Riskhantering - Suzuki GSX-R 1000

Robz

Guest
Föresten, kanske någon här i den här tråden har en GSX-R 1000 2008? Isåfall, berätta gärna om något särskilt att tänka på med just den MCn i relation till riskhantering och trafiksäkerhet... Jag fick föresten en förvånansvärt låg försäkringspremie på den från Folksam, ca 2000/mån... Jag hade utgått ifrån en högre premie faktiskt... :tuttar

Med tanke på språkbruk och meningsbyggnad i samtliga av dina inlägg (innehållet verkar ibland lite ironiskt dock), så verkar du ha en del innanför pannbenet.
Valet av "förstahoj" motsäger det till viss del - men med lugnt sinne går det säkert bra... Jag gissar att det tar dig 3 dagar innan du börjar köra bakhjul :D
Som tidigare sagts - med sådan hoj (dessutom lite oerfaren), bör du sikta in dig på banköra med SMC och övriga arrangörer (gäller K7/K8 samt ALLA övriga sporthojar) - du kan aldrig överskatta mängden lärande som kommer ur en ban-dag :tummenupp

Lycka till, och undvik Nicotins tips :rofl
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
Hojen du valt att köpa är inte ett dugg farlig, det enda som är farligt på en sådan maskin är chauffören!

Hojen har en grym väghållning, grymma bromsar och ruskig effekt. Från mitt sett att se på saken är den betydligt säkrare en en Gs1000 från 1982 med radialdäck från samma decennium.

Med den inställning du har tycker jag inte du behöver oroa dig om säkerhetstänkande i trafiken bara för att du ska köpa en högpresterande sporthoj. Som andra skriver kan jag däremot rekomendera SMC:s kurser samt framförallt bankörning där du får nyttja hojens prestanda!

Ta det bara lugnt på vägarna och kör efter din egen förmåga!
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Måste endå påstå att det inte spelar nån roll hur mycket pulver hojjen har.. Har kört div hojjar sen jag tog lappen.. Det ENDA som avgör hur du kör är du själv! Gixxern har pulver.. ja men det märker du bara om du vrider gasen! och ärligt talat finns väl inte en hoj som inte gör 200 idag och om det är 200 eller 300 känns sak samma för du dör endå om du smäller..
 

Fahrer

SMC BKK/SHK Instruktör
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Hasslarp
Hoj
GSXR750 SRAD ratbike
Grattis till den nya hojen, du har i alla fall valt rätt märke :tummenupp

Problemet är att man kan sitta och skriva om hur lungt och fint man ska köra, MEN när hjälmen åker på och man gränslar en sporthoj av den kalibern ÄR :fakta det väldigt svårt att hålla tillbaka hornen som växer från pannan :cdevil

Jag har ett råd att ge dig, det är att du bums bokar in dig på en av SMC´s BKK kurser för att lära känna hojen och dig själv.
 

daneel

Rostig...
Gick med
9 Jul 2005
Ort
Stenungsund
Hoj
Benelli 1130 TNT
Att jag vill ha en Suzuki GSX-R 1000 är jag inte osäker på, men att jag fokuserar på rätt grejer i trafiken och kan luta mig tillbaks på ett stort trafikkunnande för att kompensera för de annars särskilt höga riskerna med att åka på just en GSX-R 1000, där känner jag av en viss osäkerhet. Så jag behöver därför samla in så mycket information som möjligt om riskhantering i trafiken före jag börjar åka, både för mig själv och mina medtrafikanter.

Det bor en liten fartdåre i mig, men jag behöver distantiera mig till det och få en vettig verklighetsuppfattning om vad det handlar om när jag nu väljer att bli förare av tung sporthoj. Att välja just en GSX-R 1000 hoj har krävt en hel del funderingar, det har inte varit ett lätt beslut. Men när man är mogen ska man alltid fatta det beslut som känns bäst innerst inne och ärligt talat tror jag inte att jag hade haft möjlighet att köpa en sån hoj om jag inte levt utifrån den inställningen annars också.

Tack iallafall för tipset, men valet av hoj är redan gjort, nu gäller det bara att anpassa sig och göra det som krävs för att beslutet ska visa sig vara bra. :yoparty

MVG/5:eek:r i allt och stränga föräldrar ? :tungan
 

Robz

Guest
...Ska bli jättekul att börja åka på bana när jag fått vanan inne och hojen är inkörd.....

Kör in den PÅ bana, enligt detta förfarande...
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Instruktionsboken ger möjligen fabrikanterna minskad reklamationshantering genom att ibland tveksamma material håller till garantin går ut - håller det är allt som det skall o du får ut en bättre maskin, rasar det går det på garantin, kör du lugnt och det skulle rasa så rasar det senare i vilket fall o du får då betala själv om garantin gått ut.
GAZZA direkt med väl uppvärmd motor, byt olja tidigt (byt själv efter max 10 mil)! :tummenupp
 
Last edited:

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Måste endå påstå att det inte spelar nån roll hur mycket pulver hojjen har.. Har kört div hojjar sen jag tog lappen.. Det ENDA som avgör hur du kör är du själv! Gixxern har pulver.. ja men det märker du bara om du vrider gasen! och ärligt talat finns väl inte en hoj som inte gör 200 idag och om det är 200 eller 300 känns sak samma för du dör endå om du smäller..

Visst är det föraren som bestämmer hur han kör, men jag håller inte riktigt med dig ändå.
Det som är farligare med en hoj med närmare 200 hk jämför med en "normal" är att man kommer upp i höga hastigheter mycket mycket fortare. Om man gasar för mycket i kurvor kan man gå omkull mycket enklare. Om man gasar för mycket på låga växlar kan man slå runt (om man är riktigt klantig). Allt detta kan man ju även göra med en MC med en fjärdedel av Gixxerns effekt men inte lika lätt. Och det är något enklare att reda upp en jobbig situation i 200 km/h jämfört med 300 km/h. Exempelvis är bromssträckan mer än dubbelt så lång i 300 km/h jämfört med 200.

SuzukiLover: Under mina år på MC har i princip alla farliga situationer uppstått på grund av att bilister gör dumma saker, oftast när de bryter mot flera regler samtidigt. Exempelvis skiter i att kolla backspegeln, orkar inte vrida på huvudet för att kolla döda vinkeln, bryrs sig inte om att använda blinkers och sedan ett snabbt filbyte för att köra om. Var ALLTID beredd på att bilister inte ser dig och att de kör som idioter!!!!! Jag försöker att aldrig sätta mitt liv på att en okänd bilist beter sig korrekt i trafiken. Om du gör detsamma och inte kör över din förmåga kommer du att klara dig fint, om du inte har otur förstås.
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj

Jag tycker du ska köpa den hojen som du vill ha och sen kan du väl skita i vad "andra" säger. Det är nog just det som är problemet med många olyckor, de "andras" inställning till en viss hojtyp.
1000R = Köra snabbt
Så sätter du dej på en 1000R förväntas du köra snabbt och så ligger du där i diket. Det är inlägg som "köp en annan hoj" som upprätthåller den attityden, med mer olyckor som följd (min åsikt bara).

Bara för att man har en kökskniv hemma hugger man inte ihjäl folk med den.

Kör du själv blir det mindre att hålla reda på. Kör du med andra så kör med de som ligger i samma nivå.

Det kommer säkert att gå kalas det där.

/Fredde
 

Anders|J

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 690smc
Många som har åsikter och många säger det sitter i föraren om man inte kan hålla sig ifrån att gasa. Kan bara av egen erfarenhet säga att alla sporthojar är till att gasa med, då menar jag bomba skiten ur varenda kurvig väg och raka. Så alla som har sporthoj som säger att man kan köra lungt, ljuger så jäkla mycket.
Plus att denna sida finns X antala människor som låsas vara mammas pojke, men ingen av dem håller sig till bestämelserna för våra almäna vägar.
Så alla som köper en hoj var medveten att du kommer att bryta mot reglerna x antal gånger.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Många som har åsikter och många säger det sitter i föraren om man inte kan hålla sig ifrån att gasa. Kan bara av egen erfarenhet säga att alla sporthojar är till att gasa med, då menar jag bomba skiten ur varenda kurvig väg och raka. Så alla som har sporthoj som säger att man kan köra lungt, ljuger så jäkla mycket.
Plus att denna sida finns X antala människor som låsas vara mammas pojke, men ingen av dem håller sig till bestämelserna för våra almäna vägar.
Så alla som köper en hoj var medveten att du kommer att bryta mot reglerna x antal gånger.

Visst fan är det så! MEN det är ingen skillnad om hojjen har kåpor eller inte, 600cc eller 1000cc. Så kör man med alla hojjar :fakta
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top