McB skrev:Alldeles riktigt.
Började misstänka att det var nåt magiskt knep jag missat. Själv inbillar jag mig att jag iom att jag aldrig använder bakbromsen får en viss hjälp av att motorbromsa.
McB skrev:Alldeles riktigt.
Var tvungen att lära mig ge mellangas på min CB900 på åttiotalet, det var små otäcka frilägen mellan växlarna som gick i vid nedväxling annars. Med dagens bromsar ligger ju bakdäcket smått i backen så utan mellangas blir det ostabilt.stavgren skrev:Kan nån vara snäll o förklara mellangas för en enarmad arvikabo? Är det bara att ni får upp varv på motorn innan ni släpper kopplingen i nerväxlingar?
stavgren skrev:
Började misstänka att det var nåt magiskt knep jag missat. Själv inbillar jag mig att jag iom att jag aldrig använder bakbromsen får en viss hjälp av att motorbromsa.
Bj.O.rn skrev:Stooora pistonger går trögt..
Såna där småsaker som du har rör sig ju mest hitådit utan att uträtta speciellt mycket på vägen..
/B
McB skrev:Nej, jag släpper inte ut kopplingen mellan varje nedväxling, men jag mellangasar ändå för att inte röra till det mer än nödvändigt i skallen. Som jag sade innan så är det nästan ett måste för oss med Yamaha.
Jag gör precis som du beskriver det Goodstuff, mellangasar och kuggar ner det antal hack som behövs, samtidigt som jag bromsar med frambromsen givetvis. När jag sedan släpper kopplingen så "blippar" jag till en sista gång för att få upp motorn i rätt varv för att slippa obehagliga bakhjulsstuds/låsningar.
Chrille: du har helt rätt, man ska inte mellangasa och släppa kopplingen vid varje nedkuggning, utan bara när det behövs för att mjuka upp körningen.
Goodstuff skrev:Fast om du lyssnar på tex Skölden vid inbromsningarna efter rakorna så hör du att han släpper ut kopplingen mellan varje nedväxling. Menar du att han har fel?
McB skrev:Kanske är det ett måste på Duccen, trots slirkopplingen?
Fel gör han knappast, då det är en smaksak huruvida man ska släppa kopplingen mellan varje nedkuggning eller ej. Är man tillräckligt snabb och kan kontrollera det, så varför inte?
Goodstuff skrev:Men du skrev ju innan att citat:
"man ska inte mellangasa och släppa kopplingen vid varje nedkuggning, utan bara när det behövs för att mjuka upp körningen."
Ska man eller ska man inte?
McB skrev:Du missar det väsentliga i texten, nämligen citat: "utan bara när det behövs för att mjuka upp körningen". Känner man att man behöver mellangasa OCH släppa kopplingen mellan varje växel, så får man väl göra det. Jag säger bara att jag inte trivs med det och förstår heller inte hur man kan göra det såpass snabbt utan att förlänga bromssträckan inför vissa kurvor, såsom Trösen.
Nu när jag läser igenom mitt inlägg igen så ser jag att det lätt kan misstolkas. Jag ändrar.
Goodstuff skrev:Jag fattar vad du menar men jag drygar mig bara.
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |