Riskutbildning MC men inget ställe att göra det på?

hpnotiq-r6

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ja
Ännu ett krokben för körkortsugna 2010, att omöjliggöra körkortet bidrar enbart till att vissa tillslut gränslar hojen utan körkort. Visst bör man framhäva vikten av olika faror i trafiken etc men det ska fan inte vara lika svårt att lista ut Da Vinci koden som att ta hojkort !

/T
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Låt skiten ingå i den vanliga teorin istället! jävla dumheter! och bara det att det ska kosta 2000kr!.
Pengar pengar pengar, giriga jävla gamar!, undra om unga på sporthojar kommer att ta kort?
 

Colinabo

Ny medlem
Gick med
8 May 2006
Ort
På landet söder om Gävle
Hoj
sju japanska, två tyska och tre italienska...
Kan det bli mer genomskinligt:

"Riskutbildningen för motorcykel är giltig i 5 år från att du genomfört
den, men giltighetstiden upphör att gälla samma dag som körkortet
utfärdas."
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kan det bli mer genomskinligt:

"Riskutbildningen för motorcykel är giltig i 5 år från att du genomfört
den, men giltighetstiden upphör att gälla samma dag som körkortet
utfärdas."

Klartext:

"Blir du tagen och tappar körkortet efter att ha bombat som en tok på allmän väg har du inte uppvisat någon som helst riskmedvetenhet. Du skall således pynta upp för en ny riskutbildning så att du ska kunna råda bot på detta "problem".

Tål ju att tilläggas att jag inte ser något problem med det. Har du kört för fort och blivit tagen så är det bara att bita i det sura äpplet och ta sitt straff.
 

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Ort
Bromma/ulvsunda
Hoj
Hojlös igen...
Bra att körkortsportalens hemsida funkar också!

Jag är klar med teorin, däremot så måste jag gå denna jävla riskutbildning.
Visst, det kan vara ok. Ändå min egen säkerhet det handlar om, men jag har haft körtkort sen 6år tillbaka och jag vet när jag inte ska köra bil etc etc.

Eftersom jag inte kommer in på körkortsportalen, är det någon som vet ang kurser i sthlm med detta?

mvh // Jonas
 

maccc

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Ort
Oslo
Hoj
Har ingen!
Kan det bli mer genomskinligt:

"Riskutbildningen för motorcykel är giltig i 5 år från att du genomfört
den, men giltighetstiden upphör att gälla samma dag som körkortet
utfärdas."

Innebär detta att man måste gå den på nytt efter 5år? :O

Och detta gäller endast alla som tar kortet fom nu? Inte de gamla MC-förarna?
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
En polare till mig har klarat uppskrivning för A kort... Han slipper väl allt detta och har bara uppkörningen till våren?
 

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
man ska inte komma och tro att man kan ha KUL i sverige.... då ska det kosta.. och pengar får du inte tjäna heller.. då ska det beskattas.. helt sjukt...
bara för att man själv råkar lyckas i livet och tjäna in en slant varje månad så tar staten 55% skatt (läs kommunistavgift) på inkomst över ca 30.000?! why?

Ska du sen åka motorcykel på det så ska det kosta fläsk att ta kortet, köpa hojjen kan man komma undan hyffsat billigt (staten eller andra intresenter kan man utesluta från detta momentet).
sen ska du se till att få ut åbäket på vägen... uj uj uj.. nästa lobbyverksamhet.. försäkringsbolag.. dom ska ju ha sin del av kakan.. och givetvis lite fordons skatt..
varför inte skatta på redan skattade pengar...
tankar du sen ditt fordon.. då börjar det bli kompliserat..
Då betalar du moms på drivmedel som du redan betalt miljöavgift på med redan skattade pengar.

Sverige är ju så bra land.... eller?
Sälj skiten till Nato... om dom vill ha.. i värsta fall gör som vi gjorde sist.. vi sålde oss själva till EU.. men nått kom på bakfoten och vi betalar istället en herrejösses avgift för att få vara med.. grattis...

Är glad att jag redan har körkort, har en hoj, kan jobba svart och är totalt ointreserad av politik.

Tills min son växer upp och ska ge sig in i denna lobbyverksamhet så hoppas jag att det har ändrast kraftig..

(Inte alls sur för att det är måndag, jag har en vinterförkylning, det är -16, snö överallt, ingen ström på mitt kontor, kallingarna har åkt upp i häcken)

God jul på er..
 

Micro

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
K7
Bra att körkortsportalens hemsida funkar också!

Jag är klar med teorin, däremot så måste jag gå denna jävla riskutbildning.
Visst, det kan vara ok. Ändå min egen säkerhet det handlar om, men jag har haft körtkort sen 6år tillbaka och jag vet när jag inte ska köra bil etc etc.

Eftersom jag inte kommer in på körkortsportalen, är det någon som vet ang kurser i sthlm med detta?

mvh // Jonas

Den infon jag fått är att det inte finns någon som är utbildad i att hålla dessa utbildningar ännu och att transportsyrelsen håller sin första utbildning för utbildarna i Januari.

Jävligt irriterande för dom som har teori klar och vill göra klar en teoretiska delen av riskutbildningen.
 

Colinabo

Ny medlem
Gick med
8 May 2006
Ort
På landet söder om Gävle
Hoj
sju japanska, två tyska och tre italienska...
Klartext:

"Blir du tagen och tappar körkortet efter att ha bombat som en tok på allmän väg har du inte uppvisat någon som helst riskmedvetenhet. Du skall således pynta upp för en ny riskutbildning så att du ska kunna råda bot på detta "problem".

Tål ju att tilläggas att jag inte ser något problem med det. Har du kört för fort och blivit tagen så är det bara att bita i det sura äpplet och ta sitt straff.

Problemet är väl om man, som t.ex. min fru, precis tagit bilkort och nu ska börja med Mc-kort. Eftersom riskutbildningen "upphört" så måste hon nu gå samma kurs som hon gick för två månader sedan en gång till. Vilket resulterar i att vi får skänka bort ännu en tusenlapp. Samma visa kommer det att bli med vår son som ska ta MC-kort nästa sommar och bilkort senare på året....
 

maccc

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Ort
Oslo
Hoj
Har ingen!
Snackade nu med en körskollärare som jobbar i Småland. Han menade att de vare sig i Västervik, vimmerby mfl städer, inte ens har planlagt risk 2an. Han sa att de måste utbilda alla lärare först och vet inte ens nu vad de ska lära dem i.

Det snackas tydligen att de ska ha någon form av simulator innan de låter dem köra "på riktigt". (bara snack än så länge) Han menade också att riskutbildningarna kommer gå på ungefär 4k-4,5k om priset är som de just nu tror att det blir. Men det är inte ens fastställt.

Dock fick jag svar från Tule Trafiksskola och de hänvisade mig vidare där de också la till att kostnaden för risk 2an skulle gå på 1925SEK som i mina öron låter mycket konstigt om de inte ens lagt upp utbildningen.

Slängde iväg ett mail till de som håller i utbildningen och frågade vad som egentligen gäller, men har inte fått svar ännu.

Helt galet detta!

Lika korkat är det att körskollärare måste ha körkort för tung MC i 1år för att kunna utbilda elever medan de för EU-moped måste ha kortet i 3år. Detta pga massa lagändringar och skit. Så irriterad på att alla myndigheter kör sitt eget race utan att samarbeta. Hur hade Sverige sett ut om folk jobbade tillsammans?

Skyller allt på politikerna! Återgå till helmonarki!
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Problemet är väl om man, som t.ex. min fru, precis tagit bilkort och nu ska börja med Mc-kort. Eftersom riskutbildningen "upphört" så måste hon nu gå samma kurs som hon gick för två månader sedan en gång till. Vilket resulterar i att vi får skänka bort ännu en tusenlapp. Samma visa kommer det att bli med vår son som ska ta MC-kort nästa sommar och bilkort senare på året....

Har hon redan läst riskutbildningen för MC eller vadå? Kan ju inte tänka mig att ett utfärdande av ett B-körkort ska ta bort giltigheten från riskutbildningen som hör till A-kortet. :va

Snackade nu med en körskollärare som jobbar i Småland. Han menade att de vare sig i Västervik, vimmerby mfl städer, inte ens har planlagt risk 2an. Han sa att de måste utbilda alla lärare först och vet inte ens nu vad de ska lära dem i.

Det snackas tydligen att de ska ha någon form av simulator innan de låter dem köra "på riktigt". (bara snack än så länge) Han menade också att riskutbildningarna kommer gå på ungefär 4k-4,5k om priset är som de just nu tror att det blir. Men det är inte ens fastställt.

Dock fick jag svar från Tule Trafiksskola och de hänvisade mig vidare där de också la till att kostnaden för risk 2an skulle gå på 1925SEK som i mina öron låter mycket konstigt om de inte ens lagt upp utbildningen.

Slängde iväg ett mail till de som håller i utbildningen och frågade vad som egentligen gäller, men har inte fått svar ännu.

Helt galet detta!

Lika korkat är det att körskollärare måste ha körkort för tung MC i 1år för att kunna utbilda elever medan de för EU-moped måste ha kortet i 3år. Detta pga massa lagändringar och skit. Så irriterad på att alla myndigheter kör sitt eget race utan att samarbeta. Hur hade Sverige sett ut om folk jobbade tillsammans?

Skyller allt på politikerna! Återgå till helmonarki!

Många bud kring det här. Låter som att det kommer vara en jävla cirkus på körskolorna fram mot våren. :näsblod

Simulator-grejjen låter ju heltokigt så jag tar det med en nypa salt, men det andra låter ju inte lovande - att riskutbildningens del två ska kosta mer än vad en uppkörning gör.

Ska ta kontakt med några lokala körskolor efter nyår för att se hur det står till hos dom. Hoppas ju att dom har bättre koll här uppe än där nere, men det verkar ju tydligt att körskolorna inte hunnit med politiken och byråkratin i detta fall.

Något som blir verkligen intressant är ju hurvida denna riskutbildning kommer att ge något resultat i statistiken. Jag slår vad om att dödssiffrorna hos färskingar kommer vara precis likadana säsongen 2010 som säsongen 2009.

Jävla slöseri med pengar.
 
Last edited:

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Överallt..
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
Varför är det ingen som startar någont form av protest lr nått?
eller ska man bara böja sig frammåt och ta skiten där bak?

Vi lever ju trots allt i en "Demokrati :rofl"

För detta idioti funkar ju inte..
om dom ska komma med regler, så kan dom väl åtminstonde se till att det går att backa upp dom reglerna?

Jävla tattare hela bunten..
ush för detta äckliga jävla land.. :huvet
 

sark

Bitter och otrevlig
Gick med
31 Jan 2008
Ort
gefle
Hoj
r6
Något som blir verkligen intressant är ju hurvida denna riskutbildning kommer att ge något resultat i statistiken. Jag slår vad om att dödssiffrorna hos färskingar kommer vara precis likadana säsongen 2010 som säsongen 2009.

Nu kan jag ha fel, men om jag tolkar dom nya reglerna rätt så är tanken bakom dom att det inte ska bli några färskingar säsongen 2010. :död
 

eran59

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2009
Ort
Göteborg
Hoj
97, yamaha R1
Riskutbildning

Jag håller helt med! Vägverket en samling idioter som inte kan planera bättre och förberreda skolarna bättre! Fjvlgt helt enkelt att inte det finns bättre framförhållning. Du ska veta att lärare är inte äns utbildade för MC riskutb. Finns ingen ursäkt för VV nissarna och deras beslutsmani. Typisk nerdar som ska utöva sin makt. Orättvist är det oxå mot alla som startat men inte slutfört sin utb innan Nov 1 2009. Orättvis mot alla som vill starta 2010 och inga banor klara FF. Det är som att kräva att folk på mer pengar på redan betalda utbildningar. Kallas för utpressning för att slutföra redan startade eller betalda utbildningar. VV en egen maffia eller bara samling idioter, välj vilket! Finns inte ord!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Problemet är väl om man, som t.ex. min fru, precis tagit bilkort och nu ska börja med Mc-kort. Eftersom riskutbildningen "upphört" så måste hon nu gå samma kurs som hon gick för två månader sedan en gång till. Vilket resulterar i att vi får skänka bort ännu en tusenlapp. Samma visa kommer det att bli med vår son som ska ta MC-kort nästa sommar och bilkort senare på året....

Du menar som med handledarkursen?
Alla som ska vara handledare måste gå kursen tillsammans med den som ska ta körkortet, det fungerar inte att någon går den ena veckan och någon annan veckan efter.
(så farmor,farfar,mamma,pappa,plastmamma,plastpappa,mormor, morfar, farbröder osv måste alla vara med vid samma tillfälle)

Fyller så nästa unge i släkten år inom ett par månader måste sedan hela proceduren gås igenom en gång till, och en gång till, och.....

Det leder bara till att färre ids vara handledare, dom som ska övningsköra får färre övningstillfällen, utbildningen blir sämre, körskolorna tjänar mer pengar dels på handledarutbildningar och dels på att ungarna måste köra i körskola.

Men visst en film om att det är dumt att köra på fyllan kan man ju aldrig se för ofta, fast jag hoppas att jag aldrig mer behöver se den!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top