Roligaste raktfram/ljusignalsrejs ni fått?

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Ort
sollefteå
Hoj
En blå nia
Buster skrev:
Jaaaa !! och jorden är platt.



Acceleration
F=m*a, F=W/S; Kraft är massa multiplicerat med acceleration men också arbete (Nm) delat med sträcka. Ger => a = W/(m*S)

Alltså, accelerationen är proportionell mot arbetet genom massan. (Vridmoment / vikt)

Toppfart
Motståndet (luftmotstånd och rullmotstånd) påverkar med en kraft (F).
P=F*v; Effekten (P) är kraft (F) multiplicerat med hastighet (v).
En viss effekt och ett visst motstånd kommer ge en viss hastighet. P/F = v

Alltså, toppfarten är beroende på max effekt genom motståndet vid den givna hastigheten. (Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten). Om utväxlingen är rätt de förhållandena förståss.
:mattias


Kan ju säga att jag fattade inte ett ord av det där :D men jag är hyfsat trög och värdelös på allt också då! :tungan
 

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000R
Buster skrev:
Jaaaa !! och jorden är platt.



Acceleration
F=m*a, F=W/S; Kraft är massa multiplicerat med acceleration men också arbete (Nm) delat med sträcka. Ger => a = W/(m*S)

Alltså, accelerationen är proportionell mot arbetet genom massan. (Vridmoment / vikt)

Toppfart
Motståndet (luftmotstånd och rullmotstånd) påverkar med en kraft (F).
P=F*v; Effekten (P) är kraft (F) multiplicerat med hastighet (v).
En viss effekt och ett visst motstånd kommer ge en viss hastighet. P/F = v

Alltså, toppfarten är beroende på max effekt genom motståndet vid den givna hastigheten. (Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten). Om utväxlingen är rätt de förhållandena förståss.
:mattias


Nu fick jag en såndäringa "aha" upplevelse. Tack för det :Bugar
 

Henken

Guest
uggla skrev:
Kan ju säga att jag fattade inte ett ord av det där :D men jag är hyfsat trög och värdelös på allt också då! :tungan

Men hallå...det står ju klart & tydligt.
:va
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Löjligt när det kommer bilar som tror att de har en chans, har en streeta med 2 filigt +4 rödljusstod en saab o titta på mig och o varvade upp, När det blev grönt han jag upp över en lång viadukt innan han säkert fått i 2:an, men när jag kom till nästa rödljus kommer en "ninja"-krigare i fatt mig, tittar på mig och hojjen(han vill ha race), jag tittar lite lätt på honom, sen på rödljuset, nu kommer även "fjant" saaben bakom och får se på riktigt, race, står även en hel del människor vid en ok/q8 macken o tittar när vi börjar varva upp, vi drar iväg som idioter jämte varandra, jag missade lite i starten med flådar ifatt honom, får en bil framför mig, så jag lägger mig bakom honom o börjar närma mig honom, när han kommmer ifatt en bil samt att det är rött vid 3.e ljuset. det slår om till gult, och jag vrider förbi i andra filen, han hakar på, nästa rödljus är det grönt och jag fortsätter vrida på förbi 2 bilar, och in i filen då det blir enfiligt igen, så det var en bil emellan oss, jag svängde in vid en bilfirma o stannade, o väntande in ninjan, men "ninja"krigaren bara åkte, jag tänkte snacka lite hoj med han.

Det blev ett rent o skärt spontant race dock :) .
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Samuel_LJackson skrev:
Är inte s4 fyhjulsdriven? Eller är det s2 :va eller va fan - jag skiter väl i bilar, jag vågar bara rejsa mot mopeder :tungan

Både S4 och S2 4wd(S4= audi 100 S2=Audi 80)
 

Hazel

Ge mig en SP-1a
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Lund
Hoj
CeBeÄrr 600
Buster skrev:
Alltså, toppfarten är beroende på max effekt genom motståndet vid den givna hastigheten. (Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten). Om utväxlingen är rätt de förhållandena förståss.
:mattias

Ah, en teknolog. Du verkar minsann ha tagit minst en tjugo poängare i pedagogik också märker jag..? Hur som helst, det känns som att avslutningen i ditt inlägg har ganska stor praktisk betydelse. Utväxling, trimning etc påverkar naturligtvis vridet på olika varv (effektkurvan) och det finns därför naturligtvis också ett samband mellan vrid och toppfart. För att ha både stort bottenvrid och maxad toppfart krävs det väl rätt bra med pulver eller?

Den där akademiska/laboratoriella förutsättningen "allt annat lika" infinner sig alltför sällan in real life... :(
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Race ace skrev:
Jag kom ikapp en Audi A6 allroad 2.7 i fjol sommar. Jag såg att han tittade i backspegeln och började köra lite ryckigt. Jag började hetsa på lite för att bara se han försvinna i fjärran. :arsele Kommer sen ikapp han när han stött på trafik. Kör nära och ser att på den lilla extra skylten (på reg plåten där bilfirman brukar ha sin loggo) står Dalbecks racing.

Den var nog inte helt orginal tror jag :hihi

Tur för honom att inte vägen var längre då.. Då hade du kört om honom när han stod med rasad motor. :fakta
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top