Bra att det kom en riskutbildning.
Att den krävs innan teoriprov och uppkörning är väll i linje med att halkkörning krävs innan teori och uppkörning för bil.
Lite dåligt bara att inte organisationen är på plats för att tillgodose alla elever. Men det kommer nog.
Jag har kört som instruktör för 1000 tals elever på bankörningar både inom SMC och privata arrangörer.
Och min uppfattning är att nästan alla kan bli duktiga motorcykelförare efter bara 2-4 gånger med en bra instruktör på en ordentlig bana.
Men min uppfattning är också att otroligt många som är nya med körkort och dessutom inte kört bana, borde aldrig fått sitt körkort innan dom varit på bana och tränat upp sin körkunskap och säkerhetsmedvetenhet.
Folk tror att dom är grymt bra på att köra hoj när dom fått sitt körkort. Men det är dom inte. Dom/ni är skamligt dåliga och absolut inte redo för att köra hoj i trafiken. Det är inte konstigt att det är så mycket olyckor med folk som har nytaget körkort.
Och för alla dessa personer som är nya motorcykelförare, så är inte trafiken rätt ställe att träna på. Rätt ställe är på en bana.
Att träna på att köra hoj i trafiken, är som att försöka träna Thaiboxning genom att slåss med folk på krogen. Du kommer garanterat skada dig själv, och förmodligen även folk runt omkring dig.
Dina utbildningar gör säkert eleverna till duktiga förare.
Jag skulle själv gärna vilja gå på utbildningar på bana med instruktör, får se om det blir av 2010.
Jag tror dock inte att någon utbildning som sker hos en körskola skulle kunna förbereda oss som kör literhojar på trafiken särskilt väl.
Att manövrera runt på en helt plan yta(så står det ju att risk 2 banan ska vara) i låg hastighet på en hoj som har effekt som de trimmade mopeder de flesta ungdomar kör på är långt ifrån att köra en 200Hk hoj i trafiken.
Någon som gjort riskutbildningen som kan förklara lite om vad som ni fick göra på båda delarna.
Men min uppfattning är också att otroligt många som är nya med körkort och dessutom inte kört bana, borde aldrig fått sitt körkort innan dom varit på bana och tränat upp sin körkunskap och säkerhetsmedvetenhet.
Folk tror att dom är grymt bra på att köra hoj när dom fått sitt körkort. Men det är dom inte. Dom/ni är skamligt dåliga och absolut inte redo för att köra hoj i trafiken. Det är inte konstigt att det är så mycket olyckor med folk som har nytaget körkort.
Och för alla dessa personer som är nya motorcykelförare, så är inte trafiken rätt ställe att träna på. Rätt ställe är på en bana.
Att träna på att köra hoj i trafiken, är som att försöka träna Thaiboxning genom att slåss med folk på krogen. Du kommer garanterat skada dig själv, och förmodligen även folk runt omkring dig.
Man kan inte lära sig hantera hojen ordentligt när man måste tänka på mötande trafik, stenar i diket och skymda kurvor hela tiden. En bankörning ger så otroligt mycket till just körtekniken att det borde vara helt obligatoriskt. Tyvärr märker man det inte själv förrän man har provat en gång - man tror man är kung på att köra (eller åtminstone ganska duktig) och märker rätt fort att man egentligen inte kan hantera hojen sådär jättebra.
Det finns väldigt lite forskning som stöder att man kan ändra attityder och föreställningar på så kort tid som riskutbildningen är, dessutom helt fel undervisningsform. Så hela riskutbildningen är ju förmodligen helt bortkastade pengar, men det skulle vara roligt om man hade fel.
...undra frågande om det är körskicklighet eller attityder som försätter en förare i en situation som har dödlig utgång?
Jag är personligen inte helt övertygad om att banutbildningar funkar för att få ner antalet olyckor. Men där ska väl det presenteras en undersökning snart har jag för mig?
Det finns väldigt lite forskning som stöder att man kan ändra attityder och föreställningar på så kort tid som riskutbildningen är, dessutom helt fel undervisningsform. Så hela riskutbildningen är ju förmodligen helt bortkastade pengar, men det skulle vara roligt om man hade fel.
Till de som förespråkar banutbildningar så vill jag bara undra frågande om det är körskicklighet eller attityder som försätter en förare i en situation som har dödlig utgång?
Jag är personligen inte helt övertygad om att banutbildningar funkar för att få ner antalet olyckor. Men där ska väl det presenteras en undersökning snart har jag för mig?
Jag är bara av följande åsikt: Innan vi vet, ska vi inte påstå något om effekterna. Vi kan möjligtvis spekulera, men man skall undvika att påstå saker man inte har stöd för i forskning.
Jag gillar iden om att pröva nya vägar för en säkrare tillvaro på hoj, men man skall inte påstå att man vet något innan man fått ut data.
@roffe_s:
...integritetsskyddet inte avgörande...
...Jag är bara av följande åsikt: Innan vi vet, ska vi inte påstå något om effekterna. Vi kan möjligtvis spekulera...
Vad folk tror eller känner efter en bankurs är trots allt rätt så underordnad den högre frågan: Är förare som gått bankurs involverade i färre och mindre omfattande olyckor än jämförbar grupp med förare som inte gjort det?
Ja, jag har kört en kurs. Väldigt trevligt. Varierande nivå på instruktörer, från väldigt bra till sådär, men bra på det stora hela. Budskapet? Fragmenterat, lite rörigt. Ingen koppling till attityder, bara körteknik.
...Men att enbart gå på denna forskning = statistik = något som alla kan vända och vrida på till den visar rätt siffror för ändamålet, är väl inte rätt väg att gå heller, eller?...
Att folk som fått sitt A-kort på köpet när de körde upp för bil på stenåldern, som aldrig har suttit på en hoj i sitt liv, kan få för sig att köpa en HD på ålderns höst och ge sig ut i trafiken är helt vansinnigt. Jag begriper inte att man inte stoppat den möjligheten för länge sedan.
/A
Till de som förespråkar banutbildningar så vill jag bara undra frågande om det är körskicklighet eller attityder som försätter en förare i en situation som har dödlig utgång?
För att sammanfatta lite mina synpunkter:
1. ...aldrig påstå något man inte har stöd för när det kommer till saker som kan avgöra personers liv och hälsa...
2. Upplägget. Jag vet att man vill få in så mycket som möjligt i en dag, samtidigt som man ska göra materialet tillgängligt för alla. Däremot så måste man ta med diskussionsövningar med exempelvis en film som diskussionsunderlag...
3. Angående teorin om att vi kan undvika olyckor sista sekunderna innan kollision genom att träna bort reflexer. Jag anser att du inte kan träna bort det i någon högre grad. ...
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |