Rossi, Roberts, Mamola om Traction Control

sandstream

Guest
ako skrev:
2240423 Tänk om det ändå vore så.
Skulle man tillåta tvåtakt skulle ingen välja att köra fyrtakt
Tvåtakt är ju ett kapitel för sig och till och med den mest inrökte talibanen förstår nog varför tvåtakt försvann.
Tillverkarna tävlar för att sälja hojar och ju mer lika tävlingshojarna är gathojarna ju bättre för deras del.
Sen har vi miljöbiten och de flesta motorsporter har insett att det blir enklare med renare alternativ.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
2240437 Tvåtakt är ju ett kapitel för sig och till och med den mest inrökte talibanen förstår nog varför tvåtakt försvann.
Tillverkarna tävlar för att sälja hojar och ju mer lika tävlingshojarna är gathojarna ju bättre för deras del.
Sen har vi miljöbiten och de flesta motorsporter har insett att det blir enklare med renare alternativ.
Men nu säger du emot dig själv. :)

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
2240446 Hur då?
I texten som ako citerar skriver du att "MotoGP ska ju vara prototyp-racing och då ska väl den teknik som ger bäst varvtider användas, eller?"
Detta tolkar jag som att du förespråkar användningen av teknik som ger snabbast varvtider och racing. För mig står detta i ett motsatsförhållande till att försvara varför tillverkarna vill ha vissa typer av hojar att köra med. Är det prototypracing så är det.... :)

ako

Ny medlem
Gick med
20 May 2004
Hoj
Aprilia RSV250, Honda CR500, Gasgas EC300 och EC500, Suzuki GSXR1000
sandstream skrev:
2240437 Tvåtakt är ju ett kapitel för sig och till och med den mest inrökte talibanen förstår nog varför tvåtakt försvann.

En tvåtaktsmotor skulle troligtvis bli en dubbelvevs v4 med ca 300-350 hk. Den skulle gå fortare in, i och ut ur kurvorna + rakan. Den skulle helt enkelt bli snabbare än dagens motogp hojar.

Sälj och miljögrejen är visserligen sant men jag tror inte det egentligen är ett argument som väger in särskilt mycket hos tillverkarna eller arrangörena.
Jämför F1, deras bilar liknar ju inte ens dom som dom säljer sen.

En fundering kring miljön.
Tänk dig detta:
20st 2t hojar kör ett lopp

eller

19 st 4t hojar kör ett lopp och 1 st spränger sin motor :tummenupp

sandstream

Guest
Gustav O skrev:
2240462 I texten som ako citerar skriver du att "MotoGP ska ju vara prototyp-racing och då ska väl den teknik som ger bäst varvtider användas, eller?"
Detta tolkar jag som att du förespråkar användningen av teknik som ger snabbast varvtider och racing. För mig står detta i ett motsatsförhållande till att försvara varför tillverkarna vill ha vissa typer av hojar att köra med. Är det prototypracing så är det.... :)
Ja, det kan tyckas att jag förespråkar olika saker men så är det inte.
Det du citerar har med tekniken att göra, dvs att dagens MotoGP-hojar går fortare med TC än vad de hade gjort utan och därför har inte jag några problem med att de använder TC.

ako skrev:
2240496 En tvåtaktsmotor skulle troligtvis bli en dubbelvevs v4 med ca 300-350 hk. Den skulle gå fortare in, i och ut ur kurvorna + rakan. Den skulle helt enkelt bli snabbare än dagens motogp hojar.
Ja, om den fick ha samma tekniska hjälpmedel skulle det säkert bli så.
Bara för att förtydliga så är jag med på att en tvåtakts motor är den bästa lösningen om man vill ha en liten, lätt och stark motor (sen att de slits mer, är mer svårkörda och spyr ut mer skit är en annan femma).

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Teddy skrev:
2240984 Valmers! Hur kan du missa den här? Jag är besviken. Jag har väntat hela dagen på en besk kommentar från dig. :)
På samma sätt som man tyst håller med när en fyrtiotalist berättar att sextiotalets Triumph gick fortare än dagens hojar, fast det var grusvägar, väljer jag att låta detta passera.

Lister

Slösare
Gick med
8 Jun 2005
Hoj
En stor stark
På 60-talet körde man ju 4takt i "Grand Prix" så första gången är det ju inte om man ska vara petig.

Och angående racing / försäljning så hörde jag ett citat på Eurosport att Honda säljer/bygger hojjar för att kunna finansiera racing i första hand.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Mr_Nilsen skrev:
Och angående racing / försäljning så hörde jag ett citat på Eurosport att Honda säljer/bygger hojjar för att kunna finansiera racing i första hand.
Helt felaktig skröna...det var Enzo Ferrari som sade det. Honda började tillverka moppar och hade knappast något att rejsa med.

Lister

Slösare
Gick med
8 Jun 2005
Hoj
En stor stark
Neutral skrev:
2241935 Helt felaktig skröna...det var Enzo Ferrari som sade det. Honda började tillverka moppar och hade knappast något att rejsa med.

Helt felaktig ? Tror Honda menar i dagsläget eller så länge man hållit på med racing

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Mr_Nilsen skrev:
2241952 Helt felaktig ? Tror Honda menar i dagsläget eller så länge man hållit på med racing
Hitta citatet från trovärdig källa och du får ett begagnat set slicks av mig. Du har fel - önsketänkande? Eurosport? Det kanske var de svenska kommentatorerna av GP, de räknas inte som trovärdiga.

Last edited:

Lister

Slösare
Gick med
8 Jun 2005
Hoj
En stor stark
Har för mig det var Soichiro Honda (må han vila i frid) själv som hade nämt det, och om jag inte minns fel så var det herr Mamola som sade det i något reportage.
Sök och du skall finna mer om Hondas ambitioner om racing.

Men du är säkert mer påläst än de ovannämda gossarna + komentatorerna på Eurosport, så behåll du dina gamla däck :pannkyss

Lister

Slösare
Gick med
8 Jun 2005
Hoj
En stor stark
Nyteknik skrev:
2241995 Honda Inc. drivs för att aktieägarna ska kunna ägna sig åt racing? Jomenvisst...

:rofl

http://en.wikipedia.org/wiki/Soichiro_Honda

Första som kom upp på google, står ju en del om Hondas ambitioner när det gäller racing osv. KAn säkert gräva upp hur mycke som helst. Racingen är sjukt viktig för Honda.
Och aktieägarna får nog sin del av kakan, dom drar väl in lite deg om året misstänker jag.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Tror att Honda lägger 0,03% av sin omsättning på roadracingen årligen.

Blir iof en väldigt extremt stor summa. Men hade "allt" för företaget Honda handlat om racing hade man kanske kunnat använda ännu mera till racing. Nu är det inte så märkbart för företaget. Hade iof blivit synd om konkurenterna om man sattsade "allt". Fast dom andra har ju Rossi ändå.. :)

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0