Rookie: Ska du klassa upp dig?

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
Helt sant, frågan är ju bara hur många av de 10 första i Rookie 600 som verkligen skulle ta poäng i SST 600 med säg 30 startande.

men som det är nu så kör folk rookie tills de är topp 3 innan de klassar upp sig.
personligen anser jag att utkvalning ska inträffa a förare och inte b förare.
själv hade jag inte haft en chans i världen utan kommit sist i stk exempelvis men jag gör ju hellre det än kvalar ut nån på hans första tävling.
kollar du i toppen på rookie så är det många killar som kört 3-4 år i denna klass och frågan är om de inte borde uppklassat sig när de var 9:a istället för i toppen.
även jag har förståelse för att man gärna blir 1:a i rookie men då är man liktförbenat inte bättre än 15;e man i a klassen ,och då kunde man lika väl klassat upp som 9:a och varit 18:e man med tanke på deltagarantalet.
nopp tvångsuppklassning på topp 10 resultat i snitt på antalet tävlingar eller bättre:tummenupp .

rörigt men tror att det går att begripa:)
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Mitt mål har alltid varit att bli A-förare men jag vill göra det enligt dom regler som är uppsatta och jag vill att någon ska ”göra” det åt mig. Det har ju på ett sätt alltid varit en tävlan mot mig själv att skrapa ihopp dom där jävla poängen men för varje år så blir det svårare och svårare.
Tiderna i R-klasserna i toppen kryper neråt men det svåra är att den stora massan börjar åka fort. Topp 10-15 åker på bra tider, Svemo har inte hängt med och missar där av självklara förare som ska klassas upp.
Dessa driver upp tempot till nästa år (helt egen hypotes). R-klasserna överfylls och Sm-klasserna gapar tomma i jämförelse. Den enda som kan ändra detta är Svemo. För dom flesta känner nog lite som jag.

Så är det en självklarhet att klassa upp sig om man har tex 4 poäng i snitt i varje tävling? Nej, jag tog poäng i alla tävlingar jag ställde upp i förra året. Det var jag och några till som lyckades med den bedriften. A-förare...nej...borde Svemo klassat upp mig...kanske, inte pga av poängen eller tider men pga åren jag tävlat som börjar bli ett par nu. R-gubbe ska du vara två år sen ska du fan upp. Det är min åsikt som jag själv inte följer av den enkla andledningen att jag vill att Svemo klassar upp mig. Det skulle på nått sätt kännas förnedrande att efter alla dessa år ringa och be om det...Löjligt? Visst, men jävligt sant. Så det blir nog B-räjs på LMS nästa år och topp 5 denna gång :D


björn
 
Last edited:

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Du vet att du måste sälja å köpa 600 igen va?

Du tant-grön kommer bli svårslagen nästa år, för då har jag nog suttit fler än 7 gånger på den innan tävlingen. 58:eek:r är målet :tummenupp

björn



nopp tvångsuppklassning på topp 10 resultat i snitt på antalet tävlingar eller bättre:tummenupp .

rörigt men tror att det går att begripa:)

Tror du kan ta det hårdare ändå:

Topp 5 i en tävling
Poäng i fler än 50% av dom tävlingar du kör
Tagit ut din lic och tävlat mer än två år

där har du receptet på att få folk till Sm-klasserna och se för fan till att göra det innnan bostadbubblan spricker

björn
 
Last edited:

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
Rent utvecklingsmässigt är det bra att åka med folk som åker lite fortare hela tiden. Men sen har vi dem som värderar resultatet högre än något annat och hellre vinner ett Rookie-race än kommer 5:a i SST 600.


Ur min synvinkel så är en 5:e plats i sst600 ett betydligt bättre resultat än att vinna i rookie. Men du har nog rätt en del förare ligger hellre i toppen i en rookie klass än kämpar om sista sm poängen.
 

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 748 SPS
Du tant-grön kommer bli svårslagen nästa år, för då har jag nog suttit fler än 7 gånger på den innan tävlingen. 58:eek:r är målet :tummenupp

björn



Tror du kan ta det hårdare ändå:

Topp 5 i en tävling
Poäng i fler än 50% av dom tävlingar du kör
Tagit ut din lic och tävlat mer än två år

där har du receptet på att få folk till Sm-klasserna och se för fan till att göra det innnan bostadbubblan spricker

björn

Nu är det ju som så Björn, att enligt dom nya uppklassningsreglerna för 2008 så har man vid sidan om kraven på resultat på själva racen även stipulerat depåkrav:rolleyes: Följande kommer att gälla:

Konternueligt underhåll av Hoj samt övrig utrustning
Ingen alkohol under race samt helgen före (kan söka dispans för folkis med läkarintyg som stöd)
Man får inte under några omständigheter namnge hoj, konkurrenter eller lökmekar som på något sätt kan uppfattas som stötande.
Ett team med en förare får inte under några omständigheter understiga 3 personer

Ja, det var väl allt tror jag:D
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Nu är det ju som så Björn, att enligt dom nya uppklassningsreglerna för 2008 så har man vid sidan om kraven på resultat på själva racen även stipulerat depåkrav:rolleyes: Följande kommer att gälla:

#1,Konternueligt underhåll av Hoj samt övrig utrustning

#2,Ingen alkohol under race samt helgen före (kan söka dispans för folkis med läkarintyg som stöd)

#3Man får inte under några omständigheter namnge hoj, konkurrenter eller lökmekar som på något sätt kan uppfattas som stötande.

#4,Ett team med en förare får inte under några omständigheter understiga 3 personer

Ja, det var väl allt tror jag:D

he he:tummenupp
dom där 4 punkterna var skojsiga..
ang #3 (hur är det med "nedslående" namn på skåpbilar????)
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Nu är det ju som så Björn, att enligt dom nya uppklassningsreglerna för 2008 så har man vid sidan om kraven på resultat på själva racen även stipulerat depåkrav:rolleyes: Följande kommer att gälla:

Konternueligt underhåll av Hoj samt övrig utrustning
Ingen alkohol under race samt helgen före (kan söka dispans för folkis med läkarintyg som stöd)
Man får inte under några omständigheter namnge hoj, konkurrenter eller lökmekar som på något sätt kan uppfattas som stötande.
Ett team med en förare får inte under några omständigheter understiga 3 personer

Ja, det var väl allt tror jag:D


Snoppen jag kommer ju vara b-förare resten av mitt liv :huvet

björn
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
vad krävs för att få köra / tävla???
börja med 600 eller gå direkt på tusen - vad sägs?

jag e en riktig rookie

Om du inte vet vad du tycker är roligast så är en 600 bättre ur ett lärandeperspektiv. Vet du att du tycker 1000 är roligast så gå direkt på 1000. Är du storvuxen är också 1000 ett bättre alternativ, då har du bättre chans att hävda dig trots din kroppshydda. Jag tycker personligen inte att 1000cc inte är ett självklart mål, 600 är lika häftigt och det handlar mest om tycke och smak. Svenska banor är också så små att 600:eek:r passar bättre.
 

eslov

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Eslöv
Hoj
zx6r-07 zx10-08
men som det är nu så kör folk rookie tills de är topp 3 innan de klassar upp sig.

vad grundas denna teori på?

En anledning till att snabba förare inte klassar upp sig under pågående säsong är ju att SO körs som en serie, där man betalar för att ev få pris på totalresultatet. ex vis nu på Falkenberg hade jag hellre kört med STK600 men då jag hade en minimal teoretisk chans att ta mig upp på en tot 3e plats i SO, valde jag att köra i R600.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Mitt mål har alltid varit att bli A-förare men jag vill göra det enligt dom regler som är uppsatta och jag vill att någon ska ”göra” det åt mig. Det har ju på ett sätt alltid varit en tävlan mot mig själv att skrapa ihopp dom där jävla poängen men för varje år så blir det svårare och svårare.
Tiderna i R-klasserna i toppen kryper neråt men det svåra är att den stora massan börjar åka fort. Topp 10-15 åker på bra tider, Svemo har inte hängt med och missar där av självklara förare som ska klassas upp.
Dessa driver upp tempot till nästa år (helt egen hypotes). R-klasserna överfylls och Sm-klasserna gapar tomma i jämförelse. Den enda som kan ändra detta är Svemo. För dom flesta känner nog lite som jag.

Om man känner sig mogen och snabb nog för A-licens och dessutom verkligen vill köra med dom stora gossarna så är det i regel inga problem, uppklassning kräver sällan mer än ett telefonsamtal eller mail till Lodnert.

Tvångsuppklassning är iof en lösning men problemet är att vissa inte tycker att det är roligt längre om man inte får stå på pallen var och varannat race.

Tvångsuppklassning resulterar ibland att förare tappar sugen och lägger av helt och hållet.

Som A-förare har man lättare att få sponsorer samt synas i media, har man bra sponsorer så slipper man äta nudlar hela vintern för att kunna rejsa.

Svemo vill inget annat än att fler tar steget och klassar upp sig, rookieklasserna är i regel överfulla och har dessutom några väldigt snabba förare på topp, seriösare satsningar är mer och mer vanliga, snart är det inga rookies alls som kör med fulkawwor och liknande ratbikes.
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Nu är jag i och för sig helt ny i gamet, men jag började verkligen fundera över tiderna under sista racehelgen på Gelleråsen. Det var ju ett ganska stort antal förare i R600 / R1000 som körde på 1.08-1.10 tider och hur mycke Rookie är igentligen de?? :va
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Tvångsuppklassning är iof en lösning men problemet är att vissa inte tycker att det är roligt längre om man inte får stå på pallen var och varannat race.

Tvångsuppklassning resulterar ibland att förare tappar sugen och lägger av helt och hållet.

Jag vet inte vad Svemo har för mål, men skulle det vara att så många ska ha så kul som möjligt är det en dålig sak att folk lägger av, skulle det handla om att utveckla sporten och få fram så många duktiga förare som möjligt så är det helt naturligt. Det känns inte som en rättighet att få lattja i Rookie hur mycket som helst.
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
Nu är jag i och för sig helt ny i gamet, men jag började verkligen fundera över tiderna under sista racehelgen på Gelleråsen. Det var ju ett ganska stort antal förare i R600 / R1000 som körde på 1.08-1.10 tider och hur mycke Rookie är igentligen de?? :va

förutom några talanger så har de flesta kört ett par år i rookie.dock så verkar det som folk har mer rutin på bankörning innan de börjar tävla i dagens läge eftersom utbudet är så mycket större på sådana nuförtiden.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
vad grundas denna teori på?

En anledning till att snabba förare inte klassar upp sig under pågående säsong är ju att SO körs som en serie, där man betalar för att ev få pris på totalresultatet. ex vis nu på Falkenberg hade jag hellre kört med STK600 men då jag hade en minimal teoretisk chans att ta mig upp på en tot 3e plats i SO, valde jag att köra i R600.

Så klart att du inte ska behöva klassa upp dig under den säsong du kör och det hoppas jag inte denna diskution handlar om. Där i mot känns det lite som om att vi måste prova nått nytt. För att få sporten framåt. Jag anser att fler måste upp och många B-förare vill inte upp så då måste Svemo piska upp dom. Eller så fortsätter man på samma bana som nu och då kommer ju sporten se lika dan ut. Det enda som kommer skillja är hur många B-förare som ställer upp, antal startande i SM-klasserna kommer vara som nu.

björn

edit har för mig att jag läste samma snack 2003 som nu, varför händer det inget?
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
förutom några talanger så har de flesta kört ett par år i rookie.dock så verkar det som folk har mer rutin på bankörning innan de börjar tävla i dagens läge eftersom utbudet är så mycket större på sådana nuförtiden.

Ja att folk överlag är snabbare än tidigare kan jag inte annat än hålla med om,
men vissa fortsätter köra som B-förare när dom utan problem skulle kvala in som A-förare... :va

Hur ska färskingar som jag ha en chans att kvala in i Rookie-serien när dessa snabba förare vägrar att klassa upp sig till den serien där dom igentligen hör hemma.
Det är ju som att stanna kvar i Juniorserien i fotboll för chansen att vinna är betydligt större... :såjaponken
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top