Roligaste landsvägshojen

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Jo, tänker på hur väldigt många gjorde redan i mitten av 90-talet i Tyskland: monterade risers och rakt styre på sina CBR 900 RR och FZR 1000. Det var inte av ekonomiska skäl.
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Jag tror att en del blandar ihop ordet roligt med spännande, jag har åkt i c:a 300 på 2 hjul många ggr. Jävligt spännande, och vilken kick! Vet dock inte om det är så roligt när det går så fort :va. En streetfighter som superduke, nån motard med 50/15 drevning, Street/speed triple. Dom är även roliga när det inte går fort. Återigen min personliga åsikt :fyllisar
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Jag tror att en del blandar ihop ordet roligt med spännande, jag har åkt i c:a 300 på 2 hjul många ggr. Jävligt spännande, och vilken kick! Vet dock inte om det är så när det inte går fort.

Köper det rakt av, när det går riktigt fort är det inte så kul, spännande? YES, men roligt? Nää, skrämmande men kul att berätta på kvällen för polarna. Finns bara en sak som en kul med motorcyklar och det är när man släpper taget och blir ett med hojen. Så jävla månger ggr jag kört bana och det är skitroligt men om jag skall var ärlig jagar jag bara varvtider. Skillnaden är att sticka ut tidigt en morgon, lite kallt på så tidigt men efter nån timma så infinner sig nån slags harmoni. Jag kör gärna med andra men ibland är det så skönt att starta lugnt och höja tempot eftersom, känna på cykeln, kolla in asfalten, hur man mår osv och plötsligt så faller allt på plats. Herregud va körsugen jag blev plötsligt.
 

Magicman

First you see me....Then iam gone....
Gick med
27 May 2009
Ort
stockholm
Hoj
Honda Cbr 1100 xx Super blackbird,Aprilia Af1
synd att Bmw 330 inte är en motorcykel
 

900 Desmodue

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Härryda
Hoj
Ducati SF S -09, KTM 450 EXC -04
Jo, tänker på hur väldigt många gjorde redan i mitten av 90-talet i Tyskland: monterade risers och rakt styre på sina CBR 900 RR och FZR 1000. Det var inte av ekonomiska skäl.

Det fanns säkert någon som byggde streetfighter av nytt mtrl men de flesta var enligt min erfarenhet klotade sporthojar utan helförsäkring (pga att helförsäkring var för dyrt) som fick ett nytt liv på ett billigare vis än att köpa nya kåpor (detta var före kinakåpornas genomslag).

Nej, jag har inte gjort en djuplodad analys och intervjuat alla SF-byggare i Tyskland på 90-talet så det är endast min åsikt grundad på vad jag sågoch hörde från säljare i Tyskland. Jag och en kompis kollade en hel del på Mobile på den tiden och kom fram till att antingen var hojarna "Unfallfrei", lätt skrapade eller SF. De säljare vi pratade med i Tyskland då vi hämtade hoj bekräftade dock att de flesta körde halvförsäkrat pga av pris.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Bästa gathojen?

Frågeställningen är ju helt omöjlig att svara på eftersom vi kör hoj med hjärtat och inte hjärnan :)

Rolighetskoefficienten, även benämnd "Körglädje" är helt avhängigt vikten på hojen (gäller även bilar) och förmågan att känna efter vad hojen gör, populärt kallat "feedback".

Om ett fordon väger lite och är byggt så att det är lite flexibelt så blir det automatiskt roligt att köra eftersom vi som förare känner vad fordonet gör och detta transponerar vi till att vi har kontroll. Jag KÄNNER hur hojen uppför sig och då har jag KONTROLL och då blir det ROLIGT att köra.

Ulvhanne fångar det hela på ett bra sätt genom att nämna RD350:n. En gammal slö hoj med gummiram och taskiga bromsar och han upplever att den lever, han måste brottas med den vilket är roligt.

Det roligaste som finns på asfalt är att köra bana, punkt. Man får vara ett med hojen och slipper störas av andra faktorer och man kan köra så fort man törs. Här är en 600 sporthoj överlägset roligast eftersom man får jobba satan, den svänger lätt och belöningen när man får till det är enorm. En 1000-kubikare är också rolig men den ger inte lika mycket feedback eftersom den är så styv för att kunna husera all effekt.

På gata är en 1000-kubikare roligare än en 600 eftersom man kan acca satan, den är vulgärt snabb och omgivningen tycker att den är häftigare eftersom mer kubik är häftigare i svenssons ögon.

Men är den verkligen "rolig" att köra? Häftig ja, tveklöst men det är lite som en snabb bil. Ta en BMW M5 eller AUDI RS av värsta sort, sjukt mycket effekt och de går som satan... men det väger 2 ton!!!! De är så "bra" och stabila och bekväma att de har blivit tråkiga.

Tråkig är ett ord jag förknippar med många hojar, t ex BMW S1000RR. En fantastiskt sporthoj med all teknik man kan tänka sig och den går fortast och accar snabbast och är snygg som f-n och alla kring korvmojen drar efter andan när de ser den för alla förstår att den är skithäftig!!!

Tyvärr så är den så bra att den är sanitär, det är som en diskmaskin som gör sitt jobb och tyvärr är alla hojar på väg åt det hållet när de byggs så stabila som möjligt. De har dessutom massor med effekt, så till den milda grad att den måste maskeras med olika typer av elektronik för att kunna köras av "Den Normala Hojföraren"...
När Jeremy McWilliams säger om 1290 Superduke att utan elektroniken skulle den vara mer eller mindre okörbar... Är det roligt då?
Det skulle vara häftigt att köra en okontrollerad 1290 som vill kasta av mig hela tiden, men roligt? Njae, jag har ju ingen kontroll som sagt och det är kontroll som är roligt...

Min lista då:

Stor Bana: Tveklöst en sport 600 av valfri sort

Liten bana: Valfri 450 motard.

Gata Asfalt: Någon form av v-twin t ex KTM 990 SMR, Superduke, Ducati streetfighter, även Trajas Street triple 675 R är vansinnigt skoj att köra på kurviga vägar.
Vill man ha den BÄSTA gathojen så är en KTM 1190/1290 adventure överlägsen. Den är dock lite tråkigare eftersom den är relativt tung och vikt motsäger körglädje. Den är dock SJUKT snabb i princip överallt.

Gata grus: KTM 690 Enduro R, tveklöst den bästa allroundhoj som finns. Har ni inte testat den så gör det. Man upptäcker en helt ny värld av roliga vägar och saker att se.

Skog/stigar: Valfri endurohoj typ 250/300 tvåtakt eller 350 fyrtakt. Jag slår ett slag för KTM Freeride som har en fantastisk körglädje eftersom den väger som en downhillcykel och man gör saker man inte trodde var möjligt med den.

Sorry för långt inlägg :)
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Vill man ha roligt utan att det går fort så verkar GROM grym

 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Vill man ha roligt utan att det går fort så verkar GROM grym


Jag håller inte med. Det ser jättekul ut och är säkert inte tråkigt men den ser roligare ut än vad den verkligen är när man kör den. Lite som att köra hyrkart om nån förstår vad jag menar. Inte tråkigt men det skulle kunna vara så mycket roligare med lite bättre komponenter.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Och vad i helvete är det? Låter som en jävla tvättmaskin men den går säkert att bryta ner i kurvorna den med:krama

Självklart går den att bryta ner den med men den är väldigt långt från det som är väsentligt på en hoj enligt mig.

The NC700X, NC700S and NC700SA come with a six-speed manual gearbox while the Integra and the NC700SD come standard with a second generation of the six-speed dual-clutch transmission first used on the Honda VFR1200F. The version used on the Integra and NC700SD is lighter and more compact due to a simplified hydraulic circuit; a learning function has also been added to each of the drive modes to detect a variety of riding environments.[15] The system uses heavy duty large-diameter clutches to deal with the rigours of use in stop/start city traffic.[16]

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Honda_NC700_series#Transmission
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Jag håller inte med. Det ser jättekul ut och är säkert inte tråkigt men den ser roligare ut än vad den verkligen är när man kör den. Lite som att köra hyrkart om nån förstår vad jag menar. Inte tråkigt men det skulle kunna vara så mycket roligare med lite bättre komponenter.

Ett jämnt hyrkartsrace kan ju vara både roligt och spännande utan att man behöver komma upp i speciellt höga farter. :)
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ett jämnt hyrkartsrace kan ju vara både roligt och spännande utan att man behöver komma upp i speciellt höga farter. :)

Ja det kan det men har man kört en riktig kart är det sällan jätteroligt utan bara kul.... Gravt understyrt, däck sämre än dåliga och power överstyrning bara om det ösregnar (då man trots vädret kör på samma skitdåliga slicks). Visst kan det vara kul men det är inte fordonet i sig utan kampen, jämnheten, sällskapet, "trash-talket" mellan heaten mm som gör det. Jag tror att du förstår exakt vad jag menar.
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Jag håller inte med. Det ser jättekul ut och är säkert inte tråkigt men den ser roligare ut än vad den verkligen är när man kör den. Lite som att köra hyrkart om nån förstår vad jag menar. Inte tråkigt men det skulle kunna vara så mycket roligare med lite bättre komponenter.

Allt måste väl sättas i relation till vad man betalar för det?
Det är självklart att det hade varit mycket roligare att ta med polarna till Monza och ratta runt valfri F1 bil - då det är bättre komponenter.

Då är det enklare att betala 200 kr och köra 15 minuter hyrkart nere i Hammarby Sjöstad efter jobbet. Jag har ingen aning om vad det skulle kosta att få F1 upplevelsen, men jag inbillar mig att det iaf är 1000 ggr dyrare? Är det då 1000 ggr roligare?

Samma sätt med mini Hondan. Fruktansvärt kul för pengarna - men självklart finns det bättre komponenter i valfri 1000cc. Men i relation till vad man betalar?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag har ingen aning om vad det skulle kosta att få F1 upplevelsen

10 000 sist jag såg att det fanns möjlighet i Sverige, Mantorp har jag för mig och inte med F1-motorerna då de var lite för dyra att hållas med och svåra att köra, 500ish hk v8 isället, jagga och var det en jordan?

Så, räkna om nu! :hihi
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Efter 12 sporthojar och nån motard och även ett par glidare :rodnar så har jag kommit till insikt om vilken hojtyp som är bäst!
Streetfighter :yoparty
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville

Bifogat

  • $(KGrHqYOKjoE26TGDgKwBN1T1Sd5Zg~~_1.JPG
    $(KGrHqYOKjoE26TGDgKwBN1T1Sd5Zg~~_1.JPG
    11.2 KB · Visningar: 46
  • DSCN0329.jpg
    DSCN0329.jpg
    177.9 KB · Visningar: 52
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top