Okej.PollySmurf skrev:förlåt då
Okej.PollySmurf skrev:förlåt då
Buster skrev:Jaaaa !! och jorden är platt.
Acceleration
F=m*a, F=W/S; Kraft är massa multiplicerat med acceleration men också arbete (Nm) delat med sträcka. Ger => a = W/(m*S)
Alltså, accelerationen är proportionell mot arbetet genom massan. (Vridmoment / vikt)
Toppfart
Motståndet (luftmotstånd och rullmotstånd) påverkar med en kraft (F).
P=F*v; Effekten (P) är kraft (F) multiplicerat med hastighet (v).
En viss effekt och ett visst motstånd kommer ge en viss hastighet. P/F = v
Alltså, toppfarten är beroende på max effekt genom motståndet vid den givna hastigheten. (Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten). Om utväxlingen är rätt de förhållandena förståss.
Buster skrev:Jaaaa !! och jorden är platt.
Acceleration
F=m*a, F=W/S; Kraft är massa multiplicerat med acceleration men också arbete (Nm) delat med sträcka. Ger => a = W/(m*S)
Alltså, accelerationen är proportionell mot arbetet genom massan. (Vridmoment / vikt)
Toppfart
Motståndet (luftmotstånd och rullmotstånd) påverkar med en kraft (F).
P=F*v; Effekten (P) är kraft (F) multiplicerat med hastighet (v).
En viss effekt och ett visst motstånd kommer ge en viss hastighet. P/F = v
Alltså, toppfarten är beroende på max effekt genom motståndet vid den givna hastigheten. (Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten). Om utväxlingen är rätt de förhållandena förståss.
uggla skrev:Kan ju säga att jag fattade inte ett ord av det där men jag är hyfsat trög och värdelös på allt också då!
Samuel_LJackson skrev:Är inte s4 fyhjulsdriven? Eller är det s2 eller va fan - jag skiter väl i bilar, jag vågar bara rejsa mot mopeder
Buster skrev:Alltså, toppfarten är beroende på max effekt genom motståndet vid den givna hastigheten. (Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten). Om utväxlingen är rätt de förhållandena förståss.
Race ace skrev:Jag kom ikapp en Audi A6 allroad 2.7 i fjol sommar. Jag såg att han tittade i backspegeln och började köra lite ryckigt. Jag började hetsa på lite för att bara se han försvinna i fjärran. Kommer sen ikapp han när han stött på trafik. Kör nära och ser att på den lilla extra skylten (på reg plåten där bilfirman brukar ha sin loggo) står Dalbecks racing.
Den var nog inte helt orginal tror jag
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |