rostiga bromskivor

zx6rman

none
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
italiano
Tjena! mina bromsskivor har börjat få massa rostfläckar, och även kedjan, vad kan man göra åt det och behöver man göra nått åt det eller försvinner det automatiskt när man börjar köra igen. /Markus

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
zx6rman skrev:
Tjena! mina bromsskivor har börjat få massa rostfläckar, och även kedjan, vad kan man göra åt det och behöver man göra nått åt det eller försvinner det automatiskt när man börjar köra igen. /Markus

ROsten på skivorna försvinner när du bromsat men kedjan vet jag ej, kanske ngn annan som vet?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Om det är mitt på skivan så ska det gå bort när du börjat köra/bromsa.
Ang kedjan så kan du ta något slags rostborttagningsmedel men du får se till att smörja kedjan ordentligt efteråt. 5.56 tror jag ska funka utmärkt.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Rosten på skivorna är inget att oroa sig för. Angående rostig kedja så tror jag inte att det är så farligt som det ser ut. O-ringarna är ju tänkta att hålla kvar smörjmedlet på själva rullarna, så där borde det inte rosta i första taget tycker jag. Bara gissningar dock. :)

Spreja på med lite 5-56 som philsson säger, så blir det bra. :tummenupp

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Om det inte rer sig på kedjan efter att ha smörjt och kört ett tag så slit av kedjan och lägg den i ett dieselbad och ta fram diskborsten :tummenupp

Super Blackbird

prospect
Gick med
8 May 2004
Hoj
Honda CBR 1100 XX Blackbird
O ringarna blir dåliga, man ska aldrig tvätta kedjor heller. Kan lika gärna smeta fett på bromsskivorna oxå = Lika illa :tummenupp

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Hoj
Gixxer 750 K7
Najde skrev:
Fast det kan man inte göra om det är en o-ringskedja

:kocko det kan man visst de!! Fotogen är inte skadligt på o-ringar!!!

Du ska däremot inte tvätta en o-ringkedja i bensin, aceton, metanol eller nått annat medel som torkar ut gummi men om du gjort det är kedjan inte trasig för efter en sådan tvätt blir gummit i o-ringarna hårt med följden blir att de blir otäta och vatten och smuts kommer in i rullarna och kedjan börjar rosta och smutset sliter onormalt och kedjans livslängd....*andas*.....kommer att förkortas avsevärt men fotogen torkar inte ut gummi på samma sätt som de andra medlen så det är bara tvätta på eller ge fan i det och köpa en ny kedja efter ett år eller..... Äh ni fattar!! :tummenupp

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Hur ska jag göra då. Har en vanlig standardkedja.. funkar 5,56 bra ?.. Dieselbad?.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Kostet78 skrev:
:kocko det kan man visst de!! Fotogen är inte skadligt på o-ringar!!!

Du ska däremot inte tvätta en o-ringkedja i bensin, aceton, metanol eller nått annat medel som torkar ut gummi men om du gjort det är kedjan inte trasig för efter en sådan tvätt blir gummit i o-ringarna hårt med följden blir att de blir otäta och vatten och smuts kommer in i rullarna och kedjan börjar rosta och smutset sliter onormalt och kedjans livslängd....*andas*.....kommer att förkortas avsevärt men fotogen torkar inte ut gummi på samma sätt som de andra medlen så det är bara tvätta på eller ge fan i det och köpa en ny kedja efter ett år eller..... Äh ni fattar!! :tummenupp

Lugn och fin Verum Hälsofil.....

Du skall inte lägga en oringskedja i ett bad av något slag utan på sin höjd ta fram avfettningsmedel +pensel och pensla på och snarast skölja bort... Oringarna kanske inte tar skada av ett fotogenbad men fotogenet kommer garanterat att lösa upp det fett som sedan produktion finns inne i rullarna och dit får du inte in något nytt fett någonsin.
När du smörjer en ringkedja är det ytterst lite som verkligen kommer in förbi ringarna utan det mesta stannar utanpå och smörjer dreven....

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Borsiin JR skrev:
Lugn och fin Verum Hälsofil.....

Du skall inte lägga en oringskedja i ett bad av något slag utan på sin höjd ta fram avfettningsmedel +pensel och pensla på och snarast skölja bort... Oringarna kanske inte tar skada av ett fotogenbad men fotogenet kommer garanterat att lösa upp det fett som sedan produktion finns inne i rullarna och dit får du inte in något nytt fett någonsin.
När du smörjer en ringkedja är det ytterst lite som verkligen kommer in förbi ringarna utan det mesta stannar utanpå och smörjer dreven....

Tanken är väl att diesel inte löser upp fettet?
Har läst i ett antal tidningar att diesel inte tar bort fettet

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
har hört att 556 ska torka ut o-ringarna :rolleyes:

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
Anton_Ljunghusen skrev:
nä nu måste vi gå till botten med det här!!! ska tvätta min imorrn =)

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Anton_Ljunghusen skrev:

Diesel löser upp fettet jag lovar..... Hur hade ni annars tänkt er att den skulle ha en rengörande verkan skiten sitter ju fast i fett och man löser upp fettet och då kommer skiten med, undantaget är om ni smörjer kedjan med matolja/smör som inte är petroleumbaserat och därför löses sämre i andra petroleumbaserade ämnen :rolleyes:

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...