Riskutbildning MC men inget ställe att göra det på?

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nu har jag varit förbi på den största körskolan i stan vad gäller MC-utbildning och där sa dom följande:

Dom kommer erbjuda både Risk 1:an och Risk 2:an. 1:an börjar dom förmodligen att köra redan nån gång i mars månad, kanske redan tidigare (februari). Risk 2:an var det osäkert när den skulle dra igång men nån gång under April eller tidigt Maj månad trodde dom (får ha geografin i åtanke, snön ligger kvar länge här).

Vad gäller priser så hade dom inga exakta siffror. Riskutbildningen för B-kort tar dom just nu 700kr för så dom räknade med att Risk 1:an skulle kosta ungefär lika mycket. Igen - inget pris ännu.

Risk 2:an var det värre med. I reglerna för den nya riskutbildningen står det att var och en av deltagarna (4st) ska ha en egen MC samt egna skyddskläder och allt detta ska tillhandahållas av körskolorna eftersom det är speciella krav på maskinerna (och att utrustningen är 100% godkänd). Detta betyder alltså att körskolan måste köpa in fyra hojar i enkom för denna utbildning, plus godkänd utrustning som deltagarna ska kunna ha på sig.

I detta fall är det ju enkel mattematik: 1+1 = 2

Det kommer bli en relativt dyr historia. Dom diskuterade just nu med övriga körskolor, framförallt dom i Luleå, om dom eventuellt ska samköra Risk 2:an för att spara pengar (slippa köpa in så många hojar) och på så sätt även kapa priset. Priserna vi fått mellan 2-3000kr låter inte alls orimligt.

Han som driver körskolan sa att han kommer hålla en information nån gång framöver (i februari) där han kommer informera om vad som gäller kring den nya utbildningen.

Jag antar att det ser ungefär likadant ut på alla andra körskolor här i stan (och här uppe i Norrbotten). Ska höra mig för med dom övriga körskolorna här i stan, men jag tror inte att alla kommer vara intresserade (rent ekonomiskt) av att erbjuda MC-utbildningen längre då dom förut inte ens tillhandahållit maskiner att övningsköra på = hård belastning på de få skolor som kommer erbjuda utbildningen.
 
Last edited:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Det är ju väldigt tveksamt att SMC medverkade till denna förändring för körkortstagare. Vi får ju veta förr eller senare om det var bra, men visst är det tveksamt.

Nu råkade min tjej av misstag betala smc-medlemsavgiften trots att jag hade tänkt gå ur SMC, så det får bli ett nådeår. Men jag förstår inte varför man inte ska få vara kritisk till SMC agerande i detta?
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Jag har funderat lite för en gångs skull och inser att det kanske inte kommer bli väldigt negativt med risk 2:an.

Det på de flesta ställen står det att risk tvåan är 4-5 timmar, om det kommer kosta 3000 kr så blir det 600 kr per timme om det 5 timmar. Det är ju billigare än 500 kr för 40 minuter som dom vanliga lektionerna kostar. Så är det bara vettigt upplagt och man lär sig mycket på de där 4-5 timmarna är det ju inte pengar i sjön. Förutsatt att man slipper ta lika många vanliga lektioner förstås, men det borde man ju inte behöva.

Problemet är väl större för dom som har kört cross och rejsat på hög nivå tidigare och bara tänkte köra upp privat utan att gå på körskola. Där blir det ju betydligt dyrare.

/Karl
 

Tamma

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha R6 -03
till oss som vill göra riskutbildningen men bor i de södra delarna av detta avlånga land så har jag äntligen hittat ett ställe som inom ett par veckor skulle vara igång med riskutbildningarna (preliminärt).

http://www.syab.se/syab/sv/riskutbildning-mc/index.php

Tyvärr står det samma saker på alla hemsidor jag varit inne på angående riskutbildningarna, men jag ringde till syab idag och visst de hade inte riktigt själva koll på vad det handlade om men de sa till mig att teoridelen alltså riskutbildning 1 skulle dra igång inom ett par veckor och del 2 av riskutbildningen skulle preliminärt vara igång någon gång under april månad. De skrev upp mig på en intresseanmälan angående båda utbildningarna och de skulle höra av sig så fort de hade mer information att tillge.

Hoppas nu verkligen att snön försvinner så snabbt den bara kan annars kommer jag nog attakera den med gasolbrännare och värmepistoler för nu vill jag börja ta mitt mckort. :)
 

Indian

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2009
Ort
Laholm
Hoj
Honda Cbr1000rr -09
jag o sambon har nu bokat riskettan på fartvindens körskola i halmsatd... 5/3
4timmar... 750kr
körningen drar igågn efter mars så fort väglaget tillåter det...
 

mc-ist

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Ort
oskarshamn
Hoj
1993 BMW k1100rs
Riskutbildning

Gå in på SMC sidan där har du (4) fyra platser där dom skall bedriva riskutbildning Kalmar, (SYAB) Eksjö, Göteborg, Stockholm. Fler platser lär väl komma ???? Kanske Transportstyrelsen vet mer?:confused:
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Jävlar vilken tråd. Den ska jag skicka till Transportstyrelsen.
Förslag att lägga in, hälsa från mig. (Maria Nordqvist SMCs kansli)Kommer inte in på SH:


Egentligen skulle riskutbildningen börjat gälla 1 oktober 2009 tillsammans med AM-behörigheten. Starten blev framflyttad men inte till 1 januari 2010 som SMC föreslog. I november började vi ringa och stöta på Transportstyrelsen, STR och departementet eftersom det inte fanns någon godkänd utbildare. Vi frågade om det fanns möjlighet att få dispens, svaret var nej. Den möjligheten saknas i lag. Förra veckan ringde vi Transportstyrelsens tillståndsenhet. Tre ansökningar har kommit in angående risk-1, åtta för risk-2. Det inser alla att det inte kommer att räcka till i hela landet. Vi samlar in riskutbildare på vår egen hemsida eftersom det inte finns några godkända ännu på www.korkortsportalen.se där det är meningen att de ska finnas. Fyra platser har vi hittat. Dyker det upp fler, skicka länk till smc@svmc.se Helt klart kommer det att bli en propp i år. Eftersom lagen kräver en viss typ av utbildning innan man får ta körkort ska självklart utbildning erbjudas. Finns inte den bör man kunna få dispens i någon form.
Om trafikskolor kräver att man tar lektioner, utöver 180 minuter teori och 240 minuter praktik, ska skolan anmälas till Transportstyrelsen. De har ingen rätt att kräva detta. Säljer någon en timmes utbildning för tusen spänn ska skolan anmälas. Är priserna hutlösa bör Transportstyrelsen få veta detta. Den uppgift de lämnade i konsekvensutredningen till SMC var" Del 1: 500 - 700 kr Del 2: 1 700 – 2 500 kr. Har man egen hoj kan priset böli lägre på del 2.
Transportstyrelsen var övertygade om att tiden skulle räcka till för att ha riskutbildning 2010 i samma utredning: Det finns också tid för rekrytering och utbildning av personal samt iordningställande av lokaler och anläggning. Del 2 av utbildningen kommer troligen av pratiska skäl inte att ske i någon större omfattning förrän våren 2010, eftersom mc-säsongen torde vara över den 1 november i praktiskt taget hela landet.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
SMC är ju det största skämtet som finns, varför skulle man ens fundera på att stödja sånt skit? OK om man vill utöka sina kunskaper, DOCK så ska man fan få välja själv.
Jag vet redan nu mer än ett dussintal som kommer skita i körkortet och köra ändå.
Gör det lättare att ta körkort istället! erbjud mer banåkningar till bättre pris!.
Varför straffa folk som vill ha körkort? lika larvigt som prickarna man får efter en betalningsanmärkning.

Grattis till årets mest korkade inlägg :tummenupp
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Jävlar vilken tråd. Den ska jag skicka till Transportstyrelsen.
Förslag att lägga in, hälsa från mig. (Maria Nordqvist SMCs kansli)Kommer inte in på SH:


Egentligen skulle riskutbildningen börjat gälla 1 oktober 2009 tillsammans med AM-behörigheten. Starten blev framflyttad men inte till 1 januari 2010 som SMC föreslog. I november började vi ringa och stöta på Transportstyrelsen, STR och departementet eftersom det inte fanns någon godkänd utbildare. Vi frågade om det fanns möjlighet att få dispens, svaret var nej. Den möjligheten saknas i lag. Förra veckan ringde vi Transportstyrelsens tillståndsenhet. Tre ansökningar har kommit in angående risk-1, åtta för risk-2. Det inser alla att det inte kommer att räcka till i hela landet. Vi samlar in riskutbildare på vår egen hemsida eftersom det inte finns några godkända ännu på www.korkortsportalen.se där det är meningen att de ska finnas. Fyra platser har vi hittat. Dyker det upp fler, skicka länk till smc@svmc.se Helt klart kommer det att bli en propp i år. Eftersom lagen kräver en viss typ av utbildning innan man får ta körkort ska självklart utbildning erbjudas. Finns inte den bör man kunna få dispens i någon form.
Om trafikskolor kräver att man tar lektioner, utöver 180 minuter teori och 240 minuter praktik, ska skolan anmälas till Transportstyrelsen. De har ingen rätt att kräva detta. Säljer någon en timmes utbildning för tusen spänn ska skolan anmälas. Är priserna hutlösa bör Transportstyrelsen få veta detta. Den uppgift de lämnade i konsekvensutredningen till SMC var" Del 1: 500 - 700 kr Del 2: 1 700 – 2 500 kr. Har man egen hoj kan priset böli lägre på del 2.
Transportstyrelsen var övertygade om att tiden skulle räcka till för att ha riskutbildning 2010 i samma utredning: Det finns också tid för rekrytering och utbildning av personal samt iordningställande av lokaler och anläggning. Del 2 av utbildningen kommer troligen av pratiska skäl inte att ske i någon större omfattning förrän våren 2010, eftersom mc-säsongen torde vara över den 1 november i praktiskt taget hela landet.

Om det blir betydligt dyrare, vad händer då?

Mig veterligen har vi fri prissättning i Sverige och jag har inte sett något i förslaget som verkar binda trafikskolorna till specifika priser. Det är förmodligen inte heller giltiga skäl från transportstyrelsen att dra in examinationsrätten heller, så länge som skolorna följer utbildningsplanen. Transportstyrelsen har inga möjligheter att utdela böter till trafikskolor. Trafikskolornas intresseföreningar kommer inte heller agera mot sina egna medlemmar. Detta kan bli mycket dyrt i år, för de som ska ta körkort.

Sedan frågar man sig rakt ut om SMC var för denna förändring eller mot den, en enkel liten fråga?

Jag känner mig tveksam till själva hanteringen att implementera detta omedelbart, utan realistiska planer på hur det ska fungera. Det "kanske går", är inte bra nog när det är ett lagförslag som är tvingande?

(vi vet ju alla hur smidiga transportstyrelsen är med dispenser i övrigt)
 
Last edited:

Indian

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2009
Ort
Laholm
Hoj
Honda Cbr1000rr -09
Har nu även körtider och risktvåan bokad =)
Priset på risktvåan är satt till 2500 på mina papper
1/4
 

Tamma

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha R6 -03
Då blir det kanske en tripp till halmstad istället, får ringa dit imorgon och höra med dom och se ifall man kan boka in sig på risk 1 o 2 =)
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
När man hör er prata om 1 tusenlapp här och 2 tusen där, och att det skulle vara skitmycket pengar mm för en till del i utbildningen.

Så slår det mig hur fartblind man blir som mcförare i fråga om pengar.
När ni väl har mckort och motorcykel, så kommer er syn att förändras.

- En hjälm för 7000kr i inget konstigt.
- Skinställ för 10.000kr
- Att lägga 8000kr för att få ett annat ljud hör till vardagen.
- Om man bara behöver betala 14000kr för att försäkra hojen i 4 månader så är man nöjd.
- spendera 4000kr för en bandag i anmälningsavgifter, däck, bensin, transport mm, gör man så ofta man får ledigt från jobbet.
- Fler och fler döper om tusenlappar till "Sommarhundringar". Dvs tusenlapparna går åt i samma tempo på sommaren, som hundringar gör på vintern.

Att köra motorcykel är inte ett billigt transportsätt längre, som det var för 20 år sedan. Det är en lyx/status hobby som kostar massor med pengar. "För dom flesta" (självklart finns det studenter som har en gammal offroad och tuffar runt på till nästa ingen kostnad alls).
Men dom flesta spenderar ofantligt mycket pengar på sitt mc-intresse.

Och då alla beslutsfattare i ärenden runt mc, förhoppningsvis också kör hoj själva. Så är dom lika fartblinda som andra mc-förare och tycker att 700kr eller 2000kr för riskutbildningen en fjärt i rymden.

Det drabbar så klart unga motorcykelsugna killar och tjejer med tajt ekonomi. Men det är viktigare med en bra utbildning än att det ska vara billigt.

Edit: Dock tycker jag att upplägget och kraven för mc-kort har helt fel fokus. Det skulle behövas göras om radikalt.
Att spendera tusenlappar på att träna garagevändning är ju helt sjukt.
 
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Mycket bra text

Håller med dig till fullo. Tyvärr är jag den dära unga motorcykelsugna killen med hyffsat tajt ekonomi :död

Jag ska ta kortet privat och kanske ta 1-2 lektioner. Detta kommer att kosta mig ca 6-8000 kr. Säkerheten är viktig, särskilt på mc där det är otroligt lätt att göra sig illa, och för de pengarna som man lägger på ett körkort borde man kunna få lite bättre utbildning.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Det var ju rätt många år sedan man tog bort garagevändningen. Sedan är det ju långt ifrån alla som ens är i närheten av att lägga de pengar som Eskilsson pratar om. De flesta börjar rätt försiktigt med sina hojar och även utrustning.

Men den stora frågan är ju snarast vilken effekten är, kommer denna utbildning ens ha den effekt som påstås?

Vilket land har denna utbildning och vilken effekt hade den?
Eller är det så förbannat illa att Sverige ska införa en kravutbildning som inget annat land i världen har, och dessutom med så kort varsel att det kommer att bli totalt kaos i sommar för de som ska ha körkort?

Så jag undrar bara om transportstyrelsen sätter en ny standard i att ta beslut snabbare än sin egen skugga?

Förbaskat många frågor, men inga klara svar. Jag säger bara som Plus-Sverker.. " ska det vara så, är det verkligen meningen?"
 

vKarlssoN

Ny medlem
Gick med
22 May 2008
Ort
Höganäs
Hoj
Ktm 990sm -09 zx6r-98
detta suger baaalle... affes körskola i ängelholm kommer i alla fall att ha båda riskutbildningarna dom visste dock inte när eller pris men det kommer till våren iaf. man kan ställa sig på kö så dom ringer när dom vet
 

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
FaKK om jag inte hinner göra den där riskskiten i år så kommer jag bli jäääävligt aRRg...
Då ska jag fan ha pengarna tillbaka, min teori går ut i år i augusti om jag inte minns fel.

Faaaan vilket idiotiskt ryck att dra igång något som är krav och som man inte själva har kapacitet att genomföra.
Hur många kommer inte bli lidande, typ vi som gjort 90% av vår utbildning och nu helt plötsligt går från att va rätt säkra på kort till att hänga riktigt löst??

Fattar inte poängen med att hela tiden skicka ut käppar i hjulet för folk.
 
  • Gilla
Reaktioner: tcg
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top