Riskutbildning MC men inget ställe att göra det på?

Instabil

Medlem
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
RD 250 /RF 900
Hur är det med handledarutbildning för oss som skall köra mc? Lille bror skrev upp i höstas och skall sedemera genomföra riskutbildning 1 och 2 innan uppkörning , jag har hanledar bevis men har inte gått kurs , hittar inget om att jag behöver det?
Någon som har några fakta om det ?
 

maccc

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Ort
Oslo
Hoj
Har ingen!
Har hon redan läst riskutbildningen för MC eller vadå? Kan ju inte tänka mig att ett utfärdande av ett B-körkort ska ta bort giltigheten från riskutbildningen som hör till A-kortet. :va



Många bud kring det här. Låter som att det kommer vara en jävla cirkus på körskolorna fram mot våren. :näsblod

Simulator-grejjen låter ju heltokigt så jag tar det med en nypa salt, men det andra låter ju inte lovande - att riskutbildningens del två ska kosta mer än vad en uppkörning gör.

Ska ta kontakt med några lokala körskolor efter nyår för att se hur det står till hos dom. Hoppas ju att dom har bättre koll här uppe än där nere, men det verkar ju tydligt att körskolorna inte hunnit med politiken och byråkratin i detta fall.

Något som blir verkligen intressant är ju hurvida denna riskutbildning kommer att ge något resultat i statistiken. Jag slår vad om att dödssiffrorna hos färskingar kommer vara precis likadana säsongen 2010 som säsongen 2009.

Jävla slöseri med pengar.

Läraren som jag snackade med känner jag privat så det är för mig ganska konstigt om han skulle driva med mig, finns lixom ingen anledning till det. (även om jag är lättlurad)

När man läser till pilot så kör man ju mer eller mindre enbart i simulator så i mina öron låter det inte som något helt taget ur luften utan faktiskt något de funderar på att göra.

Han kommenterade att det givetvis var rent idiotiskt att släppa fram nybörjare på en halka med MC, det är ju rena dödsprovet isåfall. Känns som hela den där praktiska halkövningen är ett skämt.

Skulle va kanon om du kan kolla hur det ligger till på din ort. Jag söker all info jag kan få. Tänker inte påbörja en utbildning som jag sen inser att jag inte ens kan slutföra. Enligt Tule Trafikskola skulle jag dock inte oroa mig för den biten. I Västervik hade de dock redan tackat nej till flera som velat göra risk 2an pga att de inte kommer klara av att utbilda så många.

Kommer ju bli en tävling om platserna till vår isåfall. Kanske inte på alla orter men ändå.
Lärarn jag snackade med rådde mig att ta kortet så fort jag kunde med kommentaren "det lär knappast bli billigare i framtiden". Det ligger tydligen bland annat förslag om att höga åldersgränsen för tung MC till 24år ets. Myndigheterna gör väl vad de kan för att nå nollvisionen, om det så ska införa en mängd korkade lagar och regler och krama ut den sista kronan från alla unga MC-förare.

Kosta vad det kosta vill, försäkringen är ändå så dyr så hela MC-grejjen är ett dyrt nöje.
 
Last edited:

Pirate

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Säger bara så här:

Tack o lov för att jag redan har A kortet fixat.
Svensk byråkrati = helt otrolig
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Det mest ironiska av allt är att SMC dessutom har varit drivande och hejat på detta. De har som mål att det skall bli svårare att ta körkort för MC.
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=334

"det har varit alldeles för lätt" har tongången varit på deras forum

Har varit med i SMC i 7-8 år nu men de kan dra åt fanders. Betalar inte in nästa års medlemsavgift.
Kommer aldrig mer att vara medlem där, skäms över att jag var med och stöttade den organisationen. De verkar helt och hållet tappat fokus på för vem och vilka de ska jobba.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
"det har varit alldeles för lätt"

Jo, det har varit alldelens för lätt att ta MC kort, därav alla olyckor, det har ju varit deras inställning i alla år.

Vi slänger in en obligatorisk wheelie/stoppie i uppkörningen så blir det svårare, och färre tar körkortet.

Problemet är bara att kvar blir då bara folket som "råkar ut" för olyckor.

Det är INTE önskvärt att göra det svårare, för dom som då skiter i att ta körkortet och skaffa hoj är förmodligen dom trafiksäkraste förarna.
(inte nödvändigtvis dom tekniskt skickligaste, men dom SÄKRASTE)

Kvar blir dom tekniskt skickliga som vill brassa helvet och tänja på gränserna, och antalet olyckor per antal körkort kommer att bli procentuellt högre.
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Weeeee, inte läge att förlora kortet nu alltså ;)
Torde bli ännu lite större andel som kör utan kort dessutom...
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Jo, det har varit alldelens för lätt att ta MC kort, därav alla olyckor, det har ju varit deras inställning i alla år.

Vi slänger in en obligatorisk wheelie/stoppie i uppkörningen så blir det svårare, och färre tar körkortet.

Problemet är bara att kvar blir då bara folket som "råkar ut" för olyckor.

Det är INTE önskvärt att göra det svårare, för dom som då skiter i att ta körkortet och skaffa hoj är förmodligen dom trafiksäkraste förarna.
(inte nödvändigtvis dom tekniskt skickligaste, men dom SÄKRASTE)

Kvar blir dom tekniskt skickliga som vill brassa helvet och tänja på gränserna, och antalet olyckor per antal körkort kommer att bli procentuellt högre.

Ja, du förstår nog vad jag menar. Men då ska vi inte ta upp hela projektet bankurser för sporthojsåkare. För det är ju ett annat skötebarn som jag tvivlar starkt på. Det är en kul idé och självklart ska man ha kul både på bana och på vägen. Kommer det att bli mindre olyckor pga. bankurserna? Finns det inga belägg för anser jag.

Det fanns ju en idé om att få köra vespa 125'a på b-kort, för att likrikta körkortsbehörigheter inom EU. Men det är ju SMC helt emot, fråga mig inte varför...

Jag tror ärligt att de förlorat fotfästet, "på riktigt"

ps. glömde att nämna att en person på kansliet (smc) sagt till mig att de jobbar aktivt för ett förslag om få fram ett lagkrav på att köra med skyddställ, ryggskydd och integralhjälm. Inte vill då jag ha fler lagar reglerande MC-körning... hoppas verkligen att detta bara var något som sades i förbifarten. Men säkert kan jag tänka mig att personer på kansliet driver sina politiska agendor, och vad årsmötet beslutar är en annan sak.
 
Last edited:

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Det där med åldern kan jag nog förstå att dom vill höja. Körde själv upp för tung när jag va 18. Och det hade knappast passat mig då med en R1a eller dyligt. Direkt efter uppkörningen när man fick köra hem själv på skolans hoj så låg man i 180 och sicksacka mellan bilarna. Det har ju helt klart med hornen i pannan att göra när man e yngre. man har inte samma respekt. Antagligen är det hormoner som spelar in.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Det där med åldern kan jag nog förstå att dom vill höja. Körde själv upp för tung när jag va 18. Och det hade knappast passat mig då med en R1a eller dyligt. Direkt efter uppkörningen när man fick köra hem själv på skolans hoj så låg man i 180 och sicksacka mellan bilarna. Det har ju helt klart med hornen i pannan att göra när man e yngre. man har inte samma respekt. Antagligen är det hormoner som spelar in.
Bättre att lägga in att man får köra sunkhoj ett år först..
 

Indian

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2009
Ort
Laholm
Hoj
Honda Cbr1000rr -09
pratade precis med en körskola i Halmstad..... riskettan ca 800 risk tvåan 3500!!!!!!
Detr e ju helt sjukt.... Det blir ju SVINDYRT att ta kort.... vill inte ha kort längre... tappade lusten direkt....
i vilket fall som helst så sa han att deras risktvå skulle kunna dra igång i slutet av mars...
glömde fråga om dom hade någon stans att köra men verkade inte vara något problem iallfall...
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
pratade precis med en körskola i Halmstad..... riskettan ca 800 risk tvåan 3500!!!!!!
Detr e ju helt sjukt.... Det blir ju SVINDYRT att ta kort.... vill inte ha kort längre... tappade lusten direkt....
i vilket fall som helst så sa han att deras risktvå skulle kunna dra igång i slutet av mars...
glömde fråga om dom hade någon stans att köra men verkade inte vara något problem iallfall...

Kolla med andra skolor också. Rykten säger att det kommer att skilja väldigt mycket i pris mellan olika skolor.
 

Indian

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2009
Ort
Laholm
Hoj
Honda Cbr1000rr -09
Kolla med andra skolor också. Rykten säger att det kommer att skilja väldigt mycket i pris mellan olika skolor.

har kollat med andra.. men ingen har ju gått utbildningen.. man är nästan nöjd bara man får tag i en skola som faktisk KAn genomföra utbildningarna...
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Blir ju bara bättre och bättre det här känner jag. :)

SMC har rätt, du har fel och nu ska du springa och gömma huvudet i sanden och böla. Varsågod, SMC behöver inte dig ändå om du inte tycker likadant.

Jag tycker detta är ett steg i rätt riktning. Vill man helt plötsligt inte ha A-kortet för att det ska kosta 4200kr extra så vill man inte heller ha det från början.
Kör utan körkort, varsågod. Hoppas ni smäller riktigt ordentligt.

Folk i allmänhet är ju ändå hjärndöda.

Ditt inlägg om något är väl en indikation på hjärndödhet? Att frånsäga sig sitt medlemskap är ett sätt att visa att man motsätter sig deras beslutsföring. Bara hålla käft och betala fakturan för årsavgiften gör garanterat ingen mer nytta.

Vad gäller "ett steg i rätt riktning" så beror det väl på hur man ser på saken. Visst är det bra att belysa risker och problem för motorcyklister i trafiken, men priset på utbildningen är ändå onödigt högt. En uppkörning för bil kostar under tusenlappen, på MC kostar det oftast kring 1500kr (och ibland mer än det). Varför ska det vara så mycket dyrare med denna riskutbildning? Halkbanan för bil kostar ju bara några hundralappar och den är väl ungefär motsvarigheten till riskutbildningens Del 2.

Jag kommer att betala för mitt körkort för att jag vill ha det. Men jag är rädd att det kommer dröja ett tag, just på grund av den nya riskutbildningen och körskolornas (STR:s) oförmåga att anpasas sig. Är inte så långt kvar tills säsongen startar på en del håll i landet och då kommer det vara en jäkla kö.
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: tcg

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
SMC har rätt, du har fel och nu ska du springa och gömma huvudet i sanden och böla. Varsågod, SMC behöver inte dig ändå om du inte tycker likadant.

Jag tycker detta är ett steg i rätt riktning. Vill man helt plötsligt inte ha A-kortet för att det ska kosta 4200kr extra så vill man inte heller ha det från början.
Kör utan körkort, varsågod. Hoppas ni smäller riktigt ordentligt.

Folk i allmänhet är ju ändå hjärndöda.

Jag tror inte SMC är ute efter att göra det DYRT av princip, men jag skulle tro SMC är ute efter att höja riskmedvetenheten hos blivande hojåkare (jmfr med BKK/SHK). Tyvärr med baksidan att STR passar på att ta ut hutlösa priser.

STR kanske skulle må bra av lite konkurrens, kanske av några som hållit på med trafiksäkerhetsutbildning för hojåkare sedan tidigare... :gnissla

EDIT: Tips, det finns en tråd om denna tråd på SMC's forum, gå in och skapa lite debatt där också!

Tråd på SMCs Forum
 
Last edited:

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Jag tror inte SMC är ute efter att göra det DYRT av princip, men jag skulle tro SMC är ute efter att höja riskmedvetenheten hos blivande hojåkare (jmfr med BKK/SHK). Tyvärr med baksidan att STR passar på att ta ut hutlösa priser.

STR kanske skulle må bra av lite konkurrens, kanske av några som hållit på med trafiksäkerhetsutbildning för hojåkare sedan tidigare... :gnissla

Att tråden startade var inte pga. priset utan för att inte ens körskolorna vet hur/när/var denna utbildning ska göras.
Att man måste genomföra risk 2 före man får göra teoriprovet känns ju inte genomtänkt eftersom det skapar ännu större grupper i början av våren som ska göra alla moment på en gång.

Det är helt otroligt många moment i KK utbildningen som skulle kunna göras enklare och billigare för KKtagaren/handledare utan att sänka utbildningsnivån.
 

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
En uppkörning för bil kostar under tusenlappen, på MC kostar det oftast kring 1500kr (och ibland mer än det). Varför ska det vara så mycket dyrare med denna riskutbildning? Halkbanan för bil kostar ju bara några hundralappar och den är väl ungefär motsvarigheten till riskutbildningens Del 2.

Eftersom det utbildas många fler B-elever än A-elever så blir nog kostnaden per skalle högre för att det ska gå runt.

Att tråden startade var inte pga. priset utan för att inte ens körskolorna vet hur/när/var denna utbildning ska göras.
Att man måste genomföra risk 2 före man får göra teoriprovet känns ju inte genomtänkt eftersom det skapar ännu större grupper i början av våren som ska göra alla moment på en gång.

Det är helt otroligt många moment i KK utbildningen som skulle kunna göras enklare och billigare för KKtagaren/handledare utan att sänka utbildningsnivån.

:tummenupp
 
Last edited:

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Bra att det kom en riskutbildning.
Att den krävs innan teoriprov och uppkörning är väll i linje med att halkkörning krävs innan teori och uppkörning för bil.

Lite dåligt bara att inte organisationen är på plats för att tillgodose alla elever. Men det kommer nog.

Jag har kört som instruktör för 1000 tals elever på bankörningar både inom SMC och privata arrangörer.

Och min uppfattning är att nästan alla kan bli duktiga motorcykelförare efter bara 2-4 gånger med en bra instruktör på en ordentlig bana.

Men min uppfattning är också att otroligt många som är nya med körkort och dessutom inte kört bana, borde aldrig fått sitt körkort innan dom varit på bana och tränat upp sin körkunskap och säkerhetsmedvetenhet.

Folk tror att dom är grymt bra på att köra hoj när dom fått sitt körkort. Men det är dom inte. Dom/ni är skamligt dåliga och absolut inte redo för att köra hoj i trafiken. Det är inte konstigt att det är så mycket olyckor med folk som har nytaget körkort.

Och för alla dessa personer som är nya motorcykelförare, så är inte trafiken rätt ställe att träna på. Rätt ställe är på en bana.

Att träna på att köra hoj i trafiken, är som att försöka träna Thaiboxning genom att slåss med folk på krogen. Du kommer garanterat skada dig själv, och förmodligen även folk runt omkring dig.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top