Roadtrip USA 2012: Köpa MC för att köra med och sedan importera, hur?

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Scrambler -06, Honda XR650R -03, BMW R60 -57
Tack för responsen :)

Ska se om jag kan göra lite uppdateringar här under resans gång, tänkte ev ha en blog till familj och vänner kanske gör den publik lite senare.

BeyondEvil: Ja har du några bra tips som man bör göra i SanFrancisco utöver det vanliga (Alcatraz, Golden gate osv) så får du gärna berätta :tummenupp Highway1 är såklart ett måste!

Ahrkey: Har inte så höga krav på boende, så det blir nog en blandning av motell&tältande med grymma frukostar :tungan
Kommer faktiskt möta upp min tjej i SF och hyra bil 3v och köra Kalifornien med Yosemite osv, så jag får med den biten med.

Martin2011: Hos det bolaget jag använde för försäkring betalar man per 30 dagar och jag ska åka ca 42. Så jag blev tvungen att betala för 2x30 vilket blev runt 7500:- om jag inte minns fel. Det blev lite mer än jag tänkt mig. Jag ska sälja hojen och tänkte göra ett försök att göra det i SF, men får jag för dåligt betalt så skeppar jag nog hem den med Nordfrakt och säljer den hemma. Synd att det ska vara så dyrt att hyra, för det blir rätt mycket styr att köpa och sälja.

Peter Pan: Perfekt att du flyttade tråden, ska försöka uppdatera som sagt under resan.

Rigge: Yes, jag hoppar Death Valley med hojen, det får nog bli med bilen istället.

Geggamoja: Vinner jag jackpotten i Vegas så drar jag en till vända i November :)

/Martin

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Kan ju köra lite tips i tråden så kan andra ta del av dem också:

Boka bord på Espetus Churrascaria och upplev Brasiliansk BBQ.

Mer mat-tema: besök The Cheesecake Factory högst upp i Macy's på Union Square. MYCKET god mat och ÄNNU godare cheesecakes. :tummenupp

Ät världens godast snabbmats-burgare på In-N-Out Burger

Haha, mycket mat blir det. Ett tips är att ladda ner Yelp-appen (android/iOS) och bekanta sig med den, samt yelp.com. Helt oslagbar när det gäller rekommendationer av restauranger, hotell, barer osv osv. Ett måste helt enkelt.

När vi ändå är inne på appar: Motion-X GPS Drive (iOS) grymt prisvärd GPS app för iPhone som dessvärre bara funkar i USA. Helt ovärderlig.

Har tyvärr inga tips på boende i SF, men när ni är i LA och vill bo billigt, bra och trevligt, så ska ni bo hos Jerry. Litet motell i centrala LA som sköts av Jerry och hans underbara familj.

Är det en fin kväll nån dag i SF (kan tyvärr vara rätt mulet/fog där på hösten), så ska ni åka upp till Twin Peaks och spana in den underbara vyn över SF by night.

Gillar du/ni att skjuta så är Jackson Arms värt ett besök.

Ghirardellis Chocolate Factory, alltså fabriken, är skoj om man gillar choklad. :p

Ni har ju all tänkbar shopping kring Union Square och Westfield Center. Men vill ni ha lite billigare shopping kan ni ta er ut till Tanforan Mall.

En mysig promenad i en häftig skog får man i Muir Woods

Vad gillar du/ni och göra? Lite lättare att komma med tips då. :)

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tack för dessa tips!

Vi kommer nog inte hinna med så mycket mer än vad vi redan har planerat plus något av det du föreslog, Muir wood verkade schysst! The Cheesecake Faktory går nog hem också :tummenupp
Skjuta får jag nog klara av innan SF om jag ska göra det.

Mer mat-tema: besök The Cheesecake Factory högst upp i Macy's på Union Square. MYCKET god mat och ÄNNU godare cheesecakes. :tummenupp

Haha, mycket mat blir det. Ett tips är att ladda ner Yelp-appen (android/iOS) och bekanta sig med den, samt yelp.com. Helt oslagbar när det gäller rekommendationer av restauranger, hotell, barer osv osv. Ett måste helt enkelt.

När vi ändå är inne på appar: Motion-X GPS Drive (iOS) grymt prisvärd GPS app för iPhone som dessvärre bara funkar i USA. Helt ovärderlig.

Har tyvärr inga tips på boende i SF, men när ni är i LA och vill bo billigt, bra och trevligt, så ska ni bo hos Jerry. Litet motell i centrala LA som sköts av Jerry och hans underbara familj.

Är det en fin kväll nån dag i SF (kan tyvärr vara rätt mulet/fog där på hösten), så ska ni åka upp till Twin Peaks och spana in den underbara vyn över SF by night.

Ghirardellis Chocolate Factory, alltså fabriken, är skoj om man gillar choklad. :p

Ni har ju all tänkbar shopping kring Union Square och Westfield Center. Men vill ni ha lite billigare shopping kan ni ta er ut till Tanforan Mall.

Mattyyy

JJ(CBR)JJ Wannabe
Gick med
4 Apr 2012
Hoj
GasGas EC 125 SM -04
Du MÅSTE uppdatera med mycket bilder och text så vi här hemma kan få en upplevelse om hur resan är!

Trevlig resa! :)

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Ja, ska bli intressant att följa din resa, funtar på nåt liknande om nåt år eller så, hoppas allt går bra, lycka till!

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Lycka till och ha det gott. Ha inte för bråttom utan njut utav stunden! Mvh Tony

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Precis tillbaka efter en rejäl mc tripp genom nevada cali och oregon.

Hojta till om du har några frågor.

Boende www.hotwire.com

Internet, funkar från en smart mobil o köra wlan, och 99% av alla mickey D har det, så bara att dra in och surfa loss / ladda upp bilder så vi får se hur du har det där över.

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Ducati Hypermotard 950

In and out burger är typ som svenska skräpburgare. Wendys är ljusår bättre men bäst är ändå Slaters 50/50 burger. Ligger i Anaheim och San diego. http://www.slaters5050.com/

CrazyVic

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
1584cc
Nå? Any updates? Körde NYC-LA för ett år sen (startade faktiskt 21 aug) och du är helt klart "in for a treat". Räkna dock med att det kommer bli olidligt varmt när du kommer ner mot Albu och sen västerut tills du börjar känna havsbrisarna. Okla-Needles (östra Cali) var ett enda långt jävla värmeslag. Dock häftigaste resan jag någonsin gjort. Vi hyrde dock hojar och körde genom landet på elva dagar. Hade 14 dagar tillgodo men värmen gjorde det olidligt att kröa långsammare. :3freak

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Nå? Any updates? Körde NYC-LA för ett år sen (startade faktiskt 21 aug) och du är helt klart "in for a treat". Räkna dock med att det kommer bli olidligt varmt när du kommer ner mot Albu och sen västerut tills du börjar känna havsbrisarna. Okla-Needles (östra Cali) var ett enda långt jävla värmeslag. Dock häftigaste resan jag någonsin gjort. Vi hyrde dock hojar och körde genom landet på elva dagar. Hade 14 dagar tillgodo men värmen gjorde det olidligt att kröa långsammare. :3freak

Många amerikanare som kör hoj långt i varma områden verkar köra på natten och sova på dagen i lufkonditionerade rum. Funkar i länder med hyffsade vägar. Skulle inte rekommendera det i Ukraina. :D Jag körde igenom östra Calif och Nevada i bil för ca 10 år sedan och under två nattkörningar såg jag väldigt mycket hojar ute på vägarna. Färre under dagtid. Olidiligt varmt.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Jag tänkte skriva en liten uppdatering här iom att jag drog igång tråden för länge sedan.

Resan blev inte av i våras som det var tänkt, men nästa fredag(17Aug) är det äntligen dags!
Jag flyger till Chicago och hämtar ut en HD Dyna Wide Glide 2011, har aldrig kört HD förut men det känns som sagt som att resan bör göras på en HD för att få den "rätta" känslan :)

Det har varit en djungel av meckande för att få reda på hur man löser ägande, försäkringar, regskyltar osv. Har varit i kontakt med DMV(typ vägverket) i flera olika stater för att försöka få några klara besked om vad som gäller i resp stat. Kände dock inte att jag fick några svar som jag helt kunde lita på.

Det jag gjorde tillslut var iaf.

1. Köpte en MC av en HD firma (Den har haft en ägare innan vilket i princip är ett måste för att få med en Title (regbevis), annars måste man ha en gatuadress dit de kan skicka en title). Firman skrev MC´n på min hemadress i Sverige.

2. Man kan få en 30dagars tillfällig regskylt som är ok att använda, problemet var att jag ska åka 40 plus dagar. Efter mycket om och men gick firman med på att fixa 2st 30dagarsskyltar som jag får med mig och byter ut den första efter 30dagar.

3. Försäkring tecknade jag genom en Insurance Broker som kunde ta emot papper från det faktiska försäkringsbolaget och maila vidare till mig. Jag använde mig av denna firma, men det finns flera. Jag fick dock tips av denna från HD firman, kändes inte helt 100 att bara googla runt på insurance brokers och chansa på nån som hade en fin hemsida. http://fernet.com/overseas_visitors/overseas_visitors.html

Jag hoppas nu att allt är i sin ordning och att det inte ska bli några problem under resan.

Planen är i grova drag att åka ungefär denna rutt, men det kommer säkert ändra sig under resans gång.
Jag har inte bokat något boende i förväg (förutom i Chicago) utan tar det som det kommer för att inte låsa upp mig.
Känns overkligt att detta faktiskt ska bli av om en vecka!! :yoparty

/Martin

View attachment 367503

Cool resa. Ha trevligt, kör försiktigt och skriv lite här när du har tid och möjlighet! :)

MVH//Jan

CrazyVic

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
1584cc
Många amerikanare som kör hoj långt i varma områden verkar köra på natten och sova på dagen i lufkonditionerade rum. Funkar i länder med hyffsade vägar. Skulle inte rekommendera det i Ukraina. :D Jag körde igenom östra Calif och Nevada i bil för ca 10 år sedan och under två nattkörningar såg jag väldigt mycket hojar ute på vägarna. Färre under dagtid. Olidiligt varmt.

Jo jag tackar. Det var även min radarpartners förslag efter att han mellan Okla och Amarillo stannade och spydde av värmen. Icke sa jag, man vill ju se lite av landskapet också. :D Vi gick dock miste om väldigt mycket sightseeing då vi helt enkelt inte orkade åka in i t ex OK City för att spana McVeighs efterlämningar osv. +40 grader i skuggan och gassande sol sju dagar i sträck är inte vidare behagligt. :zpy

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Jo jag tackar. Det var även min radarpartners förslag efter att han mellan Okla och Amarillo stannade och spydde av värmen. Icke sa jag, man vill ju se lite av landskapet också. :D Vi gick dock miste om väldigt mycket sightseeing då vi helt enkelt inte orkade åka in i t ex OK City för att spana McVeighs efterlämningar osv. +40 grader i skuggan och gassande sol sju dagar i sträck är inte vidare behagligt. :zpy

Jo jag märkte det i Albanien. +47..... Vart så dåsig att jag vart nära att somna på hojen och sambon vart uttorkad. Jag körde stenhårt med Red Bull för att hålla mig alert. 3 - 4 burkar om dagen. Jag dricker ju inte ens kaffe normalt. När vi någon vecka senare kom över Alperna och in i ett betydligt svalare Österrike så slutade jag dricka Red Bull tvärt. Vart en REJÄL avtändning på koffein kan jag lova. Spydde i ett dygn och kunde inte köra hoj på ytterligare två...... Fy satan. Aldrig mer Red Bull...... Djävulens uppfinning! Hellre dåsig. Nu går gränsen vid Coca Cola vad det käller koffein! :tummenupp

Sen tror jag inte att din polare spydde av värmen i sig utan av uttorkning. Vanlig bieffekt. Jag kliver inte upp på hojen på sommaren längre utan att ha med vätskeersättning. Och jag dricker MYCKET vätska när det är varmt. Men illamående inträffar ofta även vid lättare uttorkning. Värme klarar man av en hel del egentligen. Personligen blir jag trött men annars mår jag prima när det är varmt så länge jag dricker ordentligt.

//J

Last edited:

CrazyVic

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
1584cc
Hehe. Vet precis vad du menar. Vi inledde med kaffe, bytte till Red Bull när det började bli varmt för att sen, när det blev riktigt varmt, byta till koffeintabletter och vatten. Man mådde ju sådär efter några tabletter, skakig som fan men pigg. :banana

Mycket möjligt med polaren. Vi körde ju dock 50 mil/dag på ca 10 timmar vilket i princip innebar en timmes körning, 45 min paus med en halvliter vatten plus några cigg, en timmes körning, en timmes lunch osv. Han har dock en tendens att gå på muggen vid varje tillfälle som ges så kanske det som gjorde honom uttorkad. :hej

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Så, jag är hemma i Sverige igen sedan ett par veckor.

Resan blev som sagt av och blev så otroligt lyckad!! Allt flöt verkligen på enormt bra och jag råkade inte ut för några problem alls, är faktiskt förvånad. Har verkligen fått se och uppleva mycket under resan, allt från storslagen natur till att träffa trevliga och hjälpsamma människor. Nästan varje gång jag stannat och tankat ätit eller liknande så har någon kommit fram och pratat.

Jag hade tänkt göra lite uppdateringar här under själva resan, men det tog för mycket tid att skriva blogg och välja resrutter osv så jag ville inte lägga mer tid på att sitta framför datorn.

Jag tänkte att de som är intresserade kan få läsa bloggen i efterhand, så här är den.
http://cruisingusa.blogspot.se/

Längtar tillbaka redan när man kommer hem till det här vädret!

Mvh
Martin

CJ

Ny medlem
Gick med
30 May 2012
Hoj
2009 Thruxton
Tack för fantastiskt trevlig läsning. Inte utan att man blir sugen.

Hur blev de ungefärliga kostnaderna?

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kul att det inte var helt bortkastad tid att läsa bloggen då :)

Hmm jag har faktiskt blundat lite för kostnaderna och inte räknat på det än, men kommer att göra det snart.
HD´n är på väg på båt hem just nu, jag kommer att sälja den så vet inte riktigt i nuläget vad MC-biten kommer att kosta. Men skulle gissa på ca 30.000:- med försäkringar osv. Beror lite på vad jag får för den när den säljs.

Boende: Ca 15-18.000:- Det blev mest motel men tältade kanske 7 nätter och bodde på vandrarhem på några ställen. Motel kostade som billigast ca 30$ och det var riktigt sunkigt, sov med kläder på i sovsäck på sängen då. Heltäckningsmatta från 70-talet typ, vågade inte kolla så noga vad som bodde i den :) Motel som dyrast ca 90$, men skulle nog gissa att snittet blev ca 65$. Skulle helt klart kunna kommit ner i pris på boende om jag tältat mer, men blev lite bekväm ibland plus att det var ett skönt att ha tillgång till internet.

Mat: Kanske 200:- om dagen i snitt, ibland åt jag kall Ravioli vid tältet och ibland en schysst köttbit på resturang, många burgare blev det iaf :) Säg 10.000:- på mat så har jag kanske tagit i lite.

Nöjen: Hmm väldigt svårt att säga, runt 10.000?

Bensin: kanske 4000:-

Flyg: Kommer inte ihåg biljettpriset runt 6.000:-

Sen är det säkert mer utgifter som jag inte kommer ihåg.

Men säg runt 80.000:-, jag kanske har räknat för högt, jag hade helt klart kunnat komma undan billigare på resan om jag bott och käkat enklare. Men ville göra det jag kände för och inte känna att jag var tvungen att snåla under resan.

/Martin

Tack för fantastiskt trevlig läsning. Inte utan att man blir sugen.

Hur blev de ungefärliga kostnaderna?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Men ville göra det jag kände för och inte känna att jag var tvungen att snåla under resan.

Så jävla rätt! :tummenupp
På en sån här resa skall man ha medel så man kan känna just så och inte stå utanför ett motell en regnig dag och räkna sedlarna i fick bara för att promenera bort och slå upp tältet med gråten i halsen.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...