Riskutbildning MC men inget ställe att göra det på?

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
@roffe_s:
Jag vill inte argumentera mot det du säger, eftersom du mycket väl kan ha rätt. Jag säger bara lite försiktigt att det vet vi inte idag. Självklart hoppas jag att du har rätt och att mina invändningar är grundlösa, för totalt sett skulle ju det innebära att vi kommit långt. Jag är bara så förvånad att man pratar om effekterna och resultatet på SMC av bankurserna då vi idag inte vet någonting.


Allmänt
Självklart är denna diskussion långt från TS intention om riskutbildningen. Så det har du rätt i. Men visst får man väl egentligen ställa sig mycket fundersam inför vad riskutbildningen kommer att ge i verkligheten samt varför det är så svårt och dyrt att göra den idag?

Jag vill hävda att detta är bara ett nytt sätt att tvinga in alla i konformiteten av en körkortsutbildning på körskola. Tror inte vi ska glömma bort att körskoleorganisationerna STR och TR var viktiga remissinstanser i framtagandet av denna riskutbildning.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Det finns väldigt lite forskning som stöder att man kan ändra attityder och föreställningar på så kort tid som riskutbildningen är, dessutom helt fel undervisningsform. Så hela riskutbildningen är ju förmodligen helt bortkastade pengar, men det skulle vara roligt om man hade fel.

Till de som förespråkar banutbildningar så vill jag bara undra frågande om det är körskicklighet eller attityder som försätter en förare i en situation som har dödlig utgång?

Jag är personligen inte helt övertygad om att banutbildningar funkar för att få ner antalet olyckor. Men där ska väl det presenteras en undersökning snart har jag för mig?

Det ar som du sager attityder som behover andras.
Men min erfarenhet ar att otroligt manga andrar sin attityd till motorcykelkornig efter att genomgatt utbildning pa bana.

Manga beskriver just som vi last tidigare i traden, att folk blir medvetna om hur lite dom kan om motorcykelkorning, och hur daliga dom ar pa att kora motorcykel, sa dom borjar ta det lugnare i trafiken.

Samtidigt marker manga aven att det inte finns utrymme for att kora ordentligt fort i trafiken, och vansineskorningen i trafiken ger inte samma kick som att kora pa bana, och da tycker man inte att det ar kul langre.

Ar pa ett internettkafe i thailand och har finns inte svenska bokstaver.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Ska ta A1-kort detta året. Kommer jag behöva göra om riskutbildningen när jag ska ta A-beg?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ska ta A1-kort detta året. Kommer jag behöva göra om riskutbildningen när jag ska ta A-beg?

Jag vågar inte svära på det men i dokumentet där det står vad som gäller så sa en punkt att:

"Riskutbildningen gäller 5 år eller tills det datum körkort utfärdas." (alltså när du slutför din utbildning).

Nytt körkort måste tillverkas varje gång du tar en ny behörighet, så som jag tolkar det innebär det att du som tar A1 (125cc / 11kW) kommer att behöva genomgå riskutbildning ännu en gång om du har för avsikt att ta behörighet A beg. eller A obeg.

Å andra sidan kan det ju bara vara en fråga om dålig formulering i dokumentet vilket innebär att körskolorna kommer att skippa eventuell ny riskutbildning för "högre" behörigheter eftersom du redan gjort den. Men samtidigt så innebär ju en större maskin (600cc eller 1000cc+) andra risker än t.ex. en 125cc så jag låter det vara osagt.

Jag vill ju tro att man inte behöver det, men samtidigt får man vara beredd på att du kan behöva det. "Cash is king." som sagt... :död
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag vill ju tro att man inte behöver det, men samtidigt får man vara beredd på att du kan behöva det. "Cash is king." som sagt... :död

Självklart har STR lobbat fram att man måste betala för kursen varje gång man tar en behörighet!

Pengar är det enda som driver dom!
 
  • Gilla
Reaktioner: tcg

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Finns det undantag från krav på riskutbildningen för motorcykel?
Svar: Det finns några undantag från den nya regeln som gäller i följande fall:

1. Du har ett giltigt körkort med behörighet A1 och har tidigare genomgått den nya riskutbildningen för motorcykel (Riskutbildning för personbil kan inte tillgodoräknas):
- Du behöver inte genomgå en ny riskutbildning för att få avlägga körprov för behörighet A.

2. Du har giltigt körkort med behörighet A, begränsad effekt:
- Du behöver inte genomgå riskutbildning för att få avlägga körprov för behörighet A, obegränsad effekt.

3. Du har ett giltigt körkort med behörighet A, som förvärvats före den 1 juli 1996 och har villkor för lätt motorcykel (kod 79, högst 125 cm3). Observera att detta inte är samma sak som körkort med behörighet A1.
- Du behöver inte genomgå riskutbildning för att få avlägga körprov för behörighet A som upphäver villkoret.

4. Du ska göra prov för att upphäva villkor för automatväxlat fordon:
- Du behöver inte genomgå riskutbildning.

5. Du har ett körkort och har förelagts att komma in med bevis om godkänt förarprov för fortsatt körkortsinnehav:
- Du behöver inte genomgå riskutbildning.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
tl;dr: Du behöver inte gå riskutbildningen om du gör den i samband med A1 utbildning.

Tackar för upplysningen Psych.

Självklart har STR lobbat fram att man måste betala för kursen varje gång man tar en behörighet!

Pengar är det enda som driver dom!

Verkar ju faktiskt som att dom inte tänkt ruinera folk allt för mycket ändå.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Sedan finns följande...

5. Hur länge är en genomförd riskutbildning giltig?
Svar: Riskutbildningen är giltig i 5 år från den dag då den genomfördes, men giltighetstiden upphör att gälla då körkort utfärdas.

6. Varför upphör giltighetstiden att gälla då körkortet utfärdas?
Svar: Om ett körkort återkallats och ett nytt kunskapsprov och körprov krävs för att körkort ska kunna utfärdas på nytt, krävs det även att körkortsaspiranten genomför en ny riskutbildning. Det är då inte rimligt att åberopa en tidigare genomförd riskutbildning, eftersom man uppenbarligen visat på brister i kunskaper och attityd när det gäller risker.

7. Var hittar jag närmaste riskutbildare?
Svar: Adress och telefonnummer till godkända utbildare publiceras på körkortsportalen då de blivit godkända.

8. Måste jag gå riskutbildning för behörighet A (mc) om jag redan har gått riskutbildning för behörighet B (personbil)?
Svar: Ja, eftersom utbildningen för behörighet B är inriktad på personbil och riskutbildningen för A och A1 är specifikt inriktad på motorcykel kan du inte tillgodoräkna dig den utbildning du har gått för B.

9. Jag har återkallat körkort och har tidigare haft körkort för behörighet A eller A1. När jag ska göra nytt prov för att få tillbaka den tidigare behörigheten, måste jag då genomföra riskutbildningen?
Svar: Ja, från den 1 november 2009 måste du ha giltig riskutbildning för motorcykel innan kunskapsprov och körprov kan genomföras.

10. Jag har giltigt körkort med behörighet A1 och ska göra ett körprov för att få behörighet A. Måste jag ha gått riskutbildning för att få göra provet?
Svar: Ja, efter den 31 oktober 2009 måste du ha genomgått riskutbildning för motorcykel för att få göra provet. Riskutbildning för personbil kan inte tillgodoräknas.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Riskutbildning för motorcykel
Riskutbildning för motorcykel (behörighet A1 och A) införs den 1 november 2009

Från och med den 1 november 2009 införs krav på obligatorisk riskutbildning för behörighet A1 och A (lätt och tung motorcykel)

Den obligatoriska utbildningen är specifikt inriktad på motorcykel och omfattar två delar:

* Del 1 handlar om alkohol, andra droger, trötthet och riskfyllda
beteenden i övrigt.


* Del 2 handlar om hastighet, säkerhet och körning under särskilda
förhållanden.


När du gör ditt kunskapsprov och körprov för behörighet A1 och A måste du ha gjort riskutbildningens båda delar.

Riskutbildning för personbil (behörighet B) kan inte tillgodoräknas för motorcykel.


Riskutbildningens upplägg

Riskutbildningen består av två delar. Upplägget av utbildningen varierar mellan olika utbildare. Fråga gärna när du bokar tid hur riskutbildningen är upplagd hos just den utbildaren.

Del 1 lyfter fram risker som är speciella för motorcyklister och ger teoretisk kunskap om beteenden som är riskfyllda. Utbildningen ger dig kunskap och insikt om problemen med alkohol, andra droger och trötthet i samband med körning och en rad andra säkerhetsfrågor.

I del 1 ingår även utbildning om till exempel olika typer av skyddsutrustning, däck, bromsar, olika väglag med mera.

Under utbildningen får du delta i diskussioner om vilka konsekvenserna kan bli av riskerna, vad som ökar dem och hur de kan undvikas.

Del 2 är mer praktiskt inriktad. Den gör dig medveten om riskerna med motorcykelkörning, om vanliga olyckssituationer och farliga beteenden. Du får prova på att köra i olika situationer och hastigheter och upptäcka både dina egna och motorcykelns begränsningar. Genom utbildningen får du uppleva hur olycksrisken har samband med hastigheten och förarbeteende. Det ger dig kunskap om vanliga olyckssituationer och insikt i möjligheterna att undvika riskerna samt hastighetens och skyddsutrustningens betydelse vid trafikolyckor.

Syftet är att du ska lära dig hur du undviker att hamna i svåra situationer och att du ska förstå hur till exempel hastigheten påverkar dina möjligheter att klara svårigheter.

Du ska vara i slutskedet av din förarutbildning när du gör del 2. Det beror på att det ställs höga krav när det gäller bland annat bedömning, värdering och förståelse av olika trafiksituationer. Dessutom måste du kunna manövrera motorcykeln på ett säkert sätt.
__________________________________________________
 
Last edited:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
..
1.ska vi inte ta upp hela projektet bankurser för sporthojsåkare. För det är ju ett annat skötebarn som jag tvivlar starkt på. Det är en kul idé och självklart ska man ha kul både på bana och på vägen. Kommer det att bli mindre olyckor pga. bankurserna? ..

2. Det fanns ju en idé om att få köra vespa 125'a på b-kort, för att likrikta körkortsbehörigheter inom EU. Men det är ju SMC helt emot, fråga mig inte varför...

3. Jag tror ärligt att de förlorat fotfästet, "på riktigt"

4. ps. glömde att nämna att en person på kansliet (smc) sagt till mig att de jobbar aktivt för ett förslag om få fram ett lagkrav på att köra med skyddställ, ryggskydd och integralhjälm. Inte vill då jag ha fler lagar reglerande MC-körning... hoppas verkligen att detta bara var något som sades i förbifarten. Men säkert kan jag tänka mig att personer på kansliet driver sina politiska agendor, och vad årsmötet beslutar är en annan sak.

Endast bara lite korta svar - på kvälls kvisten..

1. Korrekt - det finns idag forskning som visar att sekundär träning av MC förare (dom som har KK) kan ge flera olyckor, och det finns forskning som visar at det ger färre olyckor. Ett stort diskussions ämne i trafiksäkerhets värden runt MC! Och inget entydigt modernt studie har visat vägen senasta åren.
VTI, släpper sannolikt 2010 ett studie av SMC Sporthojskurser.
Karolinska Institutet, kommer sannolikt att samköra olika databaser i ett kohortstudie - jag tror det kommer ta ca. två år innan detta är klart.
I samma period släpps sanolikt ett större amerikansk studie.

2. Att framföra ett tvåhjuligt motordrivit fordon, kräver annan "kompetens" än fyra hjul. Bl. a Broms och kurv teknik skilljar sig!

3. Läs Eskildsson inlägg senera i tråden.
Korrekt SMC var med i diskussionerna om nya Riskutbildningen - och som annan tog upp i tråden ku man nog komme bra i väg med att ta flöera moment från SMCs vanliga kurser! Nu blev det inte så hela vägen, men flera delar kommer med.

4. FEL. Vi har lag på hjälm och det räcker.
Jag ska kolla detta med mina kollegor - låter konstigt!


Implementationen av Riskutbildningen är absolut inte lyckad - jag vett att vi har jobbat på för at få klarhet i flera av frågor och bekymringar som lyfts i tråden.

Det system som vi nu får nu inte drömutbildningen. Den norske körkorts utbildning står som skol ex. - samtidigt som Norge kommer bra ut i olycksstatistik.

I december har SMC bjudit in MC beslutsfattera från TS, VV, RPS, mf. till två aktiva dagar på våren med hele spektret av MC utbildning. Jag tror och hoppas att det kan vara startskott till en jättebra MC utbildning som kan bli verklighet om några år..
 

Holpers

Ducati
Gick med
12 Oct 2009
Ort
Visby
Hoj
2008 Ducati Monster 696
Är det nån som gjort riskutbildningen ännu?

Jag har redan klarat teorin innan nov - 09, måste jag göra riskutbildningen ändå?

Vad kostar det? nån som vet?

Fasen att man skall behöva lära sig att inte knarka i trafiken och att det är dumt att åka som en idiot när man ändå haft bilkörkort prickfritt i 15år.. SUCK.. känns som om dyrt just blev dyrare..
 

Indian

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2009
Ort
Laholm
Hoj
Honda Cbr1000rr -09
Är det nån som gjort riskutbildningen ännu?

Jag har redan klarat teorin innan nov - 09, måste jag göra riskutbildningen ändå?

Vad kostar det? nån som vet?

Fasen att man skall behöva lära sig att inte knarka i trafiken och att det är dumt att åka som en idiot när man ändå haft bilkörkort prickfritt i 15år.. SUCK.. känns som om dyrt just blev dyrare..

Håller med dig...
Senaste priset jag fick på Risk1:800 och risk2:3500
Både jag o sambon ska ta så det blir en dyr vår...
Vi gjorde uppskrivning innna november oxå.. men måste göra riskutbildnng innnan uppkörning ändå...
 

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
brum brum..
kommer bli ett tråkigt år för många som är sugna på kortet med detta införandet.. endast 1 plats för del 2 i gbg ?!!? undra om det kommer bli långa köer...

det suger..
jag lider med er..!!
 

Holpers

Ducati
Gick med
12 Oct 2009
Ort
Visby
Hoj
2008 Ducati Monster 696
Gäller detta hela EU eller går det att fixa lappen enklare på typ Mallis i vår? Man spar ju fasen in kostnaden på resan ner..:va

Fasen vad risigt det känns att bli r*vk*ullad av några j*vla pappersvändare.. Man har ju inga andra val än att pynta heller.. :arsele

Blir så lack att jag typ kokar torrt och självantänder.. :mad:
 
  • Gilla
Reaktioner: tcg

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Är det någon som har ett hum om vilka priserna kommer bli?
Jag har prata med två körskolor här i linköping och de vet inte riktigt vad det kommer kosta än.
Den ena säger ca 700 för risk 1:an och totalt kanske 2-3 för både 1:an och tvåan.
Den andre säger räkna med 4-5 tusen för bägge.

Anledningen till att dom inte vet exaktare hävdar dom vara att Sviesta inte har sagt pris än. Dom heller inte om Sviesta ska hålla med motorcyklar eller körskolan eller om eleven(!) ska ha egen.

Går det på 5 tusen för risk1:an och 2:an så kommer det bli rätt mycket dyrare med hojkort. Jag hade hoppats på att klara mig på 5-6 tusen totalt och övat rätt mycket själv men det verkar ju gå i stöpet rätt ordentligt.

Kan vi inte starta upp en egen körskola, köpa in några gamla skrothojar, typ 80-tals 400-500 kubikare och försöka få plats på ett industriområde och göra risk 2:an för självkostnadspris. Om inte annat bara för att jävlas med körskolorna och pressa priserna?
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Del 1
Här finns en lista med trafikskolor med godkända riskutbildare idag.
Länk

Del 2
Här finns en lista med trafikskolor med godkända riskutbildare idag.
Länk

Här finns föreskrifter om riskutbildningen.
Länk

Dessa länkar gäller för bil.
En kollega som skulle boka risk 1 i Göteborg och gick efter listan i länken ovan. de hade bara bil risk 1.

//Andreas
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Är det någon som har ett hum om vilka priserna kommer bli?
Jag har prata med två körskolor här i linköping och de vet inte riktigt vad det kommer kosta än.
Den ena säger ca 700 för risk 1:an och totalt kanske 2-3 för både 1:an och tvåan.
Den andre säger räkna med 4-5 tusen för bägge.

Anledningen till att dom inte vet exaktare hävdar dom vara att Sviesta inte har sagt pris än. Dom heller inte om Sviesta ska hålla med motorcyklar eller körskolan eller om eleven(!) ska ha egen.

Går det på 5 tusen för risk1:an och 2:an så kommer det bli rätt mycket dyrare med hojkort. Jag hade hoppats på att klara mig på 5-6 tusen totalt och övat rätt mycket själv men det verkar ju gå i stöpet rätt ordentligt.

Kan vi inte starta upp en egen körskola, köpa in några gamla skrothojar, typ 80-tals 400-500 kubikare och försöka få plats på ett industriområde och göra risk 2:an för självkostnadspris. Om inte annat bara för att jävlas med körskolorna och pressa priserna?

Jag ska ta och ringa till körskolorna här i Piteå för att höra om deras priser på torsdag då jag är ledig. Jag är dock rädd att dom kommer ta ungefär lika mycket betalt som alla andra sagt (2-5000kr för hela kalaset).

Jag hade likt dig också tänkt fixa körkortet på omkring 5-6000kr men det verkar ju som om man bara kommer få betala det för riskutbildningen + några obligatoriska lektioner. Ska riskutbildningen kosta så pass mycket, då tycker jag körskolan glatt får tillhandahålla maskiner att köra den på.

Vad gäller starta egen körskola så är jag rädd att det är mer komplicerat än så. :krama
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Dessa länkar gäller för bil.
En kollega som skulle boka risk 1 i Göteborg och gick efter listan i länken ovan. de hade bara bil risk 1.

//Andreas

Okej, då har dom länkat till listorna utan att tänka på att det är olika utbildningar alt lagt upp fel.

Sorry, inte meningen att hänvisa till felaktiga källor.
 
  • Gilla
Reaktioner: tcg

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Okej, då har dom länkat till listorna utan att tänka på att det är olika utbildningar alt lagt upp fel.

Sorry, inte meningen att hänvisa till felaktiga källor.

Misstänkte direkt att du ville vilseleda alla nya mc-aspiranter. Fy på dig. :D (ironi)
Hoppas att alla som ska ta kortet snart kan få gå utbildningen som krävs.

//Andreas
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top