Rossi bromsar med 4 fingrar

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bromma
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Chrille skrev:
Att bromsa med två fingra är ju egentligen ren dumhet. Jag har råkat ut för stygg fading och klämt fingrarna ordentligt för att överleva. Halvägs ner i Trösen finns inte utrymme att byta grepp....

Precis...bara en sån sak att man kan dra skiten ända in till handtaget är ju bra. Det är ju inte bara en gång per pass som wobbel där fram skickar ut kolvarna i oken så att man måste pumpa ut dom alternativt klämma fingrarna.

Men av nån anledning trodde jag att alla körde med nån form av 2-fingers-grepp...och rigid som jag är har jag lixom aldrig egentligen funderat på att prova nåt annat. Men nu är det ju många som laborerar med olika bromsgrepp från PVM och Magura och allt vad det heter...och jag tycker bara det verkar billigare att lägga upp alla fingrarna i stället för att köpa bromsgrepp för 5000 spänn.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Håller med dig Fredrik, men Sukkan slår aldrig ut kolvarna. Dock har jag klämt fingrarna ordentligt och LIKT FÖRBANNAT kör jag med två fingrar. Korkad? Jajjemen!
 

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bromma
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Chrille skrev:
Håller med dig Fredrik, men Sukkan slår aldrig ut kolvarna. Dock har jag klämt fingrarna ordentligt och LIKT FÖRBANNAT kör jag med två fingrar. Korkad? Jajjemen!

Eh...varför slås inte kolvarna ut på den???
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
ZoulFly skrev:
Eh...varför slås inte kolvarna ut på den???

Inte en aning men det hände inte på två säsnger med 600 och inte på hela årets säsong (när man faktiskt fått in ett snabbt varv emellanåt...)
 

grandmaster

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
2-takt
mm, känner inte igen det heller
inte fått något vansinnigt vobbel eg. (kör ju inte som ett jihu) så det är väl kanske anledningen?
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Chrille skrev:
Att bromsa med två fingra är ju egentligen ren dumhet. Jag har råkat ut för stygg fading och klämt fingrarna ordentligt för att överleva. Halvägs ner i Trösen finns inte utrymme att byta grepp....

Sköld kör åsså med fyra fingrar av samma anledning ( för att slippa nypa fingrarna vid ev. fading), antar att en stor del av eliten gör det av exakt den anledningen du beskriver. Har provat, utan någonsomhellst framgång. Kan fanimej inte få till emllangasande alls med fyra fingrar på greppet... Slipperclutch kanske :va

/B
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Björn tar upp en intressant vinkel på det hela; mellangasande. Hur ska man lyckas med det när man bromsar med alla högerhandens fingrar? Har provat men får det inte att funka.
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
McB skrev:
Björn tar upp en intressant vinkel på det hela; mellangasande. Hur ska man lyckas med det när man bromsar med alla högerhandens fingrar? Har provat men får det inte att funka.

Chrille gör det inte? trots att han bara bromsar med två fingrar.. Det studsar å hoppar något för överjävligt trots att han inte ens bromsar sent.. (det är i vicket fall som det såg ut när jag låg bakom...)

På SPS'en är det av ren självbevarelsedrift nödvändigt att mellangasa.. å med fyra fingrar kan åtminstone inte jag få till det.

Soulfly, lyckades du?

Får nog bli en slipper i vicket fall, Spons sökes!

/B
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Chrille, mellangasar du inget vid nedväxling? För mig känns det mer eller mindre som ett måste, men jag antar att det är en vanesak. Antingen har man gjort det från början eller också inte. I mitt fall så tror jag att det skulle bli väldigt svårt att överge mellangas och 2-fingersbromsning.
 

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bromma
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Bj.O.rn skrev:
Chrille gör det inte? trots att han bara bromsar med två fingrar.. Det studsar å hoppar något för överjävligt trots att han inte ens bromsar sent.. (det är i vicket fall som det såg ut när jag låg bakom...)

På SPS'en är det av ren självbevarelsedrift nödvändigt att mellangasa.. å med fyra fingrar kan åtminstone inte jag få till det.

Soulfly, lyckades du?

Får nog bli en slipper i vicket fall, Spons sökes!

/B

Jo, det var faktiskt det som förvånade mig...att det faktiskt gick att mellangasa med 4-fingers-broms. F*n, det är svårt att förklara sånt i text...lättare att visa...men i alla fall så funkar det bra. Och varför inte egentligen? Större delen av handen ligger ju ändå mot rullen och det är ju knappast de där två fingrarna som gör grovjobbet.

Av nån anledning som jag inte kommer ihåg så gav jag upp försöket på G-åsen sist...kan tänka mig att det hade att göra med att det ändå blev annorlunda timing på prylarna på något sätt. Men det bestående minnet jag har av försöket är att jag fick en helt annan bromskraft. Och jag ska träna satan på Falken och Sviestad nästa helg...då ska ni få se på dansande bakände :D
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Verkar ju onekligen som att det fungerar, så man kan ju alltid prova. Tar nog en tid att vänja sig vid dock.
 

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Is no more
Jag tycker inte att det är någon skillnad i att mellangasa när man bromsar med 2 eller 4 fingrar, men sen så kör jag ju inte riktigt på samma nivå som racenissarna heller.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Jag mellangasar inte pga av att jag helt enkelt inte fixar det. Precis som Bjorn säger så studsar det och far som fan sjävl vare sig det går på 16 eller 13 runt Åsen.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Mellangas är ett måste. Går inte att köra utan att mellangasa, för mig i alla fall.
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Chrille skrev:
Jag mellangasar inte pga av att jag helt enkelt inte fixar det. Precis som Bjorn säger så studsar det och far som fan sjävl vare sig det går på 16 eller 13 runt Åsen.

Gör det, du skrämde mig i början.. :fakta

Trodde det skulle gå åt helvete för mig varje sväng när jag låg bakom, tills jag insåg att du bromsade tidigt.. :hej

/B
 

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
Ähh, mellangasa är en myt precis som styrdämpare eller sladdteknik. Så länge inte jag har, använder eller behärskar sakerna så måste det vara onödigt... :rolleyes:

/Grusfylld.....
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Gulsnabbtrajja skrev:
Ähh, mellangasa är en myt precis som styrdämpare eller sladdteknik. Så länge inte jag har, använder eller behärskar sakerna så måste det vara onödigt... :rolleyes:

/Grusfylld.....

Stooora pistonger går trögt..

Såna där småsaker som du har rör sig ju mest hitådit utan att uträtta speciellt mycket på vägen.. :hej

/B
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Mellangas - den som inte har provat det borde göra det. Gör underverk för stabiliteten under inbromsning/nedväxling.
 

stavgren

Läktarspecialist ™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hammarö
Hoj
R1
Kan nån vara snäll o förklara mellangas för en enarmad arvikabo? Är det bara att ni får upp varv på motorn innan ni släpper kopplingen i nerväxlingar?
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
stavgren skrev:
Kan nån vara snäll o förklara mellangas för en enarmad arvikabo? Är det bara att ni får upp varv på motorn innan ni släpper kopplingen i nerväxlingar?

Alldeles riktigt. :fakta
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top