa er för världssvälten eller nyckelpigans utbredning i västra hagen, sektor 5 istället.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top