Roliga anekdoter vid kk-tagning

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Min uppkörning, eller ska vi säga uppkörningar ägde rum på Gotland förra sommaren. Det gick troll i mina uppkörningar kan jag säga.

1) Första gången gick banan jättebra men när vi kör ut i trafiken så kommer det en lantis vrålande med sin volvo i 140 blås vilket jag missar att uppmärksamma och jag missar lappen för att jag inte gick ut i väggrenen och släppte förbi.:mad:

2) Så missar jag lappen för att jag kör mot mc-förbudsskylt ut från en mc parkering (en riktig blåsning av uppkörningsläraren) :huvet

3) Nu missar jag körkortet för att jag inte uppmärksammar en ambulans som kommer körande bakom mig, inga blåljus eller något så jag släpper inte förbi ambulansen då den inte är under utryckning. Man ska ju hålla sin plats på vägen så man inte blir prejad av bilarna tänker jag. Blir förvånad över att han kuggar mig på att jag inte släppte förbi ambulansen, körningen var klockren. :gnissla

4) Vid denna uppkörning slipper jag säkerhetskontrollen då jag gjort den tre veckor i rad redan. Det spöregnar och jag ska göra inbromsningen direkt från 90 Km/h då de redan vet att jag kan banan. Gissa om det var nervöst, har aldrig kört i regn och nu ska man bromsa från 90 km/h men det gick bra. Körningen i trafiken går lysande och jag drar ifrån uppkörningsförättaren på de små grusvägarna där det är fullt med vatten pölar och 70 gräns, han hänger inte med på sin feta BMW touring.
Jag får tillslut mitt kort och jag ler som en idiot i flera dagar, världens bästa kännsla:)
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Ja fi fan.
De va kallt o lite småblött efter nattens regn, de va dags för bromsprov.
- Kör en broms från 90 då.
Hmm, tänkte jag, jag har fan aldrig bromsat fullt från 90, o de har aldrig varit blött när jag bromsat heller, jaja de la inga problem.
Fega lite första gången o han tyckte de va lite dåligt så han bad mig göra om de o ta i lite mer.
Nemas problemas.
Ut i trafiken, nu börjar det man har problem med iom att man kört bil så länge så man slutat bry sig om trafikregler, kör runt den lilla rundan utan större problem o kommer fram mot slutet, bara en högersväng i rondell kvar sen e man hemma.
Kommer en fotgängare o går över trottoaren o har hunnit halvvägs över vägen när ja kommer där o totalt glömmer bort dedär me o följa trafikreglerna vi har o bara blåser rakt förbi över övergångstället o tänker bara oups, faan oxå.
Åker o parkerar o tar av mig hjälmen o går fram te uppkörningssnubben som står där o skriver, börjar på o ska förklara varför jag körde fast de va en som gick över vägen o han säger nåt i stil me att han tog de som att de inte va nån fara o de va gott om tid o plats för att hinna över före fotgängaren så kortet va mitt :D
Många många månader tidigare än planerat :rock
 

Elfie

ligger gärna för pengar!
Gick med
23 May 2004
Ort
Stadion
Hoj
GSX-R 600 *KRASHAD* // Suzuki Intruder 1400 *GLIDARE*
Hört av farsan > Polare körde upp i södertälje, så han hann komma till bron, så vart det broöppning i 10minuter. Så fick han vända och parkera vid VV stationen. Kortet lätt som en plätt :)
 

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
vi var två från min skola och två från en annan. När andra eleven från min skola skulle göra säkerhetskollen visar det sej att bromsskivorna är helt slut på vår hoj.

så trafikläraren drar iväg på mek medan den andra skolans elever kör hela sin grej. Det hjälpte in mot nervositeten direkt men lappen fixade jag.
 

TommyGun

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2007
Ort
Vällingby/Sthlm
Hoj
Kawasaki ER6-f -06
Börjar med att komma försent till körskolan och får lite skäll för det.

På lektionen innan rev jag någon kon på varje försök i undanmanöverbanan. Nu satt körningen helt OK tills vi ser att lampan är paj och ägnar en hel del tid på att få till det. Blir lite stressad av det då jag egentligen velat öva lite till. Efter lampbytet fungerar lampan ändå inte. Till råga på allt är det smygpunka på min hoj också. Väl på plats i Barkarby så får vi turas om att köra på den hoj som är hel.
Uppkörningen gick dock bra. På vägen hem lossnar bromspedalen från min hoj...
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Jag lånade ut min hoj till en kompis när han körde upp. Dock så var laddregulatorn trasig så efter en timmes körning så dog hastighetsmätaren på hojen, min kompis spelade kall och körde vidare, när han sedan skulle blinka så fungerade inte det heller.

Precis när han skulle göra sista svängen på uppkörningsrundan så dog hojen. Vi förklarade för körskoleläraren och han var förstående - han hade dock undrat varför min kompis helt plötsligt körde i 65 km/h på 50-väg och slutade att blinka i alla svängar.
 

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
Körde upp i Västerås sist jag tog lappen och efter jag satt ner tassen på manöverdelen och jag skrikit ut min frustration så skrattar mannen från VV och säger att det är varken Trail VM eller cirkus Scott - " Öka du farten 5-10 km/h". Tack och bock.

Efter 25-30 min i västerås kör han upp jämsides och skäller ut mig, det hela slutar med att vi i något industriområde bekräftar att mätarn på min CB Sevenffifty från hedenhös visar helt käpprätt åt pippan på hastighetsmätarn och han godkänner mig även fast jag kört för fort precis överallt.

Stolpe in.

/A
 

überkill

Guest
Uppkörningar..

1. Kör BMW R1150 tror jag den heter för en körskola i Kalmar. Kanonhoj men det hela misslyckas då jag bara kört en lektion med den innan. Fick inte till krypkörninge.. Lyckas på mitt andra försök att få två motorstopp och starta upp hojen igen med bibehållen balans men det impade inte på VV snubben. Alla andra lektioner hade tagits på en körskola i Helsingborg där jag övat med Suzuki gsx 750.

2. Har ett sammanlagt synfel på -0.5 och har inte glasögon eller linser mer än när jag känner att jag måste. Detta har ändrats idag men 2005 var det så. Kommer till legitimationskontrollen och denna gången i Ängelholm med körskolan ifrån Helsingborg och Suzukin. När jag blir frågad varför det står att jag skall ha glasögon på mitt lämp och jag inte har det säger jag att jag inte behöver. "Du har linser då alltså"? Dum/smart som jag är säger jag åter "nej". "Du får tyvärr inte fortsätta här för vi sysslar inte med olovlig körning här!" säger han och jag grips av panik. Vi ringer alla möjliga tänkbara som kan komma med mina brillor men ingen svarar eller är i närheten.. Surt.

3. Allt går som smort vid morgonens övningar. Väl på plats är vår skola sist att köra så det var mycket kaffedrickande mm innan. Ut på manöverbanan och min tur att göra säkerhetskontrollen.. Skulle titta på däck, fälg och lager. Går ner på huk vid bakhjulet och upptäcker att det i mitten är slitet så hårt att väven under blottas. VV snubben ser mycket bekymmrad ut. Han kallar på körskoleläraren. De ber mig promenera en runda och disskuterar detta länge. När de är klara kallar de på mig och jag får förklaringen att det är ok att vi fortsätter men bara pga att vår skola är en av Helsingborgs seriösaste och mest välryktade. Vi får även lova att byta däck så fort vi är klara. Det hela hade gjort mig mycket nervös och jag var faktiskt sist dagen innan att köra lektion med just den hojen så man var lite förvånad hur snabbt det sista på ett däck kan slitas.

Körde sen hela grejen utan probs och efteråt körde vi och bytte däck och tog en extra runda och jag fick en ursäkt för att det varit så kasst däck och för den extra oro jag utsatts för.
 

Mc-Krille

Lär andra köra hoj
Gick med
11 Jan 2006
Ort
lägenhet
Hoj
BMW f650gs, kawasaki och suzuki
Jag jobbar som Mc-lärare. Mitt första år som mc-lärare och grön sådan skulle jag visa min elev hur konbanan (oldschool) gick. Eleven en man i stl XXL sitter bakpå och jag kör, kommer ner i vändningen och växlar ner inför svängen, märker inte att jag lagt i neutralen, släpper ut kopplingen och ger gas, gissa vad som händer tja hojen brakar i backen med mig och eleven som satt bakpå, attans vad jag skämdes :) Men vi skrattade åt det efteråt.
 

Pegaso650

Numera på Honda...
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Viffer -98
under övningskörning med skolan så var jag vid ett par tillfällen lite för defensiv i korsningar, eftersom jag ville att läraren skulle hinna med. Då sa han att det är upp till honom att hinna ifatt och ser jag en lucka ska jag ta den, även om det bara är jag som får plats där.

det blev ju naturligtvis samma sak på uppkörningen. Genom en rondell med MÅNGA bilar där jag fick plats men inte kontrollanten :arsele Lämnade han ståendes innan rondellen, ut på motorvägen. Efter ca 2 km ser jag hur han kommer bakom mig och han kör väl ungefär så fort den där BMWn går. Får höra i örat vart vi ska och det är väl ca 400 m kvar till avfarten (planera körningen var det ja :gnissla ) Tillbaka till VV. Körkortet klart.
 

Elake

nöjd
Gick med
21 Dec 2007
Ort
Höör
Hoj
Honda CB1000R-09 Grön
efter ett antal försök och dividerande med uppkörningsläraren så kör han åt andra håller för att få medvind och lyckas spränga 80km/h-vallen iaf och godkänns...

Asgarvar! :D
 

this_is_me

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
bygdeå / umeå
Hoj
yamaha wr450f motard
körde upp med B-kortet i Robertsfors, ett litet samhälle men en huvudled och tre övergångsställen, resten e högerregeln. det va ganska lätt.

ca ett halvår efteråt va det dags att ta A-kortet i Umeå fick då samma uppgörningsman, eftersom han kände igen mig så antog jag att jag nu skulle få köra MC i tät statstrafik med en massa trafikljus, rondeller och förbudsskyltar mm. det blev så att vi tog höger i första rondellen sen ut på en grusväg resten av uppkörningen med i stortsett ingen trafik alls :D
när vi sen kom tillbaks till VV och jag fått min lapp så kommenterade jag det att jag trodde det bara skulle bli stadstrafik eftersom jag kört upp B-kortet i robban. han såg lite förvånad ut och sa sedan
-va i robertsfors??
- yepp
- hmmmm mummel mummel
och så gick han.
:D
 

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Ort
Peking !
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
kan väl delamed mig av en händelse precis i början av mitt övningskörande.

hade kört ett par kilometer i stan o står vid rödljus för ett övergångsställe.
2 pumor med stora :tuttar går över och drabbas av målfixering, vrider hela huvet när jag följer dem med blicken. plötsligt sprakar det till i intecomet och lärarn säger.. "Jo, visst är dom snygga, men det är faktiskt grönt nu" :hihi
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Körde upp i Jakan/stockholm, tyckte det gick skit. Efteråt stannar vi på parkeringen där dom andra från samma körskola och vår körlärare väntar. Kontrollanten påbörjar summeringen av min uppkörning med mej. Men jag är så andrenalinstinn att jag inte riktigt hör vad han säjer, sen slutar han prata och börjar skriva. Jag tackar och går därifrån med "jävla förbannade fitta, skit" i mungipan. Sätter mej bland de andra som frågar hur det gick, säjer att jag torskade. Babblar lite med dom och är allmänt sur. Då säjer min körlärare som står bredvid inspektöreb med ett flin att - hörrö, ska du inte ha din lapp? Jag säjer att - Vafan jag trodde jag torskade?! - hehe nä klart du inte gjorde, svarade han!

Känslan när man körde därifrån sen med lappen :banana

:hihi
 
Last edited:

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Detta är en skröna som jag har hörts berätta av flera så jag antar att den är sann. Måste ha varit någongång på 90-talet i Vilhelmina, uppkörningsgubben hade med sig en aspirant som skulle övervaka alla som tänkt ta hojkort. Sist ut är en kille med egen hoj, han får tillsägelse för att bakljuset är sprucket och jag tycks minnas att han saknade regplåt. Nu gjorde man manöverdelen på ett flygfält så han fick köra iaf. Killen kör iväg mot garagevändningen och klarar med nöd och näppe att vända åt ena hållet. Han blir då uppmanad av aspiranten att vända åt andra hållet. Killen vinglar iväg och när han är mitt i garagevändningen varvar han upp hojen och börjar göra donuts ståendes på fotpinnarna!
Varv på varv lägger han feta lakrisspår och försvinner sedan samtidigt som han burnar. Aspiranten ser förtvivlad ut! Sedan kommer killen tillbaks i hög fart, på bakhjulet! Nu brister det för uppkörningsgubben han skrattar så tårarna rinner, han har blåst sin egen aspirant!
Till saken är att de hyrt in Sune Andersson, dåtidens stuntkung. Sune hade fått i uppgift att låtsas vilja göra en uppkörning och sedan ha en egen show allt för att lura den stackars aspiranten...
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Kör till uppkörningsplatsen själv då det inte fanns nån att övningsköra ut med. Möter två hojar i lungt tempo, som man självklart morsar på motorcyklist som man är. Främre föraren morsar inte men det gör den bakre. Kommer till platsen där det är tomt, det är lugnt gott om tid kvar så jag sätter mig och gassar i solen.
10 minuter senare kommer förättaren in på platsen med sin senaste uppkörning, självklart är det dom jag precis hade morsat på. Och det är inte många andra i trakten som har en orange gammal speed triple med matchande skinnställ.

Han tittade länge på hojen, och sen mig, men sa inget om det. Klarade den uppkörningen, 5:e lyckade av 7 stycken totalt!
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
När jag hade kört på lite större vägar skulle vi in på en grusväg och köra lite. När jag kört en stund hör jag MC-kontrollanten sjunga "blinka lilla stjärna". Fattar först inte varför han sjunger men ser sen att jag missat stänga av blinkersen. Kände mig lite dum att jag lät honom sjunga så länge.... :D
 
Last edited:

Z1000range

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2007
Ort
I småland i mitten och lite till vänster!
Hoj
Z1000 -07 med apelsinsmak
Tog B-körkort -96 efter mycket strul, i malmö fanns 12 uppkörningskontrollanter och jag fick samma jävla kille 3 gånger i rad!! Han hatade ju mig från sekund ett och sista gången var min trafiklärare med och skällde ut han för att han inte godkände mig. Nåja 4 gången gick det bättre trots likvärdig körning. 10 år senare är det dax för A-kortet, gissa vem som då är uppkörningskontrollant, jo givetvis samma! Chansen är ju inte så förbannat stor att det ska hända eller hur! Börjar med att jag kör ut och svänger vänster när jag ska svänga höger, men kortet fick jag!:yoparty
 

noob

Användare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
TL IOOO R - OO
Min farfar (inte i livet) tog körkort i Lindesberg på 30-talet. Provförättaren bad att han skulle köra upp längs stora gatan o vända lite längre fram. Provförättaren stod på trottoaren o övervakade körningen, när farfar kom tilbaka så sa han att han va godkänd. När de sedan skulle gå upp på kontoret o skriva papper så hadde han slut på MC korten (Ni som kommer ihåg så fick man ju MC enbart om man bara körde upp MC men om man körde upp i bil så fick man MC o bil.). Så då sa provförättaren att han skriver ut ett Bilkörkort istället.

Så va det med MC på 30-talet :).

Nu är det lite mer ordning o reda o FRA o IPRED o si o så.

/N
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top