Tamma
Ny medlem
Lycka till Tamma och säg till när du har kortet så får du med ut och köra!
Amen där har vi ju mattish =) jajjemen ska ja allt göra!
Lycka till Tamma och säg till när du har kortet så får du med ut och köra!
Var på teorikväll på en av visbys körskolor nu i veckan och de sa att ett mc kort skulle hamna på en kostnad av 14000 om man gick allt vid körskolan. 3000 skulle en riskutb. kosta. Dessutom finns det ingen här på ön som man kan gå hos som är godkända för att genomföra hela riskutbildningen. De är bara godkända att göra del 1. Bana för del 2 saknas och tyvärr ser det mörkt ut att bygga en oxå.
Satt och räknade på hur mycket jag la på mitt kort när jag tog det fölr 7 år sedan. Kom upp i hela 1500:- för kortet. Nu är jag glad att jag slipper ta kortet i dessa dagar. Visst klagades det på garagevändningen då men den kunde man ju öva på hemma!
Har inte Gotland ring nån plätt man kan göra risk 2:an på?
Jag pratade med Ingelas körskola i linköping igår, damen i telefonen sa att jag skulle räkna med 4-5000 för risk 1:an och risk 2:an. Det låter dyrt. 2500 för risk 2:an kan jag ta om den är 5 timmar som jag lär mig mycket på men 4 lök för risk 2:an gränsar till väpnat rån.
Men damen i telefonen sa också att jag inte kunde skriva teorin innan jag gjort risk 2:an och det undrar jag om det stämmer? Hon kanske var full på jobbet..
Har inte Gotland ring nån plätt man kan göra risk 2:an på?
Jag pratade med Ingelas körskola i linköping igår, damen i telefonen sa att jag skulle räkna med 4-5000 för risk 1:an och risk 2:an. Det låter dyrt. 2500 för risk 2:an kan jag ta om den är 5 timmar som jag lär mig mycket på men 4 lök för risk 2:an gränsar till väpnat rån.
Men damen i telefonen sa också att jag inte kunde skriva teorin innan jag gjort risk 2:an och det undrar jag om det stämmer? Hon kanske var full på jobbet..
Riskutbildning för motorcykel
Riskutbildning för motorcykel (behörighet A1 och A) införs den 1 november 2009
Från och med den 1 november 2009 införs krav på obligatorisk riskutbildning för behörighet A1 och A (lätt och tung motorcykel)
Den obligatoriska utbildningen är specifikt inriktad på motorcykel och omfattar två delar:
* Del 1 handlar om alkohol, andra droger, trötthet och riskfyllda
beteenden i övrigt.
* Del 2 handlar om hastighet, säkerhet och körning under särskilda
förhållanden.
När du gör ditt kunskapsprov och körprov för behörighet A1 och A måste du ha gjort riskutbildningens båda delar.
Riskutbildning för personbil (behörighet B) kan inte tillgodoräknas för motorcykel.
Riskutbildningens upplägg
Riskutbildningen består av två delar. Upplägget av utbildningen varierar mellan olika utbildare. Fråga gärna när du bokar tid hur riskutbildningen är upplagd hos just den utbildaren.
Del 1 lyfter fram risker som är speciella för motorcyklister och ger teoretisk kunskap om beteenden som är riskfyllda. Utbildningen ger dig kunskap och insikt om problemen med alkohol, andra droger och trötthet i samband med körning och en rad andra säkerhetsfrågor.
I del 1 ingår även utbildning om till exempel olika typer av skyddsutrustning, däck, bromsar, olika väglag med mera.
Under utbildningen får du delta i diskussioner om vilka konsekvenserna kan bli av riskerna, vad som ökar dem och hur de kan undvikas.
Del 2 är mer praktiskt inriktad. Den gör dig medveten om riskerna med motorcykelkörning, om vanliga olyckssituationer och farliga beteenden. Du får prova på att köra i olika situationer och hastigheter och upptäcka både dina egna och motorcykelns begränsningar. Genom utbildningen får du uppleva hur olycksrisken har samband med hastigheten och förarbeteende. Det ger dig kunskap om vanliga olyckssituationer och insikt i möjligheterna att undvika riskerna samt hastighetens och skyddsutrustningens betydelse vid trafikolyckor.
Syftet är att du ska lära dig hur du undviker att hamna i svåra situationer och att du ska förstå hur till exempel hastigheten påverkar dina möjligheter att klara svårigheter.
Du ska vara i slutskedet av din förarutbildning när du gör del 2. Det beror på att det ställs höga krav när det gäller bland annat bedömning, värdering och förståelse av olika trafiksituationer. Dessutom måste du kunna manövrera motorcykeln på ett säkert sätt.
__________________________________________________
Del 1
Här finns en lista med trafikskolor med godkända riskutbildare idag.
Länk
Del 2
Här finns en lista med trafikskolor med godkända riskutbildare idag.
Länk
Här finns föreskrifter om riskutbildningen.
Länk
Har inte Gotland ring nån plätt man kan göra risk 2:an på?
Jag pratade med Ingelas körskola i linköping igår, damen i telefonen sa att jag skulle räkna med 4-5000 för risk 1:an och risk 2:an. Det låter dyrt. 2500 för risk 2:an kan jag ta om den är 5 timmar som jag lär mig mycket på men 4 lök för risk 2:an gränsar till väpnat rån.
Men damen i telefonen sa också att jag inte kunde skriva teorin innan jag gjort risk 2:an och det undrar jag om det stämmer? Hon kanske var full på jobbet..
En kollega har bokat risk 1 & 2 i Götet.
Totalkostnad 3500 riksdaler.
//Andreas
Jävlar vilken tråd. Den ska jag skicka till Transportstyrelsen.
Förslag att lägga in, hälsa från mig. (Maria Nordqvist SMCs kansli)Kommer inte in på SH:
Egentligen skulle riskutbildningen börjat gälla 1 oktober 2009 tillsammans med AM-behörigheten. Starten blev framflyttad men inte till 1 januari 2010 som SMC föreslog. I november började vi ringa och stöta på Transportstyrelsen, STR och departementet eftersom det inte fanns någon godkänd utbildare. Vi frågade om det fanns möjlighet att få dispens, svaret var nej. Den möjligheten saknas i lag. Förra veckan ringde vi Transportstyrelsens tillståndsenhet. Tre ansökningar har kommit in angående risk-1, åtta för risk-2. Det inser alla att det inte kommer att räcka till i hela landet. Vi samlar in riskutbildare på vår egen hemsida eftersom det inte finns några godkända ännu på www.korkortsportalen.se där det är meningen att de ska finnas. Fyra platser har vi hittat. Dyker det upp fler, skicka länk till smc@svmc.se Helt klart kommer det att bli en propp i år. Eftersom lagen kräver en viss typ av utbildning innan man får ta körkort ska självklart utbildning erbjudas. Finns inte den bör man kunna få dispens i någon form.
Om trafikskolor kräver att man tar lektioner, utöver 180 minuter teori och 240 minuter praktik, ska skolan anmälas till Transportstyrelsen. De har ingen rätt att kräva detta. Säljer någon en timmes utbildning för tusen spänn ska skolan anmälas. Är priserna hutlösa bör Transportstyrelsen få veta detta. Den uppgift de lämnade i konsekvensutredningen till SMC var" Del 1: 500 - 700 kr Del 2: 1 700 – 2 500 kr. Har man egen hoj kan priset böli lägre på del 2.
Transportstyrelsen var övertygade om att tiden skulle räcka till för att ha riskutbildning 2010 i samma utredning: Det finns också tid för rekrytering och utbildning av personal samt iordningställande av lokaler och anläggning. Del 2 av utbildningen kommer troligen av pratiska skäl inte att ske i någon större omfattning förrän våren 2010, eftersom mc-säsongen torde vara över den 1 november i praktiskt taget hela landet.
Jävlar vilken tråd. Den ska jag skicka till Transportstyrelsen.
Förslag att lägga in, hälsa från mig. (Maria Nordqvist SMCs kansli)Kommer inte in på SH:
Egentligen skulle riskutbildningen börjat gälla 1 oktober 2009 tillsammans med AM-behörigheten. Starten blev framflyttad men inte till 1 januari 2010 som SMC föreslog. I november började vi ringa och stöta på Transportstyrelsen, STR och departementet eftersom det inte fanns någon godkänd utbildare. Vi frågade om det fanns möjlighet att få dispens, svaret var nej. Den möjligheten saknas i lag. Förra veckan ringde vi Transportstyrelsens tillståndsenhet. Tre ansökningar har kommit in angående risk-1, åtta för risk-2. Det inser alla att det inte kommer att räcka till i hela landet. Vi samlar in riskutbildare på vår egen hemsida eftersom det inte finns några godkända ännu på www.korkortsportalen.se där det är meningen att de ska finnas. Fyra platser har vi hittat. Dyker det upp fler, skicka länk till smc@svmc.se Helt klart kommer det att bli en propp i år. Eftersom lagen kräver en viss typ av utbildning innan man får ta körkort ska självklart utbildning erbjudas. Finns inte den bör man kunna få dispens i någon form.
Om trafikskolor kräver att man tar lektioner, utöver 180 minuter teori och 240 minuter praktik, ska skolan anmälas till Transportstyrelsen. De har ingen rätt att kräva detta. Säljer någon en timmes utbildning för tusen spänn ska skolan anmälas. Är priserna hutlösa bör Transportstyrelsen få veta detta. Den uppgift de lämnade i konsekvensutredningen till SMC var" Del 1: 500 - 700 kr Del 2: 1 700 – 2 500 kr. Har man egen hoj kan priset böli lägre på del 2.
Transportstyrelsen var övertygade om att tiden skulle räcka till för att ha riskutbildning 2010 i samma utredning: Det finns också tid för rekrytering och utbildning av personal samt iordningställande av lokaler och anläggning. Del 2 av utbildningen kommer troligen av pratiska skäl inte att ske i någon större omfattning förrän våren 2010, eftersom mc-säsongen torde vara över den 1 november i praktiskt taget hela landet.
Del 1= 700:- + Del 2= 2900:- i Göteborg Att köra med egen hoj för att få ner kostnaden var inte tillåten på Stora Holm och även om du använder din egen skyddsutrustning så var priset detsamma
Det är ändå 1000 kr billigare än vad det verkar kosta i östergötland.
Triumph storsatsar inom Enduro
Motorsportlegenden och fler... |
|
BMW CE 02 x VAGABUND
BMW Motorrad har presentera... |
|
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |
|
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem
En ny patentansökan har avs... |
|
BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?
Sedan en tid har olika rykt... |