Rossi VS Biaggi Supermoto!

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Men hur fan kan du inte fatta..?
Fattar, men tror inte det stämmer. Att det är vanligt att en förare först är snabb på cross, sedan på roadracing, innebär inte att det finns någon nödvändig kausalitet i detta som har med svårighetsgrad i de olika disciplinerna att göra. Den bakomliggande variabeln är väl att de flesta helt enkelt börjar med cross därför att det är mindre farligt, billigare och lättare, för att sedan övergå till roadracing när de blir äldre. Däremot förkommer i stort sett inte det omvända; att någon börjar med roadracing (som barn) och övergår till cross för att ”utvecklas” i en svårare disciplin.
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Fattar, men tror inte det stämmer. Att det är vanligt att en förare först är snabb på cross, sedan på roadracing, innebär inte att det finns någon nödvändig kausalitet i detta som har med svårighetsgrad i de olika disciplinerna att göra. Den bakomliggande variabeln är väl att de flesta helt enkelt börjar med cross därför att det är mindre farligt, billigare och lättare, för att sedan övergå till roadracing när de blir äldre. Däremot förkommer i stort sett inte det omvända; att någon börjar med roadracing (som barn) och övergår till cross för att ”utvecklas” i en svårare disciplin.


Stämmer säkert att många börjar med MX, men knappast för att det skulle vara mindre svårt eller mindre farligt. Snarare betydligt mindre omständigt och till en början betydligt billigare än RR. Jämför antalet crossbanor med antalet RR-banor.

Åk iväg och kika på VM i Uddevalla första helgen i juli, och berätta sen mer om hur enkelt och ofarligt motocross är.

Jag för min del tror om att om toppen av den svenska motocrosseliten skulle sadla om till RR och ge det några års fullsatsning så skulle vi se väldigt många nya namn i toppen av resultatlistorna.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag för min del tror om att om toppen av den svenska motocrosseliten skulle sadla om till RR och ge det några års fullsatsning så skulle vi se väldigt många nya namn i toppen av resultatlistorna.

Det hoppas jag VERKLIGEN inte att de gör; hoppas tvärtom att FÄRRE crossåkare tar steget till RR! Det är JÄTTETRÅKIGT för oss som hållit på och gnagt i tusen år, att se crossnissar komma och slå en på fingrarna efter 5 minuter. Jättetråkigt!
Så, jag tycker man skulle inrätta ett förbud för crossåkare att sadla om till cross! "En gång cross - alltid cross!"
Kan kanske SVEMO gå in och inrätta en regel? Micke, GSXR11miljoner, vår egen SVEMO-delegat på SH, kan inte du gå in och styra upp det här???:tummenupp
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Åk iväg och kika på VM i Uddevalla första helgen i juli, och berätta sen mer om hur enkelt och ofarligt motocross är.
Sett ur en förälders perspektiv är det nog många som tror att cross är mindre farligt än RR pga den relativt låga farten. Att ett par barn dött vid motocrosstävlingar den senaste tiden glömmer man fort.

Finns väl ingen som tror att cross på elitnivå är varken enkelt eller ofarligt?

Jag för min del tror om att om toppen av den svenska motocrosseliten skulle sadla om till RR och ge det några års fullsatsning så skulle vi se väldigt många nya namn i toppen av resultatlistorna.
Självklart. Motocrosseliten har oftast kört sedan barnsben och svensk RR är på gränsen till ett skämt när det gäller nivån på de som innehar elitlicens.
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
P€RRA;5690096 skrev:
Sett ur en förälders perspektiv är det nog många som tror att cross är mindre farligt än RR pga den relativt låga farten. Att ett par barn dött vid motocrosstävlingar den senaste tiden glömmer man fort.

Finns väl ingen som tror att cross på elitnivå är varken enkelt eller ofarligt?

Självklart. Motocrosseliten har oftast kört sedan barnsben och svensk RR är på gränsen till ett skämt när det gäller nivån på de som innehar elitlicens.


Och med detta sagt får man väl såklart också säga att jag absolut inte inbillar mig att RR på GP-nivå skulle vara enklare eller mindre riskablet än MX på GP-nivå. Alla i toppen är overkligt duktiga.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
P€RRA;5690528 skrev:
En del föredrar att fajtas om topplaceringar i en rookie-klass, andra att tillhöra bottenskrapet i en elitklass... :hej

Tja, en andraplats i en SM-deltävling, en tredjeplats i en NM-deltävling, ett snabbaste varv....
Jag kan ju en vacker dag dra mig tillbaka och känna att jag åtminstone lämnat NÅGRA spår i listorna... Andra kan det inte...:hej
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Tja, en andraplats i en SM-deltävling, en tredjeplats i en NM-deltävling, ett snabbaste varv.... Jag kan ju en vacker dag dra mig tillbaka och känna att jag åtminstone lämnat NÅGRA spår i listorna... Andra kan det inte...:hej
Ett fåtal har stått högst upp på pallen, resten finns iaf, som du så riktigt påpekar, med i resultatlistorna... :hej

(Jag hoppas alla förstår att vi skojar lite med varandra och jag inte gör anspråk på att varken vara snabb eller framgångsrik :) )
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
P€RRA;5690564 skrev:
Ett fåtal har stått högst upp på pallen,

Varför tror du jag gnager på ett år till... och ett år till.... och ett år till....
En dåres dröm??? Time will tell...
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top