Riskutbildning MC men inget ställe att göra det på?

ja men det är många steg för dom och ta. Man kan hoppas på att det inte endast blir trafikskolorna som kommer hålla i utbildningen. Snart blir det väl som i finland att man MÅSTE ta 6 körlektioner innan man får köra upp =/
Övningsbanan som måste vara godkänd verkar inte vara nå mer speciell än en vanlig halkbana för B-kort så det är bra iaf. Men köerna lär inte bli kortare på speciellt körskolorna...
 
tyvärr så är det sant.. !!!
Ja, vad ska man säga. Antar att man inte borde bli förvånad... :pangihuve

Undantag nummer 5 tycker jag var kul:
5. Du har ett giltigt körkort och har förelagts att komma in med bevis om godkänt förarprov för fortsatt körkortsinnehav:

* Du behöver inte genomgå riskutbildning.
Antar att det handlar om folk som varit av med kortet så länge att de måste göra nytt förarprov. Man skulle ju annars tro att de vore lite intresserade av att banka in lite riskmedvetande i dem. :hihi
 
det där är ju sjukt, ska man gå på en utb och lära sig om skyddsutr, sömn, alkohol etc och dessutom köra en mc på förmodligen oskönt väglag innan man ens har skrivit teoriprovet?

Känns ju som att vv inte vill ha fler personer i trafiken,
 
Sveriges mäktigaste lobbyorganisation STR (Sveriges Trafikskolors Riksförbund) har lyckats lagstadga fast ännu en inkomst för sina uppdragsgivare (trafikskolorna) och ännu en utgift för dom som vill ta körkort.
Prioritet No1 för STR är STR. Eller rättare sagt att STR ska kunna pungslå sina medlemmar på så mycket pengar som möjligt.

För det är inte så att trafikskolorna kommer att tälja guld med morakniv tack vare de nya riskutbildningarna för mc. För först så ska de lärare som håller i riskutbildningarna gå kurser. Som enbart anordnas av STR. Och som kostar... En hel del pengar. Plus moms. Och boende, mat och reskostnader. Sedan ska det anpassas lämpliga övningsbanor.

Redan som det har varit tidigare så har det kostat stryk att utbilda en ny mc-lärare. Pengar som det tar ett bra tag att tjäna igen med tanke på den låga lönsamheten vid mc-utbildning. Sedan kommer det en till dyr utbildning som alla skolor i stort sett kommer behöva en lärare som har. Och man vet ju aldrig hur länge en lärare är kvar på skolan efter att man bekostat de dyra kurserna.

Missförstå mig inte nu. Tanken med riskutbildningar är god. Det kan behövas för de allra flesta. Men den första riskutbildningen har lika gärna kunnat vara samma som den som ska ta B-kort måste gå. Sedan skulle andra riskutbildningen kunnat samköras med SMCs "broms- och kurvkurser" eller något. De har redan vana instruktörer som skulle kunna hålla i den övergripande undervisningen och sedan får mc-lärare eller privat handledare hålla uppsikt särskilt över sin elev.

Dessutom så skulle det kunna räcka med att den teoretiska riskutbildningen är genomförd innan det går att boka ett prov. Som det är nu så har jag en ond föraning om att det kommer att bli ett mindre kaos i vår när det gäller provtider. Här i stan brukar vi komma igång med körlektioner på mc i mitten/slutet på april (lite beroende på när snön försvinner och gatorna är sopade) och uppkörningarna brukar komma igång ungefär i mitten av maj. Tidigare så har iaf Vägverkets förarprovskontor satt undan någon gubbe för mc-uppkörningar eftersom en hel del elever har varit duktiga och gjort teoriprovet under vintern så de kan köra upp ganska tidigt. Men fasen vet hur det blir nu.

Förutom att det är en hel del som är sugna på mc-kort så fort snön försvinner så brukar det även vara så att de som ska ta B-kort plötsligt kommer på att det skulle kunna vara bra med ett körkort innan sommarlovet. Så våren är i allmänhet en hektisk tid. Nu till våren ska alltså en stor propp med mc-elever slåss med bileleverna om de få teoriprovstider som finns. Plus att förarprovskontoret kanske har satt in biluppkörningar på gubben som varit av delad för mc-prov för att det inte finns några som gjort teorin under vintern.

Att ha mc-kort innan midsommar, vilket tidigare varit ett mål för många motorcyklister som jobbat undan teorin under vintern, riskerar att bli svårt 2010.

Klaga gärna hos STR, Transportstyrelsen eller Vägverket.



Och skulle någon nämna STRs IT-avdelning för mig så kan jag leverera ett eller två väl valda ord... :mad:

Antar att det handlar om folk som varit av med kortet så länge att de måste göra nytt förarprov. Man skulle ju annars tro att de vore lite intresserade av att banka in lite riskmedvetande i dem. :hihi
Det kan även handla om någon som t.ex. har skadat sig i en olycka och fått nedsatt rörlighet. Då kan de behöva göra ett nytt förarprov för att visa att de trots den nedsatta rörligheten kan hantera fordonet.
 
Last edited:
Prioritet No1 för STR är STR. Eller rättare sagt att STR ska kunna pungslå sina medlemmar på så mycket pengar som möjligt.
Klaga gärna hos STR, Transportstyrelsen eller Vägverket.

Så du menar alltså att STR's senaste påhitt är en dålig affär för trafikskolorna?
Trafikskolorna går back på riskutbildningen?
Då kanske trafikskolorna skulle klaga på tvånget med riskutbildning hos STR?


Nä, just det, det drar in sjukt mycket pengar till trafikskolorna att ha en lärare på tio elever i ett klassrum, där varje elev tvingas betala för att vara med.

Samma sak med handledarutbildningen, pengar som trillar in med minimal arbetsinsats, inte bara av elever som har tänkt ta körkortet genom trafikskolan, utan nu lyckas man även pungslå eventuella privatister.

Samma sak med halkbanan, där trafikskolorna håvar in pengar på att ungdomar inte har föräldrar som törs/kan göra det privat.
 
Det kan även handla om någon som t.ex. har skadat sig i en olycka och fått nedsatt rörlighet. Då kan de behöva göra ett nytt förarprov för att visa att de trots den nedsatta rörligheten kan hantera fordonet.
Ah, det förstås. Där känns det ju mer relevant.
 
@ TS: Har du pratat med Niklas på JCH trafikskola i Hässleholm? Det är han som har hand om mc-utbildningen. Han borde veta exakt hur det ligger till.
 
Det här låter ju helt sjukt. Som grädde på detta sura /&%/(¤# mos har jag just språkat med en körskola och, sug på denna;

Risk1an omfattar 1 lektion, där endast närvaro krävs. Priset för denna lektion är 1000:- eller 800 :- om man läser teorin på skolan.

EN LEKTION UTAN PROV FÖR 1000 BLÖTA!

Någon har lobbat ruskigt bra här.

Håller helt klart med Op, varför inte ha, R1 = du får skriva teori och R2 = du får köra upp.

Men jag gissar att den smarta idén var alldeles för svår att knäcka för en politiker.
 
Bor i Osby och ska ta kortet till våren. Hoppas att man får detta att funka i praktiken (vilket det inte verkar göra nu), annars blir det nog inget kort :mad:
 
Bor i Osby och ska ta kortet till våren. Hoppas att man får detta att funka i praktiken (vilket det inte verkar göra nu), annars blir det nog inget kort :mad:

Ring JCH trafikskola i Hässleholm och försök att få tag på Niklas. Han har nog full koll. Tanten i receptionen är lite snurrig. :tummenupp
 
Kostnad

Enligt med vad jag har hört så kan kostnaden för utbildningen ligga mellan 300 å 1000 kr. Detta för samma utbildning. Kan vara ide att koll arunt hos olika skolor om man är privatist.

Min hustru ska ta kort nästa sommar och vi får väl se vad som händer. Det verkar som ingen vet vad som ska gälla till 100%

/A
 
Har en fråga som ej jag lyckats få svar på ännu,
angånde de nya reglerna! En polare fixade teorin nu i augusti men bommade uppkörningen..Kommer han också få genomlida de nya riskutb nästa år, eller kommer han undan??
 
Har en fråga som ej jag lyckats få svar på ännu,
angånde de nya reglerna! En polare fixade teorin nu i augusti men bommade uppkörningen..Kommer han också få genomlida de nya riskutb nästa år, eller kommer han undan??


Han är tvungen att gå riskutbildningarna, det kvittar om man har klarat teorin innan den nya regeln trädde i kraft den 1 nov. Hade han däremot klarat uppkörningen innan 1 nov hade han däremot inte behövt gå på riskutbildningarna...
 
Ring JCH trafikskola i Hässleholm och försök att få tag på Niklas. Han har nog full koll. Tanten i receptionen är lite snurrig. :tummenupp

Kan bara hålla med. Prata med Niklas. Hade honom som lärare. Toppen kille. Körde många gånger med honom på helger då jag inte hade tid i veckorna.
 
Ring JCH trafikskola i Hässleholm och försök att få tag på Niklas. Han har nog full koll. Tanten i receptionen är lite snurrig. :tummenupp


Kan bara hålla med. Prata med Niklas. Hade honom som lärare. Toppen kille. Körde många gånger med honom på helger då jag inte hade tid i veckorna.

Det är hon tanten i receptionen jag har pratat med men jag ska försöka få tag i Niklas då i stället för att se om han är mer insatt i ämnet.
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top