ska man lära sig halka med hoj?
Kan det bli mer genomskinligt:
"Riskutbildningen för motorcykel är giltig i 5 år från att du genomfört
den, men giltighetstiden upphör att gälla samma dag som körkortet
utfärdas."
Kan det bli mer genomskinligt:
"Riskutbildningen för motorcykel är giltig i 5 år från att du genomfört
den, men giltighetstiden upphör att gälla samma dag som körkortet
utfärdas."
En polare till mig har klarat uppskrivning för A kort... Han slipper väl allt detta och har bara uppkörningen till våren?
Bra att körkortsportalens hemsida funkar också!
Jag är klar med teorin, däremot så måste jag gå denna jävla riskutbildning.
Visst, det kan vara ok. Ändå min egen säkerhet det handlar om, men jag har haft körtkort sen 6år tillbaka och jag vet när jag inte ska köra bil etc etc.
Eftersom jag inte kommer in på körkortsportalen, är det någon som vet ang kurser i sthlm med detta?
mvh // Jonas
Klartext:
"Blir du tagen och tappar körkortet efter att ha bombat som en tok på allmän väg har du inte uppvisat någon som helst riskmedvetenhet. Du skall således pynta upp för en ny riskutbildning så att du ska kunna råda bot på detta "problem".
Tål ju att tilläggas att jag inte ser något problem med det. Har du kört för fort och blivit tagen så är det bara att bita i det sura äpplet och ta sitt straff.
Problemet är väl om man, som t.ex. min fru, precis tagit bilkort och nu ska börja med Mc-kort. Eftersom riskutbildningen "upphört" så måste hon nu gå samma kurs som hon gick för två månader sedan en gång till. Vilket resulterar i att vi får skänka bort ännu en tusenlapp. Samma visa kommer det att bli med vår son som ska ta MC-kort nästa sommar och bilkort senare på året....
Snackade nu med en körskollärare som jobbar i Småland. Han menade att de vare sig i Västervik, vimmerby mfl städer, inte ens har planlagt risk 2an. Han sa att de måste utbilda alla lärare först och vet inte ens nu vad de ska lära dem i.
Det snackas tydligen att de ska ha någon form av simulator innan de låter dem köra "på riktigt". (bara snack än så länge) Han menade också att riskutbildningarna kommer gå på ungefär 4k-4,5k om priset är som de just nu tror att det blir. Men det är inte ens fastställt.
Dock fick jag svar från Tule Trafiksskola och de hänvisade mig vidare där de också la till att kostnaden för risk 2an skulle gå på 1925SEK som i mina öron låter mycket konstigt om de inte ens lagt upp utbildningen.
Slängde iväg ett mail till de som håller i utbildningen och frågade vad som egentligen gäller, men har inte fått svar ännu.
Helt galet detta!
Lika korkat är det att körskollärare måste ha körkort för tung MC i 1år för att kunna utbilda elever medan de för EU-moped måste ha kortet i 3år. Detta pga massa lagändringar och skit. Så irriterad på att alla myndigheter kör sitt eget race utan att samarbeta. Hur hade Sverige sett ut om folk jobbade tillsammans?
Skyller allt på politikerna! Återgå till helmonarki!
Något som blir verkligen intressant är ju hurvida denna riskutbildning kommer att ge något resultat i statistiken. Jag slår vad om att dödssiffrorna hos färskingar kommer vara precis likadana säsongen 2010 som säsongen 2009.
Problemet är väl om man, som t.ex. min fru, precis tagit bilkort och nu ska börja med Mc-kort. Eftersom riskutbildningen "upphört" så måste hon nu gå samma kurs som hon gick för två månader sedan en gång till. Vilket resulterar i att vi får skänka bort ännu en tusenlapp. Samma visa kommer det att bli med vår son som ska ta MC-kort nästa sommar och bilkort senare på året....
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |