Rolig hoj med "billig" försäkring

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Betalar 3400 Halv/Hel för min bandit 1200 -02 vilket jag tycker är väldigt mycket hoj, och roligt, för den relativt lilla summan i sammanhanget(21år, kort i två år).
Dessutom kan man få ut endel extra pollar utan att bli skinnad!:tummenupp
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Ducati ja.... Har provsuttit en gammal Monster en gång i tiden samt ngn racervariant men de kändes som mopeder iom att jag är ganska lång så Ducati har inte ens funnits på kartan.
Igår var jag iväg för att prova både en Z1000 och en CB1000R men tyvärr var CB'n utlånad just igår så det blev bara Z1000.
Växellådan var lite svårhanterad i början samt att det krävdes lite varv för att det skulle hända ngt.

Butiken har även en Monster som ser klart fräck ut så jag tänkte att när jag ändå är här så kan jag väl prova.
Var inte inte alls samma moppekänsla att provsitta denna som den -98 eller vad det var jag provade för några år sedan. Denna kändes kanon.

Hur som helst, provkörde och när jag kom tillbaks kunde jag inte sluta le. Riktigt rolig, smidig, otroligt ljud och vilket vrid, finns ju kraft på låga varv.
Enda jag har lite svårt med är den vibrerande gången. Jag har bara haft 4-cylindriga innan så det är säkert en vanesak.
Det här var inte åka MC utan det här var att köra MC.

Vad var det nu för skapelse jag provade då? Jo en Monster 1100 -09.

Den är inte billig i försäkring men just nu skiter jag i det :banana

Frågan är bara, är det bättre att lägga lite extra på en 1100S och ABS?
Hur är kvaliten på nyare Ducati?
Är servicekostnaderna så dyra som jag är sett i den del trådar?

EDIT stavfel
 
Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Nya 1100 motorn har Ducati jobbat mycket med och den är den bästa luftkylda de någonsin byggt.. Det finns på youtube ett clip när en kille testar monstret med och urtan abs och allt jag kan säga är KÖP ABS! Ducati´s system tillåter tydligen mer låsning än de flesta och känslan är verkligen som normala bromsar, bara att de inte går att låsa.

1100 motorn har utökad serviceintervall och de testar där man också räknar på service ligger Ducati inte som dyrast.
Kvalitén är mycket bra. En ny Ducati ligger lika högt upp som vilken Honda/Yamma/Kawwa som helst hävdar jag. De har jobbat upp det under några år och jag har inte hört om NÅGON som blivit stående med en nyare hoj någonsin. Däremot är det flera polare som åkt sina luftkylda duccar på lång europa semester utan problem. Monstren ser man regelbundet på bana där de kan piskas hela dagen utan att stumna.

Kolla försäkring med Bilsport&MC..
Skulle jag köpa skulle det bli en ABS modell iallafall..
Fast jag skulle kanske kolla på nya multistrada 1200S.. Fast det är ju bara jag.. :)
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top