Ja, så har jag förstått det. Fabriksteamet finansieras av fabriken (och sponsorer) och personalen är anställda av dem. I satellitteamen är det sponsorerna som står för allt och personalen är anställda av teamägaren. Finns säkert undantag men på det stora hela ska det vara så.
Fast det där är en sanning med modifikation. Där finns gott om fabriksteam genom historien som inte har drivits av fabriken. Jag tycker det är rimligare att säga det team som har bäst backup av fabriken och får de hetaste bitarna först är fabriksteamet.
Annars hamnar man i gränsdragningar såsom: WSS/WSBK för några år sedan när Honda saknade officellt fabriksteam utan det var Ten Kate som skötte det, de hade de absolut snabbaste Hondorna och allt var inte egenutvecklat. Samma sak med Yamaha när det var Yamaha Italia som drev deras satsning med Haga. En period valde Ducati att inte ha ett officiellt fabriksteam men det var ju fortfarande ett team som hade all personal från det gamla fabriksteamet och fick alla de heta bitarna.