Rossi bromsar med 4 fingrar

stavgren

Läktarspecialist ™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hammarö
Hoj
R1
McB skrev:
Alldeles riktigt. :fakta
:tummenupp
Började misstänka att det var nåt magiskt knep jag missat. Själv inbillar jag mig att jag iom att jag aldrig använder bakbromsen får en viss hjälp av att motorbromsa.
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
stavgren skrev:
Kan nån vara snäll o förklara mellangas för en enarmad arvikabo? Är det bara att ni får upp varv på motorn innan ni släpper kopplingen i nerväxlingar?
Var tvungen att lära mig ge mellangas på min CB900 på åttiotalet, det var små otäcka frilägen mellan växlarna som gick i vid nedväxling annars. Med dagens bromsar ligger ju bakdäcket smått i backen så utan mellangas blir det ostabilt.

För övrigt går det alldeles utmärkt att bromsa påsig med endast två fingrar :rodnar
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
stavgren skrev:
:tummenupp
Började misstänka att det var nåt magiskt knep jag missat. Själv inbillar jag mig att jag iom att jag aldrig använder bakbromsen får en viss hjälp av att motorbromsa.

Jo, motorbromsen hjälper till en del, men kan också göra bakhjulet väldigt nervöst. Främst vid hårda och snabba nedväxlingar med stora motorer, vilket är anledningen till att bla. Ducati kör med slipper clutch på sina rejsmaskiner.

Genom att mellangasa så mjukar man upp övergången mellan växlarna så att motorn har det varv som den ska ha på den lägre växeln redan när man släpper kopplingen. På så sätt undviker man bakhjulsstuds. Dessutom går växlarna lättare i, vilket är bra för oss Yamaha-förare. :)

Tekniken är inte svår att lära sig, men kräver lite övning. Blippa lite på gasen precis när du växlar ner så att motorvarvet stiger lite över normal nivå för den lägre växeln som ska i. När du sedan släpper kopplingen så har (om man gör som man ska) motorvarvet sjunkit till rätt nivå och övergången blir mycket mjukare.

Edit: syftningsfel.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Bj.O.rn skrev:
Stooora pistonger går trögt..

Såna där småsaker som du har rör sig ju mest hitådit utan att uträtta speciellt mycket på vägen.. :hej

/B

Då kan man väl fråga vilken motortyp som har mest motorbroms.

1. En stor twin a la HD
2. En stor twin a la TL1000R
3. En stor radfyra a ala R-1
4. En liten radfyra a la R-6.
5. RD350

McB --> Släpper du ut kopplingen mellan varje nedväxling?
Personligen kör jag en kompromiss i en inbromsning.
Bromsa och koppla ur.
Mellangasa och växla ner det antal växlar jag vill och möt eventuellt med mer gas om det behövs.
Inget ut och med kopplingen mellan varje växel.

Bra eller dåligt men det funkar för mig tycker jag.

Har man tex en tvåtaktsrääser är ju mellangasandet nödvändigt för smörjningen.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Jo Stavgren, Mellangas är det som får hälften av alla förare i rookiefälten att se ut som pingviner. De flaxarr som satan för att mellangasa varje växel och bromsar som en tradarchaffis med framförhållning på rödljusen.

Visst bromsade Björn ut mig vid ett par tillfällen men det är mer pga att han bromsar riktigt sen coh KONSEKVENT medan jag slarvar. Mellangas tror jag inte ett piss på då jag genom att motorbromsa varje växel klarar mig rätt bra. Dock finns tillfällen, som vä-hårnålen på Gelleråsen,när min 'stil' ger mig stora problem. Rätt eller fel - jag hävdar att man inte kan mellangasa varje växel om man ska rappa ner halva lådan, då är nog Gubbstuff närmare sanningen.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Nej, jag släpper inte ut kopplingen mellan varje nedväxling, men jag mellangasar ändå för att inte röra till det mer än nödvändigt i skallen. Som jag sade innan så är det nästan ett måste för oss med Yamaha.

Jag gör precis som du beskriver det Goodstuff, mellangasar och kuggar ner det antal hack som behövs, samtidigt som jag bromsar med frambromsen givetvis. När jag sedan släpper kopplingen så "blippar" jag till en sista gång för att få upp motorn i rätt varv för att slippa obehagliga bakhjulsstuds/låsningar.

Chrille: du har helt rätt, man behöver inte mellangasa och släppa kopplingen vid varje nedkuggning, utan bara när det behövs för att mjuka upp körningen.

Edit: syftningsfel.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
McB skrev:
Nej, jag släpper inte ut kopplingen mellan varje nedväxling, men jag mellangasar ändå för att inte röra till det mer än nödvändigt i skallen. Som jag sade innan så är det nästan ett måste för oss med Yamaha.

Jag gör precis som du beskriver det Goodstuff, mellangasar och kuggar ner det antal hack som behövs, samtidigt som jag bromsar med frambromsen givetvis. När jag sedan släpper kopplingen så "blippar" jag till en sista gång för att få upp motorn i rätt varv för att slippa obehagliga bakhjulsstuds/låsningar.

Chrille: du har helt rätt, man ska inte mellangasa och släppa kopplingen vid varje nedkuggning, utan bara när det behövs för att mjuka upp körningen.

Fast om du lyssnar på tex Skölden vid inbromsningarna efter rakorna så hör du att han släpper ut kopplingen mellan varje nedväxling. Menar du att han har fel? :eek:
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Goodstuff skrev:
Fast om du lyssnar på tex Skölden vid inbromsningarna efter rakorna så hör du att han släpper ut kopplingen mellan varje nedväxling. Menar du att han har fel? :eek:

Kanske är det ett måste på Duccen, trots slirkopplingen?

Fel gör han knappast, då det är en smaksak huruvida man ska släppa kopplingen mellan varje nedkuggning eller ej. Är man tillräckligt snabb och kan kontrollera det, så varför inte?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
McB skrev:
Kanske är det ett måste på Duccen, trots slirkopplingen?

Fel gör han knappast, då det är en smaksak huruvida man ska släppa kopplingen mellan varje nedkuggning eller ej. Är man tillräckligt snabb och kan kontrollera det, så varför inte?

Men du skrev ju innan att citat:
"man ska inte mellangasa och släppa kopplingen vid varje nedkuggning, utan bara när det behövs för att mjuka upp körningen."

Ska man eller ska man inte? ;)
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Goodstuff skrev:
Men du skrev ju innan att citat:
"man ska inte mellangasa och släppa kopplingen vid varje nedkuggning, utan bara när det behövs för att mjuka upp körningen."

Ska man eller ska man inte? ;)

Du missar det väsentliga i texten, nämligen citat: "utan bara när det behövs för att mjuka upp körningen". Känner man att man behöver mellangasa OCH släppa kopplingen mellan varje växel, så får man väl göra det. Jag säger bara att jag inte trivs med det och förstår heller inte hur man kan göra det såpass snabbt utan att förlänga bromssträckan inför vissa kurvor, såsom Trösen.

Nu när jag läser igenom mitt inlägg igen så ser jag att det lätt kan misstolkas. Jag ändrar.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
McB skrev:
Du missar det väsentliga i texten, nämligen citat: "utan bara när det behövs för att mjuka upp körningen". Känner man att man behöver mellangasa OCH släppa kopplingen mellan varje växel, så får man väl göra det. Jag säger bara att jag inte trivs med det och förstår heller inte hur man kan göra det såpass snabbt utan att förlänga bromssträckan inför vissa kurvor, såsom Trösen.

Nu när jag läser igenom mitt inlägg igen så ser jag att det lätt kan misstolkas. Jag ändrar.

Jag fattar vad du menar men jag drygar mig bara. :hej
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Goodstuff skrev:
Jag fattar vad du menar men jag drygar mig bara. :hej

Trevligt, fortsätt gärna. :whip

Är vi överrens nu, eller ska denna tråden bli lika lång och oförståelig som motstyrningstråden? :p
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top