Riskutbildning MC men inget ställe att göra det på?

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
En anektot angående trafikskolors ekonomi: En kille som utredde affärsplaner på PricewaterhouseCoopers, sa; att om han inte själv hade sett trafikskolor skulle han inte tro på dem. Jämför priser/utgifter på en trafikskola och på en volvoverkstad.

Och? :va

Finns väl ingen här i tråden som har möjlighet att kolla upp din jämförelse / "anekdot". Var det svindyrt för körskolorna och tokbilligt för Volvohandlaren eller tvärt om? :rolleyes:
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Och? :va

Finns väl ingen här i tråden som har möjlighet att kolla upp din jämförelse / "anekdot". Var det svindyrt för körskolorna och tokbilligt för Volvohandlaren eller tvärt om? :rolleyes:

kolla timpriset på vilken volvoverkstad respektive trafikskola du vill. Sen funderar du på vilka utgifter respektive företag har:näsblod
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
kolla timpriset på vilken volvoverkstad respektive trafikskola du vill. Sen funderar du på vilka utgifter respektive företag har:näsblod

Jaha, du syftade på timpengen. Tänkte på rent bokföringsmässigt hur mycket dom omsatte i reservdelar kontra kurslitteratur eller liknande.

Då är jag med på noterna. :)
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
De körskolor jag har pratat med har sagt:
Max 4 elever per lärare.
4 timmar körtid och en timme paus.

japp. Ett utdrag ur regler:

2. antalet elever per lärare är högst fyra vid praktiska moment under del 2,

3. läraren och eleverna är samtidigt närvarande i utbildningslokalen respektive vid trafikövningsplatsen,

4. undervisningslokalen och trafikövningsplatsen är lämplig för sitt ändamål med hänsyn till antal elever och val av undervisningsmetodik,

5. undervisningstiden exklusive raster är minst 240 minuter för del 2

6. det finns tillgång till minst en motorcykel per elev vid praktiska moment under del 2

7. läraren själv kör motorcykel under del 2 för att kunna förevisa övningar.
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Nu har jag gått risk 1:an och kan sammanfatta det så här:

Fy fan vilken slöseri med tid!

Kanske kan bero på att jag kört bil sen 98 och haft lastbilskort sen 05.
3 timmar och 40 minuter var skiten, jag hade kunnat läsa in den viktiga informationen på 30 minuter och ändå haft tid för en rejäl fika.

Det som var viktigt borde ändå tas upp i teoriundervisningen så jag fattar inte vad den här ska tillföra.
Inte nog med att den kostade nästan 800 den snodde en halv arbetsdag.

USCH, hoppas verkligen att risk 2:an ger mer annars blir jag sne.

/Karl
 

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Kalmar
Hoj
En sån där dödsmaskin
Nu har jag gått risk 1:an och kan sammanfatta det så här:

Fy fan vilken slöseri med tid!

Kanske kan bero på att jag kört bil sen 98 och haft lastbilskort sen 05.
3 timmar och 40 minuter var skiten, jag hade kunnat läsa in den viktiga informationen på 30 minuter och ändå haft tid för en rejäl fika.

Det som var viktigt borde ändå tas upp i teoriundervisningen så jag fattar inte vad den här ska tillföra.
Inte nog med att den kostade nästan 800 den snodde en halv arbetsdag.

USCH, hoppas verkligen att risk 2:an ger mer annars blir jag sne.

/Karl

Kan inget annat än att hålla med rakt av!
Vi som gjort yrkeskompetenstestet för lastbil/buss skrattar åt MC-teorin. Risk 1:an var dessutom en sammanfattning av två sidors MC-teori. Kändes sådär lagom kul när man tagit ledigt en halv dag och betalat 800kr för att sitta och såsa sig igenom den här skiten, som dessutom till största delen bestod av intetsägande statistik.
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Kan inget annat än att hålla med rakt av!
Vi som gjort yrkeskompetenstestet för lastbil/buss skrattar åt MC-teorin. Risk 1:an var dessutom en sammanfattning av två sidors MC-teori. Kändes sådär lagom kul när man tagit ledigt en halv dag och betalat 800kr för att sitta och såsa sig igenom den här skiten, som dessutom till största delen bestod av intetsägande statistik.

Dessutom statistik som var gammal, statistiken om vajerräcken var från 2002 den visade på att knappt nån dött vid ett vajerräcke. Konstigt när det knappt fanns några vajerräcken 2002.... Inte för att jag är anti-vajerräckestaliban men ändå.

Sen visade dom statistik som visade på olyckor i olika hastigheter, av den kunde man dra slutsatsen att det är betydligt säkrare att köra 10-30 km/h ÖVER hastighetensgränsen undrar om det var tänkt så?
När de drog igång en genus-diskussion som kom från 50-talet så gick jag på dass. :rolleyes:
 

beppla

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2010
Ort
Mölndal
Hoj
Yamaha RD 250-81
Riskutbildning 2 på Stora Holm

Enligt Stora Holm i Göteborg så finns det en maxgräns om 6-7 deltagare vid varje Risk 2 och dom kör 2 pass om dagen:näsblod Snacka om flaskhals då detta är enda banan i GBG!
Den höga kostnaden försvarar dom också med inköp av hojar, skyddsutrustning i alla storlekar mm.

Antalet i en grupp är 12 per halvdag.
 

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Antalet i en grupp är 12 per halvdag.

Nästan rätt.
Stora Holms nyhetsbrev:
"Utbildningen kommer hållas tre dagar i veckan - måndag, tisdag och onsdag, t o m oktober.
Utbildningskapaciteten beräknas till tre förmiddagsgrupper om fyra elever
och lika många på eftermiddagen, totalt 24 elever per dag."
 

beppla

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2010
Ort
Mölndal
Hoj
Yamaha RD 250-81
Riskutbildnng 2 MC

japp. Ett utdrag ur regler:

2. antalet elever per lärare är högst fyra vid praktiska moment under del 2,

3. läraren och eleverna är samtidigt närvarande i utbildningslokalen respektive vid trafikövningsplatsen,

4. undervisningslokalen och trafikövningsplatsen är lämplig för sitt ändamål med hänsyn till antal elever och val av undervisningsmetodik,

5. undervisningstiden exklusive raster är minst 240 minuter för del 2

6. det finns tillgång till minst en motorcykel per elev vid praktiska moment under del 2

7. läraren själv kör motorcykel under del 2 för att kunna förevisa övningar.

Därtill måste banan klara vissa minimimått, säkerhetszoner etc. så det går inte att hålla till var som helst. Allt fastslaget av transportstyrelsen.
 

Fridaj

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2009
Ort
Gnosjö
Hoj
Yamaha YZF 600r THUNDERCAT -98
Kan inget annat än att hålla med rakt av!
Vi som gjort yrkeskompetenstestet för lastbil/buss skrattar åt MC-teorin. Risk 1:an var dessutom en sammanfattning av två sidors MC-teori. Kändes sådär lagom kul när man tagit ledigt en halv dag och betalat 800kr för att sitta och såsa sig igenom den här skiten, som dessutom till största delen bestod av intetsägande statistik.

Jag håller med, jag och sambon tog ledigt från jobbet och åkte 11 mil enkel resa för att göra risk 1:an... sen att det kostade 750 kr och tog 3,5h det var bara att betala och se glad ut. nu är det gjort iaf.
Men inte F*n finns det upplagt på körkortportalen vilka körskolor det är som håller i risk 1 & 2:an än. Det är RIKTIGT dåligt!

:mad:

Sen att det kostar så hutlöst mycket för att sitta och lyssna och att kunna ta en kurva rätt. Visst det är bra att det är såna regler men priserna borde vara lite rimligare! För jag tror många kommer köra hoj utan körkort om det ska vara så här dyrt att ta kortet.
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Antalet i en grupp är 12 per halvdag.

Rätt:tummenupp Det var 3 grupper om 4 deltagare men det var inte glasklart för dom på Stora Holm vid det tillfället jag talade med dom. Min son gick Risk 2 idag:)
 
Last edited:

Svetla

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2008
Ort
Hökarängen, Stockholm
Hoj
KTM 660 2003
Jag förstår inte hur transportstyrelsen kan tycka att man måste ha gjort risk2an för att skriva teoriprovet. Det gör ju att alla körkortsaspiranter 2k10 kommer slåss om tiderna först för att få tid till risk2an sen för att få teoritid sen om uppkörningstiderna. Känns som att det är rätt safe att sitta och svara på 1x2 frågor framför en dator utan att ha gjort risk2an. Men tydligen inte.

För att inte ta det med priserna...

Körkortstillstånd 220
Körprov efter 18.00 och helg 1950
Kunskapsprov 18.00 och helg 290
Tillverkning av körkort 150
Fotografering 80
Lån av MC ca 1200
Risk1a 625
Risk2a 1925

Totalt: 6640 kr i byråkratiska kostnader.
Lägg sen till förlorad arbetsinkomst för minst en dag.
 
Last edited:

Schooled

rookie
Gick med
21 Dec 2009
Ort
Göteborg
Hoj
600 Screamer!
Jag förstår inte hur transportstyrelsen kan tycka att man måste ha gjort risk2an för att skriva teoriprovet. Det gör ju att alla körkortsaspiranter 2k10 kommer slåss om tiderna först för att få tid till risk2an sen för att få teoritid sen om uppkörningstiderna. Känns som att det är rätt safe att sitta och svara på 1x2 frågor framför en dator utan att ha gjort risk2an. Men tydligen inte.

För att inte ta det med priserna...

Körkortstillstånd 220
Körprov efter 18.00 och helg 1950
Kunskapsprov 18.00 och helg 290
Tillverkning av körkort 150
Fotografering 80
Lån av MC ca 1200
Risk1a 625
Risk2a 1925

Totalt: 6640 kr i byråkratiska kostnader.
Lägg sen till förlorad arbetsinkomst för minst en dag.


jag bokade teoriprovet för en månad sen, utan att gjort riskutbildningarna innan:tummenupp
 

hildingx

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
Höganäs
Hoj
inte än.
Jag förstår inte hur transportstyrelsen kan tycka att man måste ha gjort risk2an för att skriva teoriprovet. Det gör ju att alla körkortsaspiranter 2k10 kommer slåss om tiderna först för att få tid till risk2an sen för att få teoritid sen om uppkörningstiderna. Känns som att det är rätt safe att sitta och svara på 1x2 frågor framför en dator utan att ha gjort risk2an. Men tydligen inte.

För att inte ta det med priserna...

Körkortstillstånd 220
Körprov efter 18.00 och helg 1950
Kunskapsprov 18.00 och helg 290
Tillverkning av körkort 150
Fotografering 80
Lån av MC ca 1200
Risk1a 625
Risk2a 1925


Totalt: 6640 kr i byråkratiska kostnader.
Lägg sen till förlorad arbetsinkomst för minst en dag.

Jasså, det var billigt det. Jag får pröjsa 800:- resp. 3000:- för de där två fjantutbildningarna.
Ska för övrigt gå risk1'an imorgon. Ska bli fruktansvärt spännande...
 

Tamma

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha R6 -03
jag var och gjorde risk 1 i fredags o 2-an idag i halmstad, och jag personligen tycker att dessa utbildningar var ett skämt. i de stora hela kändes de som att man inte ska köra hoj alls för då kommer man dö. 1-an var massa filmer o snack om hur farligt allt är, o sen 2-an är en bana man ska köra för att lära sig att det inte alltid går att väja undan saker. samt några filmer till om hur man kraschar o kommer till himlen. eller nej man kommer nog inte till himlen för det verkar som att det är en "synd" att köra hoj.
 

MotherTrucker

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Ort
Gävle
Hoj
na
jag var och gjorde risk 1 i fredags o 2-an idag i halmstad, och jag personligen tycker att dessa utbildningar var ett skämt. i de stora hela kändes de som att man inte ska köra hoj alls för då kommer man dö. 1-an var massa filmer o snack om hur farligt allt är, o sen 2-an är en bana man ska köra för att lära sig att det inte alltid går att väja undan saker. samt några filmer till om hur man kraschar o kommer till himlen. eller nej man kommer nog inte till himlen för det verkar som att det är en "synd" att köra hoj.

Det låter som att det är Jeremy Clarkson som bidragit med kursmaterielt.. http://www.timesonline.co.uk/tol/driving/jeremy_clarkson/article4963194.ece
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top