Riktigt så dåliga är inte Kxf/Rmz som ryktet går om dom,Men visst struntar folk i att tvätta luftfilterna ordentligt så går ju insugningsventilerna relativt omgående då det är belagda med nicasil på anläggninsytan på ventilen som tätar mot sätet,Många som körde ner insugningsventilerna gjorde som på vanliga stålventiler....slipade in dom
Då dom slet väck den hårda ytan och redan efter 3-5timmar så började de strula ordentligt igen då ventilerna var brända.
Sen nästa problem var faktiskt förarna själva,Många som köpte kxf/rmz första året 2004 var unga killar som kom från antingen 80cc/125cc och försökte överföra sin körteknik med mycket slirande på kopplingen och vad ger det för effekt? Jo du får en tokvarm motor med efterföljande problem,Lagerras,kokningar,knäckta toppar och i värsta fall tokhaveri.
Ang topparna finnes ett enkelt sätt att slippa problemen med insugningsventilerna,Kasta orginal,montera stålventiler&dubbla fjädrar sen så klarar dom att käka grus om så ägaren önskar.
Jag är själv ägare till en av de först sålda RMZ250-04 hojjarna och har gått igenom hela proceduren med felaktiga tändkurvor i CDI boxen,Tätningskittet i luftfilterboxen var otillräckligt,Vattenpumpshuset var integrerat med oljelocket till oljefiltret.
Cdi box fick jag ny på goodwill av Suzuki
Tätningskittet likaså
Oljefilter problemet löste jag med ett Boyesen kit med med grövre impeller för bättre kylning&separat lock till oljefiltret.
Gick väl inte 100% med orginal bestyckningen heller men efter ombestyckning så går den riktigt grymt.
Så några andra problem har jag aldrig haft med min hojj,Så är bara cyklarna skötta som sig börs (som spädbarn) så är det bland de bästa man kan åka enl mig.