Rossis framtid

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Länge sen jag läste i den här tråden nu, ingen som tror på Rossi hos Suzuki nästa år?
Inte troligt jag vet... Men dom är ju på väg tillbaka.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Länge sen jag läste i den här tråden nu, ingen som tror på Rossi hos Suzuki nästa år?
Inte troligt jag vet... Men dom är ju på väg tillbaka.
Deras ambition är att vara tillbaka 2014. Någon spansk tidning skrev om deras hoj som de hade bilder på. Blir tydligen en radfyra och inte som tidigare en V-motor.

Som jag ser det finns det 3 alternativ för vart Rossi kör nästa år:

1. Han stannar hos Ducati beroende på hur resten av den här säsongen går. Det som talar emot är om resultaten uteblir.

2. Han går till Yamahas fabriksteam. Det styrs av om Lorenzo stannar eller inte. Det som talar för Yamaha är att Rossi "kan" hojen och att han ensam kan se till så att de får en huvudsponsor.

3. Han går till Repsol Honda om Lorenzo stannar hos Yamaha. Egentligen inte så mycket som talar för detta i dagsläget men Rossi är Rossi och Honda vet hans marknadsvärde.

Oavsett vad man tycker om Rossi visar racet i helgen vilken betydelse han har för hela cirkusen.

Shootaz

Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Håller med.

Om resultaten kommer så är det väl inget att snacka om.. Då är det ducce som gäller.

Men att dom ska komma verkar ju inte så troligt i dagens läge, ja jag vet det kommer en ny motor som ska bota desmon och göra underverk på samma sätt som den nya ramen skulle göra och då kommer det kapas sekunder enligt alla experter.

Tror nästan Honda är det mest logiska så som situationen ser ut nu, med Stoners allt för tidiga pensionering.

Men max ett år tror jag.. För den platsen är nog bokad till Marquez så fort reglerna tillåter att han sätter sig på en fabrikare.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Tror nästan Honda är det mest logiska så som situationen ser ut nu, med Stoners allt för tidiga pensionering. Men max ett år tror jag.. För den platsen är nog bokad till Marquez så fort reglerna tillåter att han sätter sig på en fabrikare.
Eller så kickar de Pedrosa. Med Marquez har de ju redan den spanjor som Repsol verkar kräva och i ärlighetens namn har ju inte Pedrosa direkt rosat marknaden med annat än enstaka racevinster.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Skulle vara kul om man fick se Rossi hos honda och försöka utmana Lorenzo!

OT:Är det någon som tror att Spies får stanna kvar i yamaha? Hoppas han går tillbaka till WSBK tillsamans med en ny fabrikssatsning från yamaha! Sen skulle det vara kul med antingen Bradl eller Crutchlow bredvid klubban!

Sen får dom ju gärna ta upp Marquez och Iannone så det blir lite toksatsningar...

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Hojlös :-(
Eller så kickar de Pedrosa. Med Marquez har de ju redan den spanjor som Repsol verkar kräva och i ärlighetens namn har ju inte Pedrosa direkt rosat marknaden med annat än enstaka racevinster.

Jag tror att Pedrosa kommer vara borta ur Repsol-garaget till 2014, då Marquez förmodligen flyttar in, om han inte mot förmodan tar en titel innan dess. Enligt Ryder/Moody så har ju HRC sagt att de inte kommer köra mer än en spanjor åt gången i fabriksteamet.

Han kan ju teoretiskt sett åka innan dess, men det finns ju inte så många spanjorer (med potential) att välja på till nästa år (i stort sett bara Jorge och kanske Bautista). I och med att Stoner slutar, så sitter han nog dessutom säkrare.

Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Noterat från Toby, Julian och Spalding under helgens sändningar.

HRC´s Shuhei Nakamoto har sagt att man endast kommer ha EN spansk förare i fabriksteamet nästa år,
alltså inte pedrosa och jörgen lorentzon samtidigt, han sa även "inget är omöjligt" på frågan om rossi kan komma tillbaka.

HRC´s högsta gubbe Tetsuo Suzuki va på plats men sågs inte till i boxen, alltså redan i möten,
men med vilka?

Dorna chefen Carmelo Ezpeleta sa, igen och mycket bestämt, att han inte kommer tumma på rookieregeln,
alltså ytterst liten chans att honda kan fixa in Marques i fabriksteamet nästa år, för försöka lär dom göra.

Hur viktigt är Repsol sponset för de spanska förarnas "öppna dörrar"?
Kommer Repsol vara kvar som sponsor kanske man ska fråga sig? kanske kommer besparingar..
Argentinska staten tog ju kontroll över 51 procent av oljebolaget YPF där Repsol var majoritetsägare,
nu har Repsol stoppat sina leveranser av gas till statliga argentinska Enarsa, Repsol kräver över 10 miljarder dollar i skadestånd.

silly season 2013 tråd??

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Angående rookieregeln och Ezpeletas benhårda nej till att den ska tas bort så tror jag ändå att det finns en liten möjlighet att den försvinner till nästa år. Dels är Repsol rätt mäktiga och de vill självklart ha igen sina pengar vilket de inte lär få med Marquez i ett satellitteam. Dels för att Ezpeleta vill inför enhets-ECU och Honda kanske kan tänka sig att gå med på det om Dorna tar bort rookieregeln.

Jag tror att Pedrosa kommer vara borta ur Repsol-garaget till 2014, då Marquez förmodligen flyttar in.
Det var precis det jag menade även om jag också ser att det blev lite väl otydligt :)

Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Fullfabrikare i sat-team med Repsolspons är väl ingen omöjlighet?
åt Marquez alltså.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Fullfabrikare i sat-team med Repsolspons är väl ingen omöjlighet?
åt Marquez alltså.
Absolut inte omöjligt men frågan är om Honda kan ha 3 fabrikshojar 2013 och om Repsol vill betala för den extra hojen. Vet att Simoncelli hade en fabrikare förra året men det är ju ingen garanti för att Honda kan fixa det igen.

Vi får väl se :)

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Absolut inte omöjligt men frågan är om Honda kan ha 3 fabrikshojar 2013 och om Repsol vill betala för den extra hojen. Vet att Simoncelli hade en fabrikare förra året men det är ju ingen garanti för att Honda kan fixa det igen.

Vi får väl se :)
Honda hade fyra fabrikare (Stoner, Pedrosa, Dovi och Simoncelli) förra året och Repsol pröjsade för tre av dem. ;)

Shootaz

Gick med
21 Sep 2007
Hoj
3 fabrikare, 4 fabrikare eller fast 5 fabrikare.
Repsol, monster, coca cola eller vad som helst för team spelar ingen som helst roll tror jag.
Om Rossi säger att han vill köra honda nästa år så kommer honda se till att han har en fabrikare ståendes på gridden till Quatar nästa år.

Om han är slut eller inte som det diskuteras så flitigt här har inget med saken att göra, faktum är att hans marknadsvärde är enormt...

Jag menar han har inte vunnit sen 2010 och ändå så domineras läktarna av gula kepsar.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Det har tydligen beslutats om en ny regel till nästa år som gör att fabrikerna max får ha 2 fabrikshojar och 2 satellithojar. Ställer onekligen till med en hel del problem för Honda om de vill ha Marquez på en fabrikshoj.

EDIT: Var nog lite snabb i min tolkning där. De får max ha 4 hojar fördelade på 2 i ett fabriksteam och 2 i ett satellitteam. Det skulle kunna innebära 4 fabrikshojar som mest.

Last edited:

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM 65/85
EDIT: Var nog lite snabb i min tolkning där. De får max ha 4 hojar fördelade på 2 i ett fabriksteam och 2 i ett satellitteam. Det skulle kunna innebära 4 fabrikshojar som mest.

Vad är definitionen på ett fabriksteam respektive privatteam egentligen? Jag har alltid tänkt att jag vet vad det är, "fabriksteamen har bättre grejer tidigare, typ" men när jag tänker efter vet jag nog egentligen inte. Alla har ju cyklar direkt från fabrik eftersom de inte säljs via återförsäljare. Handlar det om ekonomiskt stöd från fabrik, eller vad är det som skiljer?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Vad är definitionen på ett fabriksteam respektive privatteam egentligen? Jag har alltid tänkt att jag vet vad det är, "fabriksteamen har bättre grejer tidigare, typ" men när jag tänker efter vet jag nog egentligen inte. Alla har ju cyklar direkt från fabrik eftersom de inte säljs via återförsäljare. Handlar det om ekonomiskt stöd från fabrik, eller vad är det som skiljer?
Ja, så har jag förstått det. Fabriksteamet finansieras av fabriken (och sponsorer) och personalen är anställda av dem. I satellitteamen är det sponsorerna som står för allt och personalen är anställda av teamägaren. Finns säkert undantag men på det stora hela ska det vara så.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...