Riskutbildning MC men inget ställe att göra det på?

Tamma

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha R6 -03
Hej allihopa! jag är ny här på forumet och jag tänkte bara dela med mig av en sak som jag tycker är helt sjukt.

Jag har nu beslutat mig för att ta Mc-kort under 2010( tung mc utan begränsning), skulle ha gjort det nu detta året men det fanns varken tid eller pengar till det. Men nu när jag har bestämt mig och tänkte att man kunde göra teorin för mc nu under vintern för att sen försöka få en uppkörning så snabbt som möjligt när mc-sässongen går av staplen för att kunna få ut så mycket körning som möjligt under de kommande året.

Nu börjar det sjuka :va

Jag hör av mig till närmsta trafikskola för att få lite mer info om hur de går till och lite sånt för att ta mc-kort. Som de flesta vet kom det nya regler nu den 1 november detta året med en så kallad riskutbildning del 1 o 2. Den första är teoretisk o den andra ska vara praktisk. Men jag får då veta att man inte kan göra uppskrivningen förän man har gjort båda dessa utbildningar. och i alla fall här nere i skåne så finns det inget ställe man kan göra riskutbildning 2 på :confused: för det är tvugna att bygga en bana som då är anpassad för mc och de behöver specialbyggda hojar för detta endamål vilket inte finns i nuläget :huvet senast idag pratade jag med trafikskolan igen och då hade de tydligen haft ett krismöte med flera trafikskolor och bestämt att den 1-maj nästa år ska de bygga en bana i kristianstad som då ska vara anpassad för den praktiska delen av utbildningen.

Så som jag har fattat detta så kan INGEN göra uppskrivningen för mc, förän efter den 1-a maj nästa år. Är jag helt fel ute om jag gissar på att det kommer bli jätte köer för uppskrivningen? vägverket kan ju inte bara missa att de kommer bunkra upp massa ivriga blivande mcförare. det kommer bli totalt kaos!

De kunde gjort så att man fick skriva upp när man gjort utbildning 1 men inte köra upp förän man gjort nr 2.

är det någon som vet ifall man kan göra den här riskutbildning 2 någon annanstans i sverige?
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ska ta och kolla upp det här med körskolorna här uppe imorn. Låter ju minst sagt väldigt skumt.

Vad var det enligt dom som skulle förhindra att man gör bort teorin före riskutbildningen? Jag hoppas ju bara att det är muppar som jobbar på körskolan du var i kontakt med för det låter ju minst sagt bakvänt.
 

NeXTer

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Ort
Linköping
Hoj
'07 Honda NT700VA Deauville
Ugh, känns bra när verkligheten inte hänger med byråkratin. :rolleyes:

Är väldigt, väldigt glad att jag fick tummen ur och fixade det i somras innan de började med de här dumheterna.

Menar inte att riskutbildningen är dum, men det måste ju funka i praktiken också...
 

Ellex

Skånsk Wiking
Gick med
23 Apr 2009
Ort
skivarp
Hoj
En sån röd :)
Ska försöka kolla me "Tettes mc-skola" i ystad då dom driver en ren hojskola.
 

Tamma

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha R6 -03
Ska ta och kolla upp det här med körskolorna här uppe imorn. Låter ju minst sagt väldigt skumt.



Vad var det enligt dom som skulle förhindra att man gör bort teorin före riskutbildningen? Jag hoppas ju bara att det är muppar som jobbar på körskolan du var i kontakt med för det låter ju minst sagt bakvänt.

Ska försöka kolla me "Tettes mc-skola" i ystad då dom driver en ren hojskola.


ja det hade varit snällt om ni hörde er för, för det verkar jätte konstigt. logiken i att vara tvungen till att göra riskutbildningen innan teorin förstår jag inte alls, och inte heller att man ska köra en motorcykel under risk 2-an innan man klarat göra teorin :va över allt annars i utbildningssyfte brukar man börja med teori för att över gå till praktiskövning men inte i detta fallet tydligen, utan då börjar man i andra änden.
 
Last edited:

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
brum brum..
tyvärr så är det sant.. !!!

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Riskutbildning/

och VV är i full gång att utbilda mcskolorna och de är inte klara än och kan därför inte påbörja riskutb. sedan kan man tidigast göra del 2 i april då säsongen gasar igång på riktigt.. OCH MAN KAN INTE BOKA del 1 eller 2.

2010 blir tufft och hårt och framför allt konkurrans om de platser som kommer att finnas tillgängliga när hela denna cirkusen är klar..:va
 
Last edited:

Fiskarn85

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Hemma
Hoj
kawwa
Jag citerar från http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Riskutbildning/

"Efter riskutbildningen

Den som anordnar utbildningen rapporterar in att du gjort riskutbildningen och uppnått de mål som är föreskrivna i kursplanen. Om du inte uppnått dessa mål måste du göra om riskutbildningen och betala en ny avgift till utbildaren.

När riskutbildningen är registrerad och giltig får du genomföra kunskapsprov och körprov hos Vägverket. Om riskutbildningen inte finns registrerad vid provtillfället riskerar du att bli avvisad från provet och förlora den inbetalda avgiften."

Betyder det då att man inte kan köra upp privat nå mer utan man måste gå en massa onödiga körlektioner på körskola innan man får göra riskutbildningen för att få skriva kunskapsprov?
 

Tamma

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha R6 -03
Jag citerar från http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Riskutbildning/

"Efter riskutbildningen

Den som anordnar utbildningen rapporterar in att du gjort riskutbildningen och uppnått de mål som är föreskrivna i kursplanen. Om du inte uppnått dessa mål måste du göra om riskutbildningen och betala en ny avgift till utbildaren.

När riskutbildningen är registrerad och giltig får du genomföra kunskapsprov och körprov hos Vägverket. Om riskutbildningen inte finns registrerad vid provtillfället riskerar du att bli avvisad från provet och förlora den inbetalda avgiften."

Betyder det då att man inte kan köra upp privat nå mer utan man måste gå en massa onödiga körlektioner på körskola innan man får göra riskutbildningen för att få skriva kunskapsprov?

så som jag har förstått det så är har inte körskolorna någon skyldighet att ha dessa riskutbildningar men självklart kommer så många som möjligt ha dessa för att locka till sig elever, i med att det är obligatoriskt att gå dessa utbildningar för att kunna ta körkotet. Det låter ju lite bättre att erbjuda en "kund" hela paketet med teori körning och riskutbildningar än att säga du kan göra körningen här men resten får du göra på körskolan som ligger bredvid. Och är man då privatist så får man gå till någon körskola för att göra utbildningarna o sen fortsätta köra och öva privat.

Det var nog inte riktigt svar på din fråga men om jämför det med halkankörningen som finns till bil så tog jag inte halkan via körskolan utan privat, fast att jag övningskörde på en körskola. så de var inte körskolan som bedömde om jag klarade halkan eller inte. Rörde jag till det nu? men jag tror det kommer vara något liknande med mc iaf.
 

Fiskarn85

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Hemma
Hoj
kawwa
Månne vad det är för mål som man måste nå innan man blir godkänd? Sist jag tog A-kort så var inte körskolan villig att låna ut sin cykel till mig för uppkörning även om jag hade betalat en körlektion till dom. Skulle inte förvåna mig om man måste pynta ut med tiotusen innan man får göra riskutbildningen. =/
 

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
brum brum..
visst är det bra att man lyfter upp riskerna och ökar medvetheten..

MEN bilskolorna skall inte få ännu ett sätt att mjölka pengar ur elever... det är redan dyrt, klart att man skall göra det snooooooorrdyrt.. folk kommer ju att betala för det finns ju inget annat sätt att ta kortet..

God jul, trevlig julklapp till de som tänkt ta kortet nästa säsong.. !! har ni tur så kanske ni har det år 2011.... :huvet

ps: inte alla bilskolor, det finns undantag givetvis som inte mjölkar etc. men de kan man säkert räkna upp med en alt. 2 händer
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Är väl ändå nog svårt idag att fixa kortet?

Kontrollanterna kan ju vara riktiga skitstövlar. Han jag hade när jag tog B körkort var riktigt besvärlig och märkte på några enstaka petitesser som resulterade i kuggning. Uppgiven for jag hem och några veckor senare var jag tillbaka igen, körde på exakt samma sätt och den kontrollanten sa att jag var skitduktig.

Nu är det väl i och för sig körskolorna själva som kommer att hålla i utbildningen och inte folk som kommer från VV eller liknande för att kolla av dig.

Däremot undrar jag ju, kan man få underkänt på riskutbildningen? :va

Halkbanan för B-kort fungerar ju så att man inte kan få underkänt eller misslyckas. Den finns helt enkelt till för att göra folk uppmärksamma om risker och hur det faktiskt fungerar när man tokbromsar på kasst väglag. Del 2 av riskutbildningen tycks ju behandla liknande situationer fast för MC, men frågan är väl om du kan misslyckas just på grund av det faktum att man på MC kan köra ihjäl sig diReCKT?

Kommer bli ett jävla besvär rent tidsmässigt att passa in alla dessa moment.

Här uppe innebär det nog snart slöseri med pengar att ta körkort då poliser och hastighets/alkoholkontroller är ytterst sällsynta. :död
 
Last edited:

Fiskarn85

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Hemma
Hoj
kawwa
Är väl ändå nog svårt idag att fixa kortet?

Kontrollanterna kan ju vara riktiga skitstövlar. Han jag hade när jag tog B körkort var riktigt besvärlig och märkte på några enstaka petitesser som resulterade i kuggning. Uppgiven for jag hem och några veckor senare var jag tillbaka igen, körde på exakt samma sätt och den kontrollanten sa att jag var skitduktig.

Nu är det väl i och för sig körskolorna själva som kommer att hålla i utbildningen och inte folk som kommer från VV eller liknande för att kolla av dig.

Däremot undrar jag ju, kan man få underkänt på riskutbildningen? :va

Halkbanan för B-kort fungerar ju så att man inte kan få underkänt eller misslyckas. Den finns helt enkelt till för att göra folk uppmärksamma om risker och hur det faktiskt fungerar när man tokbromsar på kasst väglag. Del 2 av riskutbildningen tycks ju behandla liknande situationer fast för MC, men frågan är väl om du kan misslyckas just på grund av det faktum att man på MC kan köra ihjäl sig diReCKT?

Kommer bli ett jävla besvär rent tidsmässigt att passa in alla dessa moment.

Här uppe innebär det nog snart slöseri med pengar att ta körkort då poliser och hastighets/alkoholkontroller är ytterst sällsynta. :död


Ja jag tror då inte att körskolan kommer kugga deras kunder på riskutbildningen men däremot så tror jag att man måste ha gått ett antal körlektioner innan man får göra utbildningen.
Hoppas att det antalet stannar vid 1, MAX 2!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sveriges mäktigaste lobbyorganisation STR (Sveriges Trafikskolors Riksförbund) har lyckats lagstadga fast ännu en inkomst för sina uppdragsgivare (trafikskolorna) och ännu en utgift för dom som vill ta körkort.
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Däremot undrar jag ju, kan man få underkänt på riskutbildningen? :va

Förmodligen, om du tydligt visar teckan på att på inget sätt ta på dig informationen om riskerna om MC-Körning

Halkbanan för B-kort fungerar ju så att man inte kan få underkänt eller misslyckas. Den finns helt enkelt till för att göra folk uppmärksamma om risker och hur det faktiskt fungerar när man tokbromsar på kasst väglag. Del 2 av riskutbildningen tycks ju behandla liknande situationer fast för MC, men frågan är väl om du kan misslyckas just på grund av det faktum att man på MC kan köra ihjäl sig diReCKT?

Min far var fram till sin för tidiga bortgång för snart 2 år sedan trafiklärare och drev egen trafiksskola sedan många år här utanför Malmö.
Jag VET att han (med flera) underkänt/skickat hem folk från halkkörningen då de ej har klarat av att hantera fordon.
Man kanske kan se det som att de inte varit redo för halkkörningen än, men att påstå att man inte kan bli underkänd vid halkkörningen är fel.


Åter till Riskutbildningen, att lagstadga en sak/utbildning är fel att göra om inte en handlingsplan/utbildningsplan är framtagen att tas i drift redan innan lagen träder i kraft är ju sådär.....
belasta dock inte trafikskolorna för detta....
Det är många som kör hoj idag som nog hade mått ganska bra av lite riskutbildning.....


Over and out
 

Tamma

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha R6 -03
visst är det bra att man lyfter upp riskerna och ökar medvetheten..

MEN bilskolorna skall inte få ännu ett sätt att mjölka pengar ur elever... det är redan dyrt, klart att man skall göra det snooooooorrdyrt.. folk kommer ju att betala för det finns ju inget annat sätt att ta kortet..

God jul, trevlig julklapp till de som tänkt ta kortet nästa säsong.. !! har ni tur så kanske ni har det år 2011.... :huvet

ja visst är det bra med upplysningen om risker, en sak som kanske är självklart för en person är inte lika självklart för någon annan så på de viset ser jag inget negativt med det.

Man kan säga att VV eller vem det nu än är som har bestämt detta har förstört hela julen :tummenupp De ynka julklapparna man får i år (om man nu har varit snäll vill säga) får man kränga bort på blocket eller tradera för att kunna ha råd med de kommande avgifterna. :lol
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är många som kör hoj idag som nog hade mått ganska bra av lite riskutbildning.....
Over and out

Det är många som inte kör hoj längre som skulle ha mått bra av det också.

Jag tycker att vi lagstadgar en fast avgift på 2000:- som ska innefatta alla obligatoriska kostnader i körkortstagandet, såsom körkortstillstånd, synundersökningar, handledarbevis, riskutbildningar, halkbana, teoripaket osv...

Då skulle helt plötsligt STR börja jobba för att ta bort så många obligatorier som möjligt från utbildningsplanen istället.
 

Fiskarn85

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Hemma
Hoj
kawwa
....Åter till Riskutbildningen, att lagstadga en sak/utbildning är fel att göra om inte en handlingsplan/utbildningsplan är framtagen att tas i drift redan innan lagen träder i kraft är ju sådär.....

Det finns en plan klar som transportstyrelsen har sattit upp vad eleven ska kunna. Tydligen så är det självvärdering av riskutbildaren om man klarar utbildningen eller inte.
står under 5 kap.
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/TSFS/TSFS_2009_26.pdf?epslanguage=sv
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Förmodligen, om du tydligt visar teckan på att på inget sätt ta på dig informationen om riskerna om MC-Körning

Min far var fram till sin för tidiga bortgång för snart 2 år sedan trafiklärare och drev egen trafiksskola sedan många år här utanför Malmö.
Jag VET att han (med flera) underkänt/skickat hem folk från halkkörningen då de ej har klarat av att hantera fordon.
Man kanske kan se det som att de inte varit redo för halkkörningen än, men att påstå att man inte kan bli underkänd vid halkkörningen är fel.

Åter till Riskutbildningen, att lagstadga en sak/utbildning är fel att göra om inte en handlingsplan/utbildningsplan är framtagen att tas i drift redan innan lagen träder i kraft är ju sådär.....
belasta dock inte trafikskolorna för detta....
Det är många som kör hoj idag som nog hade mått ganska bra av lite riskutbildning.....


Over and out

Missförstå mig rätt.

Vad jag menar är mer konkreta exempel typ att du råkar skita i eller missa en väjningsplikt / högerregel och eventuellt positionerar dig fel på vägen vid filbyte / sväng som skulle kunna förorsaka en olycka eller farlig situation, sånt som förmodligen skulle leda till kuggning på uppkörning. Kan du inte framföra fordonet du avser att ta körkort för så är det ju en självklarhet att du inte ska befinna dig på (eller i) fordonet innan du känner till grunderna.

Och vad gäller att inte belasta körskolorna för detta - herregud, det är väl STR som står ovanför dom? Att då inte deras organisation som arbetat fram dessa riskutbildningar kan erbjuda dom är ju helt idiotiskt. :confused:

Jag har tänkt ta obegränsat A kort nu i vår (så fort snön försvinner). Ska STR:s och körskolornas dåliga framförhållning drabba mina planer för den kommande MC-säsongen kan du ge dig fan på att dom ska belastas. :tummenner

Vågar nog tro att det är fler som tycker så också, t.ex. trådskaparen.

Det finns en plan klar som transportstyrelsen har sattit upp vad eleven ska kunna. Tydligen så är det självvärdering av riskutbildaren om man klarar utbildningen eller inte.
står under 5 kap.
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/TSFS/TSFS_2009_26.pdf?epslanguage=sv

Ett steg i rätt riktning i alla fall. :krama
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top