Sveriges mäktigaste lobbyorganisation STR (Sveriges Trafikskolors Riksförbund) har lyckats lagstadga fast ännu en inkomst för sina uppdragsgivare (trafikskolorna) och ännu en utgift för dom som vill ta körkort.
Prioritet No1 för STR är STR. Eller rättare sagt att STR ska kunna pungslå sina medlemmar på så mycket pengar som möjligt.
För det är inte så att trafikskolorna kommer att tälja guld med morakniv tack vare de nya riskutbildningarna för mc. För först så ska de lärare som håller i riskutbildningarna gå kurser. Som enbart anordnas av STR. Och som kostar... En hel del pengar. Plus moms. Och boende, mat och reskostnader. Sedan ska det anpassas lämpliga övningsbanor.
Redan som det har varit tidigare så har det kostat stryk att utbilda en ny mc-lärare. Pengar som det tar ett bra tag att tjäna igen med tanke på den låga lönsamheten vid mc-utbildning. Sedan kommer det en till dyr utbildning som alla skolor i stort sett kommer behöva en lärare som har. Och man vet ju aldrig hur länge en lärare är kvar på skolan efter att man bekostat de dyra kurserna.
Missförstå mig inte nu. Tanken med riskutbildningar är god. Det kan behövas för de allra flesta. Men den första riskutbildningen har lika gärna kunnat vara samma som den som ska ta B-kort måste gå. Sedan skulle andra riskutbildningen kunnat samköras med SMCs "broms- och kurvkurser" eller något. De har redan vana instruktörer som skulle kunna hålla i den övergripande undervisningen och sedan får mc-lärare eller privat handledare hålla uppsikt särskilt över sin elev.
Dessutom så skulle det kunna räcka med att den teoretiska riskutbildningen är genomförd innan det går att boka ett prov. Som det är nu så har jag en ond föraning om att det kommer att bli ett mindre kaos i vår när det gäller provtider. Här i stan brukar vi komma igång med körlektioner på mc i mitten/slutet på april (lite beroende på när snön försvinner och gatorna är sopade) och uppkörningarna brukar komma igång ungefär i mitten av maj. Tidigare så har iaf Vägverkets förarprovskontor satt undan någon gubbe för mc-uppkörningar eftersom en hel del elever har varit duktiga och gjort teoriprovet under vintern så de kan köra upp ganska tidigt. Men fasen vet hur det blir nu.
Förutom att det är en hel del som är sugna på mc-kort så fort snön försvinner så brukar det även vara så att de som ska ta B-kort plötsligt kommer på att det skulle kunna vara bra med ett körkort innan sommarlovet. Så våren är i allmänhet en hektisk tid. Nu till våren ska alltså en stor propp med mc-elever slåss med bileleverna om de få teoriprovstider som finns. Plus att förarprovskontoret kanske har satt in biluppkörningar på gubben som varit av delad för mc-prov för att det inte finns några som gjort teorin under vintern.
Att ha mc-kort innan midsommar, vilket tidigare varit ett mål för många motorcyklister som jobbat undan teorin under vintern, riskerar att bli svårt 2010.
Klaga gärna hos STR, Transportstyrelsen eller Vägverket.
Och skulle någon nämna STRs IT-avdelning för mig så kan jag leverera ett eller två väl valda ord...
Antar att det handlar om folk som varit av med kortet så länge att de måste göra nytt förarprov. Man skulle ju annars tro att de vore lite intresserade av att banka in lite riskmedvetande i dem.
Det kan även handla om någon som t.ex. har skadat sig i en olycka och fått nedsatt rörlighet. Då kan de behöva göra ett nytt förarprov för att visa att de trots den nedsatta rörligheten kan hantera fordonet.