Jag ställer mig till Lillebrors skara. Ingen sopa vinner WM. Tycka vad man vill om sättet som Kenny presenterar sig själv, gnällig och tjurig, men talanglös är han inte. Han platsar bra bredvid Max Biaggi. Två tjurskallar med massor av talang, egenskaper som oroväckande mågna förknippar med "vinnare". Hmmmm...jo, jo.
Som Goodstuff påpekar, att Kenny verkar vara oförmögen att utveckla sina hojar. Han är lika snabb som hojen, men kan inte göra den bättre. Detta är något som gäller för många andra goda förare, inte minst vår egna nationalhjälte Ronnie Pettersson. Han kunde köra skiten ur sina bilar, men hur många skitbilar satt inte han i som aldrig blev bättre? Hade Suzuki haft en andraförare i laget som kunde utveckla hojen tror jag att läget hade varit annorlunda.
Att skriva ner någons framgångar med anledning av andras motgångar är slag under bältet. Fyyyyyyyy dig Valmers. Du må ligga i din sköna sjukhussäng omgiven av snygga sköterskor i kortkort och strumpeband, men mitt pekfinger slipper du inte undan. Alla som tävlar gör det på lika vilkor. Först över linjen är det som gäller. Det pratas ibland om "moraliska vinnare", t ex när Checa gjorde en fenomenal uppkörning i regnet bara för att sedan vurpa. I racing finns inte tur eller otur, det finns bara vinnare, första ekipage till flaggan vinner, punkt.