Riskutbildning MC men inget ställe att göra det på?

Fiskarn85

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Hemma
Hoj
kawwa
ja men det är många steg för dom och ta. Man kan hoppas på att det inte endast blir trafikskolorna som kommer hålla i utbildningen. Snart blir det väl som i finland att man MÅSTE ta 6 körlektioner innan man får köra upp =/
Övningsbanan som måste vara godkänd verkar inte vara nå mer speciell än en vanlig halkbana för B-kort så det är bra iaf. Men köerna lär inte bli kortare på speciellt körskolorna...
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
tyvärr så är det sant.. !!!
Ja, vad ska man säga. Antar att man inte borde bli förvånad... :pangihuve

Undantag nummer 5 tycker jag var kul:
5. Du har ett giltigt körkort och har förelagts att komma in med bevis om godkänt förarprov för fortsatt körkortsinnehav:

* Du behöver inte genomgå riskutbildning.
Antar att det handlar om folk som varit av med kortet så länge att de måste göra nytt förarprov. Man skulle ju annars tro att de vore lite intresserade av att banka in lite riskmedvetande i dem. :hihi
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
det där är ju sjukt, ska man gå på en utb och lära sig om skyddsutr, sömn, alkohol etc och dessutom köra en mc på förmodligen oskönt väglag innan man ens har skrivit teoriprovet?

Känns ju som att vv inte vill ha fler personer i trafiken,
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Sveriges mäktigaste lobbyorganisation STR (Sveriges Trafikskolors Riksförbund) har lyckats lagstadga fast ännu en inkomst för sina uppdragsgivare (trafikskolorna) och ännu en utgift för dom som vill ta körkort.
Prioritet No1 för STR är STR. Eller rättare sagt att STR ska kunna pungslå sina medlemmar på så mycket pengar som möjligt.

För det är inte så att trafikskolorna kommer att tälja guld med morakniv tack vare de nya riskutbildningarna för mc. För först så ska de lärare som håller i riskutbildningarna gå kurser. Som enbart anordnas av STR. Och som kostar... En hel del pengar. Plus moms. Och boende, mat och reskostnader. Sedan ska det anpassas lämpliga övningsbanor.

Redan som det har varit tidigare så har det kostat stryk att utbilda en ny mc-lärare. Pengar som det tar ett bra tag att tjäna igen med tanke på den låga lönsamheten vid mc-utbildning. Sedan kommer det en till dyr utbildning som alla skolor i stort sett kommer behöva en lärare som har. Och man vet ju aldrig hur länge en lärare är kvar på skolan efter att man bekostat de dyra kurserna.

Missförstå mig inte nu. Tanken med riskutbildningar är god. Det kan behövas för de allra flesta. Men den första riskutbildningen har lika gärna kunnat vara samma som den som ska ta B-kort måste gå. Sedan skulle andra riskutbildningen kunnat samköras med SMCs "broms- och kurvkurser" eller något. De har redan vana instruktörer som skulle kunna hålla i den övergripande undervisningen och sedan får mc-lärare eller privat handledare hålla uppsikt särskilt över sin elev.

Dessutom så skulle det kunna räcka med att den teoretiska riskutbildningen är genomförd innan det går att boka ett prov. Som det är nu så har jag en ond föraning om att det kommer att bli ett mindre kaos i vår när det gäller provtider. Här i stan brukar vi komma igång med körlektioner på mc i mitten/slutet på april (lite beroende på när snön försvinner och gatorna är sopade) och uppkörningarna brukar komma igång ungefär i mitten av maj. Tidigare så har iaf Vägverkets förarprovskontor satt undan någon gubbe för mc-uppkörningar eftersom en hel del elever har varit duktiga och gjort teoriprovet under vintern så de kan köra upp ganska tidigt. Men fasen vet hur det blir nu.

Förutom att det är en hel del som är sugna på mc-kort så fort snön försvinner så brukar det även vara så att de som ska ta B-kort plötsligt kommer på att det skulle kunna vara bra med ett körkort innan sommarlovet. Så våren är i allmänhet en hektisk tid. Nu till våren ska alltså en stor propp med mc-elever slåss med bileleverna om de få teoriprovstider som finns. Plus att förarprovskontoret kanske har satt in biluppkörningar på gubben som varit av delad för mc-prov för att det inte finns några som gjort teorin under vintern.

Att ha mc-kort innan midsommar, vilket tidigare varit ett mål för många motorcyklister som jobbat undan teorin under vintern, riskerar att bli svårt 2010.

Klaga gärna hos STR, Transportstyrelsen eller Vägverket.



Och skulle någon nämna STRs IT-avdelning för mig så kan jag leverera ett eller två väl valda ord... :mad:

Antar att det handlar om folk som varit av med kortet så länge att de måste göra nytt förarprov. Man skulle ju annars tro att de vore lite intresserade av att banka in lite riskmedvetande i dem. :hihi
Det kan även handla om någon som t.ex. har skadat sig i en olycka och fått nedsatt rörlighet. Då kan de behöva göra ett nytt förarprov för att visa att de trots den nedsatta rörligheten kan hantera fordonet.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Prioritet No1 för STR är STR. Eller rättare sagt att STR ska kunna pungslå sina medlemmar på så mycket pengar som möjligt.
Klaga gärna hos STR, Transportstyrelsen eller Vägverket.

Så du menar alltså att STR's senaste påhitt är en dålig affär för trafikskolorna?
Trafikskolorna går back på riskutbildningen?
Då kanske trafikskolorna skulle klaga på tvånget med riskutbildning hos STR?


Nä, just det, det drar in sjukt mycket pengar till trafikskolorna att ha en lärare på tio elever i ett klassrum, där varje elev tvingas betala för att vara med.

Samma sak med handledarutbildningen, pengar som trillar in med minimal arbetsinsats, inte bara av elever som har tänkt ta körkortet genom trafikskolan, utan nu lyckas man även pungslå eventuella privatister.

Samma sak med halkbanan, där trafikskolorna håvar in pengar på att ungdomar inte har föräldrar som törs/kan göra det privat.
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Det kan även handla om någon som t.ex. har skadat sig i en olycka och fått nedsatt rörlighet. Då kan de behöva göra ett nytt förarprov för att visa att de trots den nedsatta rörligheten kan hantera fordonet.
Ah, det förstås. Där känns det ju mer relevant.
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
@ TS: Har du pratat med Niklas på JCH trafikskola i Hässleholm? Det är han som har hand om mc-utbildningen. Han borde veta exakt hur det ligger till.
 

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Timrå
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Det här låter ju helt sjukt. Som grädde på detta sura /&%/(¤# mos har jag just språkat med en körskola och, sug på denna;

Risk1an omfattar 1 lektion, där endast närvaro krävs. Priset för denna lektion är 1000:- eller 800 :- om man läser teorin på skolan.

EN LEKTION UTAN PROV FÖR 1000 BLÖTA!

Någon har lobbat ruskigt bra här.

Håller helt klart med Op, varför inte ha, R1 = du får skriva teori och R2 = du får köra upp.

Men jag gissar att den smarta idén var alldeles för svår att knäcka för en politiker.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Bor i Osby och ska ta kortet till våren. Hoppas att man får detta att funka i praktiken (vilket det inte verkar göra nu), annars blir det nog inget kort :mad:
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Bor i Osby och ska ta kortet till våren. Hoppas att man får detta att funka i praktiken (vilket det inte verkar göra nu), annars blir det nog inget kort :mad:

Ring JCH trafikskola i Hässleholm och försök att få tag på Niklas. Han har nog full koll. Tanten i receptionen är lite snurrig. :tummenupp
 

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Sävsjö
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
Kostnad

Enligt med vad jag har hört så kan kostnaden för utbildningen ligga mellan 300 å 1000 kr. Detta för samma utbildning. Kan vara ide att koll arunt hos olika skolor om man är privatist.

Min hustru ska ta kort nästa sommar och vi får väl se vad som händer. Det verkar som ingen vet vad som ska gälla till 100%

/A
 

nishboggha

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2009
Ort
Kiruna
Hoj
Hertig-11 wr450-07
Har en fråga som ej jag lyckats få svar på ännu,
angånde de nya reglerna! En polare fixade teorin nu i augusti men bommade uppkörningen..Kommer han också få genomlida de nya riskutb nästa år, eller kommer han undan??
 

Sörensen1

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2009
Ort
Malmö
Hoj
600
Har en fråga som ej jag lyckats få svar på ännu,
angånde de nya reglerna! En polare fixade teorin nu i augusti men bommade uppkörningen..Kommer han också få genomlida de nya riskutb nästa år, eller kommer han undan??


Han är tvungen att gå riskutbildningarna, det kvittar om man har klarat teorin innan den nya regeln trädde i kraft den 1 nov. Hade han däremot klarat uppkörningen innan 1 nov hade han däremot inte behövt gå på riskutbildningarna...
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Ring JCH trafikskola i Hässleholm och försök att få tag på Niklas. Han har nog full koll. Tanten i receptionen är lite snurrig. :tummenupp

Kan bara hålla med. Prata med Niklas. Hade honom som lärare. Toppen kille. Körde många gånger med honom på helger då jag inte hade tid i veckorna.
 

Tamma

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha R6 -03
Ring JCH trafikskola i Hässleholm och försök att få tag på Niklas. Han har nog full koll. Tanten i receptionen är lite snurrig. :tummenupp


Kan bara hålla med. Prata med Niklas. Hade honom som lärare. Toppen kille. Körde många gånger med honom på helger då jag inte hade tid i veckorna.

Det är hon tanten i receptionen jag har pratat med men jag ska försöka få tag i Niklas då i stället för att se om han är mer insatt i ämnet.
 

-nemesis-

Medlem
Gick med
7 Jun 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki Z750 -04, gsx-r 750 -07
Tettes kommer att ha den. Dom har full koll på vad som gäller dessutom, så prata med dom.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top