Rossi bromsar med 4 fingrar

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Om han gör det så ska jag ta och prova det ordentligt jag med. Jag testade lite grann på Gelleråsen senast och tyckte faktiskt det kändes rätt ok. Det känns som att jag får mycket bättre kraft och det kan kanske vara ett bra sätt att lura hjärnan att det är helt ok att bromsa senare. Dessutom verkade det funka alldeles utmärkt med att ge mellangas.

Vad kommer det där med 2 fingrar ifrån? Är det nåt som kommer från trafiken för att man där behöver ha mer beredskap för oväntade och plötsliga händelser?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Jag använder så många fingrar det behövs, ibland alla fyra, och vid nätta påläggningar 1-2 fingrar.

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Husqvarna 600
Själv provade jag med Håkan-Bråkan "Invalido" Carlqvists tips med 2 lilltår på kopplingen.
Känns bra. Lite osäkert i skogen bara.
:rolleyes:

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
jag bromsar alltid med 4 fingrar,kanske därför jag är så bra på att köra med....

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Allt är tidingen Bikes fel. Så länge jag kan minnas har de alltid skrivit; "De här bromsarna är så bra att det räcker med två fingrar". Sen tror hela MC-Sverige att man bara ska använda två fingrar på alla moderna sporthojar. Jag brukar likt Filip bromsa med så många fingrar som jag upplever det behövs, men jag utgår på något sätt alltid från två fingrar som lagom. Annars har jag upptäckt att självbevarelsedriften sköter antaltet fingrar på bromsen automatiskt. Efter de där riktiga :skrämd -inbromsingarna har jag alltid funnit mig sittandes med fyra fingrar på bromsen.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
2 fingrar räcker i de flesta situationer. Frågan är ju om man verkligen får mer bromskraft med fler fingrar. Jag tycker att det går tillräckligt bra att låsa upp framhjulet med bara 2...

grandmaster

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2-takt
kan det vara så att man sparar krafter genom att använda alla fyra?

McB, gör en sisådär 100 stycken modell hårdare inbromsningar i följd. Då lär du få veta vad du skall träna på under vintern. :D

Last edited:

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
Det kan ju också vara så att man lättare kan dosera kraften om man använder alla fyra, enligt principen att man har mycket mer styrka att ta till, så man behöver inte ta i för kung och fosterland.

Fast jag har aldrig varit med om att känna att jag behöver ta i för att få stopp, vare sig jag använt två eller fyra fingrar. Jag brukar dock alltid lägga upp alla fyra fingrar på greppet, sen bromsar jag med lagom antal :)

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det är gôtt att klämma i med alla fyra tycker jag. Som på körskolan - tryggt och säkert!

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
grandmaster skrev:
McB, gör en sisådär 100 stycken modell hårdare inbromsningar i följd. Då lär du få veta vad du skall träna på under vintern. :D

Redan gjort, utan större problem. Visst känns det lite i underarmen efteråt, men inga krampkänningar i varje fall.

Bör väl också påminna om att man i MX nästan uteslutande använder sig av 2-fingersgrepp. Iofs bromsar man inte lika mycket och lika hårt med frambromsen på löst underlag som på asfalt, men ändå.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
McB skrev:
Vänta bara tills nästa år. Fortfarande knullputsad R6:a, men då uteslutande på bana. :fakta

Vill ni åka en fin r6'a nästa år kan man ju faktiskt rekommendera den cykeln som Mange la ut på mcerr idag, r6-03 45 mil för 85000:- har för mig det följde med en hel del reservdelar också.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Goodstuff skrev:
Jaja. Dra den om Ferrarin också. :rolleyes:

Kan berätta mycket om den bilen, är det något speciellt du vill veta?

DSCN2187.JPG

Last edited:

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
oFFkeFF skrev:
Vill ni åka en fin r6'a nästa år kan man ju faktiskt rekommendera den cykeln som Mange la ut på mcerr idag, r6-03 45 mil för 85000:- har för mig det följde med en hel del reservdelar också.

Lite över min planerade budget... :(

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Att bromsa med två fingra är ju egentligen ren dumhet. Jag har råkat ut för stygg fading och klämt fingrarna ordentligt för att överleva. Halvägs ner i Trösen finns inte utrymme att byta grepp....

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...