Rmz 250

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
Kollar runt lite efter en RMZ 250 04-05:a
Någon som har lite nack och fördelar med dessa åk???

Hörde någon snacka om att man måste töma kylsystemet på vattnet för att byta oljan??? Finns det isåfall ett uppgraderings kit så detta ej behövs?? Hörde det sista med nämligen...

Har ju haft lite alla möjliga motrder samt crossar så mekvana finns till viss del...

Mvh Micke

Spretman

#9 med handskarna på hyllan
Gick med
19 Aug 2003
Hoj
Suzuki RMZ450
Mr_Mike skrev:
2168780 Kollar runt lite efter en RMZ 250 04-05:a

Hörde någon snacka om att man måste töma kylsystemet på vattnet för att byta oljan??? Finns det isåfall ett uppgraderings kit så detta ej behövs?? Hörde det sista med nämligen...

Har ju haft lite alla möjliga motrder samt crossar så mekvana finns till viss del...

Mvh Micke

Körde Kawa/sukin under säsong 04 och halva 05. Visst var det så att man var tvungen att tömma kylvätskan för att byta oljefilter på 04a modellen, men de flesta bytte ut detta iallafall för att få bättre kylning med tex. en Boysen pumplock med större impeller. 05 tror jag hade nytt pumphus som standard.

På min 04 fick jag modifiera kylsystemet. Svetsade på ena kylaren med ca 7cm i längd för att få i mer kylvätska + lite mer kyl yta. Fixat till 05.

Titan ventilerna är ytterligare en svag punkt. Framförallt så går insugsventilerna ner sig. Om du ska köpa kolla att toppen är renoverad. Nya ventiler och i bästa fall nya ventilsäten i kopparberyllium. Nya fjädrar är också ett måste. Be om faktura så du vet exakt vad som är gjort.

Övrigt, en underbar cyckel att köra :tummenupp

Lycka till.

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
Spretman skrev:
2168848 Körde Kawa/sukin under säsong 04 och halva 05. Visst var det så att man var tvungen att tömma kylvätskan för att byta oljefilter på 04a modellen, men de flesta bytte ut detta iallafall för att få bättre kylning med tex. en Boysen pumplock med större impeller. 05 tror jag hade nytt pumphus som standard.

På min 04 fick jag modifiera kylsystemet. Svetsade på ena kylaren med ca 7cm i längd för att få i mer kylvätska + lite mer kyl yta. Fixat till 05.

Titan ventilerna är ytterligare en svag punkt. Framförallt så går insugsventilerna ner sig. Om du ska köpa kolla att toppen är renoverad. Nya ventiler och i bästa fall nya ventilsäten i kopparberyllium. Nya fjädrar är också ett måste. Be om faktura så du vet exakt vad som är gjort.

Övrigt, en underbar cyckel att köra :tummenupp

Lycka till.

Ok men har inte de flesta titan ventiler som org??? Typ crf och yzf med???
Inte så kul att få ett motor ras på en så pass dyr leksak...

///M

Åmotar´n

Open #34
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
-09 Husaberg FE570, -05 Husaberg FS650,-89 Gixxer 1100 Streetfighter, -88 Husky 510 Enduro,-76 Husqvarna WR 250
Mr_Mike skrev:
2168881 Ok men har inte de flesta titan ventiler som org??? Typ crf och yzf med???
Inte så kul att få ett motor ras på en så pass dyr leksak...

///M
Kompisar till mig har haft ventilbekymmer på CRF250 -05 och RMZ250 -04.Insugsventilerna går ned sig,vilket leder till att de blir omöjliga att starta.Yamaha verkar ha minst ventilbekymmer,kanske för att de har 3st mindre insugsventiler,med lägre fjädertryck. :va

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Mr_Mike skrev:
2168780 Kollar runt lite efter en RMZ 250 04-05:a

Mvh Micke

Vad du än gör så köp inte en 04a, då kommer du få slänga goda pengar efter dåliga. Jag skulle nog inte köpa nyare heller men 04an är värst. Jag känner en förare som köpte 4st det året pga haverier.
Av 250F är Yamahan mest pålitlig följd av Honda. Den senare kräver ventilbyte efter 50-60h, i övrigt är den bra.
RMZ och KXF är samma hoj 04 och 05, därefter är KXF en ny hoj.

MangeCRF450HM

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Honda CRF450HM Supermoto & Suzuki RMZ250 yoshimura
Riktigt så dåliga är inte Kxf/Rmz som ryktet går om dom,Men visst struntar folk i att tvätta luftfilterna ordentligt så går ju insugningsventilerna relativt omgående då det är belagda med nicasil på anläggninsytan på ventilen som tätar mot sätet,Många som körde ner insugningsventilerna gjorde som på vanliga stålventiler....slipade in dom :fatta! Då dom slet väck den hårda ytan och redan efter 3-5timmar så började de strula ordentligt igen då ventilerna var brända.

Sen nästa problem var faktiskt förarna själva,Många som köpte kxf/rmz första året 2004 var unga killar som kom från antingen 80cc/125cc och försökte överföra sin körteknik med mycket slirande på kopplingen och vad ger det för effekt? Jo du får en tokvarm motor med efterföljande problem,Lagerras,kokningar,knäckta toppar och i värsta fall tokhaveri.

Ang topparna finnes ett enkelt sätt att slippa problemen med insugningsventilerna,Kasta orginal,montera stålventiler&dubbla fjädrar sen så klarar dom att käka grus om så ägaren önskar.

Jag är själv ägare till en av de först sålda RMZ250-04 hojjarna och har gått igenom hela proceduren med felaktiga tändkurvor i CDI boxen,Tätningskittet i luftfilterboxen var otillräckligt,Vattenpumpshuset var integrerat med oljelocket till oljefiltret.
Cdi box fick jag ny på goodwill av Suzuki
Tätningskittet likaså
Oljefilter problemet löste jag med ett Boyesen kit med med grövre impeller för bättre kylning&separat lock till oljefiltret.
Gick väl inte 100% med orginal bestyckningen heller men efter ombestyckning så går den riktigt grymt.
Så några andra problem har jag aldrig haft med min hojj,Så är bara cyklarna skötta som sig börs (som spädbarn) så är det bland de bästa man kan åka enl mig. :tummenupp

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Hoj
Ducati 1198S Corse
Mina erfarenheter säger att Yamaha alltid håller bättre (har jobbat i en mc-butik som INTE säljer Yamaha), så jag är inte partisk på så sätt. Jag var inne på att köpa en RMZ250 förra året, men efter att ha kollat runt lite verkar det som att den är väldigt dyr att äga pga av mycket motorrenovering. Jag tycker att RMZ är en underbar hoj att köra, men valde en YZF450 istället pga av pålitligheten. Min YZF450 är för övrigt till salu.

trialkungen

Älskar 2 hjul!
Gick med
25 Nov 2006
Hoj
Suzuki
Jag har en rmz 250 -05.

köpte den nyligen, har kanske åkt 4-5 timmar på den.
Och nu är den inne på renovering för att alla ventiler va kassa,ena kammen ner sliten och kolv och ringar dåliga.

Man kan inte veta sånt här när den man köper av säger att den gått 25h, men visar sig när man öppnar toppen att den gått betydligt mer.

Det var förmodligen bara för att han inte kollat ventil spelet,så ventilerna satt sig och ventilspelet blivit 0 och därmed slitit på grejerna.

håller man koll på ventil spel så ska det vara lungt.

mvh Henrik

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Suzuki byggde motorn och Kawa resten av hojen. Det enda som skiljer dem åt är kylarvingarna. Samarbetet höll bara i två år, Kawa gjorde en ny hoj till i år och Suka fortsatte sälja -05:an i stort sett för att ta fram en ny hoj till nästa år. Kawa erbjöd Suzuki att köpa KXF06 av dem men bara om de valde att göra så i flera år och då tackade Suzuki nej. :)

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Köper man en beggad 4-taktare bör man börja med att riva den och kolla skicket! Man kan tyvärr inte lita på säljarens ord. Efter det kan man åka många problemfria timmar.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Sx-f?

Hur står sig KTM:s 250 SX-F vad gäller hållbarhet? Har inte hört något om den nästan men det kanske är ett gott tecken? KTM brukar väl hålla hyfsat bra förutom SX450 -03 vars titanventiler gick av...

Two stroke man skrev:
2169027 Av 250F är Yamahan mest pålitlig följd av Honda. Den senare kräver ventilbyte efter 50-60h, i övrigt är den bra.

Du ska väl även byta kolv på CRF250 vid 50h så när ändå toppen är lös kan man ju passa på att byta grejer i den.

Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...