Pelle
Musteridirektör
Ja, det är en jävligt god anledning, men det tar ju bort spänningen helt....
Jag har strumpor i sandaler, så du förstår vilken nivå vi talar om här rörande spänning....
Ja, det är en jävligt god anledning, men det tar ju bort spänningen helt....
Häromsistens kände jag mig lite lyxigt slösaktig när jag lämnade in en trampcykel för justering av styrlagret. Normalt sett gör jag det mesta själv. Men dels så krävde det här två stycken nycklar på 36mm eller vad det nu var (en sån gammal variant med två muttrar), vilket jag inte hade och ska man köpa såna så kostar de ofta en hel del. Och dels så är det en sån sak som jag av erfarenhet vet kan vara lite frustrerande att få riktigt rätt efter som guldlockszonen mellan för hårt och för löst är tämligen liten. Framförallt så har det en förmåga att gå till så att när man dragit den justerande muttern lagom hårt och sedan drar åt den låsande muttern så blir det helt fel. Så det var lätt värt varenda en av de 150kr det kostade att slippa förhöjt blodtryck, svordomar och kastande av dyra verktyg runt garaget....som inte värdesätter sin egen tid utan kan utan problem lägga dagar på något som ett proffs gör på en timme. Inte för att de ska lära sig något, utan för "det är ju så dyrt!"
På byggahus och liknande forum ser man en annan skön typ - han som värmer upp huset med ved och sen stolt proklamerar hur mycket pengar han sparar gentemot alla andra.
Att kraken får stå och hugga ved och springa och vakta pannan hela jävla tiden "är ju ingen uppoffring" (fråga din fru). Samma personer brukar också anse att handshuntning är den enda läran av någon obegriplig anledning.
Vad slänger du dina sopor i?
Brukar gå ganska jämnt upp, iof försvinner någon påse med till jobbet ibland, eller med ungarna.
Lägger du in dig på långvården när du skall torkas i röven också?Häromsistens kände jag mig lite lyxigt slösaktig när jag lämnade in en trampcykel för justering av styrlagret. Normalt sett gör jag det mesta själv. Men dels så krävde det här två stycken nycklar på 36mm eller vad det nu var (en sån gammal variant med två muttrar), vilket jag inte hade och ska man köpa såna så kostar de ofta en hel del. Och dels så är det en sån sak som jag av erfarenhet vet kan vara lite frustrerande att få riktigt rätt efter som guldlockszonen mellan för hårt och för löst är tämligen liten. Framförallt så har det en förmåga att gå till så att när man dragit den justerande muttern lagom hårt och sedan drar åt den låsande muttern så blir det helt fel. Så det var lätt värt varenda en av de 150kr det kostade att slippa förhöjt blodtryck, svordomar och kastande av dyra verktyg runt garaget.
Jag har inte berättat för min gode far än att jag har haft en cykel inlämnad på verkstad. Han tillhör den del av befolkningen som återanvänder sina plastkassar från ICA. Alltså inte så att han använder de som soppåsar direkt. Utan att han tar med de nästa gång han går till affären. Och nästa. Och nästa. Och nästa. Och om de fortfarande håller ihop ett år senare så kanske de kan få tjänstgöra som soppåsar. Då gör han så att han samlar ihop sopor från husets alla papperskorgar och tycker ner i en påse, så kan de påsar som sitter i de andra papperskorgarna få hänga med ett tag till. Han ser nästan varje nyköpt påse som ett personligt nederlag.
Lyckas jag få fart på gubbens Mosquito Magnet utan att behöva köpa något till den kanske han blir så glad att han kan ta nyheten om cykelns verkstadsbesök utan att han behöver knorra om hur onödigt det var.
Om du slänger lika mycket som du köper, så bör du se över din ekonomi..
Jaså, jag ser inte hur emballage påverkar min ekonomi, men har du lust att förklara?
Varför köper du emballage som du sedan slänger?
Varför köper du emballage som du sedan slänger?
Brukar köpa innehållet, emballaget följer med.
Men du slänger ju lika mycket som du köper.
Hur går det ihop?
Men du slänger ju lika mycket som du köper.
Hur går det ihop?
Kan ni inte sluta träta?
Nepp. Till det använder jag RUT-avdraget. Man måste ju se till att gynna småföretagarna när man har chansen.Lägger du in dig på långvården när du skall torkas i röven också?
I min uppväxt. Hos kompisar. Där största och finaste rummet aldrig användes, stängt med dörrar av frostade mönster.
Likaså "finporslinet"..
Maffakka
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO