Arrangörerna tar betalt av förarna men av någon konstig anledning har inte förarna rätt att ställa några krav. Skulle någon obstinat förare välja att vädra sitt missnöje på något så hemskt som internet så yxas han snabbt ner av samma personer gång på gång på gång. Ödmjukhet och lyhördhet för sina kunder, något normala företag insåg att man måste ha redan på 1800-talet för att överleva, är något som helt gått arrangörerna förbi. Men så blir det på en monopolmarknad...
hade det varit företag som arrangerade tävlingarna så förstår jag ditt tänkande, tyvärr är det ideela föreningar som står för det i många fall åtminstone.
Skulle alla funktionärer få rimligt betalt skulle anmälningsavgiften bli lite högre, men det är kanske det man ska göra?
Om man ska kunna ställa krav på arrangören dit man anmält, då behöver man ju först och främst betala för den tjänsten.
En tävling på två dagar kostar lika mycket som två bandagar UTAN ambulans(ER!), UTAN reklam, UTAN speaker, UTAN tidtagning, UTAN domare, UTAN tävlingsledare, UTAN besiktning, UTAN sekretariat, UTAN 20-40 talet funktionärer runt banan, UTAN el, UTAN polistillstånd, UTAN tävlingstillstånd (säkert fler saker jag missat, men jag tror meddelandet går fram).
Hur trollar tävlingsarrangörerna för att få ihop detta undrar jag? låter ju helt orimligt att det skulle finnas en rimlig sportmössa att få ihop det ekonomiskt.
Finns det någon arbetsgivare som skulle kunna få det att gå ihop?
Om man räknar lite på det, det går åt runt 40 funktionärer runt banan (LITE olika beroende vilken bana), en rimlig timlön för att hålla för säkerheten under tävling borde väl motsvara ca 15000kr / månad efter skatt? (total lönekostnad ca 25000 motsvarar det, dvs ca 150kr / timme)
Funktionärer är på plats från 8:00 till 18:00 dvs 10 timmar (-1 timma lunch)
lågt räknat på 40 funktionärer hamnar en lördag/söndag då på 150*9*2*50=135 000kr
Detta är då bara under helgen (observera INGET OB tillägg på söndagen), ta även förarbete, uppskattad tid är ca en en arbetsvecka heltid för ca 10-12 personer (400-480 mantimmar)
Samma uträkning där då 150*8*10*5=60 000kr
Sen har vi andra utgifter såsom banhyra, reklamkostnader, mat, boende, resor
Bara den timlön blir ca 192 000kr. Banhyra, exempelvis tar mantorp park 60 000kr per dag.
Sjukvården hamnar på runt 40-60 000kr för en helg
Slutnota blir hamnar på mellan 450 000 till 550 000+kr för en tävlingshelg, allt detta är då lågt räknat och förmodligen har jag missat massoor (dessutom utan fredagsträning).
Vissa ställen är det extra för att hyra in elverk (Mantorp Park), minns inte kostnaden, men ytterligare 20 000kr är det säkert.
om utgifterna är 550 000kr och anmälningsavgiften är 2200kr så behövs 250 betalande för att det ska gå runt på deltagarna.
Ska man sen slå på stortrumman för reklam, lägg till 30-50 000kr i reklamutgifter så är man uppe i 265 deltagare.
Då kommer nästa problem, förarna får inte körtid så det räcker till om det är 250 förare som ska slåss i tidschemat (vi som varit med ett tag vet hur det kan va med 200+ deltagare), fast förra året på LMS klagade förare på att det var för MYCKET träningstid?!?!
För att få det hela att gå runt med det antal deltagare som varit idag behöver anmälningsavgiften vara 4000kr och minsta antal deltagare 145st.
Ponera att jag räknat fel och det är 60st som ska ha lön (och de kanske jobbar mera?) så blir lönekostnaden bara där 162 000kr istället för 135 000kr och man behöver minst 150st deltagare á 4000kr...
ja... nånstans där är det, är det ideelt? är det ett företag? vilka krav kan vi som förare ställa? vilka krav SKA vi ställa?
får vi vad vi betalar för?
Vem får de pengarna som vi betalar för en tävling?
Största posterna i dagsläget är (fritt ur minnet)
Banhyra & sjukvård, resten är diverse
INGEN av de funktionärer som är på plats, vare sig före under eller efter en tävling får betalt!
Så att kräva en massa saker av personer som gör saker för att de tycker sporten är rolig och vill se till att det blir av tävlingar åtminstone, ja... många här verkar ha fått svar på den frågan redan.
Om det är nåt man är missnöjd med och själv kanske kan bidra med något (dela ut flyers på väg hem från träningen?), ge dig själv tillkänna INNAN tävlingen
Det är ca 5% av Roadracingsektionens aktiva medlemmar(förare, tränar & eller tävlar RR) som är ideelt aktiva i föreningen, dessa 5% arrangerar flertalet tävlingar, träningar & övriga evenemang som är under sommaren.
Dubbla det deltagarantalet så blir det stor skillnad på evenemangen, aj pjommis
Ja det blev ett långt inlägg och några få kommer orka läsa hela, men va f*n
OBS uträkningarna är förmodligen fel, men området bör stämma... ungefär