Riskutbildning MC men inget ställe att göra det på?

Beerpower

.........................
Gick med
7 Mar 2003
Ort
kiruna
Hoj
R1 03
Hehe Känns riktigt roligt att behöva åka 35mil till närmsta risk1 utbildning. Kul stad man lever i, enda prov/utbildning till mc kortet man kan göra här är teoriprovet.

I ren protest blir de att köra utan kort. :mad::finger:kulspruta
 
Last edited:

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Visby
Hoj
Kawasaki Z1000 -09 och Kawasaki 250 -14
Var på teorikväll på en av visbys körskolor nu i veckan och de sa att ett mc kort skulle hamna på en kostnad av 14000 om man gick allt vid körskolan. 3000 skulle en riskutb. kosta. Dessutom finns det ingen här på ön som man kan gå hos som är godkända för att genomföra hela riskutbildningen. De är bara godkända att göra del 1. Bana för del 2 saknas och tyvärr ser det mörkt ut att bygga en oxå.

Satt och räknade på hur mycket jag la på mitt kort när jag tog det fölr 7 år sedan. Kom upp i hela 1500:- för kortet. Nu är jag glad att jag slipper ta kortet i dessa dagar. Visst klagades det på garagevändningen då men den kunde man ju öva på hemma!
 
Last edited:

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Var på teorikväll på en av visbys körskolor nu i veckan och de sa att ett mc kort skulle hamna på en kostnad av 14000 om man gick allt vid körskolan. 3000 skulle en riskutb. kosta. Dessutom finns det ingen här på ön som man kan gå hos som är godkända för att genomföra hela riskutbildningen. De är bara godkända att göra del 1. Bana för del 2 saknas och tyvärr ser det mörkt ut att bygga en oxå.

Satt och räknade på hur mycket jag la på mitt kort när jag tog det fölr 7 år sedan. Kom upp i hela 1500:- för kortet. Nu är jag glad att jag slipper ta kortet i dessa dagar. Visst klagades det på garagevändningen då men den kunde man ju öva på hemma!

Har inte Gotland ring nån plätt man kan göra risk 2:an på?

Jag pratade med Ingelas körskola i linköping igår, damen i telefonen sa att jag skulle räkna med 4-5000 för risk 1:an och risk 2:an. Det låter dyrt. 2500 för risk 2:an kan jag ta om den är 5 timmar som jag lär mig mycket på men 4 lök för risk 2:an gränsar till väpnat rån.
Men damen i telefonen sa också att jag inte kunde skriva teorin innan jag gjort risk 2:an och det undrar jag om det stämmer? Hon kanske var full på jobbet..
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Har inte Gotland ring nån plätt man kan göra risk 2:an på?

Jag pratade med Ingelas körskola i linköping igår, damen i telefonen sa att jag skulle räkna med 4-5000 för risk 1:an och risk 2:an. Det låter dyrt. 2500 för risk 2:an kan jag ta om den är 5 timmar som jag lär mig mycket på men 4 lök för risk 2:an gränsar till väpnat rån.
Men damen i telefonen sa också att jag inte kunde skriva teorin innan jag gjort risk 2:an och det undrar jag om det stämmer? Hon kanske var full på jobbet..

En kollega har bokat risk 1 & 2 i Götet.
Totalkostnad 3500 riksdaler.

//Andreas
 

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Har inte Gotland ring nån plätt man kan göra risk 2:an på?

Jag pratade med Ingelas körskola i linköping igår, damen i telefonen sa att jag skulle räkna med 4-5000 för risk 1:an och risk 2:an. Det låter dyrt. 2500 för risk 2:an kan jag ta om den är 5 timmar som jag lär mig mycket på men 4 lök för risk 2:an gränsar till väpnat rån.
Men damen i telefonen sa också att jag inte kunde skriva teorin innan jag gjort risk 2:an och det undrar jag om det stämmer? Hon kanske var full på jobbet..

Tidigare inlägg i denna tråd:

Riskutbildning för motorcykel
Riskutbildning för motorcykel (behörighet A1 och A) införs den 1 november 2009

Från och med den 1 november 2009 införs krav på obligatorisk riskutbildning för behörighet A1 och A (lätt och tung motorcykel)

Den obligatoriska utbildningen är specifikt inriktad på motorcykel och omfattar två delar:

* Del 1 handlar om alkohol, andra droger, trötthet och riskfyllda
beteenden i övrigt.


* Del 2 handlar om hastighet, säkerhet och körning under särskilda
förhållanden.


När du gör ditt kunskapsprov och körprov för behörighet A1 och A måste du ha gjort riskutbildningens båda delar.

Riskutbildning för personbil (behörighet B) kan inte tillgodoräknas för motorcykel.


Riskutbildningens upplägg

Riskutbildningen består av två delar. Upplägget av utbildningen varierar mellan olika utbildare. Fråga gärna när du bokar tid hur riskutbildningen är upplagd hos just den utbildaren.

Del 1 lyfter fram risker som är speciella för motorcyklister och ger teoretisk kunskap om beteenden som är riskfyllda. Utbildningen ger dig kunskap och insikt om problemen med alkohol, andra droger och trötthet i samband med körning och en rad andra säkerhetsfrågor.

I del 1 ingår även utbildning om till exempel olika typer av skyddsutrustning, däck, bromsar, olika väglag med mera.

Under utbildningen får du delta i diskussioner om vilka konsekvenserna kan bli av riskerna, vad som ökar dem och hur de kan undvikas.

Del 2 är mer praktiskt inriktad. Den gör dig medveten om riskerna med motorcykelkörning, om vanliga olyckssituationer och farliga beteenden. Du får prova på att köra i olika situationer och hastigheter och upptäcka både dina egna och motorcykelns begränsningar. Genom utbildningen får du uppleva hur olycksrisken har samband med hastigheten och förarbeteende. Det ger dig kunskap om vanliga olyckssituationer och insikt i möjligheterna att undvika riskerna samt hastighetens och skyddsutrustningens betydelse vid trafikolyckor.

Syftet är att du ska lära dig hur du undviker att hamna i svåra situationer och att du ska förstå hur till exempel hastigheten påverkar dina möjligheter att klara svårigheter.

Du ska vara i slutskedet av din förarutbildning när du gör del 2. Det beror på att det ställs höga krav när det gäller bland annat bedömning, värdering och förståelse av olika trafiksituationer. Dessutom måste du kunna manövrera motorcykeln på ett säkert sätt.
__________________________________________________

Del 1
Här finns en lista med trafikskolor med godkända riskutbildare idag.
Länk

Del 2
Här finns en lista med trafikskolor med godkända riskutbildare idag.
Länk

Här finns föreskrifter om riskutbildningen.
Länk
 

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Visby
Hoj
Kawasaki Z1000 -09 och Kawasaki 250 -14
Har inte Gotland ring nån plätt man kan göra risk 2:an på?

Jag pratade med Ingelas körskola i linköping igår, damen i telefonen sa att jag skulle räkna med 4-5000 för risk 1:an och risk 2:an. Det låter dyrt. 2500 för risk 2:an kan jag ta om den är 5 timmar som jag lär mig mycket på men 4 lök för risk 2:an gränsar till väpnat rån.
Men damen i telefonen sa också att jag inte kunde skriva teorin innan jag gjort risk 2:an och det undrar jag om det stämmer? Hon kanske var full på jobbet..

Jo visst finns det plats på Gotland ring men körskolorna vill inte pendla den biten sen ska de även kunna betala för att få köra där vilket i sin tur kostar en massa. De försöker nu med Bkk banan här i stan så vi får väl se hur det går.
 

magnus-08

La Famiglia Aprilia Svezia
Gick med
23 Sep 2009
Ort
hus
Hoj
Aprilia, Tuono
Är allt detta typsika byråkratiska jvla idér som nån som inte har så mycket att hitta på nåt sätt att få ner den S,K MC-DÖDEN??

Som jag såg i ett annat inlägg,,,BARA I SVERIGE:gnissla
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Jag hoppas att läget förbättras för er somhar långt till riskutbildning. Men om det inte gör det.

JO-anmäl transportstyrelsen.

Jag tror det kan funka, de är ansvarig att alla i Sverige ska ha rimliga möjligheter att ta körkort(m.a.p. geografin).
 
  • Gilla
Reaktioner: tcg

Newbornkano

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Ort
Trosa
Hoj
GSX 1400 -03
Har bokat risk1 i nyköping och risk2 på Gillingebanan utanför Stockholm
...2800 kr totalt.

teorin bokad en vecka efter risk 2.... bara hopppas allt går vägen så man har kortet innan sommaren....

såg att nån undrade över att man måste ta risk 2 innan teoriprovet ... och hon var inte full... Du måste ha intyg på både risk1 och 2 innan du får skriva teoriprovet.. däremot får du ju boka tid för teoriprovet innan.

uppkörningen får du däremot inte boka förren teoriprovet är klart..
 
Last edited:

M155E

Sukkabreeewd
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer 750 K8 - "Misse edition"
Jag gjorde riskettan i torsdags i Uppsala och man kan boka risktvåan på gillingebanan redan nu...
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Jävlar vilken tråd. Den ska jag skicka till Transportstyrelsen.
Förslag att lägga in, hälsa från mig. (Maria Nordqvist SMCs kansli)Kommer inte in på SH:


Egentligen skulle riskutbildningen börjat gälla 1 oktober 2009 tillsammans med AM-behörigheten. Starten blev framflyttad men inte till 1 januari 2010 som SMC föreslog. I november började vi ringa och stöta på Transportstyrelsen, STR och departementet eftersom det inte fanns någon godkänd utbildare. Vi frågade om det fanns möjlighet att få dispens, svaret var nej. Den möjligheten saknas i lag. Förra veckan ringde vi Transportstyrelsens tillståndsenhet. Tre ansökningar har kommit in angående risk-1, åtta för risk-2. Det inser alla att det inte kommer att räcka till i hela landet. Vi samlar in riskutbildare på vår egen hemsida eftersom det inte finns några godkända ännu på www.korkortsportalen.se där det är meningen att de ska finnas. Fyra platser har vi hittat. Dyker det upp fler, skicka länk till smc@svmc.se Helt klart kommer det att bli en propp i år. Eftersom lagen kräver en viss typ av utbildning innan man får ta körkort ska självklart utbildning erbjudas. Finns inte den bör man kunna få dispens i någon form.
Om trafikskolor kräver att man tar lektioner, utöver 180 minuter teori och 240 minuter praktik, ska skolan anmälas till Transportstyrelsen. De har ingen rätt att kräva detta. Säljer någon en timmes utbildning för tusen spänn ska skolan anmälas. Är priserna hutlösa bör Transportstyrelsen få veta detta. Den uppgift de lämnade i konsekvensutredningen till SMC var" Del 1: 500 - 700 kr Del 2: 1 700 – 2 500 kr. Har man egen hoj kan priset böli lägre på del 2.
Transportstyrelsen var övertygade om att tiden skulle räcka till för att ha riskutbildning 2010 i samma utredning: Det finns också tid för rekrytering och utbildning av personal samt iordningställande av lokaler och anläggning. Del 2 av utbildningen kommer troligen av pratiska skäl inte att ske i någon större omfattning förrän våren 2010, eftersom mc-säsongen torde vara över den 1 november i praktiskt taget hela landet.

Jag vet inte vad som menas med hutslösa men de körskolor i linköoing som jag ringt runt till tar 4300-4550 för paket med risk 1:an och risk tvåan. Risk 1:an ligger oftast på ca 800 om man ska gå bara de vilket ger att risk 2:an ligger på 3500-3800.
Den körskola som försökte förklara priserna sa att de måste betala nästan 1000 kr per elev till Sviesta för hyra av banan plus att de köpt in hojar för att varje elev måste kunna ha egen hoj.
Hur ser priserna ut i närområdet? Jag skulle lätt kunna tänka åka till norrköping eller annan stad i närheten för att göra risk 2:an om det är billigare.

Kanske borde dra iväg ett mail till transportstyrelsen angående hutlösa priser men det känns ju inte så troligt att det händer något.
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Jävlar vilken tråd. Den ska jag skicka till Transportstyrelsen.
Förslag att lägga in, hälsa från mig. (Maria Nordqvist SMCs kansli)Kommer inte in på SH:


Egentligen skulle riskutbildningen börjat gälla 1 oktober 2009 tillsammans med AM-behörigheten. Starten blev framflyttad men inte till 1 januari 2010 som SMC föreslog. I november började vi ringa och stöta på Transportstyrelsen, STR och departementet eftersom det inte fanns någon godkänd utbildare. Vi frågade om det fanns möjlighet att få dispens, svaret var nej. Den möjligheten saknas i lag. Förra veckan ringde vi Transportstyrelsens tillståndsenhet. Tre ansökningar har kommit in angående risk-1, åtta för risk-2. Det inser alla att det inte kommer att räcka till i hela landet. Vi samlar in riskutbildare på vår egen hemsida eftersom det inte finns några godkända ännu på www.korkortsportalen.se där det är meningen att de ska finnas. Fyra platser har vi hittat. Dyker det upp fler, skicka länk till smc@svmc.se Helt klart kommer det att bli en propp i år. Eftersom lagen kräver en viss typ av utbildning innan man får ta körkort ska självklart utbildning erbjudas. Finns inte den bör man kunna få dispens i någon form.
Om trafikskolor kräver att man tar lektioner, utöver 180 minuter teori och 240 minuter praktik, ska skolan anmälas till Transportstyrelsen. De har ingen rätt att kräva detta. Säljer någon en timmes utbildning för tusen spänn ska skolan anmälas. Är priserna hutlösa bör Transportstyrelsen få veta detta. Den uppgift de lämnade i konsekvensutredningen till SMC var" Del 1: 500 - 700 kr Del 2: 1 700 – 2 500 kr. Har man egen hoj kan priset böli lägre på del 2.
Transportstyrelsen var övertygade om att tiden skulle räcka till för att ha riskutbildning 2010 i samma utredning: Det finns också tid för rekrytering och utbildning av personal samt iordningställande av lokaler och anläggning. Del 2 av utbildningen kommer troligen av pratiska skäl inte att ske i någon större omfattning förrän våren 2010, eftersom mc-säsongen torde vara över den 1 november i praktiskt taget hela landet.

Del 1= 700:- + Del 2= 2900:-= inalles 3600:- i Göteborg:mad: Att köra med egen hoj för att få ner kostnaden var inte tillåten på Stora Holm och även om du använder din egen skyddsutrustning så var priset detsamma:kulspruta
 
Last edited:

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
S1000RR -11
Låter ju som att dom gör det onödigt dyrt om dom inte tillåter egen hoj. Förmodligen ser dom som anordnar risk 2:an en ypperlig möjlighet att dra in massa pengar genom att tvinga folk att hyra deras hojar då. Men det låter ju märkligt att dom tillåts pungslå körkortsaspiranter så, är hojen godkänd att övningsköra med måste den ju vara godkänd att använda för riskutbildningen. Oavsett om den är privat eller genom körskola.
Tur som fan att man vart klar före det här spektaklet.
 

e-Lindén

Fixar och donar
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Uppsala - Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -07
Någon som vet om man måste göra om Riskutbildning 1. För mc om man gjort Riskutbildning 1 för bil?

Tycker ju att man borde bli påverkad på samma sett av droger, alkohol, trötthet i trafiken. Bil eller mc, spelar det roll?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top