Riskhantering - Suzuki GSX-R 1000

blr

Med hjärnan i behåll
Gick med
1 Apr 2008
Ort
Visby
Hoj
kraschad :(
Jag är inte skitskraj för den, men jag har extremt stor respekt för den med tanke på vad den leverar, den har ju hälften mer hk än min bil och är 10 gånger lättare...

Självklart ska man ha respekt, för alla hojar. Men om du nu är så osäker så varför inte börja på en 600?
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Haha helfestlig! Här sitter någon dåre och dillar om risker med att köra hoj och ojjar sig som Krösamaja sedan han köpt en GSXR 1000 K8. Vilken jävla posör... :huvet
 

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha
Hehe nee allvarligt, jag kan inte heller se anledningen till varför du ska köpa denna hoj efter att ha läst det du skriver. Köp hellre en hoj du kan hantera, en du inte är rädd för. Sen byter du upp dig när det är dags för tok bus.
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Haha helfestlig! Här sitter någon dåre och dillar om risker med att köra hoj och ojjar sig som Krösamaja sedan han köpt en GSXR 1000 K8. Vilken jävla posör... :huvet

Vad är det för fel med det?

Klart man ska ha den bågen man gillar mest, även om man inte använder den fullt ut.
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Vad är det för fel med det?

Klart man ska ha den bågen man gillar mest, även om man inte använder den fullt ut.

Kommer så väl ihåg när jag å ironmike var ute å gled förra året. Så kom en kille på en R1 07a, såklart alpinestars klädd överallt, arai rx corsair osv. Jädrar vad han drog pååååååååååååååååååååååååååååååååå :yoparty

Nä skämt å sido, man ska köpa det man gillar mest :tummenupp
 

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha
Kan du inte köpa en till mig oxå så kan vi köra tillsammans =)...Vill oxå ha :(
 

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
Strunta i att köra på vägen, kör enbart bana. Jag kan lova dig att du slipper både möten och vänstersvängande stadsjeepar.
Dessutom får du ju verkligen uppleva vad du och hojen klarar av.

Ska du köra gata rekommenderar jag en hoj i stil med KTM 990 adventure, BMW 1200 GS eller F800GS. Skön körställning, bra väghållning och framkomlighet och dessutom ABS :)

//A.
 

Jon as

Kör i mitt eget tempo
Gick med
2 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
KTM530
Någon har säkert redan tagit upp detta, har inte läst hela tråden.

Gå en kurs hos SMC!. Man lär sig en massa bra saker om riskbedömning men framför allt finns det ingenstans man lär känna hojen bättre än på bana. Jag hämtade min nya gixxer för någon månad sen och har "redan"gått dom två första stegen av fyra.
Tror att det är en fördel att gå dessa kurser direkt när man får hojen annars blir det lätt att man övar in fel tekniker och beteenden. Dumt att lära in massa saker som sedan skall övas bort. Har själv åkt hoj i 5 år men aldrig sporthoj och jag lärde mig extremt mycket på dessa två dagar.

Mvh // Jonas
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Varför inte prova en Kawa Z 1000 , Yamaha FZ1 N eller nya CB 1000, om du ändå inte skall tokgasa. Hojarna bekväma i stan och prestanda finns så det räcker i form av motor och bromsar. Dessutom är försäkringen mycket lägre.
En bra grej med dessa "moppar" är att de levereras med ABS om så önskas
 
Last edited:

Kemikaze

Maestro
Gick med
21 Feb 2008
Ort
Rimbo
Hoj
Kawasaki zx-9r, -98
Öhhh.... Du blandar ihop problem. Valet av cykel är ett problem. Valet av trafikbeteende är ett problem. Missuppfattningar vad den här tråden i sig egentligen handlar om är ett till problem. Att inte ha den typ av inställning du efterlyser hos en person som vill köpa en GSX-R 1000, det är också ett annat problem. Ditt problem är att du saknar respekt för en person som har respekt för en rolig men farlig leksak. Tänk på det du! :tummenupp



Jag förstår verkligen att du vill ha en GSX-R du också och jag skulle gärna åka med dig! :tummenupp Själv kan jag knappt sova om nätterna, drömmer bara om motorcyklar för tillfället... Ska bli så otroligt spännande och kul att uppfylla min dröm! :tummenupp


Du har iaf tänkt till både en och två ggr angående val av hoj. Klart du ska ha en suzuki oavsätt vad alla andra tycker. Farten kommer ju med erfarenheten. Det ordnar sig. Bara att öva öva öva.. öva och öva lite till.

Snygg kommentar om "problem". Om du är lika snabb i tanken på hojen som du är här på sporthoj kommer du aldrig att råka illa ut inte ens när du drar upp hojen på slangen och upptäcker att framdäcket har lossnat.:D :tummenupp Se upp för "blinda" bilförare bara. Jävlar vad de gör ont! :crash
 

Nisselauda

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2004
Ort
Västmanland
Hoj
KTM, Suzuki
Att jag vill ha en Suzuki GSX-R 1000 är jag inte osäker på, men att jag fokuserar på rätt grejer i trafiken och kan luta mig tillbaks på ett stort trafikkunnande för att kompensera för de annars särskilt höga riskerna med att åka på just en GSX-R 1000, där känner jag av en viss osäkerhet. Så jag behöver därför samla in så mycket information som möjligt om riskhantering i trafiken före jag börjar åka, både för mig själv och mina medtrafikanter.

Det bor en liten fartdåre i mig, men jag behöver distantiera mig till det och få en vettig verklighetsuppfattning om vad det handlar om när jag nu väljer att bli förare av tung sporthoj. Att välja just en GSX-R 1000 hoj har krävt en hel del funderingar, det har inte varit ett lätt beslut. Men när man är mogen ska man alltid fatta det beslut som känns bäst innerst inne och ärligt talat tror jag inte att jag hade haft möjlighet att köpa en sån hoj om jag inte levt utifrån den inställningen annars också.

Tack iallafall för tipset, men valet av hoj är redan gjort, nu gäller det bara att anpassa sig och göra det som krävs för att beslutet ska visa sig vara bra. :yoparty

Grattis till hojen, du kan ju alltid börja i läge C för att sen öka :yoparty vilket du snart kommer att göra :D
 

jeppe79

Fan va snabbt det går ibland....
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Borås
Hoj
R1-07...R1-98 streetfighterbygge
Ta det bara lugnt å fint så ska du se att farten kommer med erfarenheten, rakt fram kan ju vilken idiot som helst köra...det är i kurvorna det gäller! Å du...att köra LUGNT på en sånadär maskin...det finns inte:cdevil!!!
 

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Det kommer säkert gå bra nu i början när du har respekt och rädsla. Men att ligga och köra som man gör på körskolan finns det ingen glädje i, tyvärr! Det roliga kommer då du lär dig behärska fullgasaccelerationer, kurvor med mycket nedlägg i och hårda inbromsningar...det är då det börjar bli skoj och lite farligare...
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Öhhh.... Du blandar ihop problem. Valet av cykel är ett problem. Valet av trafikbeteende är ett problem. Missuppfattningar vad den här tråden i sig egentligen handlar om är ett till problem. Att inte ha den typ av inställning du efterlyser hos en person som vill köpa en GSX-R 1000, det är också ett annat problem. Ditt problem är att du saknar respekt för en person som har respekt för en rolig men farlig leksak. Tänk på det du! :tummenupp
Okej förlåt för att jag skrev "dåre" ibland slinter jag på tangentbordet. Jag tyckter valet av hoj känns ironiskt utifrån dina säkerhetsprioriteringar. Är det mer korrekt formulerat???
Ohh Duu Mannen, jag har respekt för dig och din släkt+hoj mm :)
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Att jag vill ha en Suzuki GSX-R 1000 är jag inte osäker på, men att jag fokuserar på rätt grejer i trafiken och kan luta mig tillbaks på ett stort trafikkunnande för att kompensera för de annars särskilt höga riskerna med att åka på just en GSX-R 1000, där känner jag av en viss osäkerhet. Så jag behöver därför samla in så mycket information som möjligt om riskhantering i trafiken före jag börjar åka, både för mig själv och mina medtrafikanter..........

Det bästa du kan göra är att köra mycket. Om du inte har ett jobb så kör MC-bud ett tag, klart bästa sättet att få känn på traffiken.:tummenupp

Någon har säkert redan tagit upp detta, har inte läst hela tråden.

Gå en kurs hos SMC!. Man lär sig en massa bra saker om riskbedömning men framför allt finns det ingenstans man lär känna hojen bättre än på bana. Jag hämtade min nya gixxer för någon månad sen och har "redan"gått dom två första stegen av fyra.
Tror att det är en fördel att gå dessa kurser direkt när man får hojen annars blir det lätt att man övar in fel tekniker och beteenden. Dumt att lära in massa saker som sedan skall övas bort. Har själv åkt hoj i 5 år men aldrig sporthoj och jag lärde mig extremt mycket på dessa två dagar.

Mvh // Jonas

Att lära sig hojen och lära sig riskbedömning i draffiken är två saker. Besläktade men ändå två saker. Att lära sig läsa traffik och förutse hur andra människor kommer bete sig gör man bäst i att åka traffik.
MC-bud = traffik, bana =hojen :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top