Rossis framtid

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ja, så har jag förstått det. Fabriksteamet finansieras av fabriken (och sponsorer) och personalen är anställda av dem. I satellitteamen är det sponsorerna som står för allt och personalen är anställda av teamägaren. Finns säkert undantag men på det stora hela ska det vara så.

Fast det där är en sanning med modifikation. Där finns gott om fabriksteam genom historien som inte har drivits av fabriken. Jag tycker det är rimligare att säga det team som har bäst backup av fabriken och får de hetaste bitarna först är fabriksteamet.

Annars hamnar man i gränsdragningar såsom: WSS/WSBK för några år sedan när Honda saknade officellt fabriksteam utan det var Ten Kate som skötte det, de hade de absolut snabbaste Hondorna och allt var inte egenutvecklat. Samma sak med Yamaha när det var Yamaha Italia som drev deras satsning med Haga. En period valde Ducati att inte ha ett officiellt fabriksteam men det var ju fortfarande ett team som hade all personal från det gamla fabriksteamet och fick alla de heta bitarna.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Ja, det är ingen lätt gränsdragning. Men om fabriken själva går ut och säger att det här är vårt officiella team så borde det vara den tydligaste definitionen av ett fabriksteam. Att de sen gör varianter som Ducati i WSBK är en annan femma.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ja, det är ingen lätt gränsdragning. Men om fabriken själva går ut och säger att det här är vårt officiella team så borde det vara den tydligaste definitionen av ett fabriksteam. Att de sen gör varianter som Ducati i WSBK är en annan femma.

Ja går de själva ut med att det är ett fabrikteam så är det ju inget snack. När Rossi körde sitt första år i 500 så körde han inte för fabriksteamet utan sitt eget men det var ju ingen tvekan om att det var fabriksgrejor han körde på.
 

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 65/85
Men då blir det ju rätt så meningslöst med rookieregeln (att man inte får åka fabriksteam första året), om definitionen bara ligger i ett uttalande om huruvida det är ett fabriksteam eller inte. Jaja, jag gillar inte den regeln ändå.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Men då blir det ju rätt så meningslöst med rookieregeln (att man inte får åka fabriksteam första året), om definitionen bara ligger i ett uttalande om huruvida det är ett fabriksteam eller inte. Jaja, jag gillar inte den regeln ändå.
Tanken med regeln är att satelitteamen ska kunna signa heta namn för att göra det enklare att få sponsorer även om det bara är ett år i taget innan de flyttar till fabriksteamen.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Läste på Twitter i går att Dorna gått med på att skrota rookie-regeln. På en direkt fråga svarade den som skrev det att det även blir en enhets-ECU från 2014.

Undra om inte Dorna sa, okej, vi skippar rookie-regeln men då ska ni använda enhets-ECU, något som tillverkarna varit emot tidigare.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jahapp, en av Repsol-maskinerna till Marquez då? Frågan är vem Honda väljer för att utmana om titeln 2013, det finns lite eller inget som än så länge tyder på att Pedrosa på allvar skulle kunna utmana Lorenzo på en Yamaha...
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Jag skulle kunna tänka mig se bratwurst-bradl på en fabrikshonda nästa år tycker han gör rätt bra ifrån sig!
 

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 65/85
Tanken med regeln är att satelitteamen ska kunna signa heta namn för att göra det enklare att få sponsorer även om det bara är ett år i taget innan de flyttar till fabriksteamen.

Jovisst, men då definitionen av fabriksteam verkar synnerligen vag så är det ju inte svårt att kringå.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det var Michel Turco, @M_Turco:
It seems that the Rookie's rule is going to be canceled nex year. @ValeYellow46 with Marquez in Honda Repsol ? Could be a Dream Team...

Michel Turco ‏@M_Turco
@sandstream1 This ECU will be used in 2014, with a rev limit at 15 000 rpm.

Han kan dock ha fått infon från Jose som Gustav nämner.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Öppningen känns ytterst liten men man ska aldrig säga aldrig.

Nja, verkar som både honda och Yamaha stängt dörren för Rossi 2013, om än en månad gammalt;
http://www.moto-station.com/article...yamaha-ferment-deja-leurs-portes-a-rossi.html

CRT eller WSBK är väl enda valet, för jag är väl rätt tveksam till att Vale signar en säsong till på den där hyvelbänken...

Framförallt inte när man som Vale upprepade tillfällen beklagar sig över materialet (märket) vilket sällan uppskattas i längden.. En sådan som Hayden kommer alltid ha ett jobb hos Ducati oavsett han vinner eller inte. För går det dåligt är det han som behöver jobba hårdare och går det bra tackar han företaget..

Rossi ersätter Biaggi, fiffan va najs det vore :yoparty Tillbaka till början så att säga
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nja, verkar som både honda och Yamaha stängt dörren för Rossi 2013, om än en månad gammalt;
http://www.moto-station.com/article...yamaha-ferment-deja-leurs-portes-a-rossi.html

CRT eller WSBK är väl enda valet, för jag är väl rätt tveksam till att Vale signar en säsong till på den där hyvelbänken...

Framförallt inte när man som Vale upprepade tillfällen beklagar sig över materialet (märket) vilket sällan uppskattas i längden.. En sådan som Hayden kommer alltid ha ett jobb hos Ducati oavsett han vinner eller inte. För går det dåligt är det han som behöver jobba hårdare och går det bra tackar han företaget..

Rossi ersätter Biaggi, fiffan va najs det vore :yoparty Tillbaka till början så att säga

Artikeln skrevs ju innan Stoner annonserade att han kommer att sluta vilket ju innebar att de var tvugna att tänka om gällande vem som ska köra hos HRC...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Artikeln skrevs ju innan Stoner annonserade att han kommer att sluta vilket ju innebar att de var tvugna att tänka om gällande vem som ska köra hos HRC...

Ser det som rätt tveksamt att Vale hamnar hos HRC -13, även om Suppo hade gillat det. De är nog mer inne på nytt blod: Bradl, Marques. Samtidigt vore det ju optimalt med en sådan som Rossi som mentor åt nån yngre förmåga(speciellt Marques). Pedrosa får nog prova nåt annat.
Najs, redan silly season :tungan
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Många gillar att diskutera huruvida Rossi kan mäta sig med de nya förmågorna då hans tidigare motståndare tydligen var helt värdelösa osv osv!

Det ingen verkar ta i beräkningen är hans marknadsvärde som om man tänker tillbaka på prisutdelningen i le mans vida överstiger alla förares! Fundera på vad som styr sporten/teamen så har ni alla argument ni behöver för att Rossi antagligen skulle vara en bra deal för alla team!

Det är lite som när Real Madrid köpte Beckham! Han var inte den bästa mittfältaren men de räknade kallt med att de lätt skulle få igen allt de betalade bara genom all försäljning han genererade!
 

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Ort
Nyköping
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
@motomatters: So, Pepsi become the official drinks supplier to the Factory Yamaha team. Could this be where the Rossi/Pepsi/Yamaha story started?
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top