rostiga bromskivor

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Då jag är skeptisk till just medel som 5-56 och liknade som smörjmedel kanske man kan få svar på det av grabbarna som vet vad dom talar om .

Är det så att 5-56 "dunstar" ?
Hur är smörjeffekten jämfört med ett normalt kedjespray ?

*frågar snällt* :)
 

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Hur kan man överhuvetaget komma på tanken att ha 5.56 på kedjan när det finns kedjespray som är till för smörja kedjan?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Pejo skrev:
Fasiken vilken go tråd man missat!!

Kamrat Borsiin JR, jag håller med om allt ovan, men jag har en kuggfråga: Vad ska man skölja med, när man till sist sköljer av kedjan ?

Jag har gjort rent min kedja med lysfotogen, och det vart rätt bra. Sedan avslutade jag med en spray med 5-56 för att undvika rost (hålla den fet).

Har du använt kallavfettning går det utmärkt att skölja med vatten.... Se dock till att smörja efter gärna med kedjespray 556 och dyligt är inte värdens bästa...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Långa farbron skrev:
Då jag är skeptisk till just medel som 5-56 och liknade som smörjmedel kanske man kan få svar på det av grabbarna som vet vad dom talar om .

Är det så att 5-56 "dunstar" ?
Hur är smörjeffekten jämfört med ett normalt kedjespray ?

*frågar snällt* :)

556 består av ett jäkla hopkok av lite olika kemikalier vissa för bra krypförmåga och andra för bra smörjning, vissa av dessa dunstar relativt snabbt medan andra stannar.... 556 är bra att spruta på som rostskydd och för att få saker att glida i varandra vid montage, bärigheten på smörjfilmen är dock så gott som värdelös så använd det inte till rörliga delar.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Borsiin JR skrev:
Se dock till att smörja efter gärna med kedjespray 556 och dyligt är inte värdens bästa...

Borsiin JR skrev:
556 är bra att spruta på som rostskydd och för att få saker att glida i varandra vid montage, bärigheten på smörjfilmen är dock så gott som värdelös så använd det inte till rörliga delar.


Men - då var 556 perfekt för ändamålet. Meningen var att inte lämna kedjan naken (och löpa risk att få rost etc) på den, alltså att konservera den. Sen, när det blir åka av, då blir det kedjeolja eller vax på den.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Borsiin JR skrev:
556 består av ett jäkla hopkok av lite olika kemikalier vissa för bra krypförmåga och andra för bra smörjning, vissa av dessa dunstar relativt snabbt medan andra stannar.... 556 är bra att spruta på som rostskydd och för att få saker att glida i varandra vid montage, bärigheten på smörjfilmen är dock så gott som värdelös så använd det inte till rörliga delar.
Ingår inte ngn syra i det hopkoket?
Har för mig att det är en syra som är rostlösande i 5-56?

Ngt jag däremot är säker på är att 5-56 inte är ngt beständigt smörjmedel.
Det är suveränt till att lossa fastrostade skruvar och få igång rostiga leder/gångjärn mm.
Men för att få ett bra smörjande skikt så behövs en riktig olja/fett.
Kedjespray måste vara det bästa att smörja upp en avfettad/avsköjld kedja med.
Men tvätta kedjan behöver man ju inte göra ofta, jag kör Robban_C:s taktik, smörj som fasen så håller den sig per automatik tillräckligt ren.

Men har du fått rost på kedjan så är det väl en riktig inspektion och rengöring som gäller. Kolla så att alla länkar verkligen går lätt och inte kärvar.
Kärvar ngn/ngr länkar så kan du få otrevliga överaskningar i form av lagerkras på utgående axeln.
//Tobbe
 

Blitzen

Man kan göra så....
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Hindås med Goiting
Hoj
GSX-R 7/11, EXC450
Jag är lite ny på forumet men har hållit på med ett å annat ett tag och jag tycket att det är intressant hur folk ens nämner produkter som 5-56 som är det sämsta bosse bildoktorskiten som finns. Ska du ha silikon, köp silikon. Ska du ha rostlösare, köp rostlösare(inge vidare snälla smörjmedel), ska du ha smörjmedel, köp smörjmedel.
Ett j-a hopkok som 5-56 duger åt svensson men här håller vi ju ändå på m,ed produkter som kräver rätt sak på rätt plats!
Inte f-n häller du diesel/fotogen eller vad du nu hittar i garaget i framgaffeln för att det "råkar" ha rätt viskositet.
 

Trxer

Försöker
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Prexis utanför stan
Hoj
TRX 850 [Jaymahae thehårex]
Lyfta kedjetråden lite

Tänkte lyfta denna lite då!
Om man nu har tagit sitt förnuft till fånga :huvet och skaffat ett nytt drivpaket. Kedjesträckaren räcker inte till längre så det är väl dax för en ny. :3freak Kommer inte det ny-fettat och fint..... :rolleyes:
Hur gör ni
Vaxar ni kedjan innan montering på bågen eller
Monterar och kör lite innan vaxning av kedjan/dreven?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Trxer skrev:
Kommer inte det ny-fettat och fint..... :rolleyes:
Hur gör ni
Vaxar ni kedjan innan montering på bågen eller
Monterar och kör lite innan vaxning av kedjan/dreven?
De är väldigt fint infettade när de är nya, bättre än så blir det aldrig så det är bara att köra 50 mil eller tills det regnar och börja smörja efter det. Smörj efter åkningen då kedjan är varm så det kryper bättre och har tid att torka in tills nästa tur. :tummenupp
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top