Roadtrip USA 2012: Köpa MC för att köra med och sedan importera, hur?

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Scrambler -06, Honda XR650R -03, BMW R60 -57
Tjena,

Jag planerar att köra en roadtrip i USA på MC i april-maj 2012 (ca 6v).
Florida-San Francisco, delar av Route 66, Grand Canyon, Colorado mm beroende på vad tiden räcker till.

Jag har kommit fram till att det blir för dyrt att hyra en mc under så lång tid och är därför inne på att köpa en MC där som jag kör med och sedan skeppar hem och troligen säljer i Sverige.
Jag räknar inte med att göra någon vinst på detta men kanske att gå jämt upp med kostnaden iaf. (Istället för att hyra för 30-40.000:)

Är det någon som har gjort detta tidigare och har några tips att komma med?
Hur löser man ägandet och att försäkra MC´n undertiden jag är där på bästa sätt?
Vet att det finns en massa trådar om import, men all info ang det uppskattas också, då regler ändras från år till år.

Tanken är iaf att köpa en HD iom att det handlar om USA. Har kontaktat div firmor redan.
En firma föreslog tex att jag skulle registrera en "Street Address" på länken nedan och att jag på så sätt ska kunna genomföra köpet genom att de skickar alla papper dit. Dock så vill jag inte fastna i nån stad för lång tid för att sitta och övervaka en postbox om det skulle dra ut på tiden med div papper.
http://www.theupsstore.com/products-services/mailbox/Pages/index.aspx

Ett annat alternativ jag föreslog för firman var att hojen ska stå kvar på dem undertiden jag kör runt, i princip att jag hyr den på papper(försäkrad genom dem) men att vi sedan geomför själva köpet när jag kört klart. Dock är jag lite osäker på detta då firman ligger i Orlando och jag kommer vara i San Francisco i slutet om det blir något krångel, vill inte fastna här heller om det måste skickas papper fram och tillbaka för att klara av köpet.

Företaget där jag jobbar har ett kontor i Florida (om man nu skulle kunna använda sig av den addressen på något sätt) En kollega som jag inte känner speciellt bra bor även där och sa att han ev skulle kunna bistå med sin address om det inte innebär krångel eller extrajobb för honom( Så jag vill inte regga hojen på honom)

Alla tips på alternativa smidiga lösningar är välkomna!

Mvh
Martin

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
Låter krångligt, hyr en cab istället :) kostar inte så mkt, och soppan e gratis jämfört me hemma.

manneman

Guest
Regga dig på www.advrider.com och släng upp damma tråd som du gjort här under lämpligt forum. Möjligen
"Vendors"?
Får du inga vettiga svar där så finns det inga att få!

Föreslå bil??? Idiot... :huvet

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Självklart smidigare att hyra en bil, jag kommer göra det 3veckor också efter MC trippen :)

Bra tips, ska göra ett inlägg på advrider också.

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Rapportera gärna här hur det går, har funderingar på att försöka göra nåt liknande i framtiden, har inte heller hittat nån vettig lösning dock :/

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
Fundera lite på om det kan vara ett alternativ att helt enkelt skeppa över sin egen hoj härifrån till staterna, oftast brukar man väl få köra några veckor med utländska fordon i ett land?

"Bilen får köras i USA så länge du har giltigt turistvisum, eller högst ett år. Bilens registreringsbevis ska följa med bilen, liksom uppgifter om inköpspris (kvitto eller liknande) och nuvarande värde, allt i engelsk översättning. Ett S-märke ska sitta bak på bilen. Försäkring måste också ordnas, se ovan."

Ringde mitt försäkringsbolag folksam och min försäkring gäller inte där och man kan inte göra några tillägg för att den ska gälla där.

Finns ju dock internationella försäkringsföretag:
http://www.sunriseworldwide.com/motorcycle/motorcycle_insurance_quote_form.aspx (mailat o frågat dom)

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
Jag fundera på om man skeppar över KTMen med nabbdäck och motarddäck, sen hyr man en pickis i staterna och lastar upp hojen på, sen kan man bila med stereo och AC till dom bra hojvägarna, lasta av hojarna o roa sig nån dag, sen lasta på och forsätta resan. Nabbdäck för att köra i öknen/offroad tex...
Alternativt så har man nån icke hojåkare med som rattar bilen så den kan hänga på om man vill köra längre sträckor bil utan att åka tillbaka med hojen.
hitills har jag tre vägar på trippen som jag vill köra, Pacific highway, mulholland drive, och dragons tail (deals gap), synd att dom ena är på västkusten och den andra nästan på östkusten :p

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Ska du köpa något i den prisklassen så är det lika bra att sälja den där också. Du får en sportster för typ 3k, du säljer den för 2k efteråt så lär den gå snabbt på craigslist eller dyl. Jag skulle köpt något än skrotigare för typ 1 till 2 tusen usd och lite skitit i hur det gick för den, men det är jag. Kostnad för att transportera över och mängd pappersarbete för gammalt junk, inte värt det i min mening.

Känner du någon på plats så är det ju bäst om de löser köp och försäljning, men det är så jag gjort eftersom jag känner lite folk på andra sidan pölen som har motorintresse.

PO Box är inte raketforskning att ordna om det är vad som krävs iofs.

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag tänkte skriva en liten uppdatering här iom att jag drog igång tråden för länge sedan.

Resan blev inte av i våras som det var tänkt, men nästa fredag(17Aug) är det äntligen dags!
Jag flyger till Chicago och hämtar ut en HD Dyna Wide Glide 2011, har aldrig kört HD förut men det känns som sagt som att resan bör göras på en HD för att få den "rätta" känslan :)

Det har varit en djungel av meckande för att få reda på hur man löser ägande, försäkringar, regskyltar osv. Har varit i kontakt med DMV(typ vägverket) i flera olika stater för att försöka få några klara besked om vad som gäller i resp stat. Kände dock inte att jag fick några svar som jag helt kunde lita på.

Det jag gjorde tillslut var iaf.

1. Köpte en MC av en HD firma (Den har haft en ägare innan vilket i princip är ett måste för att få med en Title (regbevis), annars måste man ha en gatuadress dit de kan skicka en title). Firman skrev MC´n på min hemadress i Sverige.

2. Man kan få en 30dagars tillfällig regskylt som är ok att använda, problemet var att jag ska åka 40 plus dagar. Efter mycket om och men gick firman med på att fixa 2st 30dagarsskyltar som jag får med mig och byter ut den första efter 30dagar.

3. Försäkring tecknade jag genom en Insurance Broker som kunde ta emot papper från det faktiska försäkringsbolaget och maila vidare till mig. Jag använde mig av denna firma, men det finns flera. Jag fick dock tips av denna från HD firman, kändes inte helt 100 att bara googla runt på insurance brokers och chansa på nån som hade en fin hemsida. http://fernet.com/overseas_visitors/overseas_visitors.html

Jag hoppas nu att allt är i sin ordning och att det inte ska bli några problem under resan.

Planen är i grova drag att åka ungefär denna rutt, men det kommer säkert ändra sig under resans gång.
Jag har inte bokat något boende i förväg (förutom i Chicago) utan tar det som det kommer för att inte låsa upp mig.
Känns overkligt att detta faktiskt ska bli av om en vecka!! :yoparty

/Martin

Planerad rutt.JPG

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Fy fan vad fett! Galet avis på dig! :mad:

Säg till om du vill ha lite tips om San Francisco som är mitt home away from home.

Highway 1 mellan SF och LA är ett måste! :tummenupp

noll8:an

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2011
Hoj
(Sålda Aprilia Tuono Factory -20*2, KTM Super Duke GT -18, Aprilia Tuono 1100RR -17, Aprilia RSV1000R Tuono -06, Suzuki GSX750F -00)
Fn v grymt.... Lycka till och kör försiktigt..

Danne

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Ha en fantastiskt skön resa:tummenupp! Märkligt att det ska behöva vara ett sån't j-a krångel med moppen...:rolleyes::va

Ahrkey

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Hoj
Ingen
Låter jäkligt nice, Gjorde själv en roadtrip florida - cali förra året dock med bil men det var fortf. väldigt rolig. Du behöver inte oroa dig för boende. Om du inte har så höga krav hittar du alltid motell för ca: $50-70/natt. Skall man bara sova och duscha så duger dom gott och väl... sen får du en halvfabrikatsfrukost i äkta 'MERICA-anda med i den kostnaden :D

Antar att du flyger hem från SF? Synd annars hade du kunnat tagit highway1 åt andra hållet och då från LV passerat nationalparkerna Death Valley, Seqoia eller Yosemite. Sjukt fantastiska ställen. Om du har tid så bör du iaf besöka Yosemite, mycket roliga vägar där och helt fantastisk natur.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ser fram emot lite inlägg från resan!
Gärna med bilder.

Ha det så jävla bra! :tummenupp

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Hoj
s
Vad kostar försäkringen?
Tar du med dig hojen hem eller säljer du den där?
Jag tänker också dra dit och ja det blir för dyrt att långhyra mc...

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Otroligt häftigt, måste bara göra en sån resa själv någon gång! Snälla - gör inlägg här allteftersom du gör resan om du kan. Vore riktigt kul att få "hänga med"! :tummenupp

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Då jag tycker denna roadtrip faller in under "resor och äventyr" så flyttar vi tråden till det forumet. Ska bli mycket intressant att höra hur det går! :)

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Jag åkte genom Death Valley och genom Yosemeti mellan Las Vegas och San Francisco, det kan jag rekommendera. Kanske inte Death Valley på hoj då det var ashett fast det var sent. Men Yosemeti bör du inte missa, vägen efter var mil efter mil slingrande ner för bergen med nylagd asfalt.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...