Rossis framtid

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Ja detta verkar vara ett ämne som Roberts inte längre har något större intresse i, utan han har babblat en stund för att nöja journalisten.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Sry för lite OT men...
Enligt uppgift får Rossi 114 miljoner i lön av Ducati.
Hur många hojjar skall man sälja för att täcka det? :3freak
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Artikeln var uppe tidigare i tråden, eller någon annan tråd om Rossi, men de två sista meningarna är lite roliga:

You don't have the perfect bike every season. If you see it once in your career you're lucky.

Menar Kenny att Rossi haft tur och fått en perfekt hoj 7 säsonger eller vad är det han försöker säga?

Läser man hela sista stycket och inte bara klipper ut en rad är det väl klarare, eller hur? Med ditt resonemang skulle Kenny kalla sig själv tursam också då och det är väl inte sannolikt. Sedan har man väl på den nivån inte en perfekt hoj en hel säsong, kanske inte ens en hel racehelg. Men Rossi har väl helt enkelt varit betydligt närmare optimala förutsättningar tidigare än nu.
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Trots att jag inte vill, börjar ja fan tvivla liiite på Rossis kapacitet nu. Hayden har varit snabbare vid flertalet tillfällen, och efter 1,5 säsong på ducati är Rossi så sjuuukt långt ifrån täten. Jag MÅSTE få se han på ett annat märke innan han slutar... hoppas hoppas hoppas.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Kollar man racen från 2010 är det svårt att tro att Rossi skulle ha tappat allt sitt kunnande på ett par månader över vintern.

Jag vill också se honom på en annan hoj och jag tror det kommer ett besked relativt snart. Skulle bli väldigt förvånad om han stannar hos Ducati.
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Problemet för rossi kan ju bli vart han skall gå? Jag tror inte heller rossi trivs och vill stanna kvar hos Ducati men var kan han tänkas hamna då? Fabriks yamma med jorge är ju kört, repsol honda tveksamt, då återstår satelitteam eller ett specialteam. Mina pengar går nog ändå till ett en cykelteam som kör 2år sen lägger han av. Sponsorer lär de ju kunna hitta frågan är väl om det är en yamma eller en honda. Honda kan nog mycket väl tänka sig att sköra lite rossi sol innan deras nya goldenboy marques kan börja rada upp segrar i mgp...
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Jag blir mer o mer av en annan åsikt! Som Italienare har man säkert svårt att lämna Ducati i "vredesmod" utan att fullfölja sitt kontrakt! det vi kunnat läsa hos Ducati är att möjligen en deal med Cal skulle knuffa Nicky åt sidan! Vilket oxå Nicky offentligt sagt att så e fallet och att han (nicky) känner av pressen än mer nu. I Valentinos fall finns en annan racekultur där nere i Italien och säkert någon oskriven lag som vi blåögda nordbor inte känner till och att du ska fan stå upp för ditt land/fabrikat/fans tills tiden är bara "lagom" känslig att lämna. Det hela blir oavsett vilket rätt knivigt för Vale som med största säkerhet igentligen drömmer om att sitta på något av de stora märkena igen, allt utom Ducati!
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Ja, jo det kan ju finnas lite Italiens stolthet som på något sätt tvingar kvar honom. I kombo med svettigt mycket kulor så vet man aldrig. Men hans kontrakt går väl ut nu efter 2012 och tills dess kör han, OM han lämnar kommer nog detta inte offentliggöras förrän långt senare i höst. Blir det som jag tror ett nytt en hojs team kan de ju i stort sätt vänta tills anmälningarna till serien måste blir offentliga. Däremot lär ju ryktena flyga vilt i september om inget sagts då. Dessutom kan det faktiskt vara så att Ducati vill uppge vad de gör officiellt tidigare vilket kan göra att rossis framtid blir offentlig. Självklart är ju inte detta mer än en sofftyckares vilda spekulationer....men det är part of the game :)
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Jag blir mer o mer av en annan åsikt! Som Italienare har man säkert svårt att lämna Ducati i "vredesmod" utan att fullfölja sitt kontrakt! det vi kunnat läsa hos Ducati är att möjligen en deal med Cal skulle knuffa Nicky åt sidan! Vilket oxå Nicky offentligt sagt att så e fallet och att han (nicky) känner av pressen än mer nu. I Valentinos fall finns en annan racekultur där nere i Italien och säkert någon oskriven lag som vi blåögda nordbor inte känner till och att du ska fan stå upp för ditt land/fabrikat/fans tills tiden är bara "lagom" känslig att lämna. Det hela blir oavsett vilket rätt knivigt för Vale som med största säkerhet igentligen drömmer om att sitta på något av de stora märkena igen, allt utom Ducati!

Jag tror trots allt att det är bäst för både Vale och Ducce att separera.
Båda skeppen skuker snabbare än gråsten och ska ansikten räddas så finns ingen återvändo.
Jag tror oxå att Cruchlow vet längst där inne att gå till Ducce betyder självmord så han
åker säkert hellre en satelit CRT före han går till det röda märket..
Min känsla dock är att han kommer att bli rotetvåa till Lorran till nästa år.
Jag har dessutom känslan att Collin kommer att åka hem till Texas för gott i höst.

:tummenupp
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Jag blir mer o mer av en annan åsikt! Som Italienare har man säkert svårt att lämna Ducati i "vredesmod" utan att fullfölja sitt kontrakt! det vi kunnat läsa hos Ducati är att möjligen en deal med Cal skulle knuffa Nicky åt sidan! Vilket oxå Nicky offentligt sagt att så e fallet och att han (nicky) känner av pressen än mer nu.
Dock så har man också kunnat läsa (lite mellan raderna)att från Cals sida sett verkar han inte särkilt sugen på Ducati, han vill ha en fabriksstyrning men helst hos yamaha. Om inte han får en plats brevid Lorentzo söker han nog fullspec fabrikare fast kvar hos Tech 3.
Om jag var Cal så skulle jag hellre stanna i ett satelit team, bara jag inte hamna på en Ducce. Varför chansa på ett märke som alla andra förare (förutom en) rasat ner i botten med?

Mr Roos - Varför är dörren stängd för en plats brevid lorre? (har för mig att chefen där sagt något om det du säger men kommer inte ihåg varför?)
 

Tinaplinius

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2012
Ort
Hästveda
Hoj
Kawasaki ZR 7S-04
Inte så konstigt efter olyckan då Simonchelli dog....Drog nog ner hela hans självförtroende, hade nog knäckt de flest...R.I.P Simonchelli:tuttar
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Mr Roos - Varför är dörren stängd för en plats brevid lorre? (har för mig att chefen där sagt något om det du säger men kommer inte ihåg varför?)

Vore också tacksam för svar om det. :tummenupp
Spies har ju inte kört så bra... :3freak
Nån som vet om hans kontrakt går ut lr?
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Kollar man racen från 2010 är det svårt att tro att Rossi skulle ha tappat allt sitt kunnande på ett par månader över vintern.

Jag vill också se honom på en annan hoj och jag tror det kommer ett besked relativt snart. Skulle bli väldigt förvånad om han stannar hos Ducati.

Det är också en stor risk han tar i så fall. Tänk om han får en yamaha bredvid Lorenzo men blir ifrånkörd. Ryser vid tanken... Det är tur att vinnarskallar som Rossi inte tänker likadant, då skulle de inte vara vinnare :)
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Nej alltså den är inte stängd på det sätt ni menar men Rossi lämnade ju Yamaha efter diskussioner som: det är Jlo eller jag som är förste förare. Nu har Jlo signat för nästa år = rossi kommer i så fall att få spela andra fiol vilket är tveksamt om han är intresserad av. Alltså mer en personlig tro än fakta....
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det finns en ny regel som komplicerar allt från och med 2013 och den innebär att varje tillverkare max få förse 4 förare med hojar. 2 st ska vara i ett fabriksteam och 2 ska vara i ett satellitteam. Det kan dock vara 4 st "fullfabrikare".

Yamaha kommer med största sannolikhet att köra som i år, dvs 2 egna förare i fabriksteamet och 2 i Tech 3. Yamaha har gjort klart för Tech 3 att de kommer att få 2 st satellithojar och det är en av anledningarna till att Cal vill byta team. Att han flirtar med Ducati är nog mest ett spel för galleriet för att sätta press på Yamaha.

Tech 3 har kontrakt med Bradley Smith för nästa år men det sägs att det finns en prestationsklausul så det verkar inte vara hugget i sten att han får en plats nästa år. Dovi presterar väldigt bra så honom vill nog Tech 3 behålla.

Yamaha har sedan Rossi lämnade fabriksteamet inte lyckats hitta någon ny huvudsponsor men de lär i princip stå på kö om de skriver kontrakt med honom.

Honda kör 2 förare i Repsol-teamet och sen är frågan om både LCR och Gresini får leasa varsin hoj. Rossi kan utan tvekan ta med sig pengar i form av sponsorer som betalar vad det kostar att få en fabrikshoj. Det skulle isf betyda att Bradl eller Bautista måste flytta på sig.

Att Rossis kräftgång har något med Simoncellis död att göra tror jag inte på. Han var precis lika "usel" innan olyckan.

Jag tror att vi får se Rossi i Yamahas eller Hondas fabriksteam nästa år.
 
Last edited:

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Okej den regeln hade jag inte koll på faktiskt. Det innebär ju att LCR eller Gresini måste försvinna (inte få en honda) om Rossi skall kunna köra ett enmansteam....
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top