Ninjarookie
#42 Rookie 600
Hade inte Fogerty något rekord på Anderstorp?
http://www.wsb-archives.co.uk/circuit.php?circuitID=SWE-ANDHade inte Fogerty något rekord på Anderstorp?
Hade inte Fogerty något rekord på Anderstorp?
Hur mycket effekt hade de på den tiden? Vad vägde hojarna? Hur bra var deras superdäck kontra våra racedäck?
Hur kunde de köra så jäkla fort på den svartvita tiden?
Jag vill inte höra att de har talang!!!
På SM förra året drog speakern en anekdot om att Fogerty kört 1:31 på en sur Ducce 916 superbike 1994.
Om detta är riktiga siffror eller bara en historia kan jag inte svara på...
Är det inte så enkelt att det var världseliten? Om vi drar hit Stoner och sätter honom på en sjysst Superbike tänker jag att han kanske kör snabbare än de som cirkulerar på våra banor nu för tiden. Och även tar ett och annat banrekord.
Eller?
Jag frågade inte hur det kommer sig att han kunde köra fortare än dåtidens SM-förare.
Men jo. Men alltså. Suck.
Det är klart att det är för att de var eliternas elit osv som gjorde att de kunde köra så otroligt fort. Men de kunde fortfarande inte köra fortare än vad kombinationen motorcykel + däck kunde leverera.
Eller?
Jag frågade inte hur det kommer sig att han kunde köra fortare än dåtidens SM-förare.
Men jo. Men alltså. Suck.
Det är klart att det är för att de var eliternas elit osv som gjorde att de kunde köra så otroligt fort. Men de kunde fortfarande inte köra fortare än vad kombinationen motorcykel + däck kunde leverera.
Eller?
Jag frågade inte hur det kommer sig att han kunde köra fortare än dåtidens SM-förare.
Tittar man på det med logiska glasögon på sig så är tekniken på hojarna och däcken idag utvecklad så vi som inte är 100% på att köra hoj kan ligga närmare de som faktiskt är det.
Det var helt enkelt större skillnad på de allra bästa och de andra förr än nu och det beror på att dagens material är mycket lättare att köra fort på.
Tror att många lägger för mycket fokus på förarprestationen i förhållande till materialet, när du nått en viss nivå så är materialet nästan allt och när du är på absolut toppnivå och på samma material så är det den som är bäst på att justera in det.
Ed. Så, de som levererade på dagens nivå på dåtidens material var helt enkelt en med talang (som du inte ville man skulle säga... )
Var inte det här på den tiden när toppförarna / toppfabrikaten fick däck för banan influgna natten mellan fredag och lördag ?
Däck anpassade för hojen, föraren och banan.
Såg för några år sedan (2012) i MCN att efter enhetsdäcken (Bridgestone) infördes i MotoGP så hade Honda tagit fram ett 30-tal olika ramar för att anpassa sin MotoGP hoj till olika banor, förare och däck.
För med enhetsdäck så var det ramen som måste anpassas till däck och bana.
Och är däcken verkligen bättre idag ? Jag minns stående klagomål på Michelins framdäck i MotoGP.
Precis som när Casey Stoner (Bridgestone) bromsade senare än VR (Michelin) och VR fick trots han var kontakterad för Michelin till slut också fick börja med Bridgestone.
Detta var innan enhetsdäcken.....
Sedan kommer ramarna. Då som nu kunde de bästa förarna får ramen anpassad efter sig. I Performance Bikes var en artikel om allt som sågs över på Michael Rutter's BMW S1000RR mellan två säsonger. En sak som inte byttes var ramen på BMWn.
" I motsatts till Kawasaki ZX-10R där ramen byts efter varje säsong "
Min slutsats är att ZX-10R ramen är så flexibel (svag?) så hojen är väldigt bra att köra.
Men ramen behöver bytas efter en säsong. #
Och ser man på resultaten i BSB 2016, 25 race
så vanns 13 med Kawasaki
så vanns 9 med Ducati
så vanns 3 med BMW
Och när jag talade med en medlem i Kortedala MK med ZX-10R så sa han att ett vanligt problem med ZX-10R var att ramen gick av.
Och jämför man dagens superbikes så är väl med undantag för ZX-10R ramen inte gjord för tävlingskörning och framför allt inte gjord för föraren som på Foggys Ducce. Gissar jag.
Och däcken är inte anpassade till förare, hoj och bana.
Ta bara senior TT. När var det sist som Dunlop inte satt på den vinnande hojen ?
# Kanske inte den ram man som förare väljer på Isle of Man ?
Grymt, tack för svar! Jag hade ingen aning alls om hur det låg till med däck i MotoGP förr i tiden.
I mitten av 90-talet hade en japansk 125GP-förare, Masaki Tokudome, en sida att skriva racerapporter på en Brittisk mc-tidning. Kommer ihåg när han skrev om ett försäsongstest han var med på och testade Dunlops däck. Dom hade 108 olika däck att välja bland med olika gummiblandning och stommar och bredder mm. På dom 3 dagarna, eller vad det var, hann han med att testa runt 50 av dom. Men han kände att han ändå hade hittat vilka kombinationer som passade han och sin aprilia. Tror jag har tidningen kvar nånstans..
Tyvärr har det där med standardkomponenter blivit en fars. Tanken var att spara pengar genom att minska utvecklingskostnaderna. Och i praktiken gav det istället en spiral med ökande kostnader. Får man inte byta däck när man får chatter och liknande fenomen får man byta sving gaffelkronor och ram istället. Knappast billigare....
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |