Roberts. Känns det igen?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik skrev:
Jag tycker Kennys öde är snudd på tragiskt. Han förtjänar oerhört mycket bättre och måste ha branschens sämsta rådgivare.

Jag skulle tippa på att han är sin egen rådgivare, vilket ju ganska ofta visar sig vara svårare än vad folk tror.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
Jag tycker Kennys öde är snudd på tragiskt. Han förtjänar oerhört mycket bättre och måste ha branschens sämsta rådgivare.

Söp du bort hela 99?

Felquotat, ska vara till Gubbstrutt....

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Macho Woman skrev:
Det förvånar mig inte att han inte hamnat i något annat team. Vem vill ha en totalt färglös och lat människa i teamet, som aldrig lyckas skapa rubriker för annat än gnäll. Det är inget spunk i Kenny. Som tjej vill jag säga: han suger!

Tycker du är väldigt orättvis mot Kenny. Med all rätt visserligen. Var annars ska man spy galla på GP-stjärnor man inte gillar.

Men faktum är att Kenny slet i det tysta med den första KR3:an i flera säsonger. Han bet ihop och visade att han vill och kan mer. Nittionio fick han chansen, spöade Doohan fare and square i sitt andra race och slutade tvåa totalt efter Criville. Barros, Biaggi och Checa hade inte en chans. Året efter tog han titeln med femtio poäng tillgodo till Rossi.

Kenny är ingen mes utan en av de absolut grymmaste om han har en hoj som kan vinna. De som säger något annat är ute och cyklar. Nu sitter han för tredje året i rad på en B-hoj och blir anklagad för att inte göra sitt bästa.

Snicksnack! Minst sagt.

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik skrev:
--edit ---
Kenny är ingen mes utan en av de absolut grymmaste om han har en hoj som kan vinna. --- edit ---

Det finns cirka 15 andra förare som är lika bra bara de får cyklar som kan vinna.

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Nyteknik skrev:
...Kenny är ingen mes utan en av de absolut grymmaste om han har en hoj som kan vinna. De som säger något annat är ute och cyklar. Nu sitter han för tredje året i rad på en B-hoj och blir anklagad för att inte göra sitt bästa.

Snicksnack! Minst sagt.

Så varför fortsätter han då i samma team?
Verkar lite märkligt tycker jag. Jag skulle inte stanna kvar om ingenting förbättras. Men vad vet jag det kanske är lönen som drar,
jag har aldrig haft någon lön som gjort att jag skulle stanna kvar & jobba med saker jag inte trivs med.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Goodstuff skrev:
Det finns cirka 15 andra förare som är lika bra bara de får cyklar som kan vinna.

Du är bra inkonsekvent du....

Hela tiden hyllar du förare som Checa och Barros som har haft betydligt fler fiaskosäsonger på betydligt bättre material än Kennys Suzuki.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik skrev:
Varför hade vi inte 15 olika racevinnare -99 och -00 i så fall?

Därför att det bara fanns två cyklar som kunde vinna från början. Sedan fick vi några Hondor till och även Yamaha. Vi hade fyra olika vinnare förra året och ungefär lika många cyklar som kunde vinna. Tvåtaktarna var chanslösa, förutom Sacshenring, och de Suzuki och Kawa hade inte gjort hemläxan.

Däremot måste väl även du tillstå att förare som Kato, Capirex, Checa, Nakano, McCoy, Abe etc har lika stor potential som Roberts att vinna - bara de haft "rätt" hoj? Det var det argumentet jag diskuterade - och i fjol var ju maskinmaterialet avgörande.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Det finns många möjliga racevinnare i motogp, men inte så många till världsmästartiteln. Även om roberts skulle få en Honda och vinna några race, tror jag inte han vinner en titel till, men han skulle vara med och slåss i toppen i stort sett hela tiden, högre än checa, men förmodligen lägre än barros, om de satt på samma material allihop.
Något som folk ibland missar är att en del förare stormtrivs på vissa vm-banor, men har svårt för andra.
Tillfälligheter avgör mycket, exempelvis hade nog inte sete vunnit senaste racet om inte Rossi hade fått slåss så hårt med Biaggi och Bayliss för att ta sig förbi, men det var ändå lätt att se vem som var snabbast runt banan, under största delen av racet, nämligen Rossi.
Vad gäller Suzuki, så är det tråkigt att de inte får snurr på sina cyklar, de har vart med så länge att det är lite pinsamt att det inte går bättre för dem. När Sete vinner på en Honda, och vi säkert vet att Roberts var snabbare på Suzukin än Sete, är det lite tråkigt att ge Roberts skulden för suzukis dåliga tekniker..
Det är inte han som anställer folket.
ja, roberts är en gnällspik, men fortfarande, hur nöjd ska man vara om man hela tiden får en skithoj, ska man stå och tacka och vara glad med mössan i handen..

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Chris Ash skrev:
Du är bra inkonsekvent du....

Hela tiden hyllar du förare som Checa och Barros som har haft betydligt fler fiaskosäsonger på betydligt bättre material än Kennys Suzuki.

Flamebait är ju kul! Har egentligen inte så mycket emot Roberts men är samtidigt inte imponerad av honom heller - trots att han vann VM 2001. Smaken är som baken.

Checa gör ju en bra version av fritt fall på förarmarknaden medan jag tippar att Barros hade betydligt fler erbjudanden än Roberts. Tror inte att Roberts var högst upp på många temachefers önskelista när förare som Rossi, Biaggi, Capirossi etc är borttagna.
Tror fler skulle signat Hopkins än Roberts men vad vet jag.

Roberts får gnälla hur mycket han vill och jag kan förstå honom eftersom Suzuki de senaste åren inte kunnat prestera särskilt bra hojar men Roberts egna insatser är ju inte bättre och utveckla en hoj verkar ahn ju inte kunna.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Jag hör till dem som inte heller är särskilt impad av roberts, men han är ändå en bra förare, bättre än många, men det var mer tillfälligheter att han vann sin titel än superb körning under den säsongen. 500 det året fanns var inte förarmaterialet som det är idag, utan det var en bunt duktiga åkare, men inga supervassa åkare såsom schwantz, rainey, doohan var, de som precis kommit från 250 var heller inte fulländade 500-åkare direkt.
Men, har sagt det 40-11 ggr förut, roberts förtjänar inte all den skit som kastas på honom.
Sen hur han uppfattas utåt och hur han uppfattas av de övriga teamen vet jag inte, roberts skulle nog bytt från suzuki direkt efter sin titel, då hade han nog suttit bättre till idag, men det är ju inte helt enkelt att veta att året efter man tar titeln fixar inte suzuki en vinnarhoj åt en..

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Goodstuff skrev:
Därför att det bara fanns två cyklar som kunde vinna från början. Sedan fick vi några Hondor till och även Yamaha. Vi hade fyra olika vinnare förra året och ungefär lika många cyklar som kunde vinna. Tvåtaktarna var chanslösa, förutom Sacshenring, och de Suzuki och Kawa hade inte gjort hemläxan.

Däremot måste väl även du tillstå att förare som Kato, Capirex, Checa, Nakano, McCoy, Abe etc har lika stor potential som Roberts att vinna - bara de haft "rätt" hoj? Det var det argumentet jag diskuterade - och i fjol var ju maskinmaterialet avgörande.

Biaggis och Checas Yamaha var helt konkurrenskraftig hela -99. Checa spöade både Doohan och Criville i första loppet på Sepang till exempel. Sex olika förare vann race -99. Så det fanns gott om duktiga förare på bra material. Samma sak -00: åtta olika förare vann race. Så det stämmer inte att Suzukin var överlägsen och att det var en enkel titel för Roberts -00.

Checa, Abe och McCoy satt på rätt hojar -99 men blev inte världsmästare. Lika bra förare som Roberts? Jag tycker svaret är givet.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
I sverige gäller ju devisen, "alla kan lägga ett snabbt varv", i VM är det nästan mer såhär "alla kan vinna ett race", men inte ett vm.
Tittar man tillbaka så långt bak i tiden som 99 så var flertalet förare rätt gröna i 500'a, även om de satt på bra cyklar, Criville var duktig, han hängde ibland Dohaan, men oftast inte osv.
Att en förare som Checa vinner är inget konstigt, flertalet förare i VM kan vinna om allt stämmer, det vill säga, de kör bra den dagen, och killarna som oftast är överlägsna har problem(inte alls ovanligt vid första racet på säsongen).

hur bra/dåligt Yamahas cykel går i år jämfört med de andra, är svårt att veta förrän vi ser Barros i full fart. Men jag har nog alltid ansett Barros vara en bättre förare än Checa. Jämför man Checa och Roberts så har både sina för och nackdelar, men de hamnar nog på samma nivå.

Roberts vann sin titel på grund av att han körde smart, de andra hade vurpat bort sig i flera tidiga race, och minns jag inte helt fel så räckte det att roberts tog 5-6'e placeringar de sista racen på säsongen. Criville hade plockat roberts om han varit frisk, fastän Criville inte var någon supersuperförare.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Har du fått en släng av alzheimers? Spaniens enda 500-världsmästare och den ende som regelbundet har kunnat matcha Doohan är ingen "supersuperförare"?? :eek:

Att hänga efter som tvåa med draghjälp av en riktigt superförare som Doohan är riktigt bra. Men han var långt ifrån någon doohan.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
angående John Hopkins. har en bild nånstans där jag poserar med honom i en club här i Socal.. :tummenupp

Suzuki suger.. det vet väl alla! haha. skojjar

jag vill ha EuroSport.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
Att hänga efter som tvåa med draghjälp av en riktigt superförare som Doohan är riktigt bra. Men han var långt ifrån någon doohan.

Håller inte med. Crivilles talang var likvärdig med Doohans. Men han var alltid i ett mentalt underläge. Skulle Roberts ha slutat två efter Criville -00 hade det knappast varit grund för att kalla Roberts för en medioker förare. Men Roberts vann.

Det enda som kommer avgöra snacket om huruvid Roberts är en gudabenådad förare eller ej är är om han hamnar på en Honda nästa år. Han skulle ju passa snuskigt bra som Gibernaus nya teamkompis.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Klart är att criville var en bättre förare än Roberts, men lika bra som Mick, nej.
Criville fick mycket från Dohaan, en del stämde givetvis inte för honom, för Mick körde rätt annorlunda, men han hade inte tagit sig dit han var och blivit så snabb som han blev utan Mick i teamet.
Det är bara att inse, att runt 99-00 var det en liten svacka i toppen av kungaklassen, eller det var en nergående trend i hela slutet av 90-talet, mick på Honda var så överlägsna att de andra aldrig riktigt kom upp på deras nivå.
I år är det dock en annan femma, nu finns det ett flertal som kört både 500 och fyrtaktare ett tag, som vart med länge och med riktiga supertalanger, som Edwards(kanske inte perfekt maskin ännu), Rossi, Capirossi, Biaggi, dessutom är par riktigt unga killar som har lång tid på sig att utvecklas tillsammans med de lite äldre, som melandri, hopkins osv.
Roberts har en titel, han får ingen mer, men han kommer vinna race på en honda om han får en, helt klart.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning