På den tiden jag jobbade som ingenjör på en större konsultfirma fanns det alltid någon annan ingenjör som påpekade att det inte heter bult utan skruv, för det hade han (alltid en han) lärt sig på ingenjörsskolan. Jag som bara har gått lite mer än grundskola säger bult. Exempelvis drar jag mina hjulbultar när det byts till vinterdäck, om jag mot förmodan skulle åka till däcksverkstan och be dem dra mina hjulskruvar ordentligt kanske det skulle bli lite idiotförklaring av en sån som jag, om jag nu var en sån som kallade bult för skruv, tänk sen om jag skulle påpeka att det faktiskt inte finns gängor på bult för det har jag minsann läst i Karlebohandboken och då är det så, då skulle jag nog få dra mina hjulskruvar själv, om jag nu som sagt var en sån som kallar vanliga bultar för skruv, och även var en sån som påpekade allas okunnighet i ämnet om att en bult inte är en bult utan en skruv.
Vad kallas en nit för förövrigt för det låter som att en bult är en nit, en nitad stålkonstruktion som exempelvis en bro är alltså inte en nitad konstruktion utan en bultad, men inte då ihopskruvad utan ihop bultad, det är ju egentligen logiskt då den faktiskt bultas ihop med hammare om än en större sån än normalt.
Heter det egentligen popbult ...